Grønt blad Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 Er på jakt etter nye bra bøker, og spør derfor her: Hvilken bok er den beste du har lest og hvorfor?
Gjest celine Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 Den desidert beste boken jeg har lest er "Den komplette haikerens guide til galaksen" av Douglas Adams. Hvorfor? Tja, jeg har vel aldri hatt så store problemer med å la være å knekke sammen i latter av en bok før. Samtidig er den helt genialt skrevet! Hvis du derimot er av den litt mer utålmodige sorten (som ikke har tenkt å bruke mye tid på å komme deg gjennom et 830 siders langt mesterverk), kan jeg anbefale "Tusen strålende soler" av Khaled Hosseini. Den er også knallbra, og dessuten litt mindre krevende!
Betsy Skrevet 24. september 2007 #3 Skrevet 24. september 2007 Likte "Vindens skygge" av Carlos Ruiz Zafón, jeg. Nyyyydelig bok, selv om den riktignok er bittelitt lang (men slettes ikke for lang). Ellers er "Den evige gartner" av John le Carré en av mine store favoritter (har sett filmen etter at jeg leste boka, bra den også forresten). Dersom du er glad i spenning anbefales bøkene til Stieg Larsson (tre stk. - to er hittil utgitt på norsk, den siste boken kommer i november). :kaffe:
Gjest Veronica Mars Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 (endret) Skriver under på The Hitch Hiker's Guide to the Galaxy (som jeg kaller den siden jeg leser engelske bøker på engelsk ) av Douglas Adams. I tillegg elsker jeg Harry Potter-bøkene, og Pride and Prejudice og Sense and Sensibility av Jane Austen. Beste krimbøkene er Jeffrey Deavers bøker, spesielt Lincoln Rhyme-serien, og Agatha Christie. Og Minette Walters. Kunne vel fortsatt en stund, men jeg skal begrense meg. Endret 24. september 2007 av Veronica Mars
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2007 #5 Skrevet 25. september 2007 "Den hemmelige historien" av Donna Tarrt. En velskrevet og spennende page-turner med levende karakterer.
Bokormen Skrevet 25. september 2007 #6 Skrevet 25. september 2007 Jeg syns det er vanskelig å velge en favorittbok, men en jeg liker veldig godt, og som jeg kan anbefale til de som er litt glad i makaber krim, er The Mermaids singing/Sirenenes sang av Val Mac Dermid. Herlig og grotesk! ellers syns jeg også Den Hemmelige historien av Donna Tartt var god, ja!
Gjest Alive Skrevet 25. september 2007 #7 Skrevet 25. september 2007 "Vindens skygge" av Carlos Ruiz Zafón er nydelig "Drageløperen" og "Tusen strålende soler" av Housseini gjorde sterkt inntrykk. Og Anne B. Ragde sine bøker om folket på Neshov. Vanskelig å velge en, eneste. Liker bøkene til Marian Keyes også, jeg...
Anglofil Skrevet 25. september 2007 #8 Skrevet 25. september 2007 (endret) Dette er et meget vanskelig spørsmål, men her er noen av mine absolutte favoritter: * North & South av Elizabeth Gaskell. Dette er en kompleks fortelling om kulturelle forskjeller, den engelske arbeiderklassen, arbeidernes rettigheter og sist, men ikke minst; aksept og forståelse - og finne ekte kjærlighet, til tross for ens ulikheter. Dette er en av mine ultimate favoritter, spesielt siden arbeidernes rettigheter alltid har vært viktig for meg. Samtidig så har jeg alltid likt en god kjærlighetshistorie. Anbefaler filmatiseringen fra 2004, laget av BBC. * Jane Eyre av Charlotte Brontë. Brontë gav verden, med denne romanen, en av de flotteste romantiske fortellingene som noen gang har blitt skrevet. Den handler om toleranse, forståelse, menneskelig utvikling og lærdom. Denne romanen har betydd enormt mye for meg, spesielt på det personlige plan, gjennom å gi med både styrke og håp. Men dette er ingen enkel historie. Heller ikke tragisk som sådan, ihvertfall ikke i mine øyne. På mange måter inneslutter denne romanen mange av de samme prinsippene som jeg selv tror på; dette med å kjempe for det man tror på, likhet og empati med andre mennesker. Til tross for deres alders- og bakgrunnsmessige forskjeller, er Jane og Mr. Rochester like av sinn og natur. "Når jeg nå snakker med Dem, hever jeg meg over sed og skikk, ja selv over kjødets lover - det er min sjel som vender seg til Deres sjel, som om begge hadde vandret gjennom graven og vi stod ved Guds føtter som likeverdige - hvilket vi er!" (Jane Eyre til Mr. Rochester) Anbefaler filmatiseringen fra 2006, laget av BBC. * The Remains of the Day av Kazuo Ishiguro. En eldre hovmester, Mr. Stevens, forteller om sitt liv - og gjennom sin kjøretur gjennom England, ser han tilbake på fortiden. Primært er dette en historie om anger, om absolutt hengivenhet og tro på en mann som gjør drastiske feil i sitt liv. På grunn av sin totale profesjonalitet, hindres han i å følge sitt hjerte og dermed gi seg hen til en kvinne han elsker. Dette er trolig en av de tristeste, dog vakreste bøkene jeg noen gang har lest. Slik Salman Rushdie en gang kommenterte; "The Remains of the Day er en historie som både er vakker og grusom." Faktisk spratt tårene fram mot slutten av boka. Den er både tragisk og sannferdig. Og jeg må si at forfatteren her har gjort en utmerket jobb, siden jeg finner nye skatter gjemt i denne boka hver eneste gang jeg leser den. I 1993 ble det laget en film av denne boken med Anthony Hopkins og Emma Thompson under samme navn, eller 'Resten av dagen' på norsk. Jeg anbefaler å se filmen, for den utfyller boken faktisk på en meget god måte. Spesielt fordi boken innholder symbolikk og skjulte egenskaper på en slik måte som jeg sjelden har opplevd tidligere. Det er derfor ekstra spennende å se det på film, ihvertfall for mitt vedkommende som er like glad i film som bøker. * The Pallisers-romanene av Anthony Trollope. The Pallisers-romanene er seks romaner som utgjør historien om den rike aristokraten og politikeren Plantagenet Palliser og hans kone Lady Glencora. Trollopes styrke er hans ærlighet og realistiske beskrivelser av verden. Selv har jeg alltid vært glad i politikk, og disse romanene er noen av de mest fascinerende fortellingene jeg har lest om nettopp dette emnet. * The Forsyte Saga av John Galsworthy. The Forsyte Saga er en felles tittel på det som utgjør en samling romaner, og som i all hovesak handler om de ledende familiemedlemmene i Forsyte familien - en klan forettningsmenn som tilhører den øvrige eliten i middelklassen, besatt av penger og aktverdighet. Soames er en av hovedkarakterene som alle elsker å hate, selv om jeg personlig får vondt av mannen, som er ribbet for kjærlighet. Dette er en veldig sann historie fra tiden den ble skrevet i, som viser alle sider ved livet, noe som kanskje også gjør romanene såpass populære som de faktisk er. Ellers vil jeg nevne: * Bleak House av Charles Dickens. * Krig og fred av Lev Tolstoj. * Elsk meg i morgen av Ingvar Ambjørnsen. * Stolthet og fordom av Jane Austen. * Victoria av Knut Hamsun. * Never Let Me Go av Kazuo Ishiguro. * Kaptein Corellis mandolin av Louis De Bernières Mvh Yvonne Endret 25. september 2007 av yvonne
Gjest Gjest_Nina_* Skrevet 25. september 2007 #9 Skrevet 25. september 2007 Kjærlighet i koleraens tid - Gabriel Garcia Marquez. - En aldeles nydelig kjærlighetsroman som stadig leses.
Rainbow Brite Skrevet 25. september 2007 #10 Skrevet 25. september 2007 Kjærlighet i koleraens tid - Gabriel Garcia Marquez. - En aldeles nydelig kjærlighetsroman som stadig leses. Jeg og!!! :lese: :lese:
Gjest puselabb Skrevet 25. september 2007 #11 Skrevet 25. september 2007 Den aller beste må være Ut og stjæle hester av Per Petterson. Den er så fin og så trist. Halvbroren av Lars Saaby Christensen er også kjempebra. Arsenikktårnet av Anne B. Ragde. Jeg har mange fler favoritter, synes det er fryktelig vanskelig å velge ut én.
Gjest Alou Skrevet 25. september 2007 #12 Skrevet 25. september 2007 PS. Jeg elsker deg tror jeg er en av de beste bøkene jeg har lest!
Gjest Matilda Skrevet 25. september 2007 #13 Skrevet 25. september 2007 (endret) Den beste boken? - Hmm, vanskelig å svare på! Den siste boken jeg leste er imidlertid utrolig bra og absolutt verdt å få med seg. Den heter Mengele Zoo og er skrevet av Gert Nygårdshaug. Den har forøvrig blitt kåret til den beste norske boken gjennom tidene, så det er tydeligvis flere enn meg som har likt den! Mengele Zoo er både spennende og velskrevet. Den er faktisk skremmende aktuell, selv om den ble utgitt allerede i 1989. Den tar blant annet opp tema som miljø og terrorisme. I boka blir vi først kjent med fattiggutten Mino, som kommer fra en landsby i en latinamerikansk regnskog. Man får god innsikt i Minos komplekse personlighet og jeg ble utrolig fascinert av den fantastiske og skremmende utviklingen han gjennomgår. For ikke å røpe mer av handlingen sier jeg bare – les den! Boka er spennende, lærerik og tankevekkende! Andre bøker jeg gjerne anbefaler: - Norwegian Wood av Haruki Murakami - Moon Palace og Illusjonens bok til Paul Auster - Menn som hater kvinner av Stieg Larson - Himmelblomsttreets muligheter av Gert Nygårdshaug - Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede av Jan Wiese Endret 25. september 2007 av Matilda
Gjest Frk. Grønn Skrevet 25. september 2007 #14 Skrevet 25. september 2007 Min absolutte favoritt må være (selv om det er vanskelig å plukke ut bare en) Hjertets Fryd av Per Nilsson. En natt i april av samme forfatter er også veldig bra :lese:
Gjest Matilda Skrevet 25. september 2007 #15 Skrevet 25. september 2007 "Den hemmelige historien" av Donna Tarrt. En velskrevet og spennende page-turner med levende karakterer. Enig med deg, den er kjempespennende! Hiver meg med på denne anbefalingen også!
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #16 Skrevet 26. september 2007 -"Hav av tid" av Merete Morken Andersen. Handler om et skilt par som mister sin 16 år gamle datter i selvmord. Det er liksom to "kapitler", først er det faren som forteller fra sitt ståsted, deretter er det moren...Veldig bra skrevet og et flott språk synes jeg. - "En komikers oppvekst", "En ufo gjør entre" og "Jenny" av Jonas Gardell. Også utrolig fine bøker som jeg anbefaler på det varmeste. Disse bøkene er oppvekstromaner
Pnin Skrevet 26. september 2007 #17 Skrevet 26. september 2007 Mengele Zoo er både spennende og velskrevet. Jeg vil bare legge inn en motstemme til denne. Jeg syntes den var alt annet enn velskrevet. Tvert imot syntes jeg at alle karakterene bortsett fra Mino fremsto som pappfigurer; pacingen var for jevn til at fortellingen ble spennende; og forfatteren er overtydlig og hamrer inn poenget i leseren. Temaet er derimot både aktuelt og spennende. Det skal den ha!
Elbereth Skrevet 26. september 2007 #18 Skrevet 26. september 2007 Veldig vanskelig å velge bare en bok. * Jan Guillous trilogi om tempelridderen Arn er en fantastisk serie som jeg stadig kommer tilbake til. * Ken Folletts to-bindsserie "The pillars of the earth" (Stormenes tid)er en fantastisk fortelling om livet til steinhuggere og katedralbyggere i England på 1100-tallet. Ellers er det mest krim og spenning jeg leser, og mine favorittforfattere er: Wilbur Smith Ken Follett Jan Guillou Elizabeth George Sara Paretsky John Grisham Val McDermid Michael Connelly
Gjest Matilda Skrevet 26. september 2007 #19 Skrevet 26. september 2007 Jeg vil bare legge inn en motstemme til denne. Jeg syntes den var alt annet enn velskrevet. Tvert imot syntes jeg at alle karakterene bortsett fra Mino fremsto som pappfigurer; pacingen var for jevn til at fortellingen ble spennende; og forfatteren er overtydlig og hamrer inn poenget i leseren. Temaet er derimot både aktuelt og spennende. Det skal den ha! Hmm, jaja... det beviser det vel bare igjen - folk har forskjellig smak!
Latee Skrevet 26. september 2007 #20 Skrevet 26. september 2007 Breath, Eyes, Memory av Edwidge Danticat. Er også veldig glad i bøkene til Celestine Vaite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå