aline Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 Hei... Jeg har klart å gå på meg en heftig vann og blodblemme under hele neglen på ene stortåa... kjenner den er helt ned til neglfestet og under hele. Tømte den to ganger nå til morgenen og er litt nervøs for om jeg får beholde neglen i det hele tatt, vil jo gjerne det. Er det andre som har hatt det? og noen som kanskje har noen lure tips om hva jeg kan gjøre? Det virker som det er litt betent og selv om det lindrer å tømme den, så verker hele tåa. Kjempeubehagelig å gå, spesiellt med sko på men også sokker er i veien. Kan ikke så godt rusle barbeint på jobben nå, så må vel bare lide meg igjennom. Bør jeg rense med pyrisept der jeg stikker hull? Og, dersom jeg nå skulle miste neglen, vokser den ut igjen relativ normalt tro? :-( jeg som liksom skal danse i morgen og greier.. :gråte: alle tanker og glupe ideer taes imot med stor takk.
Bokormen Skrevet 25. september 2007 #2 Skrevet 25. september 2007 Jeg vet ikke hvor lurt det er å tømme den, da skaffer du bakteriene en veldig lett innfartsvei til masse deilig blod, noe som gir de god evne til å formere seg og skaffe deg en liten infeksjon... Jeg tror det beste er å rense godt med pyrisept, og gjøre minst mulig med den! Om det blir infisert, ville jeg kommet meg til legen. Høres fryktelig vondt ut....
aline Skrevet 25. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. september 2007 min tanke også, men det sprengte noe så grønnj*vlig at jeg bare måtte. Leste etterpå, på en pasientside, at man kunne tømme den om det ble for vondt, så trøster meg med at det kanskje ikke var bare dumt gjort. Og det var til og med om man måtte lage hull igjennom selve neglen, med kniv eller nål... brrr... Det slipper jeg heldigvis, den går helt frem til kanten av neglen, så kan bare stikke hull på blemma mellom neglen og tåa. Tror den var betent FØR jeg stakk hull, når jeg stikker opp nå, er det mest blankt vann og noe lyst blod, men veldig lite. Neglen er heller ikke svart eller rød, så det virker som det er mer en vannblemme med litt blod iblandet... godt er det uansett ikke. :gråte:
aline Skrevet 25. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 25. september 2007 og ja, blir det betennelse så skal jeg til legen, helt klart... synes det er skummelt jeg, selv om det bare er ei tå.
Bokormen Skrevet 25. september 2007 #5 Skrevet 25. september 2007 Auauau, stakkars deg! Men du kan jo ta litt grønnsåpebad åsånt da, for å ta en evt infeksjon før den blir kraftig Men det går helt sikkert bra av seg selv, enda det ser og føles helt j*vli akkurat nå.... Hvorfor er tær så utrolig vonde å slå???
pulverheksa Skrevet 25. september 2007 #6 Skrevet 25. september 2007 Tror det går greit om du bare holder det rent og tørt. Vask over med klorheksidin eller pyrisept. Jeg måtte ta hull på selve neglen fordi det kjentes ut som tåa holdt påå eksplodere, med det samme trykket var vekk forsvant det meste av smerten også. Jeg vasket med klorheksidin og blåflekken voskte bare ut med neglen, den falt ikke av.
aline Skrevet 25. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 25. september 2007 Auauau, stakkars deg! Men du kan jo ta litt grønnsåpebad åsånt da, for å ta en evt infeksjon før den blir kraftig Men det går helt sikkert bra av seg selv, enda det ser og føles helt j*vli akkurat nå.... Hvorfor er tær så utrolig vonde å slå??? Grønnsåpe har jeg hørt andre bruker ja, kjøper jeg bare vanlig grønnsåpe på butikken? og hvor utblandet? Tror det går greit om du bare holder det rent og tørt. Vask over med klorheksidin eller pyrisept. Jeg måtte ta hull på selve neglen fordi det kjentes ut som tåa holdt påå eksplodere, med det samme trykket var vekk forsvant det meste av smerten også. Jeg vasket med klorheksidin og blåflekken voskte bare ut med neglen, den falt ikke av. fylte den seg igjen hos deg? Den gjør det her hos meg nemlig, har tømt den tre ganger nå idag... Men det som kommer ut ser stadig lysere og "snillere" ut da..
pulverheksa Skrevet 25. september 2007 #8 Skrevet 25. september 2007 fylte den seg igjen hos deg? Den gjør det her hos meg nemlig, har tømt den tre ganger nå idag... Men det som kommer ut ser stadig lysere og "snillere" ut da.. Til første dagen etter at jeg tok hull, fylte den seg igjen, men da var det hull i neglen så jeg pilla vekk "skorpen", da da kom det ut litt, men det meste var størknet så det meste ble under neglen, den så jo ikke ut på månedsvis, siden den måtte vokse helt ut igjen. På julefesten det året hadde jeg ca 7 lag med rosa negelakk så det ikke skulle se så ille ut.
aline Skrevet 25. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 25. september 2007 hmm.. føler egentlig at hele tåa verker, men det kan være bare en følelse... håper på det. Det SER bedre ut dog, kan se den hvite ringe på neglen igjen, og bare ett område midt på som er lysere og ser annerledes ut, og det er ikke rødt der, så kanskje det bare er vondt før det roer seg. skulle kommet meg innom apotek og kjøpt grønnsåpe til vask, men vet ikke om jeg orker omveien på vei hjem...
Bokormen Skrevet 25. september 2007 #10 Skrevet 25. september 2007 Vi bruker bare helt vanlig grønnsåpe som vi bruker til å vaske gulvet med Kjøpt på vanlig matbutikk.
aline Skrevet 25. september 2007 Forfatter #11 Skrevet 25. september 2007 Vi bruker bare helt vanlig grønnsåpe som vi bruker til å vaske gulvet med Kjøpt på vanlig matbutikk. gjør du? hmm... høres skummelt ut. skal innom apotek uansett, så ser hva de har der, får se hva de sier også kanskje.
aline Skrevet 26. september 2007 Forfatter #12 Skrevet 26. september 2007 også har jeg begynt å verke.... kjenner hele tåa dunker og er ikke god, får til å tømme den litt selv enda, så vet liksom ikke helt om det er noe vits i å gå til lege? Hva kan en lege gjøre liksom, annet en å se på den og si at joda, den er betent.... dessuten er jeg livredd for at han skal TA på den, og det er bare vondt, så vet ikke om jeg tør jeg... men ser jo at det ikke blir noe dansing denne uka, skal prøve å sitte mest mulig stille med foten vekselsvis i grønnsåpevann og bare høyt. :gråte:
Bokormen Skrevet 26. september 2007 #13 Skrevet 26. september 2007 Om tåa har blitt verre ville jeg nok gått til legen ja. Legen kan drenere evt puss mye bedre enn du kan selv, og evt sette deg på en antibiotikakur. Og hva sa de på apoteket om grønnsåpe forresten? Tviler på at det er noe forskjell på apotek-grønnsåpe og ren grønnsåpe fra matbutikken, men vet jo aldri
aline Skrevet 26. september 2007 Forfatter #14 Skrevet 26. september 2007 Om tåa har blitt verre ville jeg nok gått til legen ja. Legen kan drenere evt puss mye bedre enn du kan selv, og evt sette deg på en antibiotikakur. Og hva sa de på apoteket om grønnsåpe forresten? Tviler på at det er noe forskjell på apotek-grønnsåpe og ren grønnsåpe fra matbutikken, men vet jo aldri vet ikke om den har blitt værre, bare annerledes. væsker ikke like mye, og ikke noe særlig blod, men kommer litt av og til, det er nesten hvitt men lukter ikke, så vet ikke helt hva det er. det gjør ikke vondt så lenge jeg sitter stille, men er ikke god å tråkke på (kanskje ikke så rart uansett). skal ned å ta akupunktur idag, så hjem å hvile, så får jeg se hvordan det ser ut i morgen, blir det ikke mindre vondt snart, så må jeg vel bare ty til legen. Fikk noe på apoteket som heter noe annet en grønnsåpe, men jeg spurte etter grønnsåpevask, så det er sikkert bra. Leste litt om det, og syntes grønnsåpe hørtes hardt ut mot huden ellers, så holder meg til den fra apoteket.
Bokormen Skrevet 26. september 2007 #15 Skrevet 26. september 2007 Håper du blir bedre i løpet av dagen da Og kanskje jeg skal dra og kjøpe den grønnsåpevasken jeg og da... hihi. Men har jo egentlig funka fint med Krystall Grønnsåpe så langt....
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #16 Skrevet 26. september 2007 I tillegg til at grønnsåpe virker desinfiserende, virker det også smertestillende - bare prøv. Ta vanlig grønnsåpe som du har hjemme til gulvvask, ta et par korker i en bøtte vann (ca. halvfull) og putt foten oppi. Det hjelper! Hvis det lindrer å stikke hull på blemmen, så gjør det. Du motarbeider betennelse med grønnsåpen. (Kan fortelle mye om grønnsåpebehandling, hadde masse herpes i underlivet og det eneste som lindret litt var å sitte med rumpa i en stamp med grønnsåpe.... (Dette var før Valtrex sin tid...))
aline Skrevet 26. september 2007 Forfatter #17 Skrevet 26. september 2007 tusen takk håper jeg og. Nå har jeg hatt GaleLing som klemmer løs og drypper olje og driver på, og jeg overlevde det og. så i kveld blir det både vannbad + drypping av oljing etterpå, må bli bra.
aline Skrevet 26. september 2007 Forfatter #18 Skrevet 26. september 2007 I tillegg til at grønnsåpe virker desinfiserende, virker det også smertestillende - bare prøv. Ta vanlig grønnsåpe som du har hjemme til gulvvask, ta et par korker i en bøtte vann (ca. halvfull) og putt foten oppi. Det hjelper! Hvis det lindrer å stikke hull på blemmen, så gjør det. Du motarbeider betennelse med grønnsåpen. (Kan fortelle mye om grønnsåpebehandling, hadde masse herpes i underlivet og det eneste som lindret litt var å sitte med rumpa i en stamp med grønnsåpe.... (Dette var før Valtrex sin tid...)) tusen takk for svar, skal prøve det som neste dersom det ikke blir bedre. Er forsåvidt grønnsåpevask jeg kjøpte, bare at jeg kjøpte på apotek, så lukter ikke likt og ser ikke likt ut. virker som det begynner å roe seg også nå, sånn i forhold til press og at blemma fyller seg opp hele tiden. Det regner jeg som ett godt tegn.
Zero Skrevet 26. september 2007 #19 Skrevet 26. september 2007 (endret) Om du bruker grønnsåpevann, husk å skylle foten etterpå. Det er så sterkt at det begynner å etse inn i huden om ikke (jeg gjorde ikke det når jeg hadde vond tå, og det ble mye verre). Lykke til Endret 26. september 2007 av Zero
aline Skrevet 26. september 2007 Forfatter #20 Skrevet 26. september 2007 Om du bruker grønnsåpevann, husk å skylle foten etterpå. Det er så sterkt at det begynner å etse inn i huden om ikke (jeg gjorde ikke det når jeg hadde vond tå, og det ble mye verre). Lykke til var det jeg var litt redd for, så derfor jeg kjøpte på apotek, det er en type grønnsåpevask som er ment for vask av hud og ikke av gulv. Skyller likevel foten etter å ha badet den jeg da, ellers blir det jo bare glatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå