Gå til innhold

Skatt på salg av eiendom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en eiendom som jeg vurderer å selge. Har etter et ev. salg tenkt å innvestere pengene i egen bolig.

Trodde at skatten på salg av eiendom var på ca 28%, men idag hørte jeg at man må betale 50% skatt av kapitalinntekt. Synes dette høres merkelig ut, men har ikke klart å finne noe om dette på http://www.skatteetaten.no/default.aspx?epslanguage=NO

Videoannonse
Annonse
Gjest Britt Banditt
Skrevet

Dette aner jeg egentlig ikke så mye om, men jeg mener å ha lest at hvis du har bodd der i mindre enn ett år så må du betale 28% skatt av det du har tjent på boligen.

Skrevet
Dette aner jeg egentlig ikke så mye om, men jeg mener å ha lest at hvis du har bodd der i mindre enn ett år så må du betale 28% skatt av det du har tjent på boligen.

Det er ingen bolig på eiendommen, så jeg har ikke bodd der i det hele tatt.

Gjest Britt Banditt
Skrevet

Okei, da vet jeg hvertfall ingenting :ler:

Skrevet

:fnise:

Vet ikke så mye jeg heller, bortsett fra at jeg synes 50% var ekstremt mye da.

Skrevet

Skatten er på 28% av gevinsten, går ikke inn i beregningsgrunnlag for toppskatt mv. som kunne medført 50%.

Skrevet

Dersom det er en tomt det er snakk om, er det i utgangspunktet 28 % skatt av gevinsten, det vil differanse mellom inngangsverdi (kostpris) og salgsverdi.

Det du har hørt om 50 % skatt refererer seg sikkert til de nye reglene om næringsvirksomhet. Det vil si at dersom det selges tomt som en del av næringsvirksomhet, vil gevinsten inngå i beregningen for personinntekt - og av dette skal det også beregnes toppskatt og trygdeavgift. I ditt tilfelle, dersom du tilfeldigvis eier en tomt, vil jeg anta at du ikke vil falle inn under reglene om næringsvirksomhet, og det blir heller ikke beregnet personinntekt.

Må innrømme at jeg ikke er helt sikker - men tror det er slik. :sjenert:

Skrevet
:fnise:

Vet ikke så mye jeg heller, bortsett fra at jeg synes 50% var ekstremt mye da.

Jeg vet ikke om jeg synes det er ekstremt mye å betale 50 % skatt av inntekter man ikke har gjort et eneste arbeidsslag for å få.

Skrevet
Jeg vet ikke om jeg synes det er ekstremt mye å betale 50 % skatt av inntekter man ikke har gjort et eneste arbeidsslag for å få.

Det syns jeg all den tid jeg er glad noen putter midlene sine andre steder enn på høyrentekonto.......

Skrevet

Så du betaler gladlig 50% skatt av det du ev. måtte arve av dine foreldre eller ektefelle?

Det er garantert at noen har jobbet og slitt ganske mye for det de eier, å får de ikke dratt nytte av det selv, så er det arvingene som drar nytte av det.

Skrevet
Her står det forresten noe.

Tusen takk for link :)

Det jeg har er eiendom på ca 200 kvm (20 mål). Linken du refererte til var veldig forklarende, å regner med at % er det samme som ved salg av tomt.

Skrevet
Det syns jeg all den tid jeg er glad noen putter midlene sine andre steder enn på høyrentekonto.......

En høyrentekonto gir jo ikke mye avkastning.

Er ikke helt sikker ennå på hvor ev. penger skal plasseres. Skal kjøpe bolig og betale gjeld, men ser ikke for meg at jeg vil sette flere millioner på høyrentekonto.

Skrevet

hehe, mente ikke at du skulle gjøre det, var et svar til han som mente det er helt ok å betale 50% på alt man tjener som man ikke har svettet på. Måtte man gjort det, ville flere puttet penger på høyrentekonto istedet for å investere det i eiendommer, tomter, bedrifter etc.

Skrevet
hehe, mente ikke at du skulle gjøre det, var et svar til han som mente det er helt ok å betale 50% på alt man tjener som man ikke har svettet på. Måtte man gjort det, ville flere puttet penger på høyrentekonto istedet for å investere det i eiendommer, tomter, bedrifter etc.

Skjønte at den ikke var spesiellt mynta på meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...