Gå til innhold

Frossne scampi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en pose frossne scampi i fryseren, som jeg tenkte å woke i løpet av uka. Hvordan tiner jeg dem og bør de marineres på en eller annen måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste er å tine dm natta over i kjøleskap, u kan også bråtine scampiene ved å legge dem i kaldt vann.

De må ikke marineres, men hvis du har en marinade/saus du liker og som passer til det du skal lage kan scampiene godt marineres i noen timer.

Skrevet

Ok, takk for svar! Er det noen spesiell måte de bør wokes på for at de ikke skal bli seige eller noe?

Skrevet

Ingen som kan fortelle meg hvordan jeg bør woke dem?

Gjest Blondie65
Skrevet
Ingen som kan fortelle meg hvordan jeg bør woke dem?

Høy varme og under omrøring hele tiden. Dette gjelder egentlig for all woking da og kalles stir-frying på engelsk.

Skrevet

Og så er det veldig viktig at du ikke steker dem for lenge, for da risikerer du at de blir fryktelig seige.

Skrevet

Hvis du har glemt å tine de opp, og det haster, kan du legge de i f.eks. langpanna, koke 2-3 liter vann, helle over, men du skal være rask, dvs. slik at de ikke blir seige. Bare ca. 15-20 sekunder før du fjerner vannet.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Men hva vil egentlig passe lenge si? Til de er akkurat gjennomvarme?

Skrevet
Tusen takk for svar!

Men hva vil egentlig passe lenge si? Til de er akkurat gjennomvarme?

1-3 minutter på hver side anhengig av størrelse. Scampi er skikkelig hurtigmat.

Gjest Blondie65
Skrevet
1-3 minutter på hver side anhengig av størrelse. Scampi er skikkelig hurtigmat.

Og så så godt.

Jeg vet ikke hvor du evt. får tak i det, men det er skikkelig godt sammen med surnet kål/råkost (NB - ikke surkål, det er mye friskere på smak, og kålen er rå) og glassnudler. Og med en god salt saus. Min fav. kinarestaurant i Bergen serverer dette som forrett. Nam nam nam.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...