Gå til innhold

Moter, trender, in, ut, lekkert, stygt...

Fremhevede innlegg

Skrevet
De som var unge da de lave buksene kom, som min datter, synes at disse som kommer nå med høyt liv er grusomme. Jeg lurer på hvor lang tid det tar før hun synes at lavt liv er grusomt og høyt liv er lekkert. Skjønner dere hva jeg mener? Vi lar smaken vår dikteres av moteskaperne... Hvordan kan vi mene at det høye håret og de digre rosa plastøreringene fra åttitallet er så grusomt ulekkert i dag, når vi faktisk syntes de var dritkule den gangen.

Er ikke sikker på at vi lar oss diktere av moteskaperne, men kanskje det har noe med "vanlighet" å gjøre. Når noen begynner å følge moter som for folk flest er ekstreme, så vil vi igjen og igjen bli utsatt for dette, vi venner oss til det, og vil kanskje over tid synes det er fint.

Nå bestemte ikke jeg hva jeg skulle ha på meg på 80 tallet, så jeg tar ikke ansvar for NOE av det jeg gikk med da. Men jeg synes faktisk folks bilde av mote (kanskje, vanskelig å forklare hva jeg mener) har blitt bedre med tiden. Syns det i dag er mye mer akseptert og applaudert å kle seg i klær man faktisk kler, istedet for å følge moten, og det må jo faktisk være en positiv trend. Kanskje mye pga programmer som Trinny og Susannah.

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg tror mennesker liker å se på nye ting (så lenge de ikke blir for avvikende fra det man kjenner til). En del nye ting som kommer, syns mange er fint like mye fordi det er noe nytt som at de egentlig syns det er fint, mer estetisk sett.

Jeg skal selv ærlig innrømme at jeg syns det er morsomt med noe som er annerledes, et friskt pust. Men det er mye man kan gjøre med sin egen garderobe - man trenger ikke nødvendigvis nye plagg for å fornye seg litt. Jeg drar stadig fram ting jeg ikke har brukt på en stund, og kombinerer det på en annen måte. Føler meg like fin da som når jeg har kjøpt noe nytt. Jeg prøver å kjøpe mer holdbare ting, sånn at plaggene nettopp kan brukes og kombineres på nytt i mange år framover.

Gjest Blondie65
Skrevet
De som var unge da de lave buksene kom, som min datter, synes at disse som kommer nå med høyt liv er grusomme. Jeg lurer på hvor lang tid det tar før hun synes at lavt liv er grusomt og høyt liv er lekkert. Skjønner dere hva jeg mener? Vi lar smaken vår dikteres av moteskaperne... Hvordan kan vi mene at det høye håret og de digre rosa plastøreringene fra åttitallet er så grusomt ulekkert i dag, når vi faktisk syntes de var dritkule den gangen.

Men jeg tror at det er mer utbredt når man er ung.

Jeg vokste opp med slengbukser og platåsko. Og så ble det plutselig "in" med pinnetrange bukser og stilletthæler. Jeg kan huske hvor inn i hampen stygt jeg syntes det var ... inntil både min søster og jeg leverte alle buksene til min mor for innsying. Noen år senere kom en slektning på besøk - i slengbukser. Jeg husker veldig godt at vi fniste hysterisk av den voksne slektningens "hippie bukser". Og så husker jeg når posebuksene kom. Vid oppe og trang nede. Joda ... sånne bukser skulle jeg ALDRI ha. Helt til jeg fikk en ...

Voksne som har gjennomlevd noen motesvingninger vet at "uggstyggt" og "det kommer jeg A-L-D-R-I til å gå med" er uttrykk som står for fall.

Skrevet
Men jeg tror at det er mer utbredt når man er ung.

Jeg vokste opp med slengbukser og platåsko. Og så ble det plutselig "in" med pinnetrange bukser og stilletthæler. Jeg kan huske hvor inn i hampen stygt jeg syntes det var ... inntil både min søster og jeg leverte alle buksene til min mor for innsying. Noen år senere kom en slektning på besøk - i slengbukser. Jeg husker veldig godt at vi fniste hysterisk av den voksne slektningens "hippie bukser". Og så husker jeg når posebuksene kom. Vid oppe og trang nede. Joda ... sånne bukser skulle jeg ALDRI ha. Helt til jeg fikk en ...

Voksne som har gjennomlevd noen motesvingninger vet at "uggstyggt" og "det kommer jeg A-L-D-R-I til å gå med" er uttrykk som står for fall.

:ler: Vet nøyaktig hva du snakker om. Da jeg kom til California i -80 var slengbuksene borte her hjemme, og jeg reagerte sterkt på at jeg ikke greide å oppdrive en eneste bukse uten sleng der borte, og at alle gikk i bukser med diiiiger sleng... Her hjemme hadde faktisk tightsen kommet, men DET var umulig å finne der. Jeg var rystet, 21 år som jeg var, og jålete så det holdt.

Gjest moteløven
Skrevet
At vi må handle det som er tilgjengelig, og at disse plaggene er på moten der og da, er jo én ting.

Det jeg tenker på er mer i retning av hvordan vi skifter smak etter motene.

Det er jo bare å se på klesforumet her inne, det er ikke lenge siden alle bare måtte ha Victoria Beckham-buksen med krone bak og nå er det jo heeeelt ut. :ler:

Jeg følger moten jeg også, til en viss grad. Jeg plukker ut det som passer min figur og som passer til de andre klærne jeg har. Min datter vil gjerne ha crocs men jeg hører ikke på det øret, for det er det styggeste jeg vet om. Hun kan ha på seg hva hun vil og gjøre hva hun vil med håret sitt, men crocs - der går grensen. :ler:

Også når det gjelder interiør så er det noen som følger trendene slavisk, og det må da være veldig stressende å måtte følge alle trender hele tiden? Og for ikke å snakke om kostbart.

Skrevet
Nå er buksene og skjørtene med høyt liv på full fart inn. Hvor lang tid vil det ta før røkla mener at lavt liv er grusomt stygt og ikke vil bli sett døde i et slikt plagg? Som de altså fant dødslekkert et år eller to tidligere...

Der er jeg alt! ;)

Høyt liv er noe jeg virkelig ikke ville sette på meg. Ja takk til bukser med lavt liv, bootcut og laaange bein, sier jeg ;)

Jeg er mest bevist på hva som kler meg, ikke på hva moten er. Men man må jo kjøpe klær av det utvalget som finnes i butikkene, så man ender jo opp med å "innordne seg" litt uansett.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg syns det er rart med de som tror at man må følge trender for å være interessert i klær. At hvis man ikke er trendslave, så er man ikke opptatt av hva man går i. Det har kanskje ofte noe med alder å gjøre?

Gjest AnneShirley
Skrevet
Alder er nok et aspekt ja :)

Jeg tror også det.

Selv begynte jeg i grunnen ikke å interessere meg for klær før jeg var ca 19-20 år (aner ikke hvorfor) og har egentlig hoppet over "motefokuset".

Det var oppdagelsen om at jeg kler noen fasonger og farger bedre enn andre som var den store "triggeren" for min klesinteresse.

15 åringer som går i like (og gjerne ganske "sjuskete") klær tror jeg kler seg mer ut i fra behov for å passe inn enn genuin interesse for klær.

Skrevet

Det handler jo også litt om hvilke signaler man ønsker å sende ut. Det er ikke lenge siden man så skikkelig kjerring ut hvis buksa hadde høyt liv, og hva gjør man da? Jo, bruker bukser som er korte i livet.

Det viktigste for de fleste (som er ferdig med puberteten, da) er vel at klærne passer til kroppstype og fasong, som skjuler og fremhever de riktige tingene slik at man ser best mulig ut. Men samtidig sender man ut masse signaler ubevisst med klærne sine. Og jeg vil i hvert fall ikke sende ut "kjerring-signaler".

Skrevet

Hmmm, forresten en ting jeg lurer på. Det er mange som er opptatt av mote, klær, sko osv.

Men hvorfor handler de alt på HM? Inne på moteforumet virker det som om alle diskuterer klærne til HM, Ellos og andre storkjeder.

Disse klærne er konforme, billige og kjipe....og alle kler seg i det samme. Dessuten er gjerne kvaliteten dårlig, og klærne ikke bare ER billige, de SER billige ut også.

Klær er jo en uttrykksform, men hva er det som får folk til å kjøpe akkurat de samme toppene, kåpene osv som de andre, og akkurat fra disse butikkene?

Har vi behov for å IKKE skille oss ut?

Det finnes jo så mye virkelig lekkert i butikkene til enhver tid, hvis en lar være å bruke de største kjedebutikkene som finnes i ethvert kjøpesenter.

Og da kan en jo utvikle sin egen stil også, noe de fleste ser ut til å ville.

Skrevet

jeg sier jatakk til H&Ms billige kjipe klær.. og jeg kommer aldri til å kle høyt liv, har kort overkropp så her må jævlig lavt liv til. Non fete folk sa en gang at det har ikke noe å si hva du går med, så lenge du kler det. Og det er jo sant!

Skrevet (endret)

Jeg er ikke en moteslave, men jeg liker å kjøpe nye klær som jeg liker. Dette er noe jeg har begynt med det siste halvannet året egentlig, for jeg har aldri hatt penger til klær før.

Det er ikke sånn at jeg nileser moteblader å kjøper bare det som er topp mote, men jeg har lært meg hva som passer meg og kjøper deretter (hvis jeg liker det da). Jeg vil si at grunnene til at man kjøper moteklær er at det man finenr i butikkene er mote, i tillegg så ser man mennesker og plakater som går med nytt på en måte at det ser veldig fint ut, og jeg som alle andre vil jo ha fine ting. Jeg syntes det er rart med disse som forandrer seg totalt hver måned, men de fleste i dag har vel litt mote og litt personlig over det hele.

Men ofte så tar det helt av og utvalget er lite. Greit nok at man har tusenvis av tunikaer å velge mellom, men hvor blir det av bootcut jeansene for de vil jeg ha!

Som noen nevnte her så facinerer jeg meg også over "alle" som har uggs og crocs, samtidig sier alle som har dem at de er utrolig stygge.

Selv vil jeg ikke si at moten påvirker meg direkte til å si hva jeg liker, men jeg får nye impulser og noe nytt jeg kan glede meg over på en måte. Jeg likte ikke drainpipes, mye fordi de så ikke noe fint ut på meg. Men da jeg var i en butikk prøvde jeg en i ren trass for at de fantes ikke en eneste bootcut-jeans i hele buksebutikken, og de buksene var kjempefine på meg jo! de var ikke pinetrange, men gikk litt innover og hun dama i butikken sa at hvis jeg gikk for buksene meg litt lengere bukseben så ville de rynke seg litt i bunnen og de så ikke ut som de gikk innover noe jeg likte. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe mange flere drainpipes og er fortsatt på jakt etter bootcut, men her fikk jeg noe nytt å glede meg over og de så jo fine ut på meg. Ja, jeg ble påvirket men det skjer sjeldent. Men som bitsja over meg sier, så burde man heller gå med det som kler enn best.

Endret av Tweek

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...