Gå til innhold

Overtagelsesdato på budskjema

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et spørsmål som jeg ikke finner svar på noen plass, så jeg prøver her.

Har akkurat fått tilslag på en bolig, men megler sier etter at jeg har vunnet budrunden at de ikke kan overholde tidspunkt for overtagelse som jeg har satt på budskjemaet. Dette pga papirer som må ordnes. Tidligst overtagelsesdato ifølge megler er 1 mnd frem i tid. Andre meglere på andre leiligheter jeg har snakket med har sagt at det ikke er noe problem å få tilgang til leiligheten før papirene er i orden.

Grunnen til at jeg ønsker å få nøkler til leiligheten så fort som mulig er at leiligheten er et oppussingsobjekt og jeg skulle gjerne fått gjort en del før jeg flytter inn.

Noen som vet om det er mulig å få tilgang til en leilighet før alle papirer er i orden uten å gå på kant med norsk lov? Og om jeg eventuelt kan kreve budet ugyldiggjort om megler/selger ikke går med på overtagelsestidspunkt som står på budskjemaet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Plonk ikke innlogget
Skrevet

Ring til en annen megler og spør...

Skrevet

Overtagelsesdato og sum er de to tingene man blir enige om i en budrunde, så om du ikke vil ha leiligheten om en måned, er det stor mulighet for at du kan erklære aksepten for ugyldig.

Det er ikke noe meglerteknisk som gjør at du må vente en måned, utover tinglysninger mv. som ikke tar i nærheten av så lang tid. Men det burde du fått vite ved budgivningen....

Å få tilgang til leiligheten før selve overtakelsen håper jeg ikke du får. Det ville være uproft av megler og farlig for selger ihht. ansvaret han har for skjulte feil og mangler.

Skrevet
Overtagelsesdato og sum er de to tingene man blir enige om i en budrunde, så om du ikke vil ha leiligheten om en måned, er det stor mulighet for at du kan erklære aksepten for ugyldig.

Det er ikke noe meglerteknisk som gjør at du må vente en måned, utover tinglysninger mv. som ikke tar i nærheten av så lang tid. Men det burde du fått vite ved budgivningen....

Å få tilgang til leiligheten før selve overtakelsen håper jeg ikke du får. Det ville være uproft av megler og farlig for selger ihht. ansvaret han har for skjulte feil og mangler.

Ingen muligheter for å skrive en kontrakt eller lignende som gjør at jeg kan overta leiligheten før alle tinglysingspapirer etc er i orden? Ifølge megler tar dette 3 uker.. Veldig lang tid synes nå jeg.

Skrevet

I salgsoppgaven står det forresten "ledig pr omgående", hva kan man forvente da? Jeg trodde det var snakk om ca 1 uke, og dette er hva jeg har fått inntrykk av at er behandlingstid hos andre meglere også. Mulig dette er et salgstriks, men synes det er noe merkelig at det skal ta 3-4 uker.

Skrevet

Jeg er usikker på om du kan overta før tinglysningen er på plass, antar det lar seg gjøre ved å tinglyse en sikring i mellomtiden, men kanskje det tar like lang tid? Kontrakt kan du skrive, men det er bare en formalitet, avtalen er alt inngått...

Var jeg deg ville jeg kontakte Norges Eiendomsmeglerforbund, de kan gi deg råd uavhengig av hvilken megler du bruker.

Skrevet

Jeg kjøpte også en leilighet som var ledig "omgående", men fikk også beskjed om at pga papirer kom det hele til å ta minst 2-3 uker. Jeg skal også pusse opp og går og småtripper av utolmodighet.

Det du kan gjøre er å spørre om selger kan være med deg inn i leiligheten, og så kan du måle opp og planlegge med selger tilstede. Mine selgere sa at det var bare å ringe, så skulle de møte meg i leiligheten.

Skrevet
Det du kan gjøre er å spørre om selger kan være med deg inn i leiligheten, og så kan du måle opp og planlegge med selger tilstede. Mine selgere sa at det var bare å ringe, så skulle de møte meg i leiligheten.

Som sagt bør megler fraråde selger å gjøre dette, om han er dyktig i jobben sin. Men om selger vil allikevel, er det selvsagt bra for kjøper.... For selger er det imidlertid nesten idioti, da han får et vesentlig større ansvar og risikerer å tape penger på å slippe inn kjøperen før overtakelse.

Skrevet
Som sagt bør megler fraråde selger å gjøre dette, om han er dyktig i jobben sin. Men om selger vil allikevel, er det selvsagt bra for kjøper.... For selger er det imidlertid nesten idioti, da han får et vesentlig større ansvar og risikerer å tape penger på å slippe inn kjøperen før overtakelse.

Hvis selger forfølger kjøper rundt i leiligheten får kjøper minimalt med anledning til å gjøre noe galt.

Skrevet
Hvis selger forfølger kjøper rundt i leiligheten får kjøper minimalt med anledning til å gjøre noe galt.

Problemet er ikke at kjøper kan GJØRE noe galt, men at han kan FINNE noe som er galt som han ikke har sett før. Dersom dette oppdages etter overtakelse, gjelder avhendingslovens regler og selgers forsikring om han har tegnet det. Om det oppdates før overtakelse er det fullt ut selgers ansvar og kjøper kan kreve avslag i pris/holde tilbake deler av kjøpesummen og en standard forsikring vil ikke nødvendigvis dekke dette.

Skrevet
Problemet er ikke at kjøper kan GJØRE noe galt, men at han kan FINNE noe som er galt som han ikke har sett før. Dersom dette oppdages etter overtakelse, gjelder avhendingslovens regler og selgers forsikring om han har tegnet det. Om det oppdates før overtakelse er det fullt ut selgers ansvar og kjøper kan kreve avslag i pris/holde tilbake deler av kjøpesummen og en standard forsikring vil ikke nødvendigvis dekke dette.

Skal man ikke gå igjennom leiligheten før overtagelse da? Eventuelle feil/mangler vil vel bli oppdaget da? Er helt grønn på boligkjøp/salg og synes det er lite informasjon å finne om hvor gjeldende budskjema er ovenfor selger/megler.

Skrevet

Skal man ikke gå igjennom leiligheten før overtagelse da? Eventuelle feil/mangler vil vel bli oppdaget da? Er helt grønn på boligkjøp/salg og synes det er lite informasjon å finne om hvor gjeldende budskjema er ovenfor selger/megler.

Skrevet

Feil funnet ved eller etter overtakelse som selger ikke kunne vite om dekkes av hans eierskifteforsikring (om han har tegnet en). Feil funnet FØR overtakelse dekkes ikke normalt av selgers eierskifteforsikring, og fører således til at kjøper kan kreve erstatning for selgers regning. Har ikke selger eierskifteforsikring går det på ett, da må han dekke det uansett. Unntaket er at loven regulerer at feilen skal ha en verdi på 3-5% av kjøpesummen for at det skal være vesentlig. Dersom feil dukker opp før overtakelse kan kjøper protestere/kreve retting av feil som er mindre kostbare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...