chardonnay Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 Ja, det vil jeg lage snart, nå som høsten er kommet. Er det noen som har en god oppskrift?
Kristin Skrevet 26. september 2007 #2 Skrevet 26. september 2007 Ertesuppe Til 4-5 personer 1 lettsaltet knoke, eller knoke fra fenalår eller spekeskinke ca 4 dl gule erter vann + salt til bløtlegging kaldt vann til koking 1 løk 1/2-1 å purre 2 gulrøtter pepper evt timian Beskrivelse Bruker du rester av fenalår eller spekeskinke kan det være en fordel å vanne ut knokene natten over.(Tiden er avhengig av hvor speket og salt knoken er.) Legg ertene i bløt i lettsaltet vann natten over. Tøm ut bløtevannet og skyll ertene. Ha knoke og utvannede erter i en kasserolle. Fyll på med kaldt vann ca. 2 1/2 l. Kok opp og skum godt. Tilsett grovhakket løk og evt litt timian. •Kok til ertene og knoken er møre 2 - 2 1/2 time. Etterfyll med vann om nødvendig. Gulrot i skiver/terninger og finsnittet purre får trekke med de siste 10-15 min. Smak til med pepper. Ta opp knoken og skjær av kjøttet og ha tilbake i suppen.
Gjest bada Skrevet 26. september 2007 #3 Skrevet 26. september 2007 Dersom du vil ha en mer lettvint juksevariant kan du utelate svineknoken og bruke litt buljongpulver eller flytende buljong i vannet du koker ertene i, og erstatte kjøttet med stekt bacon, kokt skinke, spekeskinke, pølsebiter e.l. som du tilsetter rett før servering. Det er best å bruke splitterter, og ikke hele erter. Da slipper man skolmene, de har kortere koketid, og de koker lettere i stykker. Av en eller annen grunn er det vanskeligere å få tak i splitterter enn hele erter. Men jeg har i allefall funnet det på Ica og på Ultra. Hvis du bruker hele erter bør du ikke tilsette noe salt (dette gjelder også buljongpulver, som jo stort sett består av salt) før mot slutten av koketiden. Salt gjør nemlig skolmene seige. Derfor undrer jeg meg litt over at det står at ertene skal bløtlegges i lettsaltet vann i oppskriften over. Jeg bruker usaltet vann til bløtleggingen, og det er det som er aller mest vanlig.
chardonnay Skrevet 26. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 26. september 2007 Takk for svar!! Så kjøper jeg erter i dag og legger i bløt i natt. Tror jeg prøver uten salt. Og så lager jeg "den falske" ertesuppa, med bacon. Men må nok prøve med rester fra fenalår etter jul, for det mener jeg mamma alltid lagde. Og det var rågodt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå