Gå til innhold

Hva kjennetegner en psykopat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjarmerende og manipulerende.

"Sjarmør og tyrann" heter vel en bok om emnet.

Det tar tid før man oppdager det.

I arbeidslivet har jeg møtt på en psykopat. Hun blei fort populær, og klarte på et vis å holde folk i tøylene. De hadde korttidshukommelse når det kom til de problemene hun skapte for dem. Og hun høstet stor beundring. Hun var/er ekspert på å utnytte folk, økonomisk og når det kommer til tjenester. Også ekspert på å få deg til å føle deg mindreverdig og udugelig.

Flink til å snakke for seg, og få folk til å ta hennes parti i eventuelle konflikter.

Skrevet

Manglende / fraværende empati .

+ en rekke andre kjennetegn .

Hvis du søker på psykopat i trådene her inn epå KG , så er det endel andre tråder om emnet .

Skrevet
Manglende / fraværende empati .

+ en rekke andre kjennetegn .

Hvis du søker på psykopat i trådene her inn epå KG , så er det endel andre tråder om emnet .

Hvis man går ut i fra trådene på KG, så er omtrent annenhver ekskjæreste en psykopat..

--

Til TS, psykopat er et ord som fagmiljøer ikke bruker i særlig grad. Diagnosesystemet som i Europa - ICD-10, har en diagnose som heter dyssosial personlighetsforstyrrelse. Hvis du søker på dyssosial og/eller antisosial personlighetsforstyrrelse så får du sikkert opp masse informasjon som er bedre enn den du finner på KG.

Selv Wikipedia må sies å være bedre enn KG.

Skrevet
Hvis man går ut i fra trådene på KG, så er omtrent annenhver ekskjæreste en psykopat..

--

Til TS, psykopat er et ord som fagmiljøer ikke bruker i særlig grad. Diagnosesystemet som i Europa - ICD-10, har en diagnose som heter dyssosial personlighetsforstyrrelse. Hvis du søker på dyssosial og/eller antisosial personlighetsforstyrrelse så får du sikkert opp masse informasjon som er bedre enn den du finner på KG.

Selv Wikipedia må sies å være bedre enn KG.

Jo , men det finnes noen få tråder om psykopater her inne på KG som beskriver endel av de trekkene som også faglitteraturen bruker for å definere personlighetsforstyrrelsen/lidelsen .

Hvis en søker vanlig på internett på begrepet så finnes det en liste som brukes til diagnostisering . Lista består av 10+ egenskaper som kan være tilstede i mer eller mindre grad .

Skrevet
Jo , men det finnes noen få tråder om psykopater her inne på KG som beskriver endel av de trekkene som også faglitteraturen bruker for å definere personlighetsforstyrrelsen/lidelsen .

Hvis en søker vanlig på internett på begrepet så finnes det en liste som brukes til diagnostisering . Lista består av 10+ egenskaper som kan være tilstede i mer eller mindre grad .

Hvis en tar innleggene på KG med en stor klype salt, så får man kanskje et bilde av hvordan disse personene kan oppfattes. Men generelt så synes jeg ofte at disse såkalte psykopatene blir fremstilt som supersmarte, manipulerende personer som er eksperter på å skjule sin manglende empati. Det tror jeg neppe er stereotypien på en psykopat.

Hvis det er sjekklisten til Robert Hare du tenker på, så har den fått massiv kritikk fra psykologer/psykiatere verden over. Når forskjellige fagpersoner bruker sjekklisten til diagnotisering av personer som er mistenkt for "psykopati", så klarer de ikke å enes om hvem som er psykopater og hvem som ikke er det. Ekstremt dårlig inter-rater reliabilitet som man kunne sagt.

Skrevet
Hvis en tar innleggene på KG med en stor klype salt, så får man kanskje et bilde av hvordan disse personene kan oppfattes. Men generelt så synes jeg ofte at disse såkalte psykopatene blir fremstilt som supersmarte, manipulerende personer som er eksperter på å skjule sin manglende empati. Det tror jeg neppe er stereotypien på en psykopat.

Beklager, men det er nettopp dette som er den stereotype psykopat, og det kan de aller fleste som har levd sammen med en psykopat skrive under på!

Men det er viktig å huske på at å jobbe med en psykopat oppfattes helt ulikt fra det å leve med en psykopat.

Skrevet (endret)
F.eks jobbmessig? Ellers også...

Jobbmessig har mange av det slaget et godt kjennetegn: Hyppig skifte av arbeidsplass. Ikke fordi jobben nødvendigvis er "kjedelig", men med tid og stunder vil slike ofte komme i klammeri med arb.kol pga sin oppførsel/væremåte. Og en psykopat har få eller ingen feil...etter egen mening. "Intet galt med meg, det er de andre det er noe galt med".

De er ofte rasende flinke med høye ambisjoner, og kan "gå over lik" for å nå sine mål.

Endret av Fam
Skrevet
Beklager, men det er nettopp dette som er den stereotype psykopat, og det kan de aller fleste som har levd sammen med en psykopat skrive under på!

Men det er viktig å huske på at å jobbe med en psykopat oppfattes helt ulikt fra det å leve med en psykopat.

At det er mange som har opplevd den typen, betyr ikke at det er den mest vanlige typen. Det kan tenkes at disse smarte psykopatene som er gode til å manipulere er de eneste av sitt slag som får seg kjærester. Men en person blir ikke mindre psykopat selv om alle kan se at personen mangler empati... Og hvorfor skulle de være mer intelligente enn andre...?

Problemet med begrepet psykopat er nettopp at det er så ullent at det er vanskelig å si hvilke generelle trekk det består av. Og det derfor det ikke brukes i fagsammenhenger.

Skrevet

Det er ikke bare dyssososial personlighetsforstyrrelse, som går inn under begrepet psykopat. Narsissistisk personlighetsforstyrrelse, når den opptrer i alvorlig grad, vil mange psykologer og psykriatere også betegne som psykopater. Det å bruke mennesker rundt seg som rekvisitter for å åpne et mål, er veldig på kanten. Psykologen jeg har snakket med, sa også at kvinnelige psykopater opptrer på en annen måte enn mannlige.

Selvsagt skal man være forsiktig med å slenge ut diagnoser i hytt og pine, men det å komme utfor en psykopat er veldig skadelig, også i et jobbmiljø. De er ekspert på å suge livskraften ut av mennesker. Og hvis de ikke hadde vært sosialt smarte, så hadde ikke de vært en like stor fare. Den psykopaten jeg var borti, var ikke smart på andre områder enn det sosiale feltet.

Skrevet
Og hvorfor skulle de være mer intelligente enn andre...?

Det er forskjell på å være smart og det å være intelligent. En psykopat kan være smart (les utspekulert) uten å være intelligent.

Jeg tror nok mange psykopater er smarte fordi de er flinke til å utnytte og understrykke andre mennesker. De spiller et spill med mennesker slik at de fremstilles som snille, sjarmerende, flinke etc. mens de i virkeligheten er noe helt annet. Ofrene deres derimot ser psykopatens virkelige side, men er fanget i garnet.

Et av de viktigste midlene til en overgriper (en psykopat er en overgriper også) er å isolere offeret sitt så h*n ikke kan få støtte fra familie, venner eller samfunnet. En psykopat er smart fordi h*n vet hva som må til for at vedkommende ikke skal bli avslørt. Det er dette som gjør det så vanskelig for mange som har bodd med psykopater. "Men han virket da så snill og grei" sier venninnene til en kvinne som akkurat har sluppet ut av klørne til en psykopatsamboer.

Mange blir stemplet som psykopat når de oppfører seg som en drittsekk. Det skal mye til for å få diagnosen psykopat (eller det begrepet som tilsvarer psykopat blant psykologene nå). Så man bør nok være litt forsiktig med å slenge ut beskyldninger om at samboeren var en psykopat når forholdet gikk i knas. Det er stor forskjell på å være en drittsekk og å være en ekte psykopat.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

En psykopat vil opptre veldig sjarmerende og virke verdensvant og oppleves som ha høy intelligens på grunn av væremåten.

Virke veldig sympatisk og selvsikker på egne handlinger.

Han vil i jobbsammenheng ofte skifte jobb, har problemer med å holde seg til en jobb.

Ofte vil ikke omverdenen se at han er psykopat foruten den nærmeste familie. De vil oppleve han som arrogant i vanlige krangler og skråsikker på sine meninger uten forståelse for andres. Han har ikke empati for andre, og gråter kun når det berører han og sine følelser.Han vil ofte virke oppfarende og vanskelig for å sitte i ro. Ofte energisk og mange ideer og sette ut i livet. Mange prosjekter på en gang .

Ofte må mange punkter stemme for at han skal få diagnosen psykopat. Men fysiske bevis er at i hjernen mangler han noe i "empatisenteret". Det er mye mindre enn hos vanlige folk med normal empati.

Skrevet
Det er ikke bare dyssososial personlighetsforstyrrelse, som går inn under begrepet psykopat. Narsissistisk personlighetsforstyrrelse, når den opptrer i alvorlig grad, vil mange psykologer og psykriatere også betegne som psykopater. Det å bruke mennesker rundt seg som rekvisitter for å åpne et mål, er veldig på kanten. Psykologen jeg har snakket med, sa også at kvinnelige psykopater opptrer på en annen måte enn mannlige.

Selvsagt skal man være forsiktig med å slenge ut diagnoser i hytt og pine, men det å komme utfor en psykopat er veldig skadelig, også i et jobbmiljø. De er ekspert på å suge livskraften ut av mennesker. Og hvis de ikke hadde vært sosialt smarte, så hadde ikke de vært en like stor fare. Den psykopaten jeg var borti, var ikke smart på andre områder enn det sosiale feltet.

Ingen psykologer eller psykiatre med vettet i behold vil kalle en person med narsissistisk PF for en psykopat..! I den grad fagfolk vil snakke om psykopater, så er det som et dagligdags synonym for dyssosial/antisosial personlighetsforstyrrelse.

Skrevet

uforutsigbar og flyktig når det kommer til stykket når ha/hun må stå til ansvar!

Annonse
Skrevet

Nei uff, beklager, da har jeg bare snakket med og lest artikler fra psykologer uten vettet i behold.

(En ekstrem narsissist er sjarmerende og manipulerende og ødelegger menneskene rundt seg.)

Skrevet
Nei uff, beklager, da har jeg bare snakket med og lest artikler fra psykologer uten vettet i behold.

(En ekstrem narsissist er sjarmerende og manipulerende og ødelegger menneskene rundt seg.)

Narsissos var forelsket i sitt eget speilbilde.

En narsissistisk elsker seg selv, men hater ikke andre. Du tar altså så feil som en kan ta. Ødelegger mennesker? Eh jasså.. Disse artiklene du snakker om, kanskje du kan vise til i hvert fall én?

Innlegget ditt alene er nok en god grunn til å ikke stole på det som skrives på kvinneguiden...

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei...

Jeg er en mann på 24 år, og er akkurat ferdig med et samboerforhold med en kvinne jeg tror er psykopat.

Bakgunnen er feks, at hun aldri har betalt husleie,

(forholdet tok slutt da vi ble kastet ut av namsmannen), selv om hun fortsatt påstår det motsatte. Hun har lånt en del penger av familien min ca. 40 000 kr, som forsvant med en gang (hun hadde svindel på bankkontoen sa hun)

Hun har også stjålet ca. 2000 kr fra meg, men dette oppdaget jeg ikke før det var slutt. det siste halvåret hadde jeg store problemer med å stole på at hun snakket sant om ting, det var blånekting og spesielle forklaringer på alt. I ettertid har jeg også avslørt en del store løgner. For eksempel jobben hun gikk til hver dag det første halvåret vi var sammen fikk hun sparken fra noen måneder før jeg møtte henne. Da jeg, henne, og hennes to barn var på ferie måtte hun plutselig reise til oslo for å besøke moren sin som hadde fått slag. Jeg fikk detaljerte beskrivelser av hvordan det gikk med moren i dagene som fulgte. jeg satt da alene med barna.

Senere har jeg snakket med hennes mor, og funnet ut at hun ikke har hatt noe slag i det hele tatt, og ikke vært syk.

Etter dette løy hun om at hun hadde fått brystkreft. Fant ikke ut at det ikke var sant før etter bruddet.

Jeg har også oppdaget at hun aldri betalte sfo-regningen for barna. Hun skylder nå 40 000 der også.

Dette er bare noen få eksempler på ting som skjedde. hun har også vært aggressiv og voldelig, spesiellt når hun drakk.

Høres dette ut som en psykopat? Er det noe sted jeg kan få hjelp til å bearbeide det jeg har opplevd? Føler meg helt utnyttet og bedratt. Er ikke akkurat så bra for selvtilliten sånne ting.

hilsen knut

Skrevet

En psykopat på jobben vil endre avtalte ting stadig, for h*n handler ut i fra følelsene.

H*n dummer deg ut foran andre, og tar selv æren for å ha "ryddet opp".

Det som viser at det er en psykopat er at disse tingene, samt de andre som er nevnt over, er et mønster og ikke bare noe som skjer for en gangs skyld.

Gjest Britt Banditt
Skrevet (endret)
Høres dette ut som en psykopat? Er det noe sted jeg kan få hjelp til å bearbeide det jeg har opplevd? Føler meg helt utnyttet og bedratt. Er ikke akkurat så bra for selvtilliten sånne ting.

hilsen knut

Kan ikke si at det minner så mye om en psykopat (man skal være forsiktig med å bruke det begrepet hele tiden), men det hørtes jo helt klart ikke bra ut for det!

Det første jeg tenkte var at hun kanskje har et problem med gambling? Det er jo bare spekulasjoner så klart, men det var hvertfall det som slo meg.

Endret av Britt Banditt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...