estrella Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 Heisann, Ja som overskriften sier så bor jeg for første gang alene, på hybel(eller er faktisk leilighet, men jeg deler med ei anna ei), er 17 år, og har ikke peiling på økonomi. Jeg er ikke vandt med å spare penger i det hele tatt egentlig! Nå betaler jeg 2550 kr i leie pr mnd+strøm. Hvor mye er det vanlig egentlig å bruke på mat(jeg husker ikke hvor mye jeg har brukt til nå..bør vel kanskje starte å skrive det opp, hver gang jeg har handlet?) ? Har dere noen lure tips til hvordan jeg kan få ting litt billigere? Jeg vet at Europris, de selger billige såper og slikt(klær, oppvask o.l) Andre ting som jeg kan få bruk for? Jeg får 6000 kr i mnd i stipend og lån, 2000 kr av min far(barnebidrag, jeg får det istedenfor min mor, siden jeg ikke bor hjemme), og 1500 kr av mamma, så jeg ender opp med 9500 kr i mnd. Da har jeg faste utgifter på 2550 kr, strøm(som jeg ikke helt vet hvor mye enda, siden jeg ikke har betalt enda), 300 kr(buss), 200 kr(mobil), mat(???kr). Hva er vanlig og bruke på andre ting, klær, hygieneartikler, osv.. Jeg er ganske forvirret når det kommer til penger ja..
Gjest Elfrida Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 Begynn å ta vare på kvitteringer, så kan du regne sammen hver måned og se hvor mye det blir. Det er mye å spare på å bare handle mat 1 gang i uka. Planlegg middager og lag deg en handleliste - og så holder du deg til den så godt du kan. Her og herfinner du mal for privatbudsjett, hvis du får til å laste det ned. (Det ble litt knot fra min maskin)
estrella Skrevet 24. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 24. september 2007 (endret) Begynn å ta vare på kvitteringer, så kan du regne sammen hver måned og se hvor mye det blir. Det er mye å spare på å bare handle mat 1 gang i uka. Planlegg middager og lag deg en handleliste - og så holder du deg til den så godt du kan. Her og herfinner du mal for privatbudsjett, hvis du får til å laste det ned. (Det ble litt knot fra min maskin) Jeg tenkte det, å handle en gang i uken, det er bare det blir utrolig tungt å bære..hehe! Har prøvd det en gang:-/ Så jeg får finne på noe lurt.. =) De budsjettmalene funket ikke på min pc.. Har bærbar, og har dermed ikke excel :-S Endret 24. september 2007 av estrella
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 De budsjettmalene funket ikke på min pc.. Har bærbar, og har dermed ikke excel :-S Om PCen er bærbar eller stasjonær har vel ingenting med hvilke programmer du har på den! Excel kan du (og bør du om du skal ha noen nytte av PCen) innstallere på en hver PC (med unntak av urgamle pcer, da self. )
estrella Skrevet 24. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 24. september 2007 Om PCen er bærbar eller stasjonær har vel ingenting med hvilke programmer du har på den! Excel kan du (og bør du om du skal ha noen nytte av PCen) innstallere på en hver PC (med unntak av urgamle pcer, da self. ) Jo, på alle nye bærbare så har en ikke word, excel, powerpoint osv.. Du får en annen type serie med slike programme(powerpoint kommer ikke med i det hele tatt ) Jeg har et annet program istedenfor excel, men de malene kunne kun brukes i excel, og jeg gidder ikke stresse med å laste opp excel, for det første er jeg helt idiot når det kommer til slikt, og for det andre så bruker jeg aldri regneprogrammer på pc-en.. Vi bruker kalkulator, penn, papir og mattebok :-P De få gangene i året vi har bruk for excel til matten bruker vi bare skolepc-ene:P
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2007 #6 Skrevet 24. september 2007 Jo, på alle nye bærbare så har en ikke word, excel, powerpoint osv.. Du får en annen type serie med slike programme(powerpoint kommer ikke med i det hele tatt ) Hva slags programvare som "følger med" en PC har ikke noe med om den er stasjonær eller bærbar å gjøre! De få gangene i året vi har bruk for excel til matten bruker vi bare skolepc-ene:P Da kan du jo sjekke budsjettmanlene på en slik skole-pc, da.. Enkelt og greit
estrella Skrevet 24. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 24. september 2007 Hva slags programvare som "følger med" en PC har ikke noe med om den er stasjonær eller bærbar å gjøre! Da kan du jo sjekke budsjettmanlene på en slik skole-pc, da.. Enkelt og greit Hadde det vært så enkelt, vi har ikke lov å bruke pc-en når vi vil;-) Men det var nå uansett ikke det jeg trengte hjelp til, jeg spurte bare etter råd og tips til økonomien. Budsjett klarer jeg fint å finne en annen plass/lage selv
Gjest Skrevet 24. september 2007 #8 Skrevet 24. september 2007 Jeg og sambo bruker mellom 3-4000 i mnd i butikken. Da alt av mat og vel alt annet man kjøper i butikken. Det er gjerne hygieneartikler som tar mesteparten av budsjettet, shampoo, balsam og tankkrem koster jo ekstremt mye hehe..
estrella Skrevet 24. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 24. september 2007 Jeg og sambo bruker mellom 3-4000 i mnd i butikken. Da alt av mat og vel alt annet man kjøper i butikken. Det er gjerne hygieneartikler som tar mesteparten av budsjettet, shampoo, balsam og tankkrem koster jo ekstremt mye hehe.. 3-4000 kr på begge to, eller kun en av dere:P?
Grønt blad Skrevet 24. september 2007 #10 Skrevet 24. september 2007 (endret) SIFO (Statens intitutt for forbruksforskning) Har maler til et standardbudsjett, og de har også en kalkulator der du kan regne ut hva du må forvente av utgifter. Tallene tar utgangspunkt i et normalt forbruk. Dvs. ikke luksus, men heller ikke bare vann og brød. Tallene kan være et fint utgangspunkt for det du kan forvente av utgifter. Lykke til! Endret 24. september 2007 av Grønt blad
Gjest Skrevet 24. september 2007 #11 Skrevet 24. september 2007 3-4000 kr på begge to, eller kun en av dere:P? Tilsammen.. Men jeg har fått beskjed om at vi tydeligvis bruker lite hehe..
Bokormen Skrevet 24. september 2007 #12 Skrevet 24. september 2007 Jeg får 6000 kr i mnd i stipend og lån, 2000 kr av min far(barnebidrag, jeg får det istedenfor min mor, siden jeg ikke bor hjemme), og 1500 kr av mamma, så jeg ender opp med 9500 kr i mnd. Regner med at du bør klare deg veldig bra på dette Jeg studerte i 5 år (var ferdig i fjor) og hadde da heller aldri bodd alene når jeg flyttet på hybel 18 år gammel. Fikk KUN stipend og lån (16 000 kr første mnd i semesteret, 6000 resten av mnd) og klarte meg fint på dette de 2 første årene, før jeg fikk meg en liten jobb som jeg tjente ca 2000kr på i mnd i tillegg. Hadde da husleie på 3.700 kr! Så dette bør gå veldig bra, om du bruker pengene dine fornuftig
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2007 #13 Skrevet 24. september 2007 Jeg synes også budsjettet dit høres romslig ut. Selv hadde jeg aldri så mye å leve for som student (og jeg var student til for to år siden, så det er ikke "gamle dager" ) Brukte ca 1500-2000 kr på mat, vaskemidler ol. pr måned. Vil anbefale deg å spare minst 1000 kr i måneden. Slik at du har en buffer ved uforutsette utgifter osv.
SilkeSatan Skrevet 24. september 2007 #14 Skrevet 24. september 2007 Hvis du passer _LITT_ på hva du bruker penger på, så burde du klare deg veldig bra på dette=) Jeg kommer til å ha ca det samme som deg (kanskje minus en 1000lapp) og jeg kommer til å greie meg helt fint. Kjøper du og venninden din mat sammen på en måte? Planlegger dere middag sammen? Det er iallefall litt billigere enn å kjøpe 1-personsmat hele tiden Det har jeg lært, og jeg har ikke flyttet hjemmefra enda
Gjest Gresshoppa Skrevet 24. september 2007 #15 Skrevet 24. september 2007 Jeg er student og lever på bare studentlån. Det er 6000 i mnd pluss 16000 ved semesterstart. Nå har mye av de 16000 blitt brukt til/avsatt til bil/forsikring/pensum osv, så jeg kan egentlig si jeg står igjen med bare de 6000 til vanelige husholdningsutgifter og moro. Jeg betaler 3000 i husleie (ca hvis jeg regner med strøm) og det går egentlig veldig greit. Ikke akkurat fett, men jeg spiser skikkelig mat (ikke bare grandis og pølser ) og er ute og har det moro stort sett hver helg. Da går det selvfølgelig en del penger, men jeg trenger ikke drikke masse for å ha det gøy, og kan derfor ha mye moro uten å bruke masse penger. Jeg shoper heller ikke noe serlig, kjøper bare klær om jeg trenger det. Men det er egentlig det eneste jeg passer spesielt på økonomisk. Og det går rundt. Så lenge du ikke sløser veldig bør du klare deg fint på det du har. Ellers anbefaller jeg dere å lage middag sammen. Blir mye billigere enn å kjøpe inn hver for seg.
Zero Skrevet 24. september 2007 #16 Skrevet 24. september 2007 Med 9500 kroner i måneden så tror jeg at du kommer til å klare deg veldig bra på hybel. Det er ikke alle studenter som får støtte hjemmenfra eller har jobb, så å leve på 6000 er noe mange gjør. Nå som du får inn så mye mer penger enn det de fleste studenter gjør nå til dags, så er det jo lurt å utnytte seg av situasjonen. Sett penger inn på en sparekonto. Også greit å ha om det skulle komme noen uforutsette utgifter. Man vet aldri om man kan bli syk, plutselig må dra hjem en tur, må ha medisiner, har et dyr som må til dyrlegen, kjøpe noe nytt fordi noe blir ødelagt osv. Man tenker ofte at slike ting tar man som det kommer, for det kommer mest sannsynligvis ikke, men jammen så mange uforutsette ugifter jeg og sambo har hatt siden vi flyttet sammen. Jeg og sambo bruker 3000 kroner til sammen på mat. Det er litt for lite for oss, og det ender opp med at vi går tom for penger en uke før lønning. Har ikke fryser, og det gjør det litt vanskeligere, dessuten inngår husholdningsartikler og alkohol i budsjettet, og da kan det bli litt skralt Men hvis du tar utgangspunkt i 2000 - 2500 kroner for deg i mat i måneden så skal det nok gå bra. Da har du litt under 100 kroner dagen, men det går jo ann å handle billig middag en dag (går ann å få middager ned til 10-20 kroner), og da kunne bruke 180 kroner på lørdagen, da det gjerne er enkelte dager man har mer bruk for matpenger enn andre. Sett av et eget beløp til sjampo, balsam, rengjøringsmidler og slikt. First Price har veldig billig sjampo og balsam, i tillegg til andre hygieneartikler. Det fungerer helt bra til vårt bruk. Finnes også billigere rengjøringsmidler i dagligvarebutikkene (er du ute etter f.eks vindusspray, se deg litt rundt og mest sannsynligvis finner du et billigere alternativ enn de vanlige merkene som er minst like gode). Europris har store esker med vaskepulver, hvilket er greit å kjøpe stort når du først kjøper. Ellers så er et godt tips i forhold til matvarehandling å se på kiloprisen, for da ser du hvor mye du får for pengene dine i realiteten. Ofte er det billigere å kjøpe større pakninger enn mindre, og hvis du har fryser så er det veldig lurt. Siden du skal bo sammen med ei venninne så kan dere kanskje dele på pålegget f.eks? Mye billigere å handle pålegg til to enn til en i lengden. Se også på kiloprisen i forhold til oppskjært ost, da det å kjøpe oppskjært ost gjerne kan være billigere enn å kjøpe store stykker ost. Skivene er tykkere, ja, men er man alene (eller bare er to) så blir et stort stykke ost mye å skulle bruke før osten i seg selv blir dårlig. Ikke velg de mest kjente merkene når du kjøper mat om du har et alternativ, da det gjerne er billigere. Findus sine fiskepinner koster tredobbelt så mye som Lærøy sine, hvor du får 15 fiskepinner for 7 kroner. Ta gjerne ut pengene du skal bruke på mat i kontanter og legg pengene i en boks. Så vet du alltid hva du har og du kan posjonere litt bedre ut enn om du bruker kort hele tiden. For å komme inn i en grei ordning (og ha det litt morsomt samtidig) kan du legge f.eks 75 kroner i 30 (eller 31) konvolutter og merke dem med hver dato i måneden. Så bruker du bare en konvolutt om dagen, og blir det noen penger igjen, så legger du det i en ytterlig konvolutt, som er din godbit til senere hvis du ikke har brukt så mye penger den dagen. Høres kanskje litt barnslig ut, men jeg syns systemer er fantastisk morro å styre med da En annen ting som kan være lurt er å skrive opp ulike ting du har kjøpt og hvor du har kjøpt det, om det skulle være billig og du har lyst til å kjøpe det samme igjen. Lett å glemme det når man står i butikken og er sulten. Samme kan gjøres med oppskrifter. Vi har en blokk vi skriver "oppskrifter" (eller middagsforslag) som vi har prøvd ut og som kan være greit å huske til en annen dag hvor man har litt mindre fantasi. Det ble langt, puuh..
Demonio Skrevet 25. september 2007 #17 Skrevet 25. september 2007 Med 9500 kroner i måneden så tror jeg at du kommer til å klare deg veldig bra på hybel. Det er ikke alle studenter som får støtte hjemmenfra eller har jobb, så å leve på 6000 er noe mange gjør. Nå som du får inn så mye mer penger enn det de fleste studenter gjør nå til dags, så er det jo lurt å utnytte seg av situasjonen. Sett penger inn på en sparekonto. Også greit å ha om det skulle komme noen uforutsette utgifter. Man vet aldri om man kan bli syk, plutselig må dra hjem en tur, må ha medisiner, har et dyr som må til dyrlegen, kjøpe noe nytt fordi noe blir ødelagt osv. Man tenker ofte at slike ting tar man som det kommer, for det kommer mest sannsynligvis ikke, men jammen så mange uforutsette ugifter jeg og sambo har hatt siden vi flyttet sammen. Jeg og sambo bruker 3000 kroner til sammen på mat. Det er litt for lite for oss, og det ender opp med at vi går tom for penger en uke før lønning. Har ikke fryser, og det gjør det litt vanskeligere, dessuten inngår husholdningsartikler og alkohol i budsjettet, og da kan det bli litt skralt Men hvis du tar utgangspunkt i 2000 - 2500 kroner for deg i mat i måneden så skal det nok gå bra. Da har du litt under 100 kroner dagen, men det går jo ann å handle billig middag en dag (går ann å få middager ned til 10-20 kroner), og da kunne bruke 180 kroner på lørdagen, da det gjerne er enkelte dager man har mer bruk for matpenger enn andre. Sett av et eget beløp til sjampo, balsam, rengjøringsmidler og slikt. First Price har veldig billig sjampo og balsam, i tillegg til andre hygieneartikler. Det fungerer helt bra til vårt bruk. Finnes også billigere rengjøringsmidler i dagligvarebutikkene (er du ute etter f.eks vindusspray, se deg litt rundt og mest sannsynligvis finner du et billigere alternativ enn de vanlige merkene som er minst like gode). Europris har store esker med vaskepulver, hvilket er greit å kjøpe stort når du først kjøper. Ellers så er et godt tips i forhold til matvarehandling å se på kiloprisen, for da ser du hvor mye du får for pengene dine i realiteten. Ofte er det billigere å kjøpe større pakninger enn mindre, og hvis du har fryser så er det veldig lurt. Siden du skal bo sammen med ei venninne så kan dere kanskje dele på pålegget f.eks? Mye billigere å handle pålegg til to enn til en i lengden. Se også på kiloprisen i forhold til oppskjært ost, da det å kjøpe oppskjært ost gjerne kan være billigere enn å kjøpe store stykker ost. Skivene er tykkere, ja, men er man alene (eller bare er to) så blir et stort stykke ost mye å skulle bruke før osten i seg selv blir dårlig. Ikke velg de mest kjente merkene når du kjøper mat om du har et alternativ, da det gjerne er billigere. Findus sine fiskepinner koster tredobbelt så mye som Lærøy sine, hvor du får 15 fiskepinner for 7 kroner. Ta gjerne ut pengene du skal bruke på mat i kontanter og legg pengene i en boks. Så vet du alltid hva du har og du kan posjonere litt bedre ut enn om du bruker kort hele tiden. For å komme inn i en grei ordning (og ha det litt morsomt samtidig) kan du legge f.eks 75 kroner i 30 (eller 31) konvolutter og merke dem med hver dato i måneden. Så bruker du bare en konvolutt om dagen, og blir det noen penger igjen, så legger du det i en ytterlig konvolutt, som er din godbit til senere hvis du ikke har brukt så mye penger den dagen. Høres kanskje litt barnslig ut, men jeg syns systemer er fantastisk morro å styre med da En annen ting som kan være lurt er å skrive opp ulike ting du har kjøpt og hvor du har kjøpt det, om det skulle være billig og du har lyst til å kjøpe det samme igjen. Lett å glemme det når man står i butikken og er sulten. Samme kan gjøres med oppskrifter. Vi har en blokk vi skriver "oppskrifter" (eller middagsforslag) som vi har prøvd ut og som kan være greit å huske til en annen dag hvor man har litt mindre fantasi. Det ble langt, puuh.. Du var full av råd! Jeg stjeler også litt av rådene som dere har skrevet her inne, kommer alltid godt med når du er student og skal ta deg av et barn;-)
Nolita Skrevet 25. september 2007 #18 Skrevet 25. september 2007 Du burde jo greie å spare en del penger. Jeg tok bare stipend da jeg flytta på hybel for første gang da jeg var 16, ca. 3450 kr i mnd i gjennomsnitt. Da betalte jeg husleie, strøm, busskort, mobil, skolemateriell selv. Skal ikke lyve å si at jeg ikke fikk hjelp hjemmefra, for det fikk jeg, men ikke noe fast, fikk når jeg ringte, men det var sjeldent fordi jeg VILLE klare meg selv. Lag mat sammen med hun andre du bor sammen med, pleier ofte å bli billigere hvis man kan spleise. Det gikk en del i potetstappe hos oss da jeg bodde sammen med ei, for da var det perfekt å dele på 2. Jeg husker også at vi kjøpe grønnsaker for 100 kr hver, og lagde grønnsaksuppe, tror vi spiste suppe i flere uker etterpå Ta med matpakke på skolen fremfor å gå i kantina. Gjør store innkjøp av gangen, men kjøp bare ting du har bruk for. Lønner seg også å spare litt.. Bestem deg for hva du vil bruke, og hold deg til det. Hvis du ikke har råd til det du har lyst på en den ene perioden, så må du vente til neste. Jeg delte pengene mine opp i 4, og så handla jeg hver mandag. Dumt å handle på fredag, for da går alle pengene til helgemat. Husk å sette av penger til strøm. Bruk YoungTalk mobilabb. eller kontantkort. Jeg og samboeren min bruker nå ca. 4000 kr på mat, og da spiser vi "bra". Kos deg masse, og nyt friheten
estrella Skrevet 25. september 2007 Forfatter #19 Skrevet 25. september 2007 Takk for alle råd og tips jeg har fått, de hjelper masse:-) Skal skrive dem ned
Leeloo Skrevet 25. september 2007 #20 Skrevet 25. september 2007 Lag en ukesmeny (evt 14 dagersmeny hvis du må ha stor variasjon i kosten) og prøv å finne middager der du kan bruke en del av de samme ingrediensene. Det har lett for å bli liggende mye ubrukte matvarer som bli kastet hvis man hele tiden skal ha noe nytt og spennende til middag. Man kan jo fortsatt lage noe annet innimellom, og jeg lage alltid noe godt i helgene. Jeg er alenemor og lever nok under studentbudsjett, vår meny er fra mandag osv.: suppe og brød, fiskepinner med potet, raspet gulrot og remulade, ostesnitzel med potetstappe og fryste gr.saker, fiskekaker med det samme som til fiskepinner, kjøttkaker med brun saus og fryste gr.saker, lørdag er det enten lasagne eller taco, søndag er det kylling ris og salat. Jeg hater å koke poteter (spør meg ikke hvorfor), så jeg koker mye på tirsdag og har resten av uka. First Price har mye ok mat, Euroshopper suger som regel. Lidl er også bra om de er i nærheten. Jeg kjøper store pakker med kjøtt/fiskekaker, ol. og deler dem opp med en gang i mindre posjoner så det bare er å ta ut av frysa kvelden før (kjøleskap med fryser er et must!!). Følg med på supertilbud og frys ned (pizza, kjøttdeig, kylligfillet etc.). Youngalk og liknende mobilabo gir kanskje kontroll, men det er dyre ringeminutter (1,50). Så sant du ikke har store problemer med å kontrollere telefonbruken din ville jeg heller satset på Onecall el. som gir 100 gratisminutter, 0,70 kr min etter det, jeg har sjelden mer enn 200 kr i mnd i regning, og jeg snakker ofte i tlf.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå