Gjest Bride to be Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 Borgelig bryllup. noen som vet noe om det? Hvem kan utføre borgelig vielse? Hva koster det? Må man ha vitner tilstede? Jeg og sambo vil gifte oss. Han er fra England, jeg er fra Norge. I første omgang gjør vi dette av praktiske årsaker(skal flytte til England til neste år), og vi ønsker å gifte oss i kirken, men i første omgang planlegger vi borgelig bryllup uten noen tilstede da vi ikke har noe familie rundt her vi bor. Vil at det skal være enkelt. Ikke noe pynting av lokalet og slikt. Tenkte bare at vi pynter oss litt, får gjennomført sermonien og deretter gå ut å spise på en fin restaurant. Tilbake til selve vielsen og forberedelser. Hva må vi tenke på? Hva må fylles ut av papirer og hvor får vi tak i evt papirer? Jeg er helt blank på dette området, så all informasjon er interesant. Dette ble litt rotete, men håper dere forstå hva jeg mener. På forhånd takk for alle svar! -Bride to be-
Guapa Skrevet 25. september 2007 #2 Skrevet 25. september 2007 (endret) Her finner du info og linker: Borgerlig vielse Endret 25. september 2007 av Guapa
Pastor Knut Skrevet 26. september 2007 #3 Skrevet 26. september 2007 (endret) Borgelig bryllup. noen som vet noe om det? Hvem kan utføre borgelig vielse? Hva koster det? Må man ha vitner tilstede? Jeg og sambo vil gifte oss. Han er fra England, jeg er fra Norge. I første omgang gjør vi dette av praktiske årsaker(skal flytte til England til neste år), og vi ønsker å gifte oss i kirken, men i første omgang planlegger vi borgelig bryllup uten noen tilstede da vi ikke har noe familie rundt her vi bor. Vil at det skal være enkelt. Ikke noe pynting av lokalet og slikt. Tenkte bare at vi pynter oss litt, får gjennomført sermonien og deretter gå ut å spise på en fin restaurant. Tilbake til selve vielsen og forberedelser. Hva må vi tenke på? Hva må fylles ut av papirer og hvor får vi tak i evt papirer? Jeg er helt blank på dette området, så all informasjon er interesant. Dette ble litt rotete, men håper dere forstå hva jeg mener. På forhånd takk for alle svar! -Bride to be- ' Vigsel etter borgerlig rituale kan du også få via Unitarkirken. Koster ikke noe og dere kan stort sett selv bestemme hvor vigselen skal foregå. Endret 26. september 2007 av Pastor Knut
tingeling Skrevet 26. september 2007 #4 Skrevet 26. september 2007 Eller i tinghuset/ hos dommerfullmektig. Gå inn på: http://www.domstol.no/DAtemplates/Article____3049.aspx Der finner du det meste av info. tingeling
Gjest Bride to be Skrevet 30. september 2007 #5 Skrevet 30. september 2007 ' Vigsel etter borgerlig rituale kan du også få via Unitarkirken. Koster ikke noe og dere kan stort sett selv bestemme hvor vigselen skal foregå. Hvis jeg forstår det rett så er Unitakirken et trossamfunn? Vi er Kristne og vil etterhvert gifte oss i kirken, men ikke enda. Så det blir nok en helt nøytral vielse og ikke i noe annet trossamfunn. Men takk for tipset Eller i tinghuset/ hos dommerfullmektig. Gå inn på: http://www.domstol.no/DAtemplates/Article____3049.aspx Der finner du det meste av info. tingeling Tusen Takk for denne linken. Nå er det bare å begynne å planlegge
Gjest Gjest_Celia_* Skrevet 1. oktober 2007 #6 Skrevet 1. oktober 2007 Hadde aldri hørt om Unitarkirken! Det var jammen et åpent kirkesamfunn. Vet du om de vier folk på lørdager også?
Gjest Gjest_Celia_* Skrevet 1. oktober 2007 #7 Skrevet 1. oktober 2007 Ektepaktskjemaene som brønnøysund registeret skal ha....Når skal de sendes inn?
Gjest frulou Skrevet 2. oktober 2007 #8 Skrevet 2. oktober 2007 Ektepaktskjemaene som brønnøysund registeret skal ha....Når skal de sendes inn? Det er folkeregisteret som skal ha papirene.For oss tok det ikke mer enn 2 uker fra vi sendte inn papirene til vi fikk prøvingsattesten, men i "høysesongen" (juni/juli/august) kan det sikkert ta litt lengre tid. Det som er viktig å tenke på er at prøvingsattesten ikke er gyldig mer enn 4 måneder så for tidlig ute bør man ikke være.
Pastor Knut Skrevet 2. oktober 2007 #9 Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Hadde aldri hørt om Unitarkirken! Det var jammen et åpent kirkesamfunn. Vet du om de vier folk på lørdager også? Lørdag er OK. Andre dager også. Sted og tidspunkt for vigsel blir der og når det passer for brudefolket og vigsler. Endret 2. oktober 2007 av Pastor Knut
Yinyang Skrevet 2. oktober 2007 #10 Skrevet 2. oktober 2007 Hei Pastor Knut! Er du en del av Unitarkirken? Regner med at at domstolen her i området ikke tilbyr vigsel på lørdager. Vi planlegger å gifte oss 29.desember. Hvis jeg har forstått det rett kan Unitarkirken utføre en borgerlig vielse (m.t.p ordlyd og bekledning)?
Pastor Knut Skrevet 2. oktober 2007 #11 Skrevet 2. oktober 2007 (endret) Hei Pastor Knut! Er du en del av Unitarkirken? Regner med at at domstolen her i området ikke tilbyr vigsel på lørdager. Vi planlegger å gifte oss 29.desember. Hvis jeg har forstått det rett kan Unitarkirken utføre en borgerlig vielse (m.t.p ordlyd og bekledning)? Jeg er vigsler i Unitarkirken, og ja, du forstår rett. Vi har to godkjente vigselsrituale: ett som følger ordlyden i borgerlig vigsel og et som følger ordlyden i unitarisk kirkelig vigsel. Har ikke avtaleboka for hånden akkurat nå, men ta gjerne kontakt via hjemmesiden til Unitarkirken. Der finner du også mer informasjon om vigselen, og kan lese vigselsformularene slik de brukes under vigselen. Generelt er å si at geografisk er vigsel lettere å få til jo nærmere Oslo, Akershus, Østfold eller Vestfold, men vi dekker hele landet. Tilbudene i utlandet har vi nå skjært ned på. Endret 2. oktober 2007 av Pastor Knut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå