Gå til innhold

Kjøttspising og miljø

Tabris

Anbefalte innlegg

Kjøttindustrien er ansvarlig for mer klimautslipp enn transport, i tillegg til at den ikke er bærekraftig og krever store ressurser både av vann og beite- og dyrefôrområder som ofte kunne ha vært brukt til dyrking av menneskemat.

I Brasil kutter man ned regnskog for å dyrke mat og gi beiteområder til storfe - noe vi i Norge importerer 15 000 tonn av.

En rapport av FIFI (Fremtiden i Våre Henders Forskningsinstitutt) konkluderer med at dagens norske kjøttforbruk bidrar til uopprettelige skader på miljøet, og er ikke bærekraftig for fremtidige generasjoner.

Man tar derfor et stort skritt i miljøvennlig retning om man kutter ut eller reduserer kjøttforbruket i dag, i tillegg at mindre kjøtt og mer grønnsaker vil være positivt for både egen helse og husdyrenes velferd.

For de som ønsker å lese mer om dette, har jeg skrevet et blogginnlegg om dette på miljøbloggen min, hvor jeg også oppgir kildene jeg har hentet tallene og påstandene fra.

Kjøttindustri - en stor miljøbelastning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Derfor spiser vi mye selvjaktet vilt i vår familie :) Om vi spiser kjøtt...

Ja, det er vårt ideal også. :)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøtt er faktisk en naturlig del av kostholdet til mennesker, man kan ikke bare spise grønnsaker (mener jeg).

Forstår at du ikke sier alle skal bli vegitarianere, men det er farlig å oppfordre til å kutte ut en hjørnestein i kostoldet for "egen helse".

Videre er vel ikke kjøtt-industrien noen spessiel synder på bærekraftig utvikling.

Den sysselsetter mang, den gjøtsler jorden og den reduserer bestanden av sauer o.l som i norge faktisk ikke har noen naturlige fiender. (ok, det er noen, men de 12 ulvene og tre bjørnene vi har her i landet er ikke på langt nær nok til å kontrolere bestanden).

Synes begrepet bærekraftig utvikling blir slengt rundt alt for mye i disse dager.

Bare fordi en utvikling gjør en "skade" på miljøet gjør den ikke mindre bærekraftig av den grunn.

Så lenge miljøet kommer seg etter skaden og blir sterkere.

Det må vel kunne sies om kjøttindustrien etter min mening.

Man må faktisk skade litt for å hjelpe..

Videre synes jeg dette blir helt riv ruskende galt.

Greit nok at du er urolig for kloden din, det synes jeg er flott.

Men hva med å engasjere seg der det faktisk trengs.

Plutonium dumping, Norges gamle bilpark, sikkerhet til sjøs (mtp oljetankere som kantrer), rovfiske, utryddningstruede dyrearter.

Jeg skjønner at vi alle må begynne et sted, og at all industri (kjøttindustrien inkludert) kunne fint vært mer miljø vennlig, men:

Om alle menneskene dør i morgen.

All teknologi blir skrudd av og planeten er tilbake til steinalderen igjen.

Tror du da at i år 7000 (om 5000 år) at det som engang var Norge bærer noen store sår etter kjøttindustrien?

Jeg tror ikke det.

Still så det samme spørsmålet igjen og bytt ut kjøttindustrien med plutoniumsdumping....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser en del i de kildene jeg har lagt ut - i tillegg til å google litt selv og ta en runde - så vil du se at det faktisk er tilfelle at kjøttindustrien forurenser ganske mye, og er et stort problem - både innenfor helse, dyrevelferd, miljø og ressursmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et viktig tema og, jeg hadde tenkt å lage en lignende tråd på "Mat og drikke"

Kjøtt er faktisk en naturlig del av kostholdet til mennesker, man kan ikke bare spise grønnsaker (mener jeg).

Forstår at du ikke sier alle skal bli vegitarianere, men det er farlig å oppfordre til å kutte ut en hjørnestein i kostoldet for "egen helse".

Kjøttforbruket i Norge har økt med 15% de siste ti årene, og med 60-70% de siste 50 årene. Ettersom utvalget i grønnsaker og belgfrukter dessuten har økt enormt de siste tiårene, er det slett ikke farlig å oppfordre folk til å kutte ned på kjøttforbruket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å kutte ned på kjøttforbruket har jeg ingenting imot, og selv spiser jeg heller ikke så veldig mye kjøtt.

Å kreve at alle skal bli vegeterianere er jeg derimot imot, selvom det er flott at noen tar det standpunktet utfra et idiologisk (skrives det sånn?) synspunkt, skal man ikke kreve det samme av alle andre.

Og selv om det i dag finnes endel gode alternativer til kjøtt, så vil det kreve en omveltning i kostholdet mitt og det vil kreve mer planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krever ikke at alle skal bli vegetarianere. :)

Jeg legger frem det jeg finner og vet om miljøskadene ved kjøtt, og så er det opp til hver enkelt om de vil ta det til seg og gjøre noe med det - og om de i det hele tatt vil lese det. Jeg kan ikke kreve noe av noen.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, var ikke mening å legge ord i munne på deg Tabris. Blir alltid litt revet med og føler jeg må gå i forsvarsposisjon med engang, som kjøttspiser og oppvokst på gård med alt det innebærer er det lett å føle seg angrepet når det kommer inn på kjøtt og husdyrhold ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det gjelder den egentlig diskusjonen her, så mener jeg at kjøtt burde gjøres dyrere. Dette av to årsaker: for det første for å gjøre det mulig å bedre dyrevelferd uten at dette skal gå utover bøndene, og for det andre for å få ned kjøttforbruket. Hvis det siste skal kunne gjennomføres tror jeg imidlertid at man må subsidiere eller på andre måter gjøre grønnsaker billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg enig i. Hvis man innførte såpass strenge reguleringer for husdyrhold at det ikke lenger var mulig å drive så stort og industrielt som man gjør nå, så ville prisen på kjøtt automatisk gått opp i tillegg til at dyrevelferden ville økt betraktelig. I tillegg kunne man - som du nevner - subsidiert prisene på frukt og grønt.

I første omgang kan vi forbrukere starte med å kjøpe mye mindre kjøtt. Når etterspørselen går ned, så vil også tilbudet gå ned. Samtidig kan man også kreve bedre velferd for dyrene, og håpe at politikerne etterhvert vil bøye seg for forbrukernes vilje.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg overhode ikke enig i.

Å prise opp kjøtt gjør det vanskeligere for folk med dårlig økonomi å kjøpe kjøtt.

Dermed også vanskeligere å ha et variert kosthold.

Har jeg råd til det jeg vil ha, kommer jeg til å kjøpe det uansett.

Å prise ut rammer for hardt der det overhode ikke bør ramme.

Dernest har jeg aldri sagt at kjøttindustrien ikke forurenser, men bevares, ALL industri forurenser.

Det er bare sånn det er, nytter ikke med solcelle energi for å drive noe så kraftkrevende (ikke pr i dag iallefall).

Jeg spiser iallefall kjøtt, og med god samvittighet.

Tror ikke mye kjøtt er noe farligere enn mye grønnsaker.

Mye giftsprøytning, overdyrking og gene-tukling der og vet du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man samtidig subsidierer grønnsakene (og da spesielt økologisk dyrking, så slipper vi giftsprøyting, overdyring og gene-tukling), som vi var inne på, så vil de med dårligere råd ha råd til flere typer grønnsaker og dermed et variert kosthold. Det vil ikke være like mye kjøtt tilgjengelig, dermed vil det ikke være mulig for alle "rike" (som det begynner å bli ganske mange av etterhvert) å kjøpe så mye kjøtt som de vil.

Ja, all industri forurenser. Noen typer industri forurenser mer enn andre. Kjøttindustrien er en av dem. Dette er det viktig at vi tar tak i og gjør noe med.

Du har all rett til å tro at mye kjøtt ikke er farligere (er ikke helt sikker på hva du mener med det?) enn mye grønnsaker, men hvis du leser bl.a. de lenkene jeg har referert til så kan du bytte ut noe av den troen med viten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg overhode ikke enig i.

Å prise opp kjøtt gjør det vanskeligere for folk med dårlig økonomi å kjøpe kjøtt.

Dermed også vanskeligere å ha et variert kosthold.

Har jeg råd til det jeg vil ha, kommer jeg til å kjøpe det uansett.

Å prise ut rammer for hardt der det overhode ikke bør ramme.

Dernest har jeg aldri sagt at kjøttindustrien ikke forurenser, men bevares, ALL industri forurenser.

Det er bare sånn det er, nytter ikke med solcelle energi for å drive noe så kraftkrevende (ikke pr i dag iallefall).

Jeg spiser iallefall kjøtt, og med god samvittighet.

Tror ikke mye kjøtt er noe farligere enn mye grønnsaker.

Mye giftsprøytning, overdyrking og gene-tukling der og vet du..

Det er en myte at det nødvendigvis er dyrt å ha et sunt og variert kosthold, og at et slikt kosthold inneholde kjøtt. Mange matvarer er både billige og sunne og er lette å variere - f.eks. typisk norske grønnsaker som kål, løk og gulrøtter, tunfisk på boks, frosne reker, alle slags tørkede belgfrukter (erter, bønner og linser), makrell i tomat, friske blåskjell, hermetiske tomater, frosne grønnsaker, selvfisket fisk og selvplukkede bær, osv., osv.

Det er greit nok at du ikke har dårlig samvittighet for å spise kjøtt, og da regner jeg med at du synes det er greit at dyrene du spiser lever under de forholdene de gjør.

For the record: Jeg spiser kjøtt, men jeg synes ikke det er greit å kjøpe kjøtt eller egg fra burhøns, eller kjøtt fra griser som er stuet sammen i trange båser uten muligheter for å utøve naturlig atferd. Derfor synes jeg også det er greit å betale ekstra for kjøtt fra dyr som har hatt et ok liv, noe som også innebærer at jeg spiser mindre kjøtt enn jeg ellers ville ha gjort, da slikt kjøtt er veldig dyrt. Dessuten er det bare bra for kostholdet mitt, da det tvinger meg til å tenke i nye baner når det gjelder mat og matretter. Jeg tør påstå at jeg har et sunnere og mer variert kosthold enn de aller fleste, og det altså med et forholdsvis lite innslag av kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil påstå at dyreholdet i Norge ikke er så ille som det mange dyrevernere skal ha det til. De fleste husdyr i Norge får godt stell, grunnen til at de ikke får gå løse og ute i det fri skyldes delevis klima (forkjøla kyr gir ikke så mye melk) og dessuten at inntjeningsmulighetene for norske bønder rett og slett er for små. Skal dyrevelferden opp, betyr det at vi må være billig til å betale mer for mat, noe folk i Norge i dag ikke er villige til. Dette tiltross for at vi aldri har betalt mindre for mat enn det vi gjør i dag!

Når det gjelder at det går an å ha et sundt kosthold i Norge i dag, uten at det koster så mye, så er dette selvfølgelig sant. Problemet for oss som ikke har så mye penger (les studenter etc.) så vil det alltid være et billigere usunt alternativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når dyrene ikke får gå fritt og løse, så er ikke forholdene gode nok for dyrene sin del, mener jeg. Da får man enten ha husdyrhold basert på raser som tåler å være ute, i tillegg til at prisen på kjøtt går opp. Dvs, at det er en holdningsendring som må til, både hos bønder, forbrukere og politikere. Jeg vil anta at denne holdningsendringen ikke kommer av seg selv, og at den helst må starte hos forbrukerne. Vi har mer makt enn vi tror hvis vi bruker den bevisst.

At det finnes et billigere, usunt alternativ er enkeltindividets eget ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra både et miljø- og dyrevelferds perspektiv bør man vel først og fremst prøve å komme importen av kjøtt til livs. Tiltross for det du sier om dyreholdet i Norge, så er det bedre enn mange andre steder i verden. Og jeg står fortsatt fast på at de fleste husdyr i Norge har det bra, med unntak av burhøns.

Jeg innser imidlertid at vi har to totalt forskjellige synspunkter på husdyrhold, og det må vi nok bare leve med.

At billige usunne produkter er enkeltindividets ansvar mener jeg blir totalt feil å si, med bakgrunn i den feilernæringen vi vet blir et større og større problem i Norge i dag. Når feilernæring blir et problem og en utgiftspost for staten, så må staten legge til rette for at alle faktisk har mulighet til å velge sunn mat. Med andre ord subsidiere grønnsaker, og heller gjøre ferdigprodukter med høyt fett, salt innhold dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at vi bør få stanset importen av kjøtt, og i tillegg subsidiere grønnsakene. Førstnevnte er noe vi forbrukere kan bidra med ved rett og slett la være og kjøpe importert kjøtt.

Ja, vi har nok ulikt syn på hva som kreves for at dyr skal ha det bra, men denne tråden - og blogposten jeg skrev - gikk først og fremst på miljøaspektet ved kjøttindustrien. Kjøttindustrien er like forurensende uansett om vi mener dyrene har det bra eller ikke.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Når det gjelder at det går an å ha et sundt kosthold i Norge i dag, uten at det koster så mye, så er dette selvfølgelig sant. Problemet for oss som ikke har så mye penger (les studenter etc.) så vil det alltid være et billigere usunt alternativ!

Jeg er selv en fattig student, men ser ikke det helt store problemet med å spise sunt. Når jeg sammenligner med hva flere studievenninner spiser, så blir min mat billigere. De spiser mye ferdigmat, og det er ikke så billig som man skal ha det til.

Forøvrig, når noen nevner at man ønsker et variert kosthold ved å spise kjøtt, så syns jeg det virker som folk som spiser lite kjøtt varierer mer. Man blir tvunget til å tenke alternativt, og grønnsakene består av mer enn kokte gulrøtter og brokkoli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...