Gjest Gjest_Max_* Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 Politioffensiven mot de kriminelle, pakistanske gjengene i Oslo har resultert i beslag av 50 (!) tunge våpen, bl.a maskinpistoler av type kalashnikov, UZI og AG 3. I tillegg har de beslaglagt en hel mengde narkotika, luksusbiler og kontanter. Store deler av taxinæringen i Oslo har forbindelse til disse gjengene, og har bl.a svindlet 1/2 milliard (!!) på skatten de siste årene. I tillegg transporterer de altså narkotika, våpen og gjengmedlemmer. Det minner meg nesten om filmen "Scarface", som handlet om kriminelle cubanske immigranters voldtekt av Miami. Hva slags tilstander har det blitt i vår kjære hovedstad, og hvor skal dette ende ? Man må jo bli bekymret på egne barns vegne.
mysan Skrevet 25. september 2007 #2 Skrevet 25. september 2007 Hysj da, du må jo ikke nevne at dette i hovedsak gjelder pakistanske gjenger og blant taxisjåfører som også er av ikkevestlig opprinnelse. Det gjelder jo helt sikkert like mye i norske gjenger..... eller...? Det er ikke sånn skjønner du - innvandring er ikke, har aldri vært og kommer aldri til å bli et problem. Nei, jeg er ikke rasist, jeg er bare litt skeptisk til det faktum at denne folkegruppen er overrepresentert når det gjelder voldskriminalitet.
Gjest annen gjest Skrevet 26. september 2007 #3 Skrevet 26. september 2007 Hysj da, du må jo ikke nevne at dette i hovedsak gjelder pakistanske gjenger og blant taxisjåfører som også er av ikkevestlig opprinnelse. Det gjelder jo helt sikkert like mye i norske gjenger..... eller...? Det er ikke sånn skjønner du - innvandring er ikke, har aldri vært og kommer aldri til å bli et problem. Nei, jeg er ikke rasist, jeg er bare litt skeptisk til det faktum at denne folkegruppen er overrepresentert når det gjelder voldskriminalitet. I følge denne, er pakistanere og somaliere overrepresentert på statistikken over anmeldte ran. "Det er to etniske grupper som skiller seg klart ut i tallmaterialet. Dette dreier seg om ungdommer av pakistansk og somalisk opprinnelse. Norsk-pakistansk ungdom utgjør nesten 20prosent av de anmeldte, til tross for at norsk-pakistanere kun utgjør rundt 3,5prosent av befolkningen. Tenåringer av somalisk opprinnelse utgjør 15prosent av de anmeldte. Somaliere utgjør til sammenligning mindre enn én prosent av byens befolkning" Nå gjelder det der stort sett ungdommer da..
Bønna Skrevet 26. september 2007 #4 Skrevet 26. september 2007 I følge denne, er pakistanere og somaliere overrepresentert på statistikken over anmeldte ran. Statsadvokat Førde sier følgende: ”Ut fra hva vi vet om kriminologisk teori, så skal denne gruppen være overrepresentert. Jeg vil faktisk reise spørsmålet om de ikke er mindre overrepresentert enn man kunne forvente ut fra situasjonen.” Da slår det meg at dette visste de, at nordmenn kom til å lide stort som ofre for innvandrerkriminalitet, allerede før innvandringen satte ordentlig i gang. De visste at den innvandringspolitikken de førte kom til å skade nordmenn. Likevel gjenførte de den, innvandringstilhengerne. Uten debatt. Uten folkeavstemning. Uten å informere om de konsekvensene de vitterlig visste om. Hva annet enn forræderi mot det norske folk kan man kalle dette?
Mann 42 Skrevet 26. september 2007 #5 Skrevet 26. september 2007 Statsadvokat Førde sier følgende: ”Ut fra hva vi vet om kriminologisk teori, så skal denne gruppen være overrepresentert. Jeg vil faktisk reise spørsmålet om de ikke er mindre overrepresentert enn man kunne forvente ut fra situasjonen.” Da slår det meg at dette visste de, at nordmenn kom til å lide stort som ofre for innvandrerkriminalitet, allerede før innvandringen satte ordentlig i gang. De visste at den innvandringspolitikken de førte kom til å skade nordmenn. Likevel gjenførte de den, innvandringstilhengerne. Uten debatt. Uten folkeavstemning. Uten å informere om de konsekvensene de vitterlig visste om. Hva annet enn forræderi mot det norske folk kan man kalle dette? Store ord flyr forbi. Det er vel ikke vanskelig å regne seg til at en minoritetsgruppe blir marginalisert i samfunnet, og med marginalisering følger flere problemer av alle slag. Man visste i det øyeblikket man begynte å ta mot innvandrere at det også ville bli problemer av det, og det er det ingen som har lagt skjul på.
Bønna Skrevet 26. september 2007 #6 Skrevet 26. september 2007 Man visste i det øyeblikket man begynte å ta mot innvandrere at det også ville bli problemer av det, og det er det ingen som har lagt skjul på. Joda, innvandring slår negativt ut på absolutt alle faktorer man vet skaper kriminalitet. Men at innvandringstilhengerne har vært åpne og ærlige, om konsekvensene av den innvandringspolitikken som er ført, er det største våset jeg noensinne har lest på KG. Store ord, javel, men så er den også temmelig stor, den forbrytelsen som er blitt begått mot det norske folk. For fakta faen er at innvandringstilhengerne er direkte ansvarlig for lidelsene til de nordmenn som er blitt ofre for innvandrerkriminalitet.
Gjest Eir Skrevet 26. september 2007 #7 Skrevet 26. september 2007 Hysj da, du må jo ikke nevne at dette i hovedsak gjelder pakistanske gjenger og blant taxisjåfører som også er av ikkevestlig opprinnelse. Det gjelder jo helt sikkert like mye i norske gjenger..... eller...? Nå er det ikke lenger slik i like stor grad at du kan dele det inn i norske og utenlandske gjenger. De fleste større gjenger har medlemmer med ulike nasjonaliteter, også norske. Både i Nokas-saken og andre større saker de siste årene ser man at kriminelle handlinger er blitt samarbeidsprosjekter for folk fra ulike land. Samme er det med ulovlig våpenhandel og narkotikasalg. Innvandrerne er sannsynligvis overrepresentert, men det blir feil å fremstille det som at de er de eneste som driver med dette.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #8 Skrevet 26. september 2007 Nå er det ikke lenger slik i like stor grad at du kan dele det inn i norske og utenlandske gjenger. De fleste større gjenger har medlemmer med ulike nasjonaliteter, også norske. Både i Nokas-saken og andre større saker de siste årene ser man at kriminelle handlinger er blitt samarbeidsprosjekter for folk fra ulike land. Samme er det med ulovlig våpenhandel og narkotikasalg. Innvandrerne er sannsynligvis overrepresentert, men det blir feil å fremstille det som at de er de eneste som driver med dette. Greit nok, men i forhold til hvor få pakistanere som bor i Norge, er de jo kraftig overrepresentert når det gjelder alvorlig kriminalitet. Jeg nevner A- og B-gjengen, samt store deler av taxinæringen i Oslo, tilsammen flere hundre personer. Problemet i Norge er jo at alle bagatelliserer dette, det er derfor problemet blir helt enormt. I Norge er man mer opptatt av å kriminalisere horekunder enn å bekjempe mafia-tilstandene i Oslo. Norge må være verdens mest naive nasjon. Og vi kommer til å få svi for våre godfjott-tendenser.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #9 Skrevet 26. september 2007 Norge tar inn masse folk fra Somalia, Irak og Afghanistan. Nesten alle er analfabeter og krigsskadde, med psykiske traumer. De vil belaste helsevesenet, trygdesystemet og være sterkt overrepresentert i alle kriminalstatistikker i uoverskuelig fremtid. Greit at Norge liksom skal være "fredsnasjonen" og flinkeste gutten i klassen, men er det riktig å utsette nasjonen for dette ? Svaret er nei. Politikerne våre er en gjeng forrædere og tullinger.
Gjest annen gjest Skrevet 26. september 2007 #10 Skrevet 26. september 2007 Norge tar inn masse folk fra Somalia, Irak og Afghanistan. Nesten alle er analfabeter og krigsskadde, med psykiske traumer. De vil belaste helsevesenet, trygdesystemet og være sterkt overrepresentert i alle kriminalstatistikker i uoverskuelig fremtid. Greit at Norge liksom skal være "fredsnasjonen" og flinkeste gutten i klassen, men er det riktig å utsette nasjonen for dette ? Svaret er nei. Politikerne våre er en gjeng forrædere og tullinger. Det er ikke greit å utsette landet vårt for den demografiske utviklingen som kommer til å skje heller, men, who cares.. det er jo bare neste generasjon som får svi uansett ?
Gjest Gjest_Kim_* Skrevet 27. september 2007 #11 Skrevet 27. september 2007 Er det bare å stikke hverandre ned som fluer her til lands eller? Er det + i boka for å kjøre en kniv inn i et annet menneske? Er det + i boka å sitte i fengsel? Nå er det så mye stygge saker at ingen blir overrasket lenger over knivstikking og andre ugjerninger! Her var det iallefall en mørkhudet som utførte faenskapet og det overrasker meg IKKE! http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=171519 Vedder for at også dette ble utført av en ikke etnisk norsk person! http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=171484 Kan vi ikke snart slå hardt ned på dette, både forebyggende og fengselslivet! Kan dem ikke få det helt jævlig disse gjerningsmennen som utfører denslags når og viss dem havner i fengsel? Det er ingen straff å sitte inne her i Norge! Det er jo rene hotellopholdet og ingen frykter jo det!
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2007 #12 Skrevet 27. september 2007 Hysj da, du må jo ikke nevne at dette i hovedsak gjelder pakistanske gjenger og blant taxisjåfører som også er av ikkevestlig opprinnelse. Det gjelder jo helt sikkert like mye i norske gjenger..... eller...? Det er ikke sånn skjønner du - innvandring er ikke, har aldri vært og kommer aldri til å bli et problem. Nei, jeg er ikke rasist, jeg er bare litt skeptisk til det faktum at denne folkegruppen er overrepresentert når det gjelder voldskriminalitet. Veldig enig med deg Mysan! Ja jøss, det er viktig å få med i samme slengen at de norske gjengene også er forferdelig kriminelle ellers blir man stemplet som rasist!
Mann 42 Skrevet 27. september 2007 #13 Skrevet 27. september 2007 Joda, innvandring slår negativt ut på absolutt alle faktorer man vet skaper kriminalitet. Men at innvandringstilhengerne har vært åpne og ærlige, om konsekvensene av den innvandringspolitikken som er ført, er det største våset jeg noensinne har lest på KG. Store ord, javel, men så er den også temmelig stor, den forbrytelsen som er blitt begått mot det norske folk. For fakta faen er at innvandringstilhengerne er direkte ansvarlig for lidelsene til de nordmenn som er blitt ofre for innvandrerkriminalitet. Alle fagre ord om støtteordninger og integreringstiltak har jo vært motivert med hensikten å unngå marginalisering og sosiale problemer. Og man har jo kunnet observere og trekke paralleller til andre samfunn som har hatt innvandring lengre enn vi har, som England og NEderland. Dette har det vært snakka mye om iallfall de siste 20 åra.
Bønna Skrevet 27. september 2007 #14 Skrevet 27. september 2007 Alle fagre ord om støtteordninger og integreringstiltak har jo vært motivert med hensikten å unngå marginalisering og sosiale problemer. Og man har jo kunnet observere og trekke paralleller til andre samfunn som har hatt innvandring lengre enn vi har, som England og NEderland. Dette har det vært snakka mye om iallfall de siste 20 åra. Dette er rett og slett et fantastisk vrengebilde av virkeligheten. Fra innvandringstilhengerhold har det vært snakket om integrering som et moralsk spørsmål i forhold til innvandrerne. At det er det moralsk riktige å gjøre dette ut av hensyn til innvandrerne. Det har ALDRI vært snakket om innvandring i forhold til de konsekvenser innvandring vil få på kriminalitetsstatistikken. Jeg har ALDRI sett eller hørt en innvandringstilhenger akseptere det premisset at innvandring medfører mer kriminalitet. Ei HELLER har jeg sett eller hørt en innvandringstilhenger påstå, og argumentere for, at integrering er et kriminalitetsreduserende tiltak. Faktum er at innvandringstilhengerne i tretti år har avvist at innvandrere begår flere kriminelle handlinger enn nordmenn. I tretti år har innvandringstilhengerne prøvd å skjule sannheten for offentligheten. Politiet har blitt møtt med voldsomme reaksjoner når de har offentliggjort forbryternes etniske tilhørighet. Jeg husker at politiet i Oslo, for snart ti år siden, nærmest ble rasisterklært fordi de offentliggjorde statistikk som gjorde at Aftenposten kunne skrive at 60 % av anmeldte voldtekter i Oslo ble begått av fremmedetniske/fremmedkulturelle innvandrere. Dessuten er det bare tull, slik du insinuerer, at innvandringens utslag på kriminalitetsstatistikken kun er et spørsmål om integreringstiltak og sosialpolitikk. For det første vil innvandring uansett forverre de sosioøkonomiske størrelsene i samfunnet. For det andre er det et kapasitetsspørsmål i forhold til mengden innvandrere man kan integrere. I tillegg kommer ting som det ikke er forsket spesielt mye på innenfor kriminologien. Nemlig hvordan fremmedetnisk/fremmedkulturell innvandring bryter opp det sosiale miljøet, og endrer forutsetningen for den sosiale kontrollen som eksisterer i homogene samfunn. Så det hele koker ned til at innvandringstilhengere er direkte, eller kanskje mer korrekt indirekte, ansvarlig for lidelsene til de nordmenn som er ofre for innvandrerkriminalitet. Størrelsen på forræderiet kan best sammenlignes med det utstrakte økonomiske samarbeidet med tyskerne under andre verdenskrig. Fordi forræderiet var så stort, og omfattet så mektige grupperinger i samfunnet, ble forræderiet dysset ned og stilltiende godtatt. Fordømmelsen ble i stedet rettet mot såkalte tyskertøser. Omtrent som i dag, hvor fordømmelsen blir rettet mot såkalte rasister.
Gjest Frk Åberg Skrevet 27. september 2007 #15 Skrevet 27. september 2007 Norge tar inn masse folk fra Somalia, Irak og Afghanistan. Nesten alle er analfabeter og krigsskadde, med psykiske traumer. De vil belaste helsevesenet, trygdesystemet og være sterkt overrepresentert i alle kriminalstatistikker i uoverskuelig fremtid. Greit at Norge liksom skal være "fredsnasjonen" og flinkeste gutten i klassen, men er det riktig å utsette nasjonen for dette ? Svaret er nei. Politikerne våre er en gjeng forrædere og tullinger. Hvor mener du man skal plassere dem? På sin egen lille øy? Problemene blir ikke borte selv om man ikke vil ha dem innenfor sine egne landegrenser. Jeg syns man må snu problemstillingen på hodet, og spørre seg hvordan man kan iverksette tiltak som virker, slik at de som kommer som krigsofre, analfabeter eller kun som minoriteter (og de problemene det kan medføre) kan hjelpes til å integrere seg og tjene lovlige penger. Jeg er ikke imot å stille krav, men jeg syns ikke negative holdninger er særlig konstruktivt.
Gjest Frk Åberg Skrevet 27. september 2007 #16 Skrevet 27. september 2007 Faktum er at innvandringstilhengerne i tretti år har avvist at innvandrere begår flere kriminelle handlinger enn nordmenn. I tretti år har innvandringstilhengerne prøvd å skjule sannheten for offentligheten. Politiet har blitt møtt med voldsomme reaksjoner når de har offentliggjort forbryternes etniske tilhørighet. Jeg husker at politiet i Oslo, for snart ti år siden, nærmest ble rasisterklært fordi de offentliggjorde statistikk som gjorde at Aftenposten kunne skrive at 60 % av anmeldte voldtekter i Oslo ble begått av fremmedetniske/fremmedkulturelle innvandrere. Så det hele koker ned til at innvandringstilhengere er direkte, eller kanskje mer korrekt indirekte, ansvarlig for lidelsene til de nordmenn som er ofre for innvandrerkriminalitet. Størrelsen på forræderiet kan best sammenlignes med det utstrakte økonomiske samarbeidet med tyskerne under andre verdenskrig. Fordi forræderiet var så stort, og omfattet så mektige grupperinger i samfunnet, ble forræderiet dysset ned og stilltiende godtatt. Fordømmelsen ble i stedet rettet mot såkalte tyskertøser. Omtrent som i dag, hvor fordømmelsen blir rettet mot såkalte rasister. Jeg blir litt matt av argumentasjonen din. Men å sammenligne innvandringstilhenging med økonomisk samarbeid med tyskerne under krigen, er virkelig et lavmål. Kom du ikke opp med noe mer relevant? Jeg syns ikke at politiet er rasister fordi om de offentliggjør kriminalstatistikk. Men jeg lurer på hva vi skal med slik informasjon. Hva hjelper det meg om jeg vet at de er flere mørkhudede som begår visse kriminelle handlinger? Skal jeg da begynne å gå lange omveier når jeg ser mørkhudede på gata? Jeg syns fokuset på hudfarge i media, kun skaper frykt og grobunn for dårlige holdninger. Jeg mener ikke at man skal skjule at det begås en god del kriminalitet av mennesker med innvandrerbakgrunn. Men når man poengterer det hele tiden, blir det fort til at lovlydige innvandrere blir stigmatisert. Jeg syns godt at avisene kan skrive om det, men da i en mer konstruktiv sammenheng, hvor man utforsker hvorfor det er sånn at innvandrere er overrepresentert, og hva som kan gjøres med det.
Bønna Skrevet 27. september 2007 #17 Skrevet 27. september 2007 Hvor mener du man skal plassere dem? På sin egen lille øy? Problemene blir ikke borte selv om man ikke vil ha dem innenfor sine egne landegrenser. Har du for vane å la andre være ansvarlige for løsninger på problemer du har vært med å skape? Jeg syns man må snu problemstillingen på hodet, og spørre seg hvordan man kan iverksette tiltak som virker, slik at de som kommer som krigsofre, analfabeter eller kun som minoriteter (og de problemene det kan medføre) kan hjelpes til å integrere seg og tjene lovlige penger. Jeg er ikke imot å stille krav, men jeg syns ikke negative holdninger er særlig konstruktivt. Kanskje dette er noe som burde vært spurt, og funnet ut av, før man åpnet Europas grenser for masseinnvandringen? Kanskje ytterligere innvandring bør stanses inntil man har fått plass praktiske løsninger på problemene? Jeg får nesten lyst til å spørre deg, Frk Åberg, begynner du å ane hvor kraftig du og de øvrige innvandringstilhengerne har drite dere ut? Begynner du å ane dimensjonene av dårskapen deres? Et norsk ordtak sier; det er aldri for sent å snu.
Gjest Frk Åberg Skrevet 27. september 2007 #18 Skrevet 27. september 2007 Har du for vane å la andre være ansvarlige for løsninger på problemer du har vært med å skape? Nei, det har jeg ikke. Men jeg vet også at mennesker kan befinne seg i fortvilte situasjoner, eller at de kan havne i et mønster de ikke kommer ut av. Hvis de sosiale forholdene er som de er, så kan folk fort havne i destruktive baner. Jeg mener at mennesket i utgangspunktet har muligheten til å velge sine egne handlinger. Men mange er ikke i stand til det uten hjelp. Eller mener du f.eks. at røykere ikke skal få medisinsk hjelp, at mennesker med psykiske problemer ikke skal få behandling, fordi de etter ditt syn har skapt sine egne problemer? Mener du at vi skal la alle som ikke passer inn i A4-malen skal få seile sin egen sjø? Hvilket samfunn lever man da i? Kanskje dette er noe som burde vært spurt, og funnet ut av, før man åpnet Europas grenser for masseinnvandringen? Kanskje ytterligere innvandring bør stanses inntil man har fått plass praktiske løsninger på problemene? Jeg får nesten lyst til å spørre deg, Frk Åberg, begynner du å ane hvor kraftig du og de øvrige innvandringstilhengerne har drite dere ut? Begynner du å ane dimensjonene av dårskapen deres? Et norsk ordtak sier; det er aldri for sent å snu. Jeg benekter ikke at det eksisterer problemer knytttet til innvandring, men jeg mener at alternativet ikke er særlig bedre. I den store sammenhengen har vi det ikke så verst i Norge, og da mener jeg at det må være mulig å dele på godene. Ikke alle i Norge har det like bra, men jeg mener også at man har et ansvar utover sine egne landegrenser, ikke bare overfor sine egne.
Gjest Gjest_Beate_* Skrevet 27. september 2007 #19 Skrevet 27. september 2007 Fra innvandringstilhengerhold har det vært snakket om integrering som et moralsk spørsmål i forhold til innvandrerne. At det er det moralsk riktige å gjøre dette ut av hensyn til innvandrerne. Det har ALDRI vært snakket om innvandring i forhold til de konsekvenser innvandring vil få på kriminalitetsstatistikken. Jeg har ALDRI sett eller hørt en innvandringstilhenger akseptere det premisset at innvandring medfører mer kriminalitet. Ei HELLER har jeg sett eller hørt en innvandringstilhenger påstå, og argumentere for, at integrering er et kriminalitetsreduserende tiltak. Jeg begynner å lure på om vi bor i samme verden. For det første er det vel slik at de du kaller "innvandringstilhengere" omfavner en stor gruppe nordmenn fra ytterste venstre fløy via Arbeiderpartiet og til Høyre, dvs. godt over halvparten av befolkningen. Det blir derfor litt søkt å mene at alle disse tenker likt og har de samme oppfatningene om innvandringsspørsmålet. Det er en myriade av ulike syn, oppfatninger og holdninger blant alle disse menneskene som du så elegant plasserer i en giga-bås kalt "innvandringstilhengere". Prøv derfor å være litt mer nyansert når du skriver. For det andre regner jeg med at du vil plassere meg i båsen "innvandringstilhenger", og jeg har aldri vært i tvil om at økt innvandring fører til økt kriminalitet. Det samme gjelder alle "innvadringstilhenger-vennene" mine. Jeg er faktisk ukjent med at "innvandringstilhengere" påstår at innvandring ikke fører til økt kriminalitet. Det må i såfall være noen få blodrøde mennesker på ytterste høyre fløy, men slike har jeg aldri møtt. Og siden jeg er en "innvandringstilhenger" selv, vil jeg tro at jeg kjenner bedre til hva som rører seg på "innvandringstilhenger-hold" enn en som deg, som jeg regner med er "innvandringsmotstander". Jeg har heller aldri møtt en "innvandringstilhenger" som ikke er for integrering, eller som mener at integrering ikke virker kriminalitetsforkjempende. (Jeg lurer på om du kanskje mener "assimilering" og ikke "integrering"? Ta en titt i ordboka.) Derimot har jeg hørt en rekke "innvandringsmotstandere", Frp-politikere f.eks, uttale at man bør bør redusere tiltak som fremmer integrering, da det kan føre til at innvandrere blir særbehandlet. Faktum er at innvandringstilhengerne i tretti år har avvist at innvandrere begår flere kriminelle handlinger enn nordmenn. I tretti år har innvandringstilhengerne prøvd å skjule sannheten for offentligheten. Politiet har blitt møtt med voldsomme reaksjoner når de har offentliggjort forbryternes etniske tilhørighet. Jeg husker at politiet i Oslo, for snart ti år siden, nærmest ble rasisterklært fordi de offentliggjorde statistikk som gjorde at Aftenposten kunne skrive at 60 % av anmeldte voldtekter i Oslo ble begått av fremmedetniske/fremmedkulturelle innvandrere. Dette kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i. Jeg er som sagt en "innvandringstilhenger", og både jeg og "innvandringstilhenger-vennene" mine tror da på statistikk som er utarbeidet av pålitelige organer. Når politiet fremlegger statistikk som viser at innvandrere er overrepresentert på kriminalitetstatistikken har verken jeg eller vennene mine noe problem med å akseptere det og ta det for god fisk. En annen sak er at den demografiske gruppen som begår flest kriminelle handlinger, nemlig menn i aldersgruppen 20-35 år er overrepresentert blant innvandringsbefolkningen, mens den gruppen som begår færrest slike handlinger, nemlig eldre kvinner, er forholdsmessig underrepresentert. Det finnes altså prosentvis langt flere menn i aldersgruppen 20-35 år blant ikke-vestlige innvandrere enn blant andre nordmenn. Dersom man korrigerer for dette avviket vil statistikken se litt bedre ut for innvandrerne, men de er allikevel overrepresentert i forhold til andre nordmenn. Ett av flere tiltak som må settes i verk for å utjevne denne skjevfordeligen er tiltak som går på integrering (norskopplæring, arbeidstrening, osv.) Jeg husker ikke de voldsomme reaksjonene for 10 år siden som du refererer til, men kan det nevnte dramaet muligens ha noe med hvordan tallene ble fremlagt, samt hvordan artikkelen som fulgte med ble skrevet? Dessuten er det bare tull, slik du insinuerer, at innvandringens utslag på kriminalitetsstatistikken kun er et spørsmål om integreringstiltak og sosialpolitikk. For det første vil innvandring uansett forverre de sosioøkonomiske størrelsene i samfunnet. For det andre er det et kapasitetsspørsmål i forhold til mengden innvandrere man kan integrere. I tillegg kommer ting som det ikke er forsket spesielt mye på innenfor kriminologien. Nemlig hvordan fremmedetnisk/fremmedkulturell innvandring bryter opp det sosiale miljøet, og endrer forutsetningen for den sosiale kontrollen som eksisterer i homogene samfunn. Jeg mener at det faktum at innvandrere er overrepresentert på kriminalitetsstatistikken i høyeste grad kan bøtes på med integreringstiltak og bedret sosialpolitikk, men jeg er enig med deg i at dette antakelig ikke er nok. Hva mener du Bønna skal til? Årsaken til at innvandrerne er overrepresentert er sammensatt, og kommer bl.a. av: 1) Det finnes prosentvis mange flere fra risikogruppen menn i alderen 20-35 år blant innvandrerne enn blant resten av befolkningen 2) Det finnes en overrepresentasjon av psykisk syke og mennesker som har opplevd forferdelige traumer blant innvandrerne 3) Mange får ikke jobb på grunn av hudfarge og etnisk bakgrunn 4) Mange føler seg isolerte og alt annet enn velkommen her i landet, noe som fører til at de blir desillusjonerte og ikke føler lojalitet til systemet. Det finnes sikkert andre grunner også, og ALLE DISSE må man ta tak i og gjøre noe med. Og så må man ikke glemme at det store flertallet av innvandrerne her i landet er lovlydige, hardtarbeidende mennesker. Jeg er ikke med deg når det gjelder hyllesten din av homogene samfunn. Jeg mener at samfunn som er 100% homogene er usunt, og det samme gjelder samfunn som er 100% heterogene (for å sette det litt på spissen). En viss heterogenitet er bare av det gode, idet det fører til nye impulser, nye tankemåter, nye kulturelle uttrykk, osv. Det kan være at du har rett i at vi ikke har kapasitet til å integrere flere enn vi har i dag, men det kan også være at det er et spørsmål om penger og omdisponering av ressurser. Jeg er derfor ikke sikker på om jeg er enig med deg i dette. Så det hele koker ned til at innvandringstilhengere er direkte, eller kanskje mer korrekt indirekte, ansvarlig for lidelsene til de nordmenn som er ofre for innvandrerkriminalitet. Størrelsen på forræderiet kan best sammenlignes med det utstrakte økonomiske samarbeidet med tyskerne under andre verdenskrig. Fordi forræderiet var så stort, og omfattet så mektige grupperinger i samfunnet, ble forræderiet dysset ned og stilltiende godtatt. Fordømmelsen ble i stedet rettet mot såkalte tyskertøser. Omtrent som i dag, hvor fordømmelsen blir rettet mot såkalte rasister. Dette er pisspreik.
Bønna Skrevet 27. september 2007 #20 Skrevet 27. september 2007 Jeg blir litt matt av argumentasjonen din. Men å sammenligne innvandringstilhenging med økonomisk samarbeid med tyskerne under krigen, er virkelig et lavmål. Kom du ikke opp med noe mer relevant? Er det lavmål å sammenligne innvandringspolitikken med det forræderiet som det økonomiske samarbeidet med tyskerne var? Er det lavmål å kalle dette for forræderi? Si det til blant annet de store massene av norske kvinner som er blitt voldtatt som en direkte konsekvens av den innvandringspolitikken du støtter. Jeg syns ikke at politiet er rasister fordi om de offentliggjør kriminalstatistikk. Men jeg lurer på hva vi skal med slik informasjon. Ja, akkurat. Der har vi det. Hva skal vi med slik informasjon? Der har vi innvandringstilhengerne i et nøtteskall. I en verden fjernt og langt borte fra virkeligheten. Har det aldri slått innvandringstilhengerhjernen din at slik informasjon kan brukes til rasjonelle vurderinger av den innvandringspolitikken som er ført, og den innvandringspolitikken som bør føres i fremtiden? Eller er rasjonalitet mistenkelig brungrums, som bør behandles deretter?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå