Gå til innhold

og jobbe i en barnehage


Gjest gotthard

Anbefalte innlegg

Gjest gotthard

jeg trur jeg har en av norges fineste jobber.

hvor mange av dere ser kolegaene deres løpe mot dere og gi dere en kos når du kommer på jobb?

hvor mange av dere kan gjøre dagen bra for noen som ikke har det så bra hjemme?

hvor mange av dere får koser av kolegaer hele dagen?(kolegaer er da barna så ingen misforstår her:-))

hvor mange av dere er med på og forme livet til kolegaene?

vi som jobber i en barnehage har en fin jobb , klart det er mye bråk og skriking , noen få foreldre som til tider gjør jobben lit tung , noen unger du ser har det vanskelig uten at du kan hjelpe så mye du vil.

vi har ikke verdens beste lønn , men vi overlever.

vi også har dårlige dager men unga pleier og snu de fort.

jeg har blit spurt om mye rart av foreldre "er det normalt at ungen min på 2 år driver slik?",,,"kan du be han kle på seg , han hører ikke på meg serru",,,,hvor mye mat spiser egentlig en på 4 år ",,,,hvorfor er ungen min så sur bestandig" osv

noen av spørsmålene klarer vi og svare på , noen må vi melde pass på og atter noen har vi ikke lov til og svare på , men vi prøver og hjelpe så godt vi kan.

var egentlig ikke noen spes mening med og skrive dette , har fri i dag og savner unga minne lit bare , ha en fin dag a dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cruella

Så hyggelig å lese om barnehageansatte som koser seg så til de grader i jobben sin, det varmer de som har trasket mange år inn og ut av barnehager med sine små håpefulle.

Beundrer de som gjør den viktige jobben, hadde aldri maktet det jeg.

Så dårlig betalt som det er og.

L-B

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

endelig et positivt fokus på barnehager tenkte jeg...synes det er mye negativ fokusering på dette om dagen- ikke bare her inne, men andre diskusjonssteder også...Leste for eksempel noe som "pass på barna før pedagogene tar dem..."skjønner ikke helt at det skal være negativt med en pedagogisk leder som gjør det beste for barna utfra deres modning og utvikling, og selvfølgelig interesse- en som vil gi barna deres en god hverdag og et godt tilbud...(Og det vil selvfølgelig assistentene også, ikke meninga og ikke trekke fram dem, jeg skriver det bare slik siden jeg selv er ped. leder...)

jeg også elsker jobben min og det pleier jeg å fortelle foreldrene på det første foreldremøte vi har om høsten, hvor godt jeg trives i jobben og hvor spennende jeg synes det er å jobbe med de minste( i mitt tilfelle aldersgrp 0-3 år)

Når jeg kommer om morgenen blir jeg møtt av glade barn som roper hei "Kipa.." og løper mot meg- nesten sloss om å gi kos og sitte på fanget og den gleden jeg ser i ansiktet dems er så motiverende!! Vi koser oss masse. På torsdag var vi ute på tur og plukket hestehov, så koselig å kunne dele dette med barna!! Vi synger også masse og alle vi voksne liker det så godt, et ser ut til at vi har klart å smitte denne sang gleden over på barna...

Vi har også så fine foreldre, har en god og åpen tone med dem, de sier alle at de er fornøye med den jobben vi gjør, så godt å høre det!! :enig:

Ja, jeg er i hvertfall enig med skidrow at vi er heldige som har denne jobben og jammen er jeg stolt av den også!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at dere trives i jobben!

Det høres jo unektelig koselig ut, da. :wink:

Noen nevnte at lønna er så dårlig. Er det lov å spørre hva en barnehageansatt tjener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Såååå koselig tråd! Trivsel i barnehagen er så personavhengig, så det er flott med engasjert barnehagepersonale!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i barnehage.

Jeg vet ikke om assistenter, men jeg er utdannet barne- og ungdomsarbeidere. (Fungerer som assistent i praksis, men har mer teorikunnskap enn en vanlig assistent) Minstelønna til en barne- og ungdomsarbeider er 215.000kr i året... Maxlønna ligger på rundt 235.000kr. - Så ikke særlig mye å hoppe i taket for.

Men har man først et "lag" for å jobbe i barnehage, så slutter man ikke for lønna iallfall, det kan jeg skrive under på!! :D

Er ås enig med Skidrow i det han skriver, det er virkelig verdt hvert eneste minutt på jobb egentlig, det å jobbe i en barnehage! :D

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har rykket opp til 271.000 i året med ti års ansinitet(- ikke som førskolelærer hele tiden, men jobb innenfor barnehage, helsesektorern+ at utd. teller ett år)

Er fornøyd med lønna jeg. Da jeg var på mitt intevju for denne jobben, tre år siden, glemte jeg helt å spørre om lønna...dette kommer vel av at uansett ville jeg ha den! :enig:

Men så er det jo ikke alle som passer til å jobbe i barnehage...vi har hatt vikarer som er mer opptatt av mobilene enn barna, som går i fra dem på stellebordet, som ber dem holde kjeft... :o :o Disse jobber selvfølgelig ikke lenger i den bhg'en jeg jobber i!!!

Jeg ser det som et privilegium å få delta i utviklingen deres. Vi har nesten bare to- åringer på avd. nå- helt fantastisk å få med seg den enorme utv. språkmessig!! Og så hyggelig den første gangen de sier navnet ditt!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe koselig tråd, Kipa!

Som Lillian er jeg også B-U Arbeider (arb.ledig vel og merke :lol: )

og kjenner meg godt igjen i det dere skriver, selvom jeg personlig trives best med barn i skole alder.

Jobbet et års tid på SFO, og for meg personlig var dette bedre!

Men, barnehage er skikkelig kos det, og!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Jeg er også B&U arbeider ...får utbetalt ca 12000 i måneden - og det er faktisk ikke mye når man ser på alt som skal betales hver måned. Så lønnen er i hvertfall ikke grunnen til at jeg valgte det yrket. Ofte så får jeg spørsmål om hvorfor jeg ikke videreutdanner meg slik at jeg får bedre lønn - men jeg trives med min jobb jeg :wink:

Dagen begynner med at ungene og de voksne vinker i vinduet når jeg (vi) kommer på jobb. Så kommer jeg inn i entreen - og da er det bestandig noen unger der som stråler opp og sier god morgen på hversine måter. Så sier de andre i personalet godmorgen - og noen ganger vanker det en klem også fra stor eller liten :-) Det er ikke mange steder man får en slik start på dagen :-)

Og når man går for dagen så er det klemming og koser og unger som roper i munnen på hverandre :ler:

man jobber svært tett sammen og kommer nært innpå de andre i personalgruppen - man blir liksom en slags stor familie :wink:

Når man jobber i barnehage er ingen dager like. ungene kommer med historier de vil fortelle. Noen vil at man skal leke - da er det bare å stille opp og iføre seg en rolle - så går det på "jeg språk" når man sier replikken - og "vanlig dialekt" når man sier at " åg så gjekk du i butikken og mammaen va heimma me' ongen for den hadde jo feber." "ja ! åg så fekk ongen meir feber åg då fekk 'an ein pressang" ..... etterfulgt av : "mamma jeg er så varm - jeg har feber" "å stakkar ungen min - pappa kan kjøpe en pressang til deg i butikken"...... hehe det er gøy å leke :oops:

I en barnehage får man være med på masse forskjellig - man er på turer - på besøk til ulike steder ....man har prosjekter og arbeider med temaer ..man er på kurs ...man lærer mye av de andre ansatte - man utvikler seg mye .....

Når man jobber i barnehage har man lov å være litt barnslig :ler: man kan bygge med lego - disse - lage digre sandslått- sparke ball ........leke indianere og male seg .....(DET liker ungene godt det !!) ....og man finner på ting ...fester for kosedyrene - pysjamasfester .....årstidsfester ...man kan finne frem maling og ha det like gøy som ungene :ler: ......

man får med seg de store ungene og kan lære de leker som vi lekte da vi var unger ......og de lærer oss leker de har lært av eldre barn som vi ikke kan ...

Man er fri - man får utfolde seg - foreslå ting å finne på - har man lyst å ta med seg en gruppe en dag og reise til biblioteket kan man stort sett gjøre dette - og så får man et helt annet forhold til barna når de er en mindre gruppe. kommer nærmere innpå dem ....

noen dager er man utrolig sliten - for der ER et krevende yrke ..og det er slett ikke alltid ungene er blide heller ......men slik er det ...det positive veier opp for det negative .....har man en dårlig dag så sier man fra om dette - og så er de andre flinke til å avlaste når man trenger det ....men stort sett så er det veldig gøy :wink:

jeg trives kjempegodt jeg ........... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...