Gjest Gjest Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 Så på tv i går at de ville innføre en slags "løgndetektorere" på NAVS telefoner- slik man kunne "ta" svindlere allerede ved første henvendelse... Tviler på at den mest utspekulerte blir tatt i en slik test.. og ser for meg uskyldige mennesker blir rammet. Kreftpasienten Inga på uførepensjon.. " Damen i gaten " med skeiv hofte.. Angstrammede mennesker som ikke får mindre angst av dette HVIS DE I DET HELE TATT TØR Å RINGE!!!! Aaaaaaaaaaa, JA, jeg bryr meg- jeg synes forslaget er latterlig, uetisk og DÅRLIG Bruk heller ressurser på dem som misbruker systemet og henter ut store penger/ organisert kriminalitet. Nok en gang må mottakere av velferdsordninger lide, som om det ikke er nok av fordommer i dette landet fra før..
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 Jeg har vondt for å tro at dette er gjennomførbart... Men om det var det, synes jeg det er en god idè. Ikke for å ta "trygdesvindlerne" (som jeg ikke tror er så mange som folk vil ha det til), men for å få NAVs saksbehandlere til å lyve mindre. For det er faktisk et ganske stort problem.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2007 #3 Skrevet 24. september 2007 Jeg har vondt for å tro at dette er gjennomførbart... Men om det var det, synes jeg det er en god idè. Ikke for å ta "trygdesvindlerne" (som jeg ikke tror er så mange som folk vil ha det til), men for å få NAVs saksbehandlere til å lyve mindre. For det er faktisk et ganske stort problem. Jepp,du har skjønt det. De har visst prøvd det ut i en kommune, synes synd på de menneskene som må igjennom noe slikt- i tilegg til byråkratiet og den møllen der. Lurer på hvordan "fagfolka" hadde følt det... ingen som rår over sykdom... Synes ikke det er en god ide, har lite tro på slike tester, i hvertfall over telefon er så latterlig ..
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 Synes jeg ser det " ble det noe saksbehandling i dag Ole" -neida, ingen som bestod løgnmåleren, svindlere hele gjengen! uff uff jeg har opplevd at kreftpasienter blir avist ( diagnosen er jo ganske alvorlig ikke sant....( har ikke ord for hva enkelte mennesker i slike stillinger kan utsette folk for )
Gjest Frk Åberg Skrevet 24. september 2007 #5 Skrevet 24. september 2007 Hva mener de med "løgndetektor"? Hvordan i alle dager skal man klare å avsløre svindlere per telefon?
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2007 #6 Skrevet 24. september 2007 Hva mener de med "løgndetektor"? Hvordan i alle dager skal man klare å avsløre svindlere per telefon? Gikk litt fort i svingene, men det var en slik datadings koblet til telefonen- dataskjerm som registrerte målinger- og en overivrig FRP politiker i dress som argumenterte kraftig.. håper han aldri opplever å bli syk for å si det slik, sikkert ikke taklet møte med løgndetektoren..
Gjest Blondie65 Skrevet 24. september 2007 #7 Skrevet 24. september 2007 Jeg har vondt for å tro at dette er gjennomførbart... Men om det var det, synes jeg det er en god idè. Ikke for å ta "trygdesvindlerne" (som jeg ikke tror er så mange som folk vil ha det til), men for å få NAVs saksbehandlere til å lyve mindre. For det er faktisk et ganske stort problem. Amen! Eller leke små-gud og opptre som konge med en "mohahahahaaaaa" holdning. "Å gud fordi du sa det der legger jeg deg nederst i bunken altså". (Ja jeg vet - er en smule forbannet på NAV for tiden ... )
Gjest Frk Åberg Skrevet 24. september 2007 #8 Skrevet 24. september 2007 Gikk litt fort i svingene, men det var en slik datadings koblet til telefonen- dataskjerm som registrerte målinger- og en overivrig FRP politiker i dress som argumenterte kraftig.. håper han aldri opplever å bli syk for å si det slik, sikkert ikke taklet møte med løgndetektoren.. Målinger av stemmeleie da? Høres temmelig suspekt ut. Det er en grunn til at løgndetektorer ikke er holdbare bevis i rettssaker, hvertfall ikke i Norge. De er ikke til å stole på. Man kan f.eks. enten være overnervøs eller svært kald. Da har man til og med målere på huden. Hvordan man da skal kunne stole på noe som gjøres via telefon, er for meg et mysterium.
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2007 #9 Skrevet 24. september 2007 Målinger av stemmeleie da? Høres temmelig suspekt ut. Det er en grunn til at løgndetektorer ikke er holdbare bevis i rettssaker, hvertfall ikke i Norge. De er ikke til å stole på. Man kan f.eks. enten være overnervøs eller svært kald. Da har man til og med målere på huden. Hvordan man da skal kunne stole på noe som gjøres via telefon, er for meg et mysterium. Helt enig med deg, og det bør da "de høye herrer" av velferdsstaten kunne forstå"..
Gjest Blondie65 Skrevet 24. september 2007 #10 Skrevet 24. september 2007 Målinger av stemmeleie da? Høres temmelig suspekt ut. Det er en grunn til at løgndetektorer ikke er holdbare bevis i rettssaker, hvertfall ikke i Norge. De er ikke til å stole på. Man kan f.eks. enten være overnervøs eller svært kald. Da har man til og med målere på huden. Hvordan man da skal kunne stole på noe som gjøres via telefon, er for meg et mysterium. Eller man kan ta medikamenter, eller gjøre andre ting som gjør løgndetektortesten upålitelig.
mysan Skrevet 24. september 2007 #11 Skrevet 24. september 2007 Sånt kan jo ikke komme fra andre enn FrP
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2007 #12 Skrevet 24. september 2007 Slike løgndetektorer er faktisk blitt testet og fungerte ganske bra. Husker jeg så et program om det på Discovery en gang. Såvidt jeg kan huske så kunne de skille mellom en person som var nervøs, og en person som var nervøs fordi de løy, blant annet pga. stemmeleie og andre ting som ble målt som jeg ikke husker. Til tross for det så kan jeg aldri tenke meg at de mente at slike løgndetektorer skulle fungere som eneste filtreringsmekanisme. Det finnes ingen løgndetektorer som er 100%, så det måtte da i beste fall være en varslingsmekanisme for en nærmere kontroll. Fantes det løgndetektorer som var 100% så hadde de nok allerede vært utbredt på verdensbasis.
ATV Skrevet 24. september 2007 #13 Skrevet 24. september 2007 brukt i england i flere byer med stort hell leste jeg. siden du går så utrolig hardt ut og fordømmer her nå, er du redd du blir tatt nå eller? det finnes systemer som ved og scane øynene dinne kan si om du "mest sansynlig lyver" også, så bare innfinn dere med det folkens, de glade dager som "trygdemisbruker" er snart over.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. september 2007 #14 Skrevet 25. september 2007 brukt i england i flere byer med stort hell leste jeg. siden du går så utrolig hardt ut og fordømmer her nå, er du redd du blir tatt nå eller? det finnes systemer som ved og scane øynene dinne kan si om du "mest sansynlig lyver" også, så bare innfinn dere med det folkens, de glade dager som "trygdemisbruker" er snart over. Man trenger ikke scanne øynene til en person for å se om vedkommende lyver. Det holder å observere personen og se hvordan de beveger øynene. I tillegg følge med på pupill bevegelser. En person som er oppmerksom på dette og trent i å unngå å avsløre seg vil bløffe seg gjennom dette så lett som bare det. Hvordan man skal scanne øynene på telefon er litt mer uklart. Forøvrig mener jeg at dette blir en falsk trygghet - det hadde vært bedre at man sjekket opp trygdemottakere på andre måter. Og hvis man ønsker å unngå løgndetektor er det vel bare å skrive brev i stedet for å ringe vel?
Gjest Acinorev Skrevet 25. september 2007 #15 Skrevet 25. september 2007 Så på tv i går at de ville innføre en slags "løgndetektorere" på NAVS telefoner- slik man kunne "ta" svindlere allerede ved første henvendelse... Tviler på at den mest utspekulerte blir tatt i en slik test.. og ser for meg uskyldige mennesker blir rammet. Kreftpasienten Inga på uførepensjon.. " Damen i gaten " med skeiv hofte.. Angstrammede mennesker som ikke får mindre angst av dette HVIS DE I DET HELE TATT TØR Å RINGE!!!! Aaaaaaaaaaa, JA, jeg bryr meg- jeg synes forslaget er latterlig, uetisk og DÅRLIG Bruk heller ressurser på dem som misbruker systemet og henter ut store penger/ organisert kriminalitet. Nok en gang må mottakere av velferdsordninger lide, som om det ikke er nok av fordommer i dette landet fra før.. Helt enig, dette blir en særdeles lite gunstig måte å løse ting på. Det er en grunn til at løgndetektorer ikke brukes i Norge.
Mann 42 Skrevet 25. september 2007 #16 Skrevet 25. september 2007 Fra mine studiedager husker jeg en professor i sosiologi som faktisk sa at problemet med velferdssystemene i norge, ikke er overforbruk pga svindel, men underforbruk ved at folk ikke får de ytelsene de har rettmessig krav på. Delvis fordi det er mye skjønnsmessige vurderinger, og delvis fordi svært mange ordinger er behovsprøvd. (De to henger selvsagt sammen) Dersom systemet var rettighetsbasert, ville det antakelig være lettere å administrere. Vi ville kanskje hatt enkelte vestkantfruer som fikk langtmer penger enn de hadde bruk for, men systemet ville vært langt mer oversiktlig og lett å forholde seg til for dem som hadde behov for hjelp. Løgndetektorer for å hekte svindlere, er en avsporing.
Gjest Frk Åberg Skrevet 25. september 2007 #17 Skrevet 25. september 2007 (endret) Det er godt mulig at en slik løgndetektor kan avsløre en god del, og man kan se at det er stor sannsynlighet for av en person lyver. Men så lenge man ikke kan vite noe helt sikkert, blir det meningsløst, siden man snakker om enkeltindivider og hvilke konsekvenser det kan ha for dem. Endret 25. september 2007 av Frk Åberg
Gjest Pax Skrevet 25. september 2007 #18 Skrevet 25. september 2007 Det er også mange syke som gjerne vil jobbe, og mange psykisksyke som får høre at de kan jobbe - om de bare skjerper seg (til tross for at legen sier noe annet) som kanskje vil feile på testen. Fordi de tenker - tenk om? Vil jeg tro. Noen snyltere vil nok bli tatt (kjenner f.eks arbeidsledige som er det fordi de ikke gidder å jobbe) men jeg tror langt flere vil lide under det. Ellers... Det hørtes jo ut som en bra og verdig løsning for de trengende. Dessuten... Jeg tror ikke det ville vært gjennomførtbart iht datatilsynet sine regler?
Gjest møkkagjesten Skrevet 25. september 2007 #19 Skrevet 25. september 2007 brukt i england i flere byer med stort hell leste jeg. siden du går så utrolig hardt ut og fordømmer her nå, er du redd du blir tatt nå eller? det finnes systemer som ved og scane øynene dinne kan si om du "mest sansynlig lyver" også, så bare innfinn dere med det folkens, de glade dager som "trygdemisbruker" er snart over. Du er nå alltid så positiv, ser alltid det beste i folk. :kaffe: At forslaget kom fra en FRP-politiker kom ikke som noen bombe. FRP-ere blir ikke syke og om de får trygd så har de fortjent det i motsetning til alle andre.
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #20 Skrevet 26. september 2007 Forøvrig mener jeg at dette blir en falsk trygghet - det hadde vært bedre at man sjekket opp trygdemottakere på andre måter. Og hvis man ønsker å unngå løgndetektor er det vel bare å skrive brev i stedet for å ringe vel? Nettopp. En slik løsning vil føre til at de som svindler bruker brev, eller at om det blir telefonpåbud vil de som av ulike årsaker ikke klarer bruke telefon automatisk bli ekstremt mistenkeliggjort. Hvordan blir dette da for oss som i dårelige perioder bruker en uke på å samle krefter til å ringe, etterfulgt av en uke med oppkast og gråt? Telefonangst kan ikke dokumenteres på noen måte, og med mindre angsten er ekstrem også på andre områder så er det ikke lett å få folk til å tro at situasjonen er slik. Huff, jeg er skjeleglad for at jeg rakk spare opp en del penger før jeg ble syk så jeg har noe å leve av (enn så lenge.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå