Gjest Gjest Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 Skal dekke et bord til ca. 40 personer. Det skal serveres koldtbord. Tallerknene tenkte jeg å sette der ved selve maten, men hva med servietter, glass og bestikk? Tenkte også å ha noen enkle vaser med f.eks. garmini (tror jeg det heter - miniutgaver av garberra). Problemet er at jeg ikke vet hvor mange jeg trenger å bestille til et såpass stort bord... Skal ha mye telys mellom vasene. Kan noen hjelpe?
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 Gerbra el.l er lurt fordi det ikke tar plass på bordet. Jeg vil tippe at du behøver 10- 15 slike hvis de står i reagensrørsvaser. Bestikk kan legges sammen og rulles inn i servietten, lett å ta med fra buffeten. Sett tallerknene der man skal starte, og plasser maten litt bortover etter hva man skal spise først eller sammen. Gjerne brød og salat til slutt. Ellers behøver du sikkert ikke så mye pynt. Pynt med mat slik som store chilipepper, mini grønnsasker osv. Glass og drikkevarer kan gjerne stå på et annet bord. Selv har jeg kjøkken med "øy". Der har jeg buffeten. Drikke og glass på kjøkkenbenken og ofte fyller jeg vasken med isbiter og setter vinflasker, mineralvann osv oppi denne.
Gjest AnneShirley Skrevet 24. september 2007 #3 Skrevet 24. september 2007 Tror jeg ville tatt utgangspukt i en dekorasjon pr 4 personer, dvs 10 stk. Vann ville jeg beregnet at 4-6 kan dele på..
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 Det spørs veldig på hvor bredt bordet ditt er, jeg hadde nok dekket på bordet med bestikk glass og en liten talerken til brød osv, hvis du har en smalt bord da vil du ikke trenge så fryktelig mye blomster siden du kun kan ha blomster der det ikke er talerkner. jeg hadde nok sett ann prisen på blomstene før jeg bestemte meg, hvis de er dyre tar du færre hvis de er rimelige tar du så mange som 40 stk. vi hadde 1 liten dekorasjon per 2 personer i vårt bryllup og vi hadde koldtbord, men jeg er blomsterdekoratør så det var nok en del mer blomster der enn det som er vanlig.når det gjelder vannmuggene hadde jeg sjekket hvor store glassene var i forhold til muggene, det bør være nok i en vann mugge til at alle den er beregnet til får minst et glass vann før den må fylles, ellers er vel litt av vitsen borte. dvs går det 6 glass per mugge beregner du 6 pers per mugge.
chardonnay Skrevet 25. september 2007 #5 Skrevet 25. september 2007 Jeg vil anbefale at du tegner opp hvordan gjestene skal sitte. Blomstene anbefales og sette på midten av bordet, mellom to kuverter. Er irriterende med en blomst mitt foran nesa når man spiser. Jeg ville nok ikke kjøpt mere enn ti stk. Lysene ville jeg stilt mellom hver gjest. Så blir det annenhver blomst, og lys. Serviettene ville jeg valgt å rulle sammen, eller brette i to, med en sløyfe rundt. Servietten stiller du midt på kuverten. Så dekker du opp med kniv og gaffel (kniv på høyre side), evt. en skje til dessert, som legges overfor servietten. Glass til vann, og evt, vinglass. hvis du vil lage en egen buffet til drikke, ville jeg hatt vin/ølglass på buffetbordet. Her kan du se korrektoppdekking Husk at det ofte ser penere ut, hvis det ikke er overdrevet mange farver. Jeg ville valgt å ha både duk og servietter hvite, og så farger på blomstene, telysholderne, og et bånd rundt serviettene. Tips til buffetbordet: Hvis du har noen mursten formet som et H (vet ikke hva det heter), kan du stille telys på murstenen, og maten oppå, så holde maten seg varm. Ser veldig tøft ut, og kan pyntes med blomster. Det er i det hele tatt veldig pent, å bygge litt opp i høyden med noen av fatene, så ikke alt bare står flatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå