Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2007 #21 Skrevet 10. oktober 2007 "Høres dette ut som en psykopat? Er det noe sted jeg kan få hjelp til å bearbeide det jeg har opplevd? Føler meg helt utnyttet og bedratt. Er ikke akkurat så bra for selvtilliten sånne ting. hilsen knut" Hei Knut Min eks svigerdatter har antisosial personlighetsforstyrrelse (på folkemunne "psykopat") og hun har mange av de "symptomene" som du beskriver hos din tidligere samboer. Bl.a mangelfull betaling av SFO- og barnehageregninger, svindel etc, og ingen vilje til å gjøre opp for seg. Tvangssalg av hus pga ingen innbetaling på lånet. Videre har det vært løgn om sykdom (to påståtte tilfeller av kreft), oppdikting av dramatiske historier for å få oppmerksomhet/medlidenhet, mistet flere jobber pga svindel og/eller konflikt med kolleger. Politianmeldt for dokumentfalsk ved flere anledninger. Konfliktfylt forhold til familie. Ingen stabile vennskapsforhold. Det typiske er at psykopatene ikke viser noe tegn til anger, ikke lærer av egne feil (dvs fortsettter å svindle på tross av at de bli tatt) og har manglende evne til å leve seg inn i hvordan deres atferd rammer andre. For ditt tilfelle er det godt at du har kommet ut av forholdet. Synd for barna som vil oppleve løgn og økonomisk utrygghet. Håper det ikke kommer til å prege dem. Min sønn fikk heldigvis omsorgen for sine tre små barn pga mors personlighetsforstyrrelse. Klart du føler deg lurt og utnyttet, men dette er psykopatens spesialfelt. Du kan trøste deg med at de som regel klarer å lure dem de bestemmer seg for å lure. Du har bare vært "på feil sted til feil tidspunkt". Hun var sikkert både søt, sjarmerende og underholdende i starten. De vet hvordan de skal spille rollen sin. Du må ikke klandre deg selv, bare være glad for å være ute av forholdet. Lykke til videre.
Gjest _Gjestine_* Skrevet 16. oktober 2007 #22 Skrevet 16. oktober 2007 Hei Spennende tema. Tenk at noen kan være så samvittighetsløse. Lurer på om dette er påført dem i barndommen eller om det er noe genetisk/medfødt? Jeg har lest et sted at det ofte er psykopater i ledende stillinger, og i "maktstillinger", som f.eks. i politiet. Da kan de utøve makten sin over "skurker". Tror det er i slike tilfeller vi hører om politivold. Ofte blir politimannen trodd og ikke tyven, som jo blir sett på som en banditt og løgner. Ofte er det kanskje deres hensynsløshet som gjør at de har klart å albue seg frem til toppen. Tror psykopatiske ledere kan gjenkjennes på at de stiller urimelige krav til sine underordnede og at de ikke viser forståelse for at de ansatte må ta hensynt til familie, helse, etc. At de ofte blir innblandet i personalkonflikter uten at de ser at de har noe skyld i det selv. At de setter andre medarbeidere opp mot hverandre, og at de smisker med sine egne overordnede. Hvis det er ca 1 % psykopater blant oss, betyr det at de fleste av oss kjenner til en.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå