mysan Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 Hvorfor er vi så lettpåvirkelige at vi lar moteskaperne diktere oss hva vi skal like? Nå er buksene og skjørtene med høyt liv på full fart inn. Hvor lang tid vil det ta før røkla mener at lavt liv er grusomt stygt og ikke vil bli sett døde i et slikt plagg? Som de altså fant dødslekkert et år eller to tidligere... Samtidig som dette er et faktum, så er det også et faktum at de fleste liker å påstå at de er individualister.. Jeg poster denne på generell debatt istedet for klær og moteforumet, rett og slett fordi jeg tror flere finner det her. Moteforumet anser jeg for de spesielt interesserte. Kjør debatt!
Gjest StockDama Skrevet 25. september 2007 #2 Skrevet 25. september 2007 For å "passe inn" kanskje? Jeg handler klær så og si aldri, når noe er slitt og ødelagt erstatter jeg det, og jeg har ingen intensjoner om å fylle skapet mitt med døgnfluer. Kjøper det jeg vet jeg kan bruke i flere år fremover....jeg bruker enda en svart bukse som jeg kjøpe i 8. klasse(jeg er 22 nå) =D den er hverken slitt, for liten, mistet farge eller fasong...kvalitet.
Gjest imli Skrevet 25. september 2007 #3 Skrevet 25. september 2007 Det samme har jeg lurt litt på... Har for øvrig aldri syntes at lavt liv er noe særlig fint. For oss som har brede hofter ser det rett og slett ikke bra ut. Handler klær etter hva som jeg synes kler meg. Men selvfølgelig, man finner vel bare mote i butikkene, så har vi noe valg?
Gjest Blondie65 Skrevet 25. september 2007 #4 Skrevet 25. september 2007 Bukser og skjørt med høyt liv er en ting. Det finnes jo faktisk folk som kler det bedre enn bukser med lavt liv. Men det er verre med crocs og palestinaskjerf. Det første er stygt og det andre er bevisstløst.
moon-flower Skrevet 25. september 2007 #5 Skrevet 25. september 2007 Men det er verre med crocs og palestinaskjerf. Det første er stygt og det andre er bevisstløst. Enig! Trender jeg ikke liker følger jeg ikke, sånn som UGGs. Vi syntes da alle egentlig at det var ekstremt stygt. Men mange brukte det for det (Ikke jeg altså! hehe) Det er jo alltid flere trender, så da kan man jo velge det som passer en og det en liker. Dessuten kan man jo også ta utgangspunkt i en trend og gjøre den personlig med sin egen vri. Forresten: Hvem sa gjørmefjes, pulesveis, overdimensjonerte boblejakker og bukser som er 2 nr for små var moderne? Det er hva ekstremt mange tenåringsjenter har fulgt de siste par årene hvertfall.. de er virkelig individualister!
Gjest s.n Skrevet 25. september 2007 #6 Skrevet 25. september 2007 Hva med å gå litt lenger tilbake - til cowboystøvler og månesko!!! Dongeribukser dratt godt opp bak, skulderputer, digre blondekrager osv... Selv hadde jeg drakt med skulderputer og body i konfirmasjonen - snakk om å bli bråvoksen! Herregud - mor arvet den for flere år siden - drakten var for dyr til å kasseres... Nei, moter er morsomst når en mimrer!!!
Tabris Skrevet 25. september 2007 #7 Skrevet 25. september 2007 Dette stusser jeg også på - kjempeflott tema! Jeg startet en lignende debatt for en stund siden, da dette fascinerer meg. Ikke bare viser det gruppementalitet og ganske så begrenset indivdualisme, det viser også en del av vårt bruk-og-kast forbrukssamfunn.
Gjest vimselot Skrevet 25. september 2007 #8 Skrevet 25. september 2007 Dette lurer jeg også på...ang undertøy f.eks. så vil jeg ha bomull. Særlig i vinter-Norge. (skal man kose, og har en mann i senga, kler man jo seg ytterst naken likevel..., eller? Men venninner mener at man skal føle seg fine fra innerst til ytterst...jeg føler meg fin i bomull jeg... Har jo vært ung, gått i strømpebukser og boots osv. men følger ikke moten, vet hva som kler meg, og føler meg mest vel i klær laget av bomull, lin osv. Kler meg ikke klassisk, bortsett fra offisielt. Kler meg i hva jeg vil, men går ikke og sprader i mini nå mer...(jeg spradet ikke da heller, da jeg var ung, det var min kles-stil) Har aldri fulgt moten, men har enda svarte klær som favoritt, men bruker litt mer farger nå. Nagler osv. forsvant det ikke da 1990 begynte? Cirka? Kjenner enda noen som sverger til å bruke naglebelter, men de klarer kle seg normalt, men er svært skeptisk til hva plagget er laget av, og hvor det er laget.
caso Skrevet 25. september 2007 #9 Skrevet 25. september 2007 Tenker meg 80% av menneskene som har kapitalstrøm som vi i norge har, er med på "saue-mentaliteten". Altså, - kjøper av det som er moteriktig, kanskje mest på grunn av tilgjengelighet til sist. Det begrenser jo seg hva som er tilgjengelig i butikkene etter hvert som moteskaperene bestemmer seg for å snu trender, og det blir "harry" med klær som ikke er kjøpt inneværende år.. Individualister er vel alle på en måte, men til en viss grad blir vi vel tvunget til å følge motene når vi har så høyt omløp av klær.
Gjest vimselot Skrevet 25. september 2007 #10 Skrevet 25. september 2007 (endret) Det som gjør meg glad, er at alle kan kle seg som de vil nå p.t. og likevel være s.k. moteriktige... Men, hva jeg legger merke til i bybildet, vel, det er en annen sak...så kanskje jeg er inhabil, siden jeg kan like klær jeg ikke selv bruker nå. Skulle ønske det var slik da jeg var ung, men jeg hadde jo min stil da, og kledde meg etter "været"... Dvs jeg skiftet kleskode etter jobb, uteliv osv. Endret 25. september 2007 av vimselot
Toro Skrevet 25. september 2007 #11 Skrevet 25. september 2007 Når man en sjeldengang handler seg et plagg eller to, så må man velge mellom det som der og da er tilgjengelig. Uansett hvor tidløs man forsøker å være vil plaggene bære preg av det året og den trend som da råder. Ungdom og uniformering .. ungdom er ungdom og vil gjerne være som andre ungdommer, også i klesveien. Men helt like blir de nå ikke.
Gjest antigartner Skrevet 25. september 2007 #12 Skrevet 25. september 2007 Dette har jeg også undret meg over. Er litt enig i at det har en del med gruppementalitet å gjøre, men tror at det handler om mer. For eksempel at når vi har sett på noe lenge nok, så blir vi så vant til det at vi synes det ser ok ut. Blant oss som er født tidlig på -70-tallet og dermed vokste opp med -80-tallsmoten tar det muligens noe lengre tid før vi synes at "stort", tuppert hår (evt pulesveis), trange høylivede bukser og ankelstøvletter er fint.
Tabris Skrevet 25. september 2007 #13 Skrevet 25. september 2007 Når man en sjeldengang handler seg et plagg eller to, så må man velge mellom det som der og da er tilgjengelig. Uansett hvor tidløs man forsøker å være vil plaggene bære preg av det året og den trend som da råder. Men det er forskjell på å kjøpe klær som faktisk er tilgjengelig når man trenger det enn å kjøpe nye klær nesten hver gang moten skifter...
Gjest Blondie65 Skrevet 25. september 2007 #14 Skrevet 25. september 2007 Dette har jeg også undret meg over. Er litt enig i at det har en del med gruppementalitet å gjøre, men tror at det handler om mer. For eksempel at når vi har sett på noe lenge nok, så blir vi så vant til det at vi synes det ser ok ut. Blant oss som er født tidlig på -70-tallet og dermed vokste opp med -80-tallsmoten tar det muligens noe lengre tid før vi synes at "stort", tuppert hår (evt pulesveis), trange høylivede bukser og ankelstøvletter er fint. Jeg kan LOVE at det gjelder oss født på sekstitallet også. Det er selvsagt noen ting jeg liker (blondebluser f.eks.) men store gensere med skinkeermer i mohair og hockeysveis samt skulderputer til albuene er ikke blant dem.
gaja Skrevet 25. september 2007 #15 Skrevet 25. september 2007 Hvis man ikke har noe særlig med penger, og bor et sted med begrenset tilgang til bruktbutikker, er man temmelig bundet av motene. Noe som har ført til at jeg nesten ikke eier bukser, men har massevis av sko. Buksemoten har overhodet ikke passet meg de siste åra, skomoten har vært kjempefin.
Gjest Tulipa Skrevet 25. september 2007 #16 Skrevet 25. september 2007 Hvorfor er vi så lettpåvirkelige at vi lar moteskaperne diktere oss hva vi skal like? Nå er buksene og skjørtene med høyt liv på full fart inn. Hvor lang tid vil det ta før røkla mener at lavt liv er grusomt stygt og ikke vil bli sett døde i et slikt plagg? Som de altså fant dødslekkert et år eller to tidligere... Samtidig som dette er et faktum, så er det også et faktum at de fleste liker å påstå at de er individualister.. Jeg poster denne på generell debatt istedet for klær og moteforumet, rett og slett fordi jeg tror flere finner det her. Moteforumet anser jeg for de spesielt interesserte. Kjør debatt! Jeg er nok en av synderne her. Elsker klær, sko, vesker og sminke .. altså skikkelig overfadiske ting Denne tråden fikk meg til å tenke på hvorfor jeg er sånn .. og det som slår meg er at jeg elsker alt som er fint, jeg elsker fine hus, fine biler, fine klær, fine vesker, fin kunst, osv .. Da vi skulle bygge hus, så måtte jeg bygge akkurat det huset - for jeg ønsket å ha et hus som jeg absolutt ville ha. På veggene har jeg bare original kunst .. fordi kunst er en av mine store interesser så kunne jeg aldri hatt "uekte" kunst på veggene mine .. Over til klær .. lavt eller høyt liv spiller ingen rolle for meg ..har jeg en fin bukse jeg liker, så bruker jeg den i årevis enten livet er høyt eller lavt. Jeg bruker det jeg liker .. men ser nok at det jeg liker ofte er det som er på moten .. Jeg klarer ikke gå på jobb om morgenen uten å føle meg fin og velkledd .. det er aldri tilfeldig hva jeg har på meg ... Men jeg sløser ikke, bruker mye penger på klær og sko - men det er fordi jeg kjøper dyre kvalitetsklær som jeg passer godt på, reparerer om de går i stykker og syr om dersom jeg blir lei av dem .. Så fordi om jeg er uhyre interessert i klær, moter og trender så betyr ikke det at jeg er overfladisk og ikke har interesse for annet ..
Gjest Wolfmoon Skrevet 25. september 2007 #17 Skrevet 25. september 2007 Personlig har jeg vel aldri fulgt moten, til det handler jeg alt for lite og sjelden klær. Mitt største problem er imidlertid at jeg hater å vaske klær, så jeg trenger å ha såpass mye klær at jeg kan vaske så sjelden som mulig Jeg er faktisk glad for moten med høyt liv på buksene og litt lengde på genserne. Det første skjuler magen, og det andre gjør at man holder seg god og varm. Det er nesten en selvfølge at vi blir påvirket av moten, spesielt de av oss som ikke er så orginale og miljøbevisste at vi orker å tråle gjennom bruktbutikker etter noe til "vår egen stil". Ofte er det bare noen få stiler som er på moten, og da må man velge seg en av de, så får man heller prøve å kjøpe litt ekstra de gangene stilen din er på moten
Gjest Blondie65 Skrevet 25. september 2007 #18 Skrevet 25. september 2007 Jeg er også veldig interessert i klær og sko og vesker. Og jeg planlegger også hva jeg skal ha på meg og liker å pynte meg. Men jeg kjøper ikke klær bare fordi de er "in". Jeg liker nok heller ting som er litt klassiske og varer en stund. Jeg er mer opptatt av at klærne passer til min figur enn at de er "in". Derfor eier jeg f.eks. ikke en eneste a-formet tunika eller topp - jeg ville sett ut som bolla pinnsvin i den. Det er altså ikke nødvendigvis et likhetstegn mellom interesse for klær og det å være motebevisst. Jeg er ikke sånn som leser alle motebladene for å se trendene som kommer. Når jeg trenger noe nytt tasler jeg avsted til butikken og kjøper det jeg skal ha. Jeg er dessverre litt for lite flink til å prøve ut nye farger eller mønstre - derfor er det greit å ta med en stilsikker venninne av og til slik at jeg kan få et spark til å prøve noe annet.
mysan Skrevet 25. september 2007 Forfatter #19 Skrevet 25. september 2007 At vi må handle det som er tilgjengelig, og at disse plaggene er på moten der og da, er jo én ting. Det jeg tenker på er mer i retning av hvordan vi skifter smak etter motene. De som var unge da de lave buksene kom, som min datter, synes at disse som kommer nå med høyt liv er grusomme. Jeg lurer på hvor lang tid det tar før hun synes at lavt liv er grusomt og høyt liv er lekkert. Skjønner dere hva jeg mener? Vi lar smaken vår dikteres av moteskaperne... Hvordan kan vi mene at det høye håret og de digre rosa plastøreringene fra åttitallet er så grusomt ulekkert i dag, når vi faktisk syntes de var dritkule den gangen.
Nabodama Skrevet 25. september 2007 #20 Skrevet 25. september 2007 Jeg er også veldig interessert i klær og sko og vesker. Og jeg planlegger også hva jeg skal ha på meg og liker å pynte meg. Men jeg kjøper ikke klær bare fordi de er "in". Jeg liker nok heller ting som er litt klassiske og varer en stund. Jeg er mer opptatt av at klærne passer til min figur enn at de er "in". Derfor eier jeg f.eks. ikke en eneste a-formet tunika eller topp - jeg ville sett ut som bolla pinnsvin i den. Det er altså ikke nødvendigvis et likhetstegn mellom interesse for klær og det å være motebevisst. Jeg er ikke sånn som leser alle motebladene for å se trendene som kommer. Når jeg trenger noe nytt tasler jeg avsted til butikken og kjøper det jeg skal ha. Jeg er dessverre litt for lite flink til å prøve ut nye farger eller mønstre - derfor er det greit å ta med en stilsikker venninne av og til slik at jeg kan få et spark til å prøve noe annet. Samme her, omtrent. Jeg liker også å pynte meg, og vet hva jeg skal ha på om morgenen. Jeg har heller ikke en eneste tunika, heller ikke babydolltopper/kjoler. Jeg har utviklet min egen stil, og har klær fra mange år tilbake som jeg også bruker nå. Liker å ha klær og sko som få andre har, og handler derfor sjelden i kjedebutikker. Er endel på reise i forbindelse med jobben, og da blir det shopping også. En får med seg det meste av stiler og trender på slike raider:) Selv om jeg alltid har vært glad i å utrrykke meg gjennom klær, har nok dette utviklet seg gjennom disse reisene. Da har jeg tid til å gå og se på ettermiddagene. Klær og sko osv er et uttrykksmiddel. De sier noe om hvem vi er. Når en ser en person for første gang, legger en også merke til hvordan denne personen kler seg, og personen kategoriseres til en viss grad ut fra klær og stil/mangel på stil. For noen er dette viktig, for andre ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå