Gå til innhold

Dårlig selvtillit

Gjest Håpefull ung mann

Anbefalte innlegg

Gjest Håpefull ung mann

Jeg sliter med dårlig selvtillit. Det er ganske ødeleggende, for når jenter setter opp lister over kvaliteter de vil partneren skal ha, så er selvsikkerhet ofte noe av det viktigste. Jeg har vel til tider vært over grensen for "vanlig" dårlig selvtillit, og mer over i kategorien sosial angst.

Faktisk så er det blitt ganske mye bedre enn det var før. Jeg har trent en god del (gått fra å være en tynn strek på 60 kg til ganske veltrent på 75 kg) og skaffet meg en ny garderobe, noe som har gitt meg betraktelig mer selvtillit enn jeg hadde. Faktisk hender det ganske ofte at jenter ser på meg, smiler og virker interesserte - veldig uvant for en som meg! Tror jeg kunne gått for å være ganske kjekk og sjarmerende - hvis jeg klarte å fylles av litt mer mandig selvsikkerhet vel og merke.

Sånn som det er nå så går det i perioder. Det kan være en dag hvor alt går kjempebra, mens andre dager har jeg mest lyst til å grave meg ned. I typiske sjekkesituasjoner føler jeg meg ikke spesielt komfortabel, for det forventes jo at gutten er den som tar initiativet. I sånne situasjoner hender det ofte at hjertet mitt banker så raskt at man skulle trodd jeg var Jays Ndure etter en 100 meter, håndflatene blir svette osv. Men likevel, det går sakte men sikkert fremover.

Lurer egentlig bare på om det er noen som har noen gode tips, eller om noen har vært i samme situasjon som meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les selvhjelpsbøker.

Det finnes haugevis av selvhjelpsbøker som tar for sag mange rare tema, med enda flere rare perspektiv. Det kan derfor kreve noe prøving og feiling før man finner noe som passer til ens egen tenkemåte og til det en sliter med.

En begynnelse kan være å lese ting på nettet. Her er noen interessante sider som kan gi deg noen nye idéer:

http://www.stevepavlina.com/ (helt absurd bra nettsted)

http://www.fastseduction.com/ (her må du være selektiv til hva du fester lit til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Julie_*
Jeg sliter med dårlig selvtillit. Det er ganske ødeleggende, for når jenter setter opp lister over kvaliteter de vil partneren skal ha, så er selvsikkerhet ofte noe av det viktigste. Jeg har vel til tider vært over grensen for "vanlig" dårlig selvtillit, og mer over i kategorien sosial angst.

Faktisk så er det blitt ganske mye bedre enn det var før. Jeg har trent en god del (gått fra å være en tynn strek på 60 kg til ganske veltrent på 75 kg) og skaffet meg en ny garderobe, noe som har gitt meg betraktelig mer selvtillit enn jeg hadde. Faktisk hender det ganske ofte at jenter ser på meg, smiler og virker interesserte - veldig uvant for en som meg! Tror jeg kunne gått for å være ganske kjekk og sjarmerende - hvis jeg klarte å fylles av litt mer mandig selvsikkerhet vel og merke.

Sånn som det er nå så går det i perioder. Det kan være en dag hvor alt går kjempebra, mens andre dager har jeg mest lyst til å grave meg ned. I typiske sjekkesituasjoner føler jeg meg ikke spesielt komfortabel, for det forventes jo at gutten er den som tar initiativet. I sånne situasjoner hender det ofte at hjertet mitt banker så raskt at man skulle trodd jeg var Jays Ndure etter en 100 meter, håndflatene blir svette osv. Men likevel, det går sakte men sikkert fremover.

Lurer egentlig bare på om det er noen som har noen gode tips, eller om noen har vært i samme situasjon som meg :)

Det er jo helheten som betyr noe: du høres rimelig oppegående ut, og hvis det er så bra som det høres ut som mht. trening og oppmerksomhet utseendemessig, samt at du faktisk vil viderer fremover og er oppriktig interessert i jenter, skulle en tro at det kommer til å gå riktig så bra uansett, fordi du i det minste jobber med saken.

Det er jo ikke slik at alle menn hopper over alle jenter de ser, de fleste menn i Norge er sikkert mer som deg enn som en typisk italiener bosatt midt i Roma. Mange norske kvinner er dessuten nokså frempå...(ikke slike som meg da selvsagt, jeg overlater det til mannen å ta initiativet i sjekking).

I og med at det bor så mange veldig frempå jenter og kvinnemennesker i dette landet kommer det sikkert til å gå veldig bra. Vegard Ulvang, Pål Waaktar og Åge Kvalbein er 3 eksempler på tause og rolige menn som har funnet seg utadvendte kvinner...

Det er håp for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sosial angst, hadde det kanskje vært lurt å gå i terapi? Det kan være greit å få hjelp til å forandre vonde tankemønster og slikt. Selvhjelpsbøker hjelper ikke alle. For meg, da jeg tidligere hadde mange av de samme problemene som deg, var det samtaler med en psykolog og også viljen til å oppnå forbedring som gjorde at jeg nå har en motsatt situasjon.

Det er mulig å bedre sine sosiale ferdigheter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta opp en kamp sport du liker, feks Kick Boxing eller Krav Maga.

Å ha evnen til å forsvare seg selv vill nok øke dominans selvtilliten.

Altså, slipper du ned guarden, figurativt ment, så vill noen prøve å dominere deg mentalt. Alle menn ønsker å dominere i en eller annen grad. Så er du feks på byen og virker mentalt svak, altså kropps språket, ikke fysikken, vill alltid noen menn ha et ønske om å vise dominans over deg for å imponere andre jenter. Dette betyr ikke nødvendigvis at dem vill angripe deg fysisk eller noe, men mer i den kropps språklige måten.... Jeg tror de fleste menn skjønner hva jeg mener.

Kan du potensielt forsvare deg så vill du ha fordel av det mentalt i sosiale settinger, mener nå jeg, og jenter vill merke det.

Jeg kan ta et eksempel fra da jeg var på byen nylig,... før feminist mobben kommer hit med deres skap homo Don for å lynsje meg ;)... Anyway, jeg gikk over dansegulvet på vei mot baren. Det var veldig mye folk og trangt så det ble litt skubbing for å komme frem og uten å mene det kom jeg borti en som stod å dansa med dama si. Det var ikke noen full konfrontasjon, som noen nå sikkert tenker, men han skubba meg litt halv motivert hardere tilbake. Derfor skubba jeg han markert tilbake i skulderen, ikke slik at han datt/gikk bakover eller mistet fotfeste, men nok til å vise at jeg ikke skulle yppes med. I det spilt øyeblikket når jeg så i øynene hans at han fryktet meg så fikk jeg det jeg vill kalle -potensielt utro- blikket fra dama hans før jeg fortsatte mot baren. Barnslig? Primært? Mulig, men det er naturlige reaksjoner hos mennesker som aldri blir borte både hos menn og kvinner.

Jeg tror du vill automatisk få en bedre selvtillit, ikke bare rundt jenter, men også de, selvfølgelig :), om du selv føler at du har en god evne til å forsvare deg. Vell det er mitt tips. Du får sikkert andre tips også, så for du prøve den som passer best for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ta et eksempel fra da jeg var på byen nylig,... før feminist mobben kommer hit med deres skap homo Don for å lynsje meg ;)... Anyway, jeg gikk over dansegulvet på vei mot baren. Det var veldig mye folk og trangt så det ble litt skubbing for å komme frem og uten å mene det kom jeg borti en som stod å dansa med dama si. Det var ikke noen full konfrontasjon, som noen nå sikkert tenker, men han skubba meg litt halv motivert hardere tilbake. Derfor skubba jeg han markert tilbake i skulderen, ikke slik at han datt/gikk bakover eller mistet fotfeste, men nok til å vise at jeg ikke skulle yppes med. I det spilt øyeblikket når jeg så i øynene hans at han fryktet meg så fikk jeg det jeg vill kalle -potensielt utro- blikket fra dama hans før jeg fortsatte mot baren. Barnslig? Primært? Mulig, men det er naturlige reaksjoner hos mennesker som aldri blir borte både hos menn og kvinner.

:ler: :ler: :ler:

Dette blir morro!

TS:

Jeg vet nøyaktig hva du mener. Har selv vært der. Nå er reaksjonene jeg får mer i retning: "Faen du er arrogant og full i deg selv. Jeg tror jeg elsker deg." Med en flørtende tone selvsagt.

Jeg er med Cognizance her, som som vanlig fremstår som et selvhjelpsorakel. Du må jobbe med de tankemønstrene dine. Jeg ser det på måten du skriver på: "Jeg sliter med dårlig selvtillit. Det er ganske ødeleggende" eller "mer over i kategorien sosial angst". Hvem har fortalt deg at du har sosial angst? Vil du høre en hemmelighet? Sosial angst eksisterer ikke. Sosial angst er en tankekonstruksjon. Sosial angst eksisterer kun i ditt eget hode, ergo kan bare du gjøre noe med det. Jeg ser på innlegget ditt at du er i gang med å forandre på det. Fortsett å gjøre det som får deg til å føle deg bra. Gjør det hver dag. Finn nye ting som får deg til å føle deg tilsvarende. Prat med mennesker alle veier. Disse egenskapene er som muskler, de må trenes og opprettholdes for å være i form. Ingen kommer til å knipse en dag og plutselig være full av selvtillit og kunne prate uhemmet med alt og alle. Det krever trening og erfaring. Det er forsåvidt alt det er også, en trening. Et eksperiment.

Det er nok av mennesker som kommer til å rynke på nasen i forhold til selvhjelpsbøker og programmer. Det hevdes at det ikke eksisterer. At det ikke fungerer. Men si meg, den sosiale angsten føles ekte selv om den ikke eksisterer, gjør den ikke? Sprøtt hvordan hjernen fungerer.

Selv har jeg et mønster jeg følger for å holde meg i et positivt, lykkelig og selvsikkert mindset:

- Døgnrytme

- "Ha et liv" - studèr eller jobb med lidenskap. Vit at hver eneste ting du gjør beriker livet ditt på måter du ikke enda er klar over.

- Trening

- Klær / stil

- Musikk - den musikken som får deg til å føle deg på toppen. For mange bruker tid på musikk de blir triste og miserable av.

- SOSIAL OMGANG med så mange som mulig. Hvem som helst. Skikkelig ukomfortabelt i begynnelsen, men naturlig etter en stund.

Viktigst av alt. Ekspander horisonten, gjør sprø ting og merk deg hvordan du blir vant med det over tid. Snart er det ikke sprøtt lengre. Sprøtt?

As far as I`m concerned: Gjør hva enn du må gjøre for å få deg til å føle deg sånn du vil føle deg, så lenge du ikke skader eller sårer noen.

Hilsen alternativ-Wallace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...