Smørblomsten Skrevet 23. september 2007 #1 Skrevet 23. september 2007 Min sønn på 21 mnd er på en blandet avdeling med barn i alderen 1-6 år. Da han begynte i august fikk han sove inne på sove"salen" til småbarnsavdelingen. Dette fordi avd. hans ikke har eget soverom. Men: så er det plutselig ikke plass til han lenger (gjelder også en annen gutt) fordi småbarnsavd trenger plassene selv. Derfor har han nå sovet ute i vogna si...Det jeg lurer på er om han ikke har "krav" på å få sove inne han også nå som det går mot kaldere tider? At han går på en blandet avd mener jeg de bør legge til rette for de minste barna. Det er jo godt å sove ute i frisk luft, men ikke i all slags vær, og han er for stor til å ligge i en pose i vogna... Dessuten er det tungvindt at jeg MÅ ta m vogna hver dag (kan ikke la den bli stående i bhg)... Har bhg rett til å kreve at vogna må med hver dag? eller kan jeg forvente at han har rett på en soveplass han også, som de andre barna har?
la Flaca Skrevet 23. september 2007 #2 Skrevet 23. september 2007 På småbarnsavdelingen vår (0-3 år) har barna kun tilbud om å sove ute i vogn. Bruker voksipose, som også passer til 3-åringen vår. Minsten er 1,5 år. Jeg har ei trille hjemme (som jeg kjøpte brukt for 300,-), og den store lune vogna permanent i barnehagen, selv om han bare er der 3 dager i uka. Hjemme sover han inne. Så det er ingen problemer med å gjøre det sånn. Men jeg må innrømme at jeg lurer på hvor de skal gjøre av ungene når det blir kaldt i vinter. Rekner med de må følge et reglementt. Det er ikke anbefalt å legge barn til å sove utendørs når det er under 10-12 minus.
Nigo-san Skrevet 23. september 2007 #3 Skrevet 23. september 2007 Jeg vet ikke om man har krav på noe mht soving... I de barnehagene barna har gått i, har man løst problemet på helt forskjellige måter, avhengig av plass. Det ene barnet sov kun ute, hele året. En annen gikk på en småbarnsavdeling med utendørs, innebygd "soverom", mens en annen sov på madrass på lekerommet. Er det ofte veldig kaldt (altså, under 10 minusgrader) der dere bor? Vi hadde aldri noe problemer med det barnet som sov ute, men det er klart at dersom det ofte er for kaldt til utesoving, kan det bli et problem. Jeg kjøpte for øvrig en gammel skræbb av en vogn for 500 kroner, og lot den permanent bli stående i barnehagen. Det var ikke noe problem der.
Ona Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 I vår barnehage må man ha med barnevogn til soving ute. Jeg gjorde som Nigo-San, kjøpte en brukt vogn til dette formålet. Hos oss er det ikke så veldig kaldt, så her går det greit å sove ute hele året. (De sover under tak i den stilleste delen av barnehagen)
tingeling Skrevet 24. september 2007 #5 Skrevet 24. september 2007 Min gutt på 21 måneder har sovet ute siden han begynte i barnehage i november i fjor. Vi har en vogn (kjøpt på finn.no for 500,-) stående i barnehagen og jeg har nettopp gått til innkjøp av en sovepose fra ajungliak -little viking (ca 700,-) som han kommer til å være god og varm i hele vinteren. Den er ikke laget for mange minusgrader, men med en dress så kommer han til å bli mer enn varm nok, og han har god plass tingeling
la Flaca Skrevet 24. september 2007 #6 Skrevet 24. september 2007 Er det ofte veldig kaldt (altså, under 10 minusgrader) der dere bor? Ja, hos oss er det det. Midt-Norge. Et par måneder i året her er det stort sett under 10 minus vil jeg si.
Gyda Skrevet 24. september 2007 #7 Skrevet 24. september 2007 Med god pose, skinn og teppe + ullklær så er det ikke noe problem å sove ute i 20 minus heller... Så lenge det er lunt der vogna står og det ikke er trekk inn i vogna - er det varmt og godt for ungene oppi vogna. Mitt gull har alltid sovet ute - og vi bor i Finnmark
Chiquita Skrevet 24. september 2007 #8 Skrevet 24. september 2007 I barnehagen mine barn går i, så sover de minste barna ute i vogn hele året. Som Gyda sier, det er ikke noe problem om de står på en lun plass. Det er vel når de er helt nyfødte at de ikke skal sove ute når det er mindre enn -10C. Og store barn er ikke ute om det er under -10C, men de er jo ikke innpakket, så de puster jo inn iskald luft, får vind på seg, osv... Jeg har ingen betenkeligheter med å la mellomste sove ute i hele vinter. Men for å svare på ditt spørsmål. I "vår" bhg har de vogner til disposisjon til barna, men vi har tatt med selv alikevell (hadde en vogn for mye hjemme) Ingen av de små barna sover inne, men jeg tror du kan ytre ønske om at ditt barn får sove inne, dersom du helst vil det. Da får barnehagen prøve å finne en løsning på dette.
Lassie Skrevet 24. september 2007 #9 Skrevet 24. september 2007 I barnehagen jeg jobber i, har vi ikke særlig med soveromsplass til barn som skal sove inne. Vi legger til rette for det hvis vi ikke får til å få dem til å sove ute, men vi anbefaler alltid at vi får lov å prøve å få dem til å sove i vogn først. På de dagene på vinteren som det er kaldere enn -10 grader ute, så sover de i vognene sine i garderoben, men med mindre tøy på. Det får veldig fint, men så er det ikke veldig mange dager det er snakk om i løpet av en vinter heller da.
Smørblomsten Skrevet 25. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 25. september 2007 OK, tusen takk for mange svar Da innstiller jeg meg på at han skal sove ute i vogn! De sa også i bhg at hvis det ble plass inne, så skulle han/de få ligge der de også Men frisk luft skader jo ingen!!
Snuppelure Skrevet 25. september 2007 #11 Skrevet 25. september 2007 I "min" barnehage er det valgfritt med inne eller utesoving. Barn som skal sove ute må ha egen vogn. Og så vidt jeg vet er det bare et av seksten barn som sover inne. Sønnen min på 13 mnd har sovet formiddagsluren sin ute siden han ble født med unntak av noen dager i januar/februar. God pose og ull gjør det enkelt å velge utesoveing. Blir noen timer med "gratis" frisk luft på den måten.
liv Skrevet 25. september 2007 #12 Skrevet 25. september 2007 (endret) I M sin barnehage så får de ikke sove ute men den ligger ved ene ringen rundt oslo så det er for mye svevestøv. Endret 25. september 2007 av liv
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå