Tule Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 (endret) hei jeg vile lage en nye trad om dete da jeg mener det var feil og blande det i far til tos tråd, den gik pa barnefordeling og regler dete er same artikel som han linket til http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.3548447 jeg vil gjerne spørre skal ikke barnehagen beskyte barna? her fik en mor true til seg barnet uten at noen gjorde noe er det riktig? En kune vel ringt politiet og burde ike en barnehage ha direkte alarm til politiet eler securitas Ungene er da mer vert en pengene i banken og etter at det og har vert gisseltakning i barnehager i Norge, burde man ike tenke mer da det skjer stadig flere kidnapinger til utlandet ogsa og mange barn er vanskelige og fine igjen er dete bra nok hilsen Endret 24. september 2007 av Tule
Far til 2 Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 hei jeg vile lagen en nye trad om dete da jeg mener det var feil og blande det i far til tos trad, den gik pa barnefordeling og regler dete er same artikel som han linket til http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.3548447 jeg vil gjerne spore skal ike barnehagen beskyte barna? her fik en mor true til seg barnet uten at noen gjorde noe er det riktig? en kune vel ringt politiet og burde ike en barnehage ha direkte alarm til politiet eler securitas ungene er da mer vert en pengene i banken og eter at det og har vert gisseltakning i barnehagen det skjer stadig flere kidnapinger til utlandet ogsa og mange barn er vanskelige og fine igjen er dete bra nok hilsen Jeg kan til en viss grad forstå barnehagepersonalet. For noen er det truende nok å se 4 voksne personer komme marsjerende inn med skuddsikre vester og radiosamband, som om de skulle være en del av TV-serien "24". Jeg kan ikke forstå annet enn at dette er gjort for å skremme. Jeg kan ikke på noen måte forsvare den måten moren har håndtert saken på, - men jeg kan forstå det (om hun er fratatt muligheten til mye av det samværet hun ønsker, og samtidig har vært egnet til omsorg). Desperate reaksjoner har vi sett før også (da i hovedsak menn) når det gjelder konflikter som omhandler omsorg og problemer som oppstår i eller umiddelbar nærhet av barnehagene. De eneste som tjener på slike desperate handlinger er de uegnede fagfolkene som får vist ansiktet på TV om de bare er PR-kåte nok. Og senere blir de samme personene kalt inn som fagfolk av politikerene for å komme med råd. Og rådene har frem til nå vært å begrense samværet enda mer. Hadde barnehageutdannelsen tatt lengre tid, eller fokuset noe mer endret, så hadde ledere i barnehagene blitt mer preget av de uegnede "fagfolkene" som har som mål å øke konfliktene. Jeg tror derfor vi skal være glad pedagogene har det fokuset de har fremfor å sende dem på selvforsvars kurs. De barnehage ansatte har sine retningslinjer å gå etter i slike saker. Og jeg tror desverre ikke at det blir mindre kidnappinger selv om politiet alarmeres. Å utstyre barnehagene med skytevåpen eller en alarmknapp tilsvarende ransknappen i banker eller drosjer skaper neppe færre kidnappinger. Isteden bør det gjøres noe med årsaken til slike lovbrudd.
Tule Skrevet 24. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 24. september 2007 Jeg kan til en viss grad forstå barnehagepersonalet. For noen er det truende nok å se 4 voksne personer komme marsjerende inn med skuddsikre vester og radiosamband, som om de skulle være en del av TV-serien "24". Jeg kan ikke forstå annet enn at dette er gjort for å skremme. Jeg kan ikke på noen måte forsvare den måten moren har håndtert saken på, - men jeg kan forstå det (om hun er fratatt muligheten til mye av det samværet hun ønsker, og samtidig har vært egnet til omsorg). Desperate reaksjoner har vi sett før også (da i hovedsak menn) når det gjelder konflikter som omhandler omsorg og problemer som oppstår i eller umiddelbar nærhet av barnehagene. De eneste som tjener på slike desperate handlinger er de uegnede fagfolkene som får vist ansiktet på TV om de bare er PR-kåte nok. Og senere blir de samme personene kalt inn som fagfolk av politikerene for å komme med råd. Og rådene har frem til nå vært å begrense samværet enda mer. Hadde barnehageutdannelsen tatt lengre tid, eller fokuset noe mer endret, så hadde ledere i barnehagene blitt mer preget av de uegnede "fagfolkene" som har som mål å øke konfliktene. Jeg tror derfor vi skal være glad pedagogene har det fokuset de har fremfor å sende dem på selvforsvars kurs. De barnehage ansatte har sine retningslinjer å gå etter i slike saker. Og jeg tror desverre ikke at det blir mindre kidnappinger selv om politiet alarmeres. Å utstyre barnehagene med skytevåpen eller en alarmknapp tilsvarende ransknappen i banker eller drosjer skaper neppe færre kidnappinger. Isteden bør det gjøres noe med årsaken til slike lovbrudd. hei jeg kan vere enig med deg, men jeg syns du er lit farget av dene saken, jeg startet en ny trad for og se utover dene saken jeg tenker pa at det er barn som er fradomt samver med en forelder av andre gruner, for eksempel bare har samver sjelden med tilsyn fordi det og vere med forelderen utenom det kan vere farlig eler barn som er under omsorg av barnevernet pa grun av at foreldrene har problemer men ike forstar det selv. Jeg syns det er skremende at barnehagene ike har anen bedredskap i slike tilfeler en og utlevere barna, jeg kan vere enig i det med og bli for pedagogiske men jeg kan ike se feil med et selforsvarskurs etersom di kan kome i slike situasjoner, eler at man kan alarmere politiet jeg ser ike at det kan skade det har og som du sier vert giselsituasjoner i barnehagen da syns jeg man bor se pa beredskapen det er ogsa en situasjon at barn kidnapes til lan det er vanskelig og fa dem tilbake fra derfor mener jeg at det burde ses pa i barnehagen og siden det kan vere et sted man vil forsoke og kidnape barnet vi vet heler ingen ting om dene moren og husk at det er vanskeligere og fradøme en kvinne omsorgen en en man om foreldrene stiler likt, det kan og vere i dene saken at faren har flytet uten samtyke og melt barnet in i barnehagen og at det er derfor det er sak likevel odeleger jo moren saken sin noe her jeg tenker og på di som har omsorg for barn som ike bor ha samver med den andre foreldrene pa grun av at den er ustabil eller har problemer skal ike di vere trygge på at barnet er trykt i barnehagen det kan vere sten til byrden for foreldre som sliter med det om di ser at det er sa let og kidnape barn fra barnehagen det var det jeg reagerte pa hilsen
Kosemose Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 Du fornekter deg ikke, Far til to, når det gjelder å rakke ned på hele yrkesgrupper og profesjoner. Av det du skriver, sitter jeg igjen med inntrykk av at du mener at jo mer utdanning man får, jo dummere blir man. Hva med deg selv - du er tydeligvis ikke utdannet, men er - slik jeg forstår deg - født med en slags intuitiv viten og innsikt, og alle fasitsvar angående barn, barns utvikling, barneoppdragelse. Samt en egen synsk evne til å vite hvordan de faktiske forholdene er i enhver mediesak. Jeg kan til en viss grad forstå barnehagepersonalet. For noen er det truende nok å se 4 voksne personer komme marsjerende inn med skuddsikre vester og radiosamband, som om de skulle være en del av TV-serien "24". Jeg kan ikke forstå annet enn at dette er gjort for å skremme. Det kan jo også hende at det hadde vært ganske skadelig for barnet om det hadde oppstått tumulter her? Jeg kan ikke på noen måte forsvare den måten moren har håndtert saken på, - men jeg kan forstå det (om hun er fratatt muligheten til mye av det samværet hun ønsker, og samtidig har vært egnet til omsorg). En mor som utsetter sit barn for en slik kidnapping er i allefall ikke i stand til å tenke på barnets beste. Hvis moren er egnet til omsorg, får hun nok det. Men det kan hende hun må fordele den med far. Hun har vel neppe bedret sine sjangser nå... til og med du må da være enig i at hun viser usedvanlig lite omtanke for barnet og dårlig dømmekraft, uansett hvor mye hun savner barnet. Hadde hun satt barnets ve og vel foran sitt eget behov for å se barnet, hadde hun aldri fart fram på denne måten. Desperate reaksjoner har vi sett før også (da i hovedsak menn) når det gjelder konflikter som omhandler omsorg og problemer som oppstår i eller umiddelbar nærhet av barnehagene. De eneste som tjener på slike desperate handlinger er de uegnede fagfolkene som får vist ansiktet på TV om de bare er PR-kåte nok. Og senere blir de samme personene kalt inn som fagfolk av politikerene for å komme med råd. Og rådene har frem til nå vært å begrense samværet enda mer. Her når du nye høyder på bullshitskalaen, far til to. Hvor langt kan du synke? Hva pokker mener du med at uegnede og pr-kåte fagfolk tjener på slike episoder? Og syns du det hadde vært supert om dine barn skulle bodd sammen med et menneske som var i så uballanse at hun raidet barnehagen i et stormtropp-angrep iført skuddsikker vest og Walkie talkie? Hadde barnehageutdannelsen tatt lengre tid, eller fokuset noe mer endret, så hadde ledere i barnehagene blitt mer preget av de uegnede "fagfolkene" som har som mål å øke konfliktene. Jeg tror derfor vi skal være glad pedagogene har det fokuset de har fremfor å sende dem på selvforsvars kurs. De barnehage ansatte har sine retningslinjer å gå etter i slike saker. Og jeg tror desverre ikke at det blir mindre kidnappinger selv om politiet alarmeres. Å utstyre barnehagene med skytevåpen eller en alarmknapp tilsvarende ransknappen i banker eller drosjer skaper neppe færre kidnappinger. Isteden bør det gjøres noe med årsaken til slike lovbrudd. Hva mener du med dette? At det er bra at barnehageansatte ikke har lang utdanning? Til din opplysning så har de aller fleste som arbeider i barnehage dessverre ingen pedagogisk utdanning i det hele tatt. Noe du sikkert syns er fint. Det er jo bare tull at de som skal passe på barnehagebarna kan noe om barns utvikling... Er forøvrig enig med deg i at det neppe er spesielt smart at barenhagetantene skal gå rundt med skytevåpen i barnehagen.
Gjest StoreSky Skrevet 24. september 2007 #5 Skrevet 24. september 2007 hei jeg vile lage en nye trad om dete da jeg mener det var feil og blande det i far til tos tråd, den gik pa barnefordeling og regler dete er same artikel som han linket til http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.3548447 jeg vil gjerne spørre skal ikke barnehagen beskyte barna? her fik en mor true til seg barnet uten at noen gjorde noe er det riktig? En kune vel ringt politiet og burde ike en barnehage ha direkte alarm til politiet eler securitas Ungene er da mer vert en pengene i banken og etter at det og har vert gisseltakning i barnehager i Norge, burde man ike tenke mer da det skjer stadig flere kidnapinger til utlandet ogsa og mange barn er vanskelige og fine igjen er dete bra nok hilsen Jeg har jobbet i barnehage i 8 år. Både som assistent og senere pedagogisk leder, og nå styrer. Så lenge det ikke foreligger en rettskraftig dom, på at èn av foreldrene ikke skal ha noe med barnet å gjøre, så har ikke vi LOV til å nekte foreldre å hente barn. Hvorfor i all verden henger du ut det stakkars barnehagepersonalet i denne saken?? Det tropper opp en mor + 3 andre voksne menn (?), hva skulle de gjort?? Slått de ned?? Forran barna? Jeg vil anta at de gjorde det de kunne, roe ned stuasjonen, ikke skape noe dramatikk for å forstørre opplevelsen enda mer (både i forhold til det aktuelle barnet og de andre) Så ringer man politiet/den andre forelderen. Det er politiet sin oppgave å beskytte, ikke barnehageansatte!
Tule Skrevet 24. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 24. september 2007 Jeg har jobbet i barnehage i 8 år. Både som assistent og senere pedagogisk leder, og nå styrer. Så lenge det ikke foreligger en rettskraftig dom, på at èn av foreldrene ikke skal ha noe med barnet å gjøre, så har ikke vi LOV til å nekte foreldre å hente barn. Hvorfor i all verden henger du ut det stakkars barnehagepersonalet i denne saken?? Det tropper opp en mor + 3 andre voksne menn (?), hva skulle de gjort?? Slått de ned?? Forran barna? Jeg vil anta at de gjorde det de kunne, roe ned stuasjonen, ikke skape noe dramatikk for å forstørre opplevelsen enda mer (både i forhold til det aktuelle barnet og de andre) Så ringer man politiet/den andre forelderen. Det er politiet sin oppgave å beskytte, ikke barnehageansatte! hei jeg er enig med deg men vi vet ike om det her er en retskjennelse, og om det er vil jeg si dete var klønete det kunne vert interesant til senere og vite hvordan dere blir lert og håndtere en situasjon der en forelder som er fradømt omsorgen og samver med barnet sitt kommer i barnehagen og forsøker og true det med seg jeg syns og det er rart og la et barn fa bli med en mor som er ifort skuddsikker vest og walkietalkie det virker ikke normalt, det er i vertfal slik jeg har set det ike normalt utstyr og hente barnet sit i jeg mener di burde ha reagert pa det, hun ma jo ha hat en grun for og true der hores ike ut som hun har lov til og hente barnet da, hun ma jo ha hat en grun for og tro at hun ble hindret hilsen
ATV Skrevet 24. september 2007 #7 Skrevet 24. september 2007 jeg er mann, drivi aktivt med kampsport i mange år (slutta for noen år siden pga skader), jeg jobber i barnehage og og har med en spesiel unge fått besked om og hindre far i og hente barnet. den faren var meget voldelig, både i mot mor og barn, og barnevernet fryktet far skulle prøve og kidnappe barnet. Men jeg fikk ikke lov og bruke makt for og hindre far, jeg kunne beskytte meg, men ikke bryte inn om han ikke begynte og utøve makt i mot ungen/ne. alt jeg skulle gjøre var og se farlig ut mens jeg prøvde og prate med han (han kunne ikke norsk, men hvem bryr seg om slikt, bare prat han fra det liksom....) om noen kommer nå får og hente en unge, og det er barnets mor/far eller står på liste over de som kan hente, så har ikke jeg makt til og stoppe de, jeg har ikke låv til og stoppe de. MEN, om mor/far er (be)ruset så har jeg en plikt til og hindre de i og hente barnet. og hvordan mener du foresten at personale skulle gjort det? jeg har utøvd kampsport i mange år, og ville aldri flydd på tre voksne gubber uten utrolig god grunn, og spesielt ikke foran barna, hvordan mener du da en eller to kvinner, som aldri har øvd på et slag en gang, skulle felle fire voksne?
Tule Skrevet 24. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 24. september 2007 jeg er mann, drivi aktivt med kampsport i mange år (slutta for noen år siden pga skader), jeg jobber i barnehage og og har med en spesiel unge fått besked om og hindre far i og hente barnet. den faren var meget voldelig, både i mot mor og barn, og barnevernet fryktet far skulle prøve og kidnappe barnet. Men jeg fikk ikke lov og bruke makt for og hindre far, jeg kunne beskytte meg, men ikke bryte inn om han ikke begynte og utøve makt i mot ungen/ne. alt jeg skulle gjøre var og se farlig ut mens jeg prøvde og prate med han (han kunne ikke norsk, men hvem bryr seg om slikt, bare prat han fra det liksom....) om noen kommer nå får og hente en unge, og det er barnets mor/far eller står på liste over de som kan hente, så har ikke jeg makt til og stoppe de, jeg har ikke låv til og stoppe de. MEN, om mor/far er (be)ruset så har jeg en plikt til og hindre de i og hente barnet. og hvordan mener du foresten at personale skulle gjort det? jeg har utøvd kampsport i mange år, og ville aldri flydd på tre voksne gubber uten utrolig god grunn, og spesielt ikke foran barna, hvordan mener du da en eller to kvinner, som aldri har øvd på et slag en gang, skulle felle fire voksne? hei jeg skjoner va du mener, men om faren er farlig for barnet skjoner jeg ikke hvorfor man ikke får bruke makt for og hindre han i og hente barnet om det er siste utvei jeg mener vel ikke at personalet skule klare og stope dise voksne men jeg mener at nar moren utstyrte seg med skudsiker vest sa kan hun ikke har regnet med og fa med seg barnet da tenker jeg at hun kanskje ike hade lov til og hente det jeg mener da at di burde ha tilkalt politiet og provd og holde situasjonen i bero til di kom jeg regner med at om dete er en liga som jelper foreldre med og kidnape barn sa vile di nok baket ut lit om di viste politiet kom, om man far beskjed om et barn ike skal hentes av en av foreldrene burde man ha en prosedyre man skal folge om han hun kom for og sikre barnet hilsen
liv Skrevet 24. september 2007 #10 Skrevet 24. september 2007 vår handlingsplan i truede situasjoner er å gi ut barnet for så å ringe politi.
Gjest StoreSky Skrevet 24. september 2007 #11 Skrevet 24. september 2007 vår handlingsplan i truede situasjoner er å gi ut barnet for så å ringe politi. Jepp, slik er det i alle barnehager jeg har jobbet i. Minst mulig dramatikk og opptuss -til beste for alle parter. Det er politiet sitt oppgave og i såfall hente barnet tilbake. Tule -jeg nekter å tro du ville gjort noe mer i en slik situasjon.. Forøvrig synes jeg du skal slutte å spekulere så grassat mye i ALLE barnefordelingssaker som dukker opp i media -skjønner du er engasjert i dette, men virker en smule...fanatisk. VI får ikke vite halvparten, kanskje moren faktisk har rett til ungen, kanskje hun ikke har, kanskje ingen av foreldrene burde ha noe med ungen -eller kanskje de begge to rett og slett driver en maktkamp. Det er ikke opp til oss andre utenforstående og dømme -det gjør domsstolene.
Tule Skrevet 24. september 2007 Forfatter #12 Skrevet 24. september 2007 vår handlingsplan i truede situasjoner er å gi ut barnet for så å ringe politi. hei jeg ma si jeg blir lit sjokert her va om det seter barnet i fare? jeg kan ike se at det kan vere vere og opholde en rabiat forelder til politiet kommer en en beruset en jfr atvs oplysninger va om barnet er redd for og bli med forelderen eler red for at den skal kidnape det har virkelig barnehagen ike noe ansvar for og prove og unga det om det skjer, det er jo ganske alvorlig far foreldre som vil kidnape barna sine vite dete er det jo frit fram den tiden di er i barnehagen hilsen
Tule Skrevet 24. september 2007 Forfatter #13 Skrevet 24. september 2007 Jepp, slik er det i alle barnehager jeg har jobbet i. Minst mulig dramatikk og opptuss -til beste for alle parter. Det er politiet sitt oppgave og i såfall hente barnet tilbake. Tule -jeg nekter å tro du ville gjort noe mer i en slik situasjon.. Forøvrig synes jeg du skal slutte å spekulere så grassat mye i ALLE barnefordelingssaker som dukker opp i media -skjønner du er engasjert i dette, men virker en smule...fanatisk. VI får ikke vite halvparten, kanskje moren faktisk har rett til ungen, kanskje hun ikke har, kanskje ingen av foreldrene burde ha noe med ungen -eller kanskje de begge to rett og slett driver en maktkamp. Det er ikke opp til oss andre utenforstående og dømme -det gjør domsstolene. hei men vordan kan du si at det er det beste for ale parter om barnet er i fare eler blir kidnapet til utlandet, jeg kan ike skjone at det er sa vanskelig og ha en beredskapsplan for slike tilfeler, jeg syns det er ansvarslost og gi barnet ut til en som har retskjenelse pa at han ike skal hente det for og unga brak, vo om den forelderen barnet bor hos er urolig for at det skal skje, fordi vedkomende vet at barnehagen da ike stiler op, en utrykning kan ike ta sa lang tid om det blir varslet fort, jeg mener det barnets sikerhet er det viktigste om forelderen ike bor ha det, instruksen generelt burde vert og prove og holde barnet tilbake til politiet kom hilsen
Far til 2 Skrevet 25. september 2007 #14 Skrevet 25. september 2007 Du fornekter deg ikke, Far til to, når det gjelder å rakke ned på hele yrkesgrupper og profesjoner. Av det du skriver, sitter jeg igjen med inntrykk av at du mener at jo mer utdanning man får, jo dummere blir man. Hva med deg selv - du er tydeligvis ikke utdannet, men er - slik jeg forstår deg - født med en slags intuitiv viten og innsikt, og alle fasitsvar angående barn, barns utvikling, barneoppdragelse. Samt en egen synsk evne til å vite hvordan de faktiske forholdene er i enhver mediesak. Det er delvis feil og delvis riktig. a) Jeg rakker i dette tilfellet ikke ned på barnehagepersonalet. Jeg synes de aller fleste gjør en fantastisk god jobb, og jeg mener mange med vesentlig lenger utdannelse hat mye å lære av denne yrkesgruppen. b) Jeg har utdannelse (7 år etter vidregående) c) Ja jeg er født med "en slags intuitiv viten og innsikt, og alle fasitsvar angående barn, barns utvikling, barneoppdragelse" slik du beskriver det . Det kan jo også hende at det hadde vært ganske skadelig for barnet om det hadde oppstått tumulter her? En mor som utsetter sit barn for en slik kidnapping er i allefall ikke i stand til å tenke på barnets beste. Hvis moren er egnet til omsorg, får hun nok det. Men det kan hende hun må fordele den med far. Hun har vel neppe bedret sine sjangser nå... til og med du må da være enig i at hun viser usedvanlig lite omtanke for barnet og dårlig dømmekraft, uansett hvor mye hun savner barnet. Hadde hun satt barnets ve og vel foran sitt eget behov for å se barnet, hadde hun aldri fart fram på denne måten. Jeg er enig i at denne måten å ta seg til rette på ikke er riktig. Men jeg kan utifra det vi kjenner til ikke påstå at "hun viser usedvalig lite omtanke for barnet" slik du påstår. For alt VI vet kan barnet savnet moren sin veldig. Det er bare myndighetene/lovverket som sier at barnet ikke savner sin samværsforelder og derfor ikke bør ha like mye samvær med begge foreldrene. Her når du nye høyder på bullshitskalaen, far til to. Hvor langt kan du synke? Hva pokker mener du med at uegnede og pr-kåte fagfolk tjener på slike episoder? Og syns du det hadde vært supert om dine barn skulle bodd sammen med et menneske som var i så uballanse at hun raidet barnehagen i et stormtropp-angrep iført skuddsikker vest og Walkie talkie? Det jeg sier er at poltikere og "fagfolk" som ikke kjenner denne spesifikke situasjonen ikke kan si at barnet ikke har godt av like mye samvær med mor som med far (eller omvendt). Som jeg har sagt tidligere er det lite som tyder på at denne 3-åringen som det er snakk om har måttet lide fordi det har fått mer samvær med moren. De som har fått lide foreløpig er faren/omsorgsforelder, barnehagepersonalet pga truselbildet og andre foreldre i samme barnehage som er skremt over hvor lett det er å kidnappe barna. 3-åringen har sikkert ikke tatt skade av noen dager samvær med moren sin utifra den informasjonen som har fremkommet i saken. Hva mener du med dette? At det er bra at barnehageansatte ikke har lang utdanning? Til din opplysning så har de aller fleste som arbeider i barnehage dessverre ingen pedagogisk utdanning i det hele tatt. Noe du sikkert syns er fint. Det er jo bare tull at de som skal passe på barnehagebarna kan noe om barns utvikling... Er forøvrig enig med deg i at det neppe er spesielt smart at barenhagetantene skal gå rundt med skytevåpen i barnehagen. At jeg har inkludert alle ansatte i min beskrivelse ga et feil inntrykk av hva jeg mente. Det jeg forsøkte å få frem var at vi skal være glad de med pedagogisk utdannelse i barnehagene har det fokuset de har og ikke fokus på konfliktskaping slik enkelte "fagfolk" har. De fleste i barnehagene ser faktisk at som oftest synes det som om BEGGE foreldrene kan gjøre en helt grei jobb mht omsorg. Det er i hovdesak sosinomer og enkelte psykologer som er mest opptatt av å frata barn samvær med samværsforelder. Hadde den pedagogiske utdannelsen av barnehagepersonalet hatt samme fokus, og i tillegg fokusert på selvforsvars kurs og skytetrening med håndvåpen, tror jeg barnas trygghet og mulighet til samvær med begge foreldrene hadde vært totalt fraværende.
Far til 2 Skrevet 25. september 2007 #15 Skrevet 25. september 2007 hei men vordan kan du si at det er det beste for ale parter om barnet er i fare eler blir kidnapet til utlandet, jeg kan ike skjone at det er sa vanskelig og ha en beredskapsplan for slike tilfeler, jeg syns det er ansvarslost og gi barnet ut til en som har retskjenelse pa at han ike skal hente det for og unga brak, vo om den forelderen barnet bor hos er urolig for at det skal skje, fordi vedkomende vet at barnehagen da ike stiler op, en utrykning kan ike ta sa lang tid om det blir varslet fort, jeg mener det barnets sikerhet er det viktigste om forelderen ike bor ha det, instruksen generelt burde vert og prove og holde barnet tilbake til politiet kom hilsen For de som bor utenfor sentrumsområdene i de største byene, vil en utrykning kunne ta opp til 1 time (noen ganger mer). Det er ikke mulig for barnehagepersonalet å forhindre at mor (i dette tilfellet) tar med seg barnet. Eneste måten å forhindre denne typen handlinger er å gjøre foreldrene likeverdige. Så lenge myndighetene ønsker konflikt (ref lovverket) så får de konflikt.
Gjest StoreSky Skrevet 25. september 2007 #16 Skrevet 25. september 2007 hei men vordan kan du si at det er det beste for ale parter om barnet er i fare eler blir kidnapet til utlandet, jeg kan ike skjone at det er sa vanskelig og ha en beredskapsplan for slike tilfeler, jeg syns det er ansvarslost og gi barnet ut til en som har retskjenelse pa at han ike skal hente det for og unga brak, vo om den forelderen barnet bor hos er urolig for at det skal skje, fordi vedkomende vet at barnehagen da ike stiler op, en utrykning kan ike ta sa lang tid om det blir varslet fort, jeg mener det barnets sikerhet er det viktigste om forelderen ike bor ha det, instruksen generelt burde vert og prove og holde barnet tilbake til politiet kom hilsen Jammen så svar meg på det jeg spør om! Hva hadde DU gjort? om du sto der i barnehagen (besøk hos venninne etc) skulle du sloss mot 4 voksne? I den aktuelle saken så vet vi ikke om barnet er i fare i det hele tatt, for alt VI vet så har barnet det bedre hos mor enn hos far, eller kanskje ingen av de er egnet. For det vi vet Slutt å spekuler så jækla mye, ikke kom med evindelig kritikk om situasjoner DU aldri (forhåpentligvis) kommer opp i! Som du ikke har det minste lille forutsetning til å forstå. Du kommer bare med krtikk mot alt og alle som ikke gjør det du, inni ditt hode og din verden, synes at andre skal gjøre. (Far til 2 er på jordet fryktelig mange ganger, men han virker iaf som at han har en smule personlig erfaring iallefall...) Barnehager HAR en beredskapsplan -den er bare ikke slik du som sitter bak en datamaskin synes den skal være. Men den er utarbeidet i samarbeid med politi og barnevern og andre som har kompetanse på kriser og ulykker. Og ja -dèt har vi gått på kurs om! 1. BUD: hold hodet kaldt, panikk og selvtekt skaper bare mer traume og dramatikk. Noe alle og enhver som beveger seg i den virkelige verden vet. Vår rettningslinjer er at man skal prøve og oppholde foreldre som ikke skal ha med barn så lenge som mulig, mens en annen ansatt tilkaller politiet. (uansett grunn, fyllekjøring, beruselse, rettskjennelse på ikke ta med barn, etc) Vi er førskolelærere og assistenter, ikke politi, utdannet militær, securitas eller noe slikt. Og det kan da for ramma alvor ingen mene at vi skal heller. Og at NOEN FÅ foreldre kidnapper sine barn og tar de med til utlandet, får jaggu politi/rettsvesnet ta på sin kappe. (og skrekk! kanskje enkelte barn har det bedre i utlandet enn i Norge??? kan jo faktisk være en god grunn til at noen stikker av med barna, mishandling/etc.)
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2007 #17 Skrevet 25. september 2007 hei jeg ma si jeg blir lit sjokert her va om det seter barnet i fare? Det er større sjanse for at barnet eller andre i barnehagen blir skadet om man eskalerer en allerede stresset situasjon ved å gjøre en potensielt psykisk ustabil person mer opprørt. Ved å utlevere barnet til kidnapperen sikrer man at vedkommende ikke blir mer "gira" enn h*n er i utgangspunktet; dermed er det mindre sjanse for at barnet blir skadet - og så kan man overlate saken til politiet, som har mer kunnskap om konfliktløsning og hvordan man skal takle psykisk ustabile enn den jevne barnehagemedarbeider.
Tule Skrevet 25. september 2007 Forfatter #18 Skrevet 25. september 2007 Jammen så svar meg på det jeg spør om! Hva hadde DU gjort? om du sto der i barnehagen (besøk hos venninne etc) skulle du sloss mot 4 voksne? hei her vet vi ike hele saken så jeg vil si det komer an pa situasjonen, om det var her vile jeg regne med at reaksjonstiden hos ppolitiet er sa kort at jeg hade kunet opholde dem, jeg tenker at slike som tar pa seg og hjelpe noen med og kidnape barn vil bake ut dersom di vet at politiet komer eler vil stote pa dem om di tar barnet, jeg vile provd og opholt dem vile regne med at di ike hade provd noen scener i en barnehage og set va som hade skjed nar di forsto at vi hade tilkalt politiet I den aktuelle saken så vet vi ikke om barnet er i fare i det hele tatt, for alt VI vet så har barnet det bedre hos mor enn hos far, eller kanskje ingen av de er egnet. For det vi vet hei det er klart at ingen trenger og vere egnet men moren ma enten ike ha hat lov til og hente barnet eler ike ha regnet med og fa det med seg siden hun tok med folk for og skreme Slutt å spekuler så jækla mye, ikke kom med evindelig kritikk om situasjoner DU aldri (forhåpentligvis) kommer opp i! Som du ikke har det minste lille forutsetning til å forstå. Du kommer bare med krtikk mot alt og alle som ikke gjør det du, inni ditt hode og din verden, synes at andre skal gjøre. (Far til 2 er på jordet fryktelig mange ganger, men han virker iaf som at han har en smule personlig erfaring iallefall...) Barnehager HAR en beredskapsplan -den er bare ikke slik du som sitter bak en datamaskin synes den skal være. Men den er utarbeidet i samarbeid med politi og barnevern og andre som har kompetanse på kriser og ulykker. Og ja -dèt har vi gått på kurs om! 1. BUD: hold hodet kaldt, panikk og selvtekt skaper bare mer traume og dramatikk. Noe alle og enhver som beveger seg i den virkelige verden vet. Vår rettningslinjer er at man skal prøve og oppholde foreldre som ikke skal ha med barn så lenge som mulig, mens en annen ansatt tilkaller politiet. (uansett grunn, fyllekjøring, beruselse, rettskjennelse på ikke ta med barn, etc) Vi er førskolelærere og assistenter, ikke politi, utdannet militær, securitas eller noe slikt. Og det kan da for ramma alvor ingen mene at vi skal heller. hei dete er lit forvirende i det siste inleget sa du at du hade som retningslinje og levere ut barnet her sier du det motsate, jeg vil si at om barnet er redd og ike vil bli med den som vil hente skylder di barnehageansate og beskyte det og at NOEN FÅ foreldre kidnapper sine barn og tar de med til utlandet, får jaggu politi/rettsvesnet ta på sin kappe. (og skrekk! kanskje enkelte barn har det bedre i utlandet enn i Norge??? kan jo faktisk være en god grunn til at noen stikker av med barna, mishandling/etc.) det er klart men det er og snakk om at barn som er under risiko for og bli kidnapet ogsa kan ha behov for og vere i en barnehage og kan bli isolert vis di ike derfor mener jeg at man bor ha beredskapsrelger i en slik situasjon slik at barnehagen ike blir et fristed for kidnaping det har med di ansates tryghet og gjore jeg syns di retningslinjene du skrive na virker fine til far til to jeg mener selklart ike at di ansate i en barnehage skal fly runt med skytevapen men jeg tenker slik som storesky her at man bor opholde den som vil hente og prove og fa tilkalt politiet, jeg mener bare at di skal vere foreberedt pa slike situasjoner siden vi har set det skje og jeg ser ikke at oplering i selforsvar vil endre fokus, jeg tenker at det har med tryghet og gjore og det og kune hole hode kalt i en slik situasjon hilsen
Tule Skrevet 25. september 2007 Forfatter #19 Skrevet 25. september 2007 Det er større sjanse for at barnet eller andre i barnehagen blir skadet om man eskalerer en allerede stresset situasjon ved å gjøre en potensielt psykisk ustabil person mer opprørt. Ved å utlevere barnet til kidnapperen sikrer man at vedkommende ikke blir mer "gira" enn h*n er i utgangspunktet; dermed er det mindre sjanse for at barnet blir skadet - og så kan man overlate saken til politiet, som har mer kunnskap om konfliktløsning og hvordan man skal takle psykisk ustabile enn den jevne barnehagemedarbeider. hei vel jeg vil si at det som storesky sier er riktigere her altsa og prove og opholde forelderen til politiet komer, dersom personen har en retslig kjenelse pa at han ike skal hente barnet sa kan det vere farlig og la barnet bli med og om barnet er red og ike vil bli med mener jeg di barnehageansate skylder barnet og beskyte det det vil ta tid for politiet og fine det igjen og i melomtiden kan mye ha skjed for eksempel vet vi om di som prover og ta seg ut av landet men na bor vel kontrolen snart bli bedre med det sel om det fortsat skjer, eler barnet kan bli misbrukt jeg vil si at det faktisk er et store problem en om noen i barnehagen blir stresset har en traumatisk oplevelse av det di kan jelpes av en krispsykolog eterpa et misbruk gir varig skade ja jeg er enig i at politiet ma ta over eterpa men jeg mener at barnehagepersonel bor ha lit oplering i konfliktlosning og i og med at det er en risiko og jeg tror di vil ha en store tryghet om di vet vordan di skal kontrolere en slik situasjon, di burde vertfal fa det om de far et barn der lasert der av barnevernet og vor den risikoen er der hilsen
Far til 2 Skrevet 25. september 2007 #20 Skrevet 25. september 2007 ... ... til far til to jeg mener selklart ike at di ansate i en barnehage skal fly runt med skytevapen men jeg tenker slik som storesky her at man bor opholde den som vil hente og prove og fa tilkalt politiet, jeg mener bare at di skal vere foreberedt pa slike situasjoner siden vi har set det skje og jeg ser ikke at oplering i selforsvar vil endre fokus, jeg tenker at det har med tryghet og gjore og det og kune hole hode kalt i en slik situasjon hilsen Jeg forstår hva du mener, men jeg tviler på at det lar seg gjennomføre i praksis. Derimot er jeg stor tilhenger av å minimalisere sansynligheten for at slike ting skjer (f.eks. ved å akseptere at barn har samme rett til samvær med begge foreldrene i utgangspunktet )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå