Gå til innhold

Hun er så sær mot andre hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille tispa mi er så sær når hun møter andre hunder. Hun knurrer mot dem og er egentlig mer interessert i mennesker. Men noen ganger når møtende hund ikke gidder hilse på henne pga hennes oppførsel- da vil hun leke.

Jegtenker masse på å få meg en hund nr 2- også fordi jeg tenker hun kan ha godt av litt selskap og sunt med sosialisering.

Har dere noen råd til meg ad hund nr 2 og min lille tulle? :sjenert:

:love:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde vært småskeptisk til en hund til. Hvis hun er så negativ mot andre hunder kan det kanskje bli problematisk å få henne til å godta en inntrenger med fire bein i hjemmet sitt?

Skrevet

jeg personlig hadde aldri skaffet en hund til, før jeg hadde blitt kvitt adferdsproblemene på hund nr 1.

Jeg venter alltid med å kjøpe hund nr to før den første er formet HELT slik jeg vil ha den. sosialt sett, lydighets sett osv..

Men som noen over meg sier, skaff ikke en ny tispe!!

Skaff heller en adferdsterapaut, hør på hundeforum som dyrenett og hundesonen om noen der har tips. :)

Hvilken rase er det?

Lykke til!

Skrevet

Adferdsproblemer på hund nr 1 har en tendens til å smitte over på hund nr 2, så å kjøpe en hund til "selskap" høres ut som en særdeles dårlig idé.

Skrevet

enig i at hund nr 2 kan bli negativt påvirket av din sære tispe. Vil bare legge til at jeg også har en tispe som ikke er særlig intressert i andre hunder, hun forsøker på å dominere dem, og når hun møter hundevalper blir hun redd og sniker seg unna. Hun er en typisk border collie hund, litt reservert, litt sart, men jeg synes det er så merkelig at hun er mer intressert i mennesker - dvs helst meg. PLukker du opp noen tips til å sosialiserer hunden din, så si fra!!

Skrevet

Ja, men når jeg og min kollega går tur med hundene våres i lunsjen, er det greit med tispa hennes. Tispa til min kollega er veldig beskyttende og passer på tispa mi når de går tur. I begynnelsen var de ikke interessert, men etterhvert skjønte de begge at det var "greit" å hilse på hverandre. Så de er perlevenner og er i veldig godt humør sammen. Det hadde vært så hyggelig om hun kunne være sånn mot andre også..... :sjenert:

Ja, hun liker mennesker bedre enn andre hunder..

Skrevet

Det at hun knurrer + at hun underkaster seg (logrer ) hvis den andre hunden overser henne (alpha leder trekk) tyder på at hun er usikker på andre hunder .

Sånn usikkerhet kan komme av at hun har truffet lite med hunder da hun var valp , eventuelt har negative opplevelser med andre hunder fra hun var valp .

Hva du kan gjøre med det idag , vet jeg uheldigvis ikke , men for meg er det ganske tydelig at hunden din er usikker på andre hunder .

Skrevet

Hun ble angrepet da hun var valp, det stemmer...

Men mot foreldrene mine sin hund er hun den dominante, selv når vi er hjemme hos dem, er det hun som er sjefen. det jeg mener, eller tror er at hvis hun får daglig omgang med andre hunder vil hun bli litt mer omgjengelig, altså mer sosialisert, og får lære seg litt om "regler" i hundeverdenen. Vi går tur på en liten graslette hver dag og møter andre hunder der, men det kommer veldig an på hvem hun "liker" og ikke "liker"..

Noen med like erfaringer?

Skrevet

Hei

Min lille tispe på 6 mnd oppførte seg slik her om dagen mot en stor hund hun hadde lekt med før. Jeg spurte på dressurkurset (hvor hun forøvrig leker greit med alle) og fikk et tips om at jeg skulle be henne sitte til hun var rolig. Det handler nok sannsynligvis om usikkerhet, og når din tispe i tillegg har vært utsatt for en uheldig episode som valp er det noe som henger i - noen ganger for bestandig. Jeg har lest noen tips om å trene på å gjøre hunden trygg, se i forumet på Canis eller spør om tips selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...