Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i huset er begge barna hos samværsforelder på julaften annenhvert år.

I fjor var det ikke "hjemmejul", så lille julaften feiret vi julaften på helt ordinært vis, gjester, julemiddag, pakker osv osv.

Julaften var mannen og jeg hjemme alene, koste oss med god mat og hadde igjen et par små pakker.

For meg fungerer dette helt fint, synes ikke det er vondt at barnet mitt er et annen sted på julaften, vi får likevel vår feiring.

Hvordan løser andre dette på en ok måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine var hos sin pappa for første gang i fjor.

Jeg gruet meg som bare det,

men det gikk over all forventning.

Men såklart - jeg savnet dem!

Jeg feiret sammen med mannen og hans familie.

Men vi har annenhver jul/nyttår, slik at vi hadde

barna på Nyttårsaften.

(og bytter litt i mellomjulen)

I år blir det juleglade barn i huset og jeg gleder meg!

(og en barnefri nyttårsaften! :sminkedokke: )

Skrevet

Når vi først er i den situasjonen av A4 familien har opphørt tror jeg det er viktig å sette pris på det vi har av "fordeler" når barna ikke er hos oss.

Skrevet

Vi har 5 barn annethvert år, og et barn annethvert år.

Det året barna er hos oss i julen, er barna til samboer med med sin mor og gutten min med sin far i nyttårshelgen. Vi deler julehøytiden i to deler; juledelen og nyttårsdelen. Slik er det når barna har mange som stiller opp for dem og er glade i dem, og da kan ikke vi si nei til høytidsdagene bare fordi vi savner dem... :sjenert:

Skrevet

Da mitt barn var liten, fikk han julegavene fra min familie når han kom 2. juledag. Når han ble større, fikk han med seg gavene når han skulle til sin pappa og deres familie, og kom andre juledag, til familiemiddag.

Hadde han da glemt noenting hos sin far, så hadde han glemt det da, gjorde ingen krise av det; sa bare at da får du huske på det neste gang du er på besøk der.

Det gikk veldig bra.

Etter at han er blitt godt over 20 år, har han som regel feiret jul sammen med sin far og fars familie, fordi han vet hvor tørr jeg er ang jul. Men hans side har jo stor familie med småbarn osv, så der kommer jo julenissen og de går i kirka osv, dvs. mer høytidelig enn hva jeg gjør det til...

Har hørt om besteforeldre som har feiret julaften FØR jul, pga at de ikke fikk møte barnet selve julaften, men det er vel unntaket, håper jeg?

Skrevet

Hei.

Vi har samværsbarn på 11 år annenhver jul.

Også har vi hjemmeboende på 3 år.

Vi har alltid gjort det sånn at når vi ikke har samværsjul spiser vi en julegrøt sammen lille julaften og åpner pakker.Så kjører vi henne hjem så hun får nyte forventningene og juletrepynting der hun skal være på julaften.

Vi ble enige om dette fordi vi syntes at hun skulle få våkne der hun skulle feire julaften.Godt å slippe å farte mellom når hun helst vil sitte i sofaen og se tre nøtter for Askepott:-)

I tillegg er det koselig å få være med på lillejulaften der hun skal ha julaften...

I år er det vår tur.Da kommer hun på ettermiddagen lillejulaften og får julegrøt hvis hun ikke har spist hjemme.

Vi feirer julaften likt hvert år, uavhengig av samværsjul eller ikke.

Vår jul er litt anderledes enn den hos mor- og det er greit.

(eks: de har julestrømpe og annen julemat enn oss, vi har pakke nederst i senga, ikke strømpe...osv)

Samværsdatter synes at det er like koselig begge steder tror jeg. :nissegutt:

Synes det er godt for alle at jula er lik- hvert år.

Gleder meg.

Skrevet
Da mitt barn var liten, fikk han julegavene fra min familie når han kom 2. juledag. Når han ble større, fikk han med seg gavene når han skulle til sin pappa og deres familie, og kom andre juledag, til familiemiddag.

Hadde han da glemt noenting hos sin far, så hadde han glemt det da, gjorde ingen krise av det; sa bare at da får du huske på det neste gang du er på besøk der.

Det gikk veldig bra.

Etter at han er blitt godt over 20 år, har han som regel feiret jul sammen med sin far og fars familie, fordi han vet hvor tørr jeg er ang jul. Men hans side har jo stor familie med småbarn osv, så der kommer jo julenissen og de går i kirka osv, dvs. mer høytidelig enn hva jeg gjør det til...

Har hørt om besteforeldre som har feiret julaften FØR jul, pga at de ikke fikk møte barnet selve julaften, men det er vel unntaket, håper jeg?

Er det noen spesiell grunn til at du ikke liker å feire jul?

Skrevet

Vi deler julaften opp i to. I år har jeg barna på formiddagen (de kommer 22. des) og da blir det litt "amerikansk" jul med pakker om morningen. Så er det grøt på formiddagen og litt etter det rusler barna opp til sin far. Nå bor vi i kort avstand så det blir ikke så mye stress for barna å være to steder på julaften. Jeg får de tilbake 4. juledag og har nyttårsaften med de når jeg ikke har julaften kveld. Fungerer helt fint. Som en sa, man gir avkall på å feire jul med barna når man skiller lag men vi koser oss veldig på formiddagen også vi!

Skrevet

Foreløpig er vi enige om at hun feirer julekvelden med oss (han har ikke ny familie, og vi er enige om at det er litt stusselig for henne å sitte med bare faren i en liten leilighet på julaften. han bryr seg ikke sørlig med feiringen). Dette endrer seg nok når/hvis han får 'ny' familie, men foreløpig har vi det slik at hun er med ham på dagen julaften, og så kommer hun hjem til middag og gaver. På den måten får hun være med oss begge på julaften. han har fått tilbud om å feire med oss, men er ikke interessert.

Regner med at vi kommer til å videreføre tradisjonen, dersom hun begynner å feire julaften hos ham (formiddagen hos oss). Eventuelt reiser han til utlandet med henne (er ikke norsk), og da regner jeg med at vi også planlegger å feire jul i varmere strøk. Kommer nok til å bli tomt, men jeg er innstilt på å ikke grine av den grunn. Det viktigste er jo at barnet har det fint der hun er! Gavene får vi tar når det passer seg.

Gjest Apple- i.i
Skrevet

Vi har hele juleuken inkl. nyttårsaften annet hvert år. Er Lilleeple hos faren, får han også med seg de fleste gavene fra meg og min familie og omvendt når han er hos meg. Første juledag spiser vi lunsj sammen, og så ses vi et par ganger i løpet av romjulen. Funker veldig bra for oss, og Lilleeple ser ut til å trives med det.

Åh, jeg gleder meg til jul! :tre:

Skrevet (endret)
Åh, jeg gleder meg til jul! :tre:

Det gjør jeg også :nissekyss:

Endret av kamela

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...