Gjest Trøtten Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 Jeg blir ofte trøtt etter middag (mann, 40, slank og passe godt trent, full jobb, kone og 3 unger). Jeg merker imidlertid at kostholdet påvirker dette. Nå sitter jeg på jobben etter å ha spist kun kylling... Resultatet er at jeg ikke er trøtt.... Dette er vel som Fedon forkynner?? Noen som har erfaringer /anbefalinger på området. Jeg hater å være giddalaus på ettermiddagene (noe frua sikkert er enig i...) GunnlaugOrmstunge
Zero Skrevet 25. september 2007 #2 Skrevet 25. september 2007 Gunnlaug Ormstunge Men ja, angående spørsmålet ditt, så er kylling lett mat, ergo ligger det ikke så tungt i magen din, og det resulterer i at du føler deg mye piggere etter middagen enn om du spiser rødt kjøtt og andre tunge matvarer. Er nok ikke bare Fedon som forkynner slik, det er nok noe "alle" vet at tung mat gjør deg tung i kroppen
Gjest Kristin_ Skrevet 25. september 2007 #3 Skrevet 25. september 2007 Tja. Personlig føler jeg meg mye mer "segen" etter et måltid rikt på karbohydrater enn at det nødvendigvis er kjøttet som gjør utslaget. Men rødt kjøtt er også tungt fordøyelig, så det merkes jo bedre. Fet mat også. Hvis man spiser veldig _mye_ så man er overmett blir man også mer sigen, så det er jo bare å gjøre eliminasjonsmetoden å finne ut hva som funker for deg
Mann 42 Skrevet 26. september 2007 #4 Skrevet 26. september 2007 Grunnen til at man kjenner seg trøtt etter å ha spist et karbohydratrikt måltid, er at kroppen overkompenserer for det høye blodsukkeret man får når maten fordøyes. Det gjelder særlig der det er snakk om mat med mye karbohydrater og lite fett, proteiner og fiber. Resultatet er et høyt nivå av insulin. Når tilførselen av nytt sukker til blodet faller etter hvert som maten blir ferdig fordøyd, faller blodsukkeret igjen, med tretthet som resultat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå