Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ekstrahjelp
Skrevet

Hei!

Dette spørsmålet stilles til alle, men kan vel kanskje best besvares av de som er butikksjefer/ innehaver av butikker og bedrifter som ansetter ekstrahjelper;

Hvor mye er det vanlig at en ekstrahjelp som studerer på fulltid jobber per uke?

Og er det vanlig at man får litt fri til å lese i eksamensperioder?

Hilsen en ny ekstrahjelp:)

Skrevet

Nå har jeg bare jobbet som ekstrahjelp ikke ansatt noen, men dette tror jeg avhenger veldig fra butikk til butikk.

Der jeg jobbet var det vanlig å jobbe ca annenhver eller tredjehver helg (fredag + lørdag) evt noen uke dager (kvelder).

Sjefene mine har alltid vært hyggelige i forbindelse med eksamen, så jeg har fått fri, men dette er noe jeg ville ha tatt opp på jobbintervju!

Skrevet

Sånn jeg har oppfattet det er det vanlig med en-to hverdager og lørdager, men så klart varierer det fra sted til sted, men slikt kan jo avtales. Tenker at de fleste steder trenger ekstra lørdagshjelp (altså hverdager + lørdag) siden da er det flest mennesker ute (gjelder i butikker da). Men så klart, ting varierer =)

Skrevet

Det varierer fra bedrift til bedrift og det samme gjelder hvor fleksibel arbeidsgiver er i forhold til ekstra fri i eksamensperioder ol .

De fleste arbeidsgivere er ganske fleksible såfremt de får beskjed i god tid før du trenger fri , at du skal ha fri .

Da jeg studerte hadde jeg veninner som jobbet alt fra 12,5 timer per uke til 30 timer per uke .

Skrevet

Da jeg jobbet i butikk, var det vanlig at ekstrahjelpene jobbet en eller to kvelder i uka og annenhver helg.

Hvis du er på en arbeidsplass hvor det er flere ekstrahjelper, så må det vel gå greit å bytte seg til eksamensfri hvis sjefen er en smule fleksibel.

Før jul, da det var behov for ekstra arbeidskraft, fikk ekstrahjelpene jobbe mer, noe som jo passet dem også, for da var de ofte ferdige med eksamen og hadde fri.

Det som kan være lurt å passe på, er at du får nok vakter til at du har 12 timer i uka, eller 48 timer over en fireukersperiode. Dette varierer sikkert fra bedrift til bedrift, men der jeg jobbet, så var dette grensen for å få kvelds- og helgetillegg. Dette opplyses det sikkert om i kontrakten din, eller i hvertfall i en eller annen personalhåndbok.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for gode svar:)

Kontrakten min er særdeles dårlig, det står ikke noe om stillingsprosent, personalrabatt eller mine rettigheter på noen måte. Det står heller ikke noe om lønnstrinn.

Snakket med sjefen om litt mindre jobbing i eksamensperioden, men han kunne ikke love at jeg fikk noe fri... :tristbla:

Skrevet

Hvis det ikke står noe om stillingsprosent, dvs. at den =0, så er det vel neppe noen som kan tvinge deg til å jobbe i eksamensperioden din! Selvfølgelig kan det føre til dårlig forhold på jobben, men det er nå ganske stort behov for arbeidskraft for øyeblikket, så det skulle jo ikke være umulig å finne noe annet!

Skrevet

Hvis du ikke har noen faste vakter, så har du jo friheten til å si nei når det ikke passer, f.eks under eksamensperioden. Men samtidig risikerer du jo plutselig å ikke få noe jobb i lengre perioder også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...