Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en ergometersykkel jeg bruker flittig.Den har forskjellige målefunksjoner.Blandt annet hvor mange kalorier man forbrenner under trening,men spørsmålet er:kan man stole på at den viser riktig antall forbrente kalorier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sykler på en ergometersykkel når jeg trener i studio, og jeg stoler på den kaloritelleren den har. Men så er jeg muligens naiv. Jeg kan ikke skjønne hvorfor man ikke skal stole på den. Selv det kanskje er litt individuelt om hvor mange kalorier man forbrenner ved forskjellige aktiviteter..

Skrevet

Leste i siste nr.av Shape Up at det kommer an på hvor mye man veier,men nå er det jo så mye rart man hører fra såkalte eksperter,så jeg valgte å henvende meg hit.

Forøvrig håper jeg virkelig at målerne er til å stole på.

Gjest Deception
Skrevet

Hvor mye man forbrenner, er avhengig av flere ting; vekt, fordeling av muskelmasse i forhold til fettvev, osv. Så slike tellere viser mest sannsynlig feil, spesielt for kvinner, som gjerne veier mindre enn menn, og som har mindre andel muskelvev i forhold til fettvev.

Hvis du vil ha en mer nøyaktig kaloriangivelse, bør du nok bruke en pulsklokke, og stille den inn som angitt.

Skrevet

På noen ergometersykler stiller man ikke kjønn og vekt, og da får man antagelig et bedre anslag.

Skrevet

Det er ingen innstillinger av kjønn eller vekt på denne.

Derimot har jeg en skritteller hvor man skal plotte inn kjønn,vekt osv.Kanskje jeg skulle sammenligne?

Skrevet

Jeg glemte å si at på den sykkelen jeg sykler på, så er det en sånn pulsteller på styret.

Skrevet
Jeg glemte å si at på den sykkelen jeg sykler på, så er det en sånn pulsteller på styret.

Det er det på min også.

:skratte: Haha :ler: Silkesatan :ler: Skikkelig morsomt nick!

Gjest Blondie65
Skrevet

Pulstelleren forteller deg pulsen din.

Hvis du på en pulsteller (som på en klokke f.eks.) kan legge inn vekt, høyde og alder så kan du stole på kaloritellingen, ellers ikke.

Det er en veldig logisk forklaring på dette. Det koster nemlig mer energi (målt i kalorier) å flytte en stor masse enn det koster å flytte en liten.

I tillegg er det slik at forbrenningen endres med alderen.

Skal du ha nøyaktig kalorimåling må måleren altså vite:

- din alder

- din vekt

- din høyde

- din puls

Skrevet

Helt nøyaktig blir det aldri, men når man har puls, vekt, høyde og tid, så kan man gi et ganske bra anslag. Som du kan basere treningen ut i fra.

Skrevet

Takk skal dere ha alle sammen :)

Men er det noen som vet hvor mye avvik det blir da?

Det er vel dessverre sånn at telleren på ergosykkelen viser for mange forbrente kalorier da,?siden jeg ikke kan stille vekten inn på den.

Ifølge telleren forbrenner jeg mellom 700-750 på en times sykling.Synes egentlig det er litt lite :trene:

Skrevet
Takk skal dere ha alle sammen :)

Men er det noen som vet hvor mye avvik det blir da?

Det er vel dessverre sånn at telleren på ergosykkelen viser for mange forbrente kalorier da,?siden jeg ikke kan stille vekten inn på den.

Ifølge telleren forbrenner jeg mellom 700-750 på en times sykling.Synes egentlig det er litt lite :trene:

Det kommer jo an på intensitetet..

Tenker trimsykkelen din har laget et standard menneske, feks 175cm, 68kg, normal fettprosent, med makspuls på 200.

nå skal ikke jeg definere dette som et standardmenneske, men jeg tipper de som laget sykkelen fant på noen sånne tall.

pulsklokke gir en bedre beregning av kcal/time

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...