Gå til innhold

Bryllupsmat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode tips til mat og drikke i bryllup? :)

Både forett, hovedrett og dessert. Og kansje hvilken vin som er god til den typen mat?

Jeg skal gifte meg (om en stund) og vil gjerne ha litt forskjellig å velge i.. De fleste bryllup jeg har vært i har det vært blomkålsuppe til forett, svinesteik til hovedrett og is i div. sauser og sånt til dessert..

Tar imot alle forslag :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen som har noen gode tips til mat og drikke i bryllup? :)

Både forett, hovedrett og dessert. Og kansje hvilken vin som er god til den typen mat?

Jeg skal gifte meg (om en stund) og vil gjerne ha litt forskjellig å velge i.. De fleste bryllup jeg har vært i har det vært blomkålsuppe til forett, svinesteik til hovedrett og is i div. sauser og sånt til dessert..

Tar imot alle forslag :)

Vi hadde i forrett,melon med spekeskinke.Kjempe godt! Og så hadde vi til middagen Kalvestek ,å is med skogsbær. :jepp:

Skrevet

Nå går jeg ut fra at dere enten skal stå for maten selv, eller sørge for noen til å lage det. Så jeg kommer med noen ikke så vanskelige retter, som kan forberedes i forveien. Hvis dere skal ha festen i en restaurant, så har de jo ferdig lagde menyer å velge fra.

Noe som er godt, og ikke så vanskelig, er "laksetartar". Altså røyka laks, hakket i små stykker, blandet med litt rømme og gressløk. Serveres på litt salat, med toast melba og evt. litt lakserogn til. En anden forrett er grillet sweet & sour kyllingespyd, med litt salat, og en satay saus til. Eller stekte scampi reker (kalde) marinert i sitrongress, chili og ingefær, med litt ananas salsa til.

Til hovedrett kommer det jo litt ann på hvor dere bor, og hvilket kjøtt som er lettest tilgjengelig og billigst. Men tilbehøret kan jo gjøres litt spennende. Hva med å lage en puré av f.eks. sellerirot? Bare en liten skjefull til hver gjest. Og noen dampede grønnsaker etter sesong (ikke frosne), litt frityrstekte gullerotschips pynter også pent på tallerknen. Sausen kan smakes til med øl, som kjøttet evt. kan marineres i. Og potetene til, kan jo være råstekte poteter eller fløtegratinerte.

Til dessert ville jeg ikke valgt is, med mindre den var hjemmelaget! Finnes ikke noe mere kjedelig enn vanilje is med fruktcocktail på boks! Hjemmelaget karamell pudding pleier de fleste å like. Eller glaserte jordbær med vanilje mascarpone. Eller pannacotta med friske bringebær til...?

Forresten, du skrev ikke at det var sommerbryllup, men det har jeg gått litt ut fra da....

Av drikke til, tror jeg at jeg ville gått for chilenske viner. En chilensk cabernet og en sauvignon blanc, er viner som ofte faller i smak hos flertallet, uten å være for dyrt. Men det kommer jo også helt ann på hva dere skal spise da... Om sommeren syns jeg musserende som f.eks. muscato d'asti, er kjempe godt til dessert. Veldig søte alkoholsterke viner kan bli for kvalmende i sommervarmen.

Håper du kan bruke dette til noe. Lykke til videre med planlegginga!

• Liker 1
Skrevet

oj! det hørtes spennennde ut :) Bli sensommer bryllup her ja, så elg og fugl er vel kansje utelukket :fnise:

Takk for tipsene begge to :)

Bare sleng inn flere om dere kommer på noe... :)

Gjest antigartner
Skrevet
oj! det hørtes spennennde ut :) Bli sensommer bryllup her ja, så elg og fugl er vel kansje utelukket :fnise:

Takk for tipsene begge to :)

Bare sleng inn flere om dere kommer på noe... :)

Da slenger jeg inn noen kommentarer, jeg også:

Det at du har sensommerbryllup trenger ikke å hindre deg i å bruke elgkjøtt. Elg er holdbart i årevis i fryseren. (Jeg er jeger selv, og vi har nylig spist en 2 år gammel elgstek fra egen fryser. Den smakte like godt. Derfor skulle det ikke være noe problem å spise elg som er skutt 10 - 11 mnd før bryllupet.)

Jeg er litt inne på "retro-mat" for tiden, og tertesjkell med fiskepuddingfyll er blitt en slager hos oss. Dette er godt som forrett.

Til dessert har jeg et annet retro-forslag: multekrem i krumkakebeger.

Ellers er jeg ikke helt enig med chardonnay over her, som sier at hvis du velger is til dessert, så MÅ den være hjemmelaget. Det finnes mye god (og dyr) kvalitetsiskrem å få kjøpt.

Tillykke med dagen!! :love:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...