Gjest Elastica Skrevet 24. september 2007 #1 Del Skrevet 24. september 2007 Er det noen som har en god og lettvint oppskrift på lapskaus? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dallandra Darcy Skrevet 24. september 2007 #2 Del Skrevet 24. september 2007 Tja, vel... hos oss er lapskaus restemat. Kjøtt/pølse/kjøttkaker + rester av saus + poteter + suppe/lapskausblanding fra pose for enkelhets skyld... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 24. september 2007 #3 Del Skrevet 24. september 2007 Tja, vel... hos oss er lapskaus restemat. Kjøtt/pølse/kjøttkaker + rester av saus + poteter + suppe/lapskausblanding fra pose for enkelhets skyld... Det er omtrent som min lapskaus-oppskrift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 24. september 2007 #4 Del Skrevet 24. september 2007 En terning med grønnsaksbuljong oppi gjør den ekstra god. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 24. september 2007 #5 Del Skrevet 24. september 2007 - Lys lapskaus: Koker en røkt eller saltet svineknoke et par timer, til kjøttet faller av bena. Renser knoken og skjærer kjøttet i biter. Av grønnsaker bruker jeg poteter, gulrot, kålrot og sellerirot i terninger som jeg lar koke mørt i kraften fra knoken (har i kjøttet også). De siste minuttene har jeg også i strimlet purre. Smaker til med salt og pepper. Noen ganger har jeg brukt lettsaltet svineflesk istedet for knoke, det går en del raskere. Den skjærer jeg i terninger og steker raskt før jeg heller over vann og lar koke alene ca 30 minutter før jeg har i grønnsakene og koker til alt er mørt. - Brun lapskaus: Jeg bruner terninger av oksekjøtt i panne og drysser over mel. Tilsetter hakket løk, gulrot og selleri, litt tomatpuré, worcestershiresaus, salt, pepper, paprikapulver, timian og kraft. Lar alt koke ca 45 minutter. Tilsetter poteter i terninger og lar koke 30 minutter til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 24. september 2007 #6 Del Skrevet 24. september 2007 Tja, vel... hos oss er lapskaus restemat. Et par tips til i forhold til dette: Henholdsvis fårikål og rester etter komle/raspeballmiddag er veldig godt utgangspunkt for restelapskaus. Da får man i tilegg god kraft som basis, som i disse tilfellene ellers ofte blir kastet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 24. september 2007 #7 Del Skrevet 24. september 2007 Takk for svar. En enkel variant av Arkanas lyse står på komfyren og lukter godt, og ungene har hjulpet til med tilberedningen. Jeg skal teste den skikkelig en gang jeg har bedre tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adonia Skrevet 24. september 2007 #8 Del Skrevet 24. september 2007 åå nå fikk jeg lyst på lapskaus! jeg er kanskje litt rar siden de fleste ser på det som "restemat", men det er noe av det beste jeg vet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elbereth Skrevet 26. september 2007 #9 Del Skrevet 26. september 2007 Lapskaus er noe av det beste jeg også vet. Lager den omtrent som Arkanas lyse, og da lager jeg gjerne en stor porsjon sånn at vi har middag to dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. september 2007 #10 Del Skrevet 26. september 2007 Hos oss er lapskaus søndagsmat, bare fordi vi synes det er så godt Men da lager jeg en variant hvor jeg bruner oksekjøtt i terninger, steker løk - lar dette koke ei stund og så har i potet og gulrot og koker til det er ferdig. Negro til rett farge (det heter vel ikke det lenger, men dere skjønner hva jeg mener) - og salt, pepper og buljong til rett smak. Verdens enkleste oppskrift med andre ord - men ooo så godt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DDuck Skrevet 27. september 2007 #11 Del Skrevet 27. september 2007 Bruker å kjøpe en pose lapskausblanding jeg (veldig enkelt ) så har jeg i en terning kjøttbuljong og skjærer opp kjøtt eller pølser å har i på slutten... Krydrer med litt salt og pepper Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2007 #12 Del Skrevet 3. desember 2007 Bestemor brukte stadig oksesjøtt til lapskaus, men hemmelighet hun brukte var antagelig å legg in en del medistepølse. Dermed hadde det en herrlig varme og koselig smake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2007 #13 Del Skrevet 3. desember 2007 Jeg lager lys lapskaus ved å koke masse grønnsaker (kålrot, kål, sellerirot, gulrot, persillerot, løk, potet og purre) i kraft; stort sett ved hjelp av en terning grønnsaks- eller kjøttbuljong (har ofte ikke skikkelig kraft, dårlig tilgang på kraftbein og suppekjøtt av storfe, blir litt dyrt å koke lapskaus av biff, og liker ikke svinebuljong noe særlig). Av kjøtt bruker jeg kjøttboller, røkt kjøttpølse eller hva annet jeg har tilgjengelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2007 #14 Del Skrevet 3. desember 2007 hos oss har alltid lappskaus vært "fin" mat siden min mor alltid har brukt godt biffkjøtt til dette.... og det har jeg fortsatt med. Jeg bruner biter av kjøtt i en gryte( brunes i smør ) har i poteter, gulerøtter( ikke så mye, da blir den søt) litt kålrot i biter, kål i strimler, og purre i skiver, fyller på med vann, og har i en buljongterning. samt salt og pepper. lar det koke til potetene er most, smakre til med salt og pepper og spisre med flattbrød... nam nam, er faktisk det beste jeg vet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå