Gå til innhold

Avblomstrede tulipaner (hva med løken)

Tjorven

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør man det når f.eks tulipanene er avblomstret? Jeg har hørt at man da skal ta opp løken av jorden, men bør den da henges opp til tørk eller hva skal jeg gjør etterpå? Når bør løken tas opp? Kan den settes ned på nytt til høsten igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare latt løkene være i jorden - om du tar dem opp eller ikke avhenger av om du vil plante noe annet i bedet.

Hvis du tar dem opp, skal de oppbevares tørt og mørkt (la "gresset" henge på, børst forsiktig av jorden) til det blir høst, så kan du fjerne gresset - og sette dem i jord igjen. Hvis løkene får "barn", kan du dele dem før du planter på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du er sånn at du liker å grave og styre, kan du ta opp løken, tørke den, plante en ettårig sommerblomst i hullet, dra den opp om høsten, og så putte tulipanløken nedi igjen før frosten.

eller så kan du bare la tulipanen visne i fred og la løken være i jorda og heller ha andre planter rundt som blomstrer sånn at de kamuflerer den visne tulipanen... da kommer den som regel opp igjen av seg selv neste vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...