Gå til innhold

Salg av leilighet i boligbyggelag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer det at når man ved salg av leilighet i boligbyggelag ikke kan regne med å få oppgjøret på konto overtagelsesdatoen? Megler sier at pengene ikke vil være oss i hende før ca. 1 mnd etter overtagelse.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Det stemte ikke i vårt tilfelle, i hvertfall. Vi hadde pengene på konto overtakelsesdagen, og sjekket det før vi hadde møte og overrakte nøkler.

Skrevet

Jeg trodde ikke det var annerledes for borettslagsleiligheter enn for andre boliger? Man skal vel alltid få pengene til overtagelsesdato (10% betales til megler ved kontraktsignering som bl.a. går til å dekke hans utgifter). Vi fikk i allefall våre penger på konto i tide til overtagelsesdatoen da vi solgte i vår. Jeg kan ikke se at det skulle være noen god grunn til at pengene ikke kommer når de skal heller.

Skrevet

Vi fikk ikke pengene før etter et par uker, selger betalte på overtagelsesdatoen og så gikk det litt tid før de ordnet oppgjøret til oss. Det skulle til hovedkontoret og økonomipersonen der skulle sjekke alt og passe på at oppgjøret ble riktig i forhold til megler sin del etc.

Men det hadde vi fått beskjed om på forhånd. Tror ikke de gjorde noen forskjell på hva slags type bolig det var, det var bare deres rutiner som var slik.

Skrevet

Det har ikek jeg hørt. Både min mann og jeg solgte borettslagsleiligheter, men fikk da pengene vår mer eller mindre med en gang.

Kjøper skal jo sette pengene på meglers konto før du leverer fra deg nøklene, og skal de stå på meglers konto i 1 mnd. vil jo megler få en del renter. Høres litt muffens ut spørs du meg...

Ring til noen andre melgere og hør hva som er praksis hos dem. Jeg fikk senket meglerhonorarer ved å sjekke ut hva som var vanlig hos andre.

Hilsen Lille meg

Gjest Gjest_Mette_*
Skrevet

Det er ikke unormalt at det tar tid før du får pengene. Megler sender ikke pengene før skjøtet er tinglyst og i disse dager kan det ta litt tid. Er ikke uvanlig at det ikke ordnes før etter 14 dager, men en måned syntes jeg var noe lenge

Skrevet

Fikk pengene til overtakelse.

Skrevet

Sjekk hva som står i kjøpekontrakten din - husker ikke hvilket pkt det er, men det heter "oppgjør og overtagelse". Der står det hvor mange dager megler har på seg til å foreta oppgjøret. Tror det er ganske vanlig at det er 5 dager.

I spesielle tilfeller - og når f.eks Statens kartverk ligger langt etter (og man trenger et tinglyst skjøte for å foreta oppgjøret), kan det ta lenger tid. Da skal selger ha beskjed om forsinkelsen, og man bør også kunne si noe om hvor lang tid man forventer at det tar. I tillegg skal selger selvfølgelig ha renter.

Skrevet

Mange rare svar her.

Bare så det er sagt - renter tilfaller selger, så "det høres ikke litt muffens ut" som en her fint prøver seg på.

Tidspunkt for oppgjør har heller ikke noe med tinglysing av skjøter å gjøre. Ved kontraktinngåelse tinglyses en sikringobligasjon, og denne holder helt fint inntil skjøtet er sendt for tinglysing.

Her på kontoret har vi tre dager på oss fra overtagelse (dvs, om vi får overtakelsesprotokollen undertegnet av både kjøper og selger - er ikke vårt ansvar om de ikke er interessert i et raskt oppgjør!). Vanligvis blir oppgjøret tatt samme dag, eller dagen etter.

Om din megler sier at det vil ta en hel måned ville jeg enkelt og greit spurt han om grunnen. Er sikkert ikke verre enn det. Konfronter ham gjerne med at andre kjeder ikke trenger mer enn høyst en uke på seg (tror Notar har en uke i kontrakten sin, som sagt har vi tre dager - men en måned er uhørt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...