Mann 42 Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 http://www.document.no/2007/09/shizofreni_...forraederi.html Hva tror dere om dette: Samtidig som vi har soldater i Afghanistan som skal bekjempe Taliban, så finansierer den norske stat koranskoler rett over grensa i Pakistan. Motivasjonen er å bidra til dialog. Men disse skolene er jo de fremste utklekkingsanstaltene for talibanere. Og man har ingen innflytelse på undervisningen gjennom disse pengegavene. Det er snakk om 30 millioner i året hvert år over 5 år. Så vidt jeg oppfatter artikkelen så er det ingen kontroll med hva pengene brukes til, og heller ikke med hva som foregår i de koranskolene som får støtte.
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2007 #2 Skrevet 25. september 2007 Norske politikere er de mest naive godfjottene i hele verden. Støttet av media, som er dominert av folk på ytterste venstre fløy. For disse tullingene er George Bush og Israel roten til alt ondt i verden, mens Hamas og Taliban er frihetskjempere. Norge fortjener å få seg en alvorlig trøkk snart, slik at vi våkner av tornerose-søvnen.
mysan Skrevet 25. september 2007 #3 Skrevet 25. september 2007 Norske politikere er de mest naive godfjottene i hele verden. Støttet av media, som er dominert av folk på ytterste venstre fløy. For disse tullingene er George Bush og Israel roten til alt ondt i verden, mens Hamas og Taliban er frihetskjempere. Norge fortjener å få seg en alvorlig trøkk snart, slik at vi våkner av tornerose-søvnen. Hysj, du må ikke si sånt høyt! Da har du jo ikke skjønt bæret vettu....
Tabris Skrevet 25. september 2007 #4 Skrevet 25. september 2007 Er det dokumentert at disse skolene blir brukt til å trene Taliban-soldater? Eller til utbredt propaganda mot vesten?
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2007 #5 Skrevet 25. september 2007 Har du en seriøs kilde å vise til?
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2007 #6 Skrevet 25. september 2007 Er det dokumentert at disse skolene blir brukt til å trene Taliban-soldater? Eller til utbredt propaganda mot vesten? Vet ikke med akkurat det, men undervisningen er visst mangelfull. Tipper det står en del annet om de skolene på det nettstedet der, orienter deg !
Mann 42 Skrevet 25. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 25. september 2007 Er det dokumentert at disse skolene blir brukt til å trene Taliban-soldater? Eller til utbredt propaganda mot vesten? En av dem drev visstnok med militær trening ved siden av koranstudiene, i en slik grad at amerikanerne fant det for godt å bombe den. Og pakistanske myndigheter hadde ingen innvendinger mot det. Hva mener du med "dokumentert", forøvrig?
Gjest Blondie65 Skrevet 25. september 2007 #8 Skrevet 25. september 2007 Det kom frem et litt mer nyansert bilde på nyhetene i kveld da. Det vi "sponser" er å gjøre disse skolene om fra rent religiøse Koran skoler til skoler med allmennkunnskap. Men det er berettiget å kritisere pengebruken all den tid vi ikke stiller noen krav til INNHOLDET i undervisningen. Samfunnskunnskap er som kjent så mangt. Norsk uhjelp av ymse slag bærer dessverre preg av lite helhetlig tankegang.
Satyr Skrevet 25. september 2007 #9 Skrevet 25. september 2007 http://www.document.no/2007/09/shizofreni_...forraederi.html Hva tror dere om dette: Samtidig som vi har soldater i Afghanistan som skal bekjempe Taliban, så finansierer den norske stat koranskoler rett over grensa i Pakistan. Motivasjonen er å bidra til dialog. Men disse skolene er jo de fremste utklekkingsanstaltene for talibanere. Og man har ingen innflytelse på undervisningen gjennom disse pengegavene. Det er snakk om 30 millioner i året hvert år over 5 år. Så vidt jeg oppfatter artikkelen så er det ingen kontroll med hva pengene brukes til, og heller ikke med hva som foregår i de koranskolene som får støtte. Og det er verre enn som så- i Norge har man faktisk STATSRELIGION, omtrent som i Saudi Arabia og Iran. Vi har også KRISTNE FORMÅLSPARAGRAFER i offentlig skole og i barnehager. Staten støtter også søndagsskoler, misjon osv... Jeg er helt enig med deg- slikt må det bli slutt på. Satyr
Gjest Gjest_Felix_* Skrevet 25. september 2007 #10 Skrevet 25. september 2007 Det kom frem et litt mer nyansert bilde på nyhetene i kveld da. Det vi "sponser" er å gjøre disse skolene om fra rent religiøse Koran skoler til skoler med allmennkunnskap. Men det er berettiget å kritisere pengebruken all den tid vi ikke stiller noen krav til INNHOLDET i undervisningen. Samfunnskunnskap er som kjent så mangt. Får jenter lov å gå på disse skolene?
Gjest Blondie65 Skrevet 25. september 2007 #11 Skrevet 25. september 2007 Får jenter lov å gå på disse skolene? Garantert ikke.
Mann 42 Skrevet 25. september 2007 Forfatter #12 Skrevet 25. september 2007 (endret) Og det er verre enn som så- i Norge har man faktisk STATSRELIGION, omtrent som i Saudi Arabia og Iran. Vi har også KRISTNE FORMÅLSPARAGRAFER i offentlig skole og i barnehager. Staten støtter også søndagsskoler, misjon osv... Jeg er helt enig med deg- slikt må det bli slutt på. Satyr I Norge ble det i sin tid innført statskirke, prestene ble embetsmenn og det hele ble underlagt kongen. Senere ble kirken underlagt regjeringen. Formålet med ordningen var å få statlig kontroll med prestene slik at ikke kirken skulle bli en maktfaktor i samfunnet. Ordningen ble innført etter reformasjonen, og man ville ikke ha en ny mektig kirke etter katolsk modell. Hos oss er det staten som kontrollerer prestene, ikke omvendt. Jeg syns vi skal beholde det, og gjerne utvide det. Muslimene kan godt få være med. Jeg syns det er en god ordning, og vi kunne utmerket godt ha litt statlig kontroll med imamene, også. Det tror jeg at alle ville profitere på. Endret 25. september 2007 av Mann 42
Satyr Skrevet 25. september 2007 #13 Skrevet 25. september 2007 I Norge ble det i sin tid innført statskirke, prestene ble embetsmenn og det hele ble underlagt kongen. Senere ble kirken underlagt regjeringen. Formålet med ordningen var å få statlig kontroll med prestene slik at ikke kirken skulle bli en maktfaktor i samfunnet. Ordningen ble innført etter reformasjonen, og man ville ikke ha en ny mektig kirke etter katolsk modell. Hos oss er det staten som kontrollerer prestene, ikke omvendt. Jeg syns vi skal beholde det, og gjerne utvide det. Muslimene kan godt få være med. Jeg syns det er en god ordning, og vi kunne utmerket godt ha litt statlig kontroll med imamene, også. Det tror jeg at alle ville profitere på. Slik taler en ekte sosialdemokrat med Machiavellisk legning. Men tror du ikke en kristenmuslimsk statskirke vil bli noe tungtfordøyelig til og med for en religionslikegyldig norsk befolkning? Satyr
Mann 42 Skrevet 25. september 2007 Forfatter #14 Skrevet 25. september 2007 (endret) Slik taler en ekte sosialdemokrat med Machiavellisk legning. Men tror du ikke en kristenmuslimsk statskirke vil bli noe tungtfordøyelig til og med for en religionslikegyldig norsk befolkning? Satyr Nja, vi måtte vel kalle det noe annet, og kvitte oss med den religiøse formålsparagrafen i skolene, men poenget er jo å kontrollere prestene, og unngå at kirken utvikler en sterk økonomi slik at den ikke blir en statsmakt. Vi hadde teokrati før reformasjonen, og det er vel ingen som vil ha den ordningen tilbake. Endret 25. september 2007 av Mann 42
Mann 42 Skrevet 25. september 2007 Forfatter #15 Skrevet 25. september 2007 Og det er verre enn som så- i Norge har man faktisk STATSRELIGION, omtrent som i Saudi Arabia og Iran. Vi har også KRISTNE FORMÅLSPARAGRAFER i offentlig skole og i barnehager. Staten støtter også søndagsskoler, misjon osv... Jeg er helt enig med deg- slikt må det bli slutt på. Satyr Jeg tror ikke sammenligningen mellom Iran, Saudi Arabia og Norge holder på annet enn et rent syntaktisk nivå, selv om det er STATSRELIGION alle tre steder. I Norge har vi dessuten DEMOKRATI, og vi har ikke TEOKRATI, noe som gjør en viss forskjell. Dessuten er det ytringsfrihet her også, så alle får mene hva fanden de vil, og si det også, om de ikke bryr seg om den statlige religionen.
Tabris Skrevet 26. september 2007 #16 Skrevet 26. september 2007 Hvis Norge gir penger til skoler som trener militærstyrker og/eller kommer med usannheter og propaganda mot barn for å få dem til å avsky vesten, så er det jo hull i hodet å finanisere noe sånt. Men jeg synes det er helt greit om man gir støtte til vanlige koranskoler som ikke har disse elementene. Hvorvidt disse skolene har det eller ikke, skal jeg ikke uttale meg om.
Satyr Skrevet 26. september 2007 #17 Skrevet 26. september 2007 Jeg tror ikke sammenligningen mellom Iran, Saudi Arabia og Norge holder på annet enn et rent syntaktisk nivå, selv om det er STATSRELIGION alle tre steder. I Norge har vi dessuten DEMOKRATI, og vi har ikke TEOKRATI, noe som gjør en viss forskjell. Dessuten er det ytringsfrihet her også, så alle får mene hva fanden de vil, og si det også, om de ikke bryr seg om den statlige religionen. Spørsmålet er om en stat kan ha en offisiell religion uten at det i seg selv er diskriminerende for minoriteter. At offentlig skole har kristen formålsparagraf i et land der privatskoler ikke akkurat har vært framelsket av den samme offentlighet, det er i alle fall i praksis et brudd på menneskerettighetene som går på religionsfrihet. S
Mann 42 Skrevet 26. september 2007 Forfatter #18 Skrevet 26. september 2007 Spørsmålet er om en stat kan ha en offisiell religion uten at det i seg selv er diskriminerende for minoriteter. At offentlig skole har kristen formålsparagraf i et land der privatskoler ikke akkurat har vært framelsket av den samme offentlighet, det er i alle fall i praksis et brudd på menneskerettighetene som går på religionsfrihet. S Hvordan da? Jeg er ikke for formålsparagrafen selv, men på hvilken måte mener du at den er en trusel mot religionsfriheten? Statsreligionen her i landet er mer en overlevning enn noe annet. Bare i to tilfeller som jeg kan komme på, må du være kristen for å fylle en rolle. Det ene er hvis du skal bli prest, det andre er hvis du skal bli konge. Storting og regjering har visstnok et krav til at halvparten av representantene er medlemmer av statskirken. Så det blir i enkelte partier loddtrekning om hvem som må melde seg inn igjen. Men det er ingen som lager noe vesen av noe av dette.
Satyr Skrevet 26. september 2007 #19 Skrevet 26. september 2007 Hvordan da? Jeg er ikke for formålsparagrafen selv, men på hvilken måte mener du at den er en trusel mot religionsfriheten? Statsreligionen her i landet er mer en overlevning enn noe annet. Bare i to tilfeller som jeg kan komme på, må du være kristen for å fylle en rolle. Det ene er hvis du skal bli prest, det andre er hvis du skal bli konge. Storting og regjering har visstnok et krav til at halvparten av representantene er medlemmer av statskirken. Så det blir i enkelte partier loddtrekning om hvem som må melde seg inn igjen. Men det er ingen som lager noe vesen av noe av dette. Den kristne formålsparagrafen danner et fundament der et livssyn prioriteres foran andre. Selv er jeg ateist og mener at kristendom er ren galskap og faktisk ganske tåpelig galskap (sorry kristne). For meg er en såkalt "personlig kristen" en person som jeg ikke forstår, fordi troen i seg selv er komplett uforståelig for meg. Så for meg er det alvorlig når skolen har et regelverk som gir lærererene et grunnlag for å å fremme kristendommen. Min datter på 6 kom hjem og forkynte at "hun var kristen" og "trodde på gud". Læreren hadde i KRL sagt at Gud satt i himmelen og "tittet ned" på dem. Videre var det helt selvsagt for henne at den kristne gud hadde skapt jorden, for det hadde læreren (fra sørlandet) sagt. Klager man på slikt blir man møtt med at dette jo er skolens grunnlag og man kommer ingen vei, selv om Norge faktisk ble dømt i Strasbourg for praktiseringen av KRL faget. Jeg blir som far med et et annet livssyn fullstendig hånet av en skole som oppfører seg slik. Ut av respekt for min datter så lar jeg henne ha sin tro i fred, men jeg svarer henne ærlig hva jeg selv tror dersom hun spør. S
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #20 Skrevet 26. september 2007 Vi er så naive her i Norge at det er helt flaut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå