Eowyn Skrevet 4. april 2003 #1 Skrevet 4. april 2003 Kjøpte meg en bok med salatoppskrifter her om dagen, så igår tenkte jeg å prøve en av disse da...Det var nesten bare sånne spesielle oppskrifter, men det er jo alltid spennende å prøve noe man ikke har prøvd før Jeg prøvde denne (som var veldig god!) : Italiensk brødsalat 1/4 kg fast landbrød, fjern skorpen 1 rødløk i tynne skiver 1/2 agurk, skrelt og skåret i terninger 6 tomater skåret i båter 1 liten fennikelknoll, hakket ca.75 g sorte oliven uten sten, skåret i to 1 ss hakket frisk oregano eller merian (kan bruke tørket også) en håndfull revne basilikumblader 5 ss olivenolje 2 ss balsamicoedikk 1 fedd presset hviløk salt og pepper etter ønske 1. Skjær brødet i små terninger og legg dem i en bolle. Drypp en anelse vann over dem, akkurat nok til å fukte brødet lett. Pass på at det ikke blir så mye vann at brødbitene blir gjennomtrukket, dette vil ødelegge den ferdige retten. 2. Ha i løk, agurk, tomater, fennikel, oliven og krydderurter. Krydres med salt og pepper, og blandes lett. 3. Bland sammen olivenolje, balsamicoeddik og hvitløk i en bolle. Hell dressingen over salaten og bland lett. La stå i minst 30 minutter før servering. Dette holder til ca 4 porsjoner. Et tips, IKKE bruk vanlig dressing på denne! Passer nok utmerket som en forrett Boken heter rett og slett "Salater", fra kjøkkenbiblioteket. Skrevet av Lyn Rutherford.
Arwen Skrevet 4. april 2003 #2 Skrevet 4. april 2003 Artig, tror jeg skal prøve den. (men tror du den blir god uten oliven også? Er ikke kjempeglad i det)
Eowyn Skrevet 4. april 2003 Forfatter #3 Skrevet 4. april 2003 Jeg er heller ikke noe særlig glad i oliven, så jeg brukte bare noen få bare for å kjenne hvordan det smakte med dem sammen med salaten. Jeg tror salaten blir like god uten.
Gjest Cruella Skrevet 4. april 2003 #4 Skrevet 4. april 2003 Den skal jeg prøve i morgen kveld! Og jeg ELSKER oliven. L-B
Eowyn Skrevet 4. april 2003 Forfatter #5 Skrevet 4. april 2003 Den var kjempegod, artig å prøve noe nytt! Ganske annerledes enn en vanlig skinkesalat eller kyllingsalat. Lykke til, og velbekomme.
Gjest Silja Skrevet 4. april 2003 #6 Skrevet 4. april 2003 Hørtes lekker ut, den må jeg prøve!!! Har du flere oppskrifter på slike "spesielle" salater?
Eowyn Skrevet 4. april 2003 Forfatter #7 Skrevet 4. april 2003 Silja, så ikke innlegget ditt før nå! Skal komme med flere forslag imorgen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå