Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte meg en bok med salatoppskrifter her om dagen, så igår tenkte jeg å prøve en av disse da...Det var nesten bare sånne spesielle oppskrifter, men det er jo alltid spennende å prøve noe man ikke har prøvd før :wink:

Jeg prøvde denne (som var veldig god!) :

Italiensk brødsalat

1/4 kg fast landbrød, fjern skorpen

1 rødløk i tynne skiver

1/2 agurk, skrelt og skåret i terninger

6 tomater skåret i båter

1 liten fennikelknoll, hakket

ca.75 g sorte oliven uten sten, skåret i to

1 ss hakket frisk oregano eller merian (kan bruke tørket også)

en håndfull revne basilikumblader

5 ss olivenolje

2 ss balsamicoedikk

1 fedd presset hviløk

salt og pepper etter ønske

1. Skjær brødet i små terninger og legg dem i en bolle. Drypp en anelse vann over dem, akkurat nok til å fukte brødet lett. Pass på at det ikke blir så mye vann at brødbitene blir gjennomtrukket, dette vil ødelegge den ferdige retten.

2. Ha i løk, agurk, tomater, fennikel, oliven og krydderurter. Krydres med salt og pepper, og blandes lett.

3. Bland sammen olivenolje, balsamicoeddik og hvitløk i en bolle. Hell dressingen over salaten og bland lett. La stå i minst 30 minutter før servering.

Dette holder til ca 4 porsjoner. Et tips, IKKE bruk vanlig dressing på denne! Passer nok utmerket som en forrett :wink:

Boken heter rett og slett "Salater", fra kjøkkenbiblioteket. Skrevet av Lyn Rutherford.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Artig, tror jeg skal prøve den.

(men tror du den blir god uten oliven også? Er ikke kjempeglad i det)

Skrevet

Jeg er heller ikke noe særlig glad i oliven, så jeg brukte bare noen få bare for å kjenne hvordan det smakte med dem sammen med salaten. Jeg tror salaten blir like god uten. :ler:

Gjest Cruella
Skrevet

Den skal jeg prøve i morgen kveld!

Og jeg ELSKER oliven.

:lol:

L-B

Skrevet

Den var kjempegod, artig å prøve noe nytt! Ganske annerledes enn en vanlig skinkesalat eller kyllingsalat.

Lykke til, og velbekomme. :wink:

Gjest Silja
Skrevet

Hørtes lekker ut, den må jeg prøve!!! Har du flere oppskrifter på slike "spesielle" salater?

Skrevet

Silja, så ikke innlegget ditt før nå!

Skal komme med flere forslag imorgen! :briller:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...