Gå til innhold

Blir helt sprø

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym i dag
Skrevet

Ofte lurer jeg på om dette kommer til å ødelegge forholdet vårt...

Vi har ikke all verdens plass og for at det skal se noenlunde greit ut her må vi holde det ryddig, mener jeg. Så jeg rydder litt hver dag for å holde hodet over vannet, rent rote-messig. Jeg godtar at jeg rydder mest siden jeg er den som tåler rot minst.

Men så er det alt det andre da... Klesvask, oppvaskmaskinfylling og tømming pluss alt det udefinerte som tar lang tid: planlegge barnas klær, sosiale liv/fritidsaktiviteter, betale regninger, organisere bhg henting og levering (hvem jobber når og hvem henter/leverer)... Jeg gjør alt sammen dessverre...

Det samme gjelder reparasjoner av ting som går i stykker, oppussing og innkjøp av det meste.

Jeg tror jeg holder på å bli gal...... Han mener jeg maser og stresser for mye og vil helst ikke ut av sofaen....

Uten min innsats vil det bli et salig rot og kaos. Jeg har forsøkt å vise ham flere ganger hvordan det blir men han leer ikke på et øyelokk. Han bare surmuler over mangel på rene klær og at han ikke finner ting....

Dette har bare blitt verre etter barn. Det at han ikke gjør noenting får følelsene mine til å kjølne og sexlysten til å minske. Jeg synes det er trist at han ikke ser det.....

Fler som har det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hadde vært slik her om vi ikke hadde hatt en avtale om at vi gjør husarbeidet likt fordelt. Men jeg må gi han beskjed om hva som skal gjøres, det nytter ikke å forvente at han skal se det.

Dere burde nok få i gang en avtale om lik fordeling, for slik kan dere jo ikke ha det.

Skrevet

Skjønner deg veldig godt TS, er tildels slik her i huset og, selv om jeg fra venninner får høre hvor heldig jeg er hvis jeg forteller at han er på butikken for å handle (etter å ha spurt meg om hva vi trenger), eller fordi han lager middag 2-3 ganger i uka, eller fordi han vasker gulv eller bretter en klesvask hvis jeg en sjelden gang i blant ber ham om det.

Jeg tror du må gå gjennom alt som MÅ gjøres i huset hver eneste uke og bli enig om hvem som gjør hva, ned på detaljnivå. Da må han også få si sin mening rundt hver ting. Hvor ofte syns han det bør vaskes, hva mener han om å tømme og fylle oppvasken med en gang kontra å la oppvasken stå på benken, osv. Hvis du får ham med på noen sånne basicting bør det hjelpe noe. Så må du kanskje innfinne deg med at han er en sofagris som ikke bryr seg om å smårydde, pusse opp eller gjøre de andre små og store tingene som er viktig for deg. Dere er tydeligvis forskjellige på dette punktet, og du kan nok ikke forvente deg at han skal konvertere til dine standarder helt og holdent.

Skrevet

Lag avtale og redefiner avtalen (dvs minn på partneren om avtalen ) med jevne mellomrom slik at han ikke glemmer hva han får tilbake for det han skal gjøre .

Dere må sammen bli enige om hva slags renholds - ryddighets nivå dere begge ønsker , slik at det ikke bare blir den ene av dere som bestemmer dette .

Når dere setter opp avtalen kan det være greit å beregne tidsforbruket på aktiviteten totalt , slik at ingen føler at en gjør ufroholdsmessig mye mer enn den andre .

Bestem gjerne tidsforbruket på aktiviteten FØR dere fordeler dem .

Få partneren din til å FORSTÅ at han hadde måttet bruke mer tid på hussysler dersom han hadde vært alene , men at det er fair (hvis begge er ute i jobb) at dere skal dele dette likt .

Skrevet

Har du sagt klart i fra til ham da?

Når min viser tendenser til å tro at alt er min oppgave, spør jeg om han kan gjøre ditt mens jeg gjør datt. Det virker helt fint!

Skrevet

Føler med deg, dette er tildels min verden også. Min samboer er en stor gris av det sjeldne slaget, til stor frustrasjon! Noen av mine tiltak er å fordele oppgavene, fx der han har rotet skal han alltid rydde etter seg. Han hater støvsuging, men til gjengjeld kan han gjerne vaske badet og vaske klær, så disse oppgavene for han en stor del av. Prøver å rose ham og komplimentere ham hvis han uoppfodret har tømt maskinen eller ryddet i huset. Det virker kanskje litt patetisk, men han blir bedre på dette og blir veldig glad for at jeg verdsetter og ser jobben han har gjort.

Har også tatt tak i holdningene hans, har snakket om at det ikke skal føles ubehagelig for meg å be ham om noe, og at husarbeid ikke er noen kvinnejobb. Så jeg prøver konsekvent og si i fra hvis han er negativ når han blir bedt om noe, og jeg forsøker å være rimelig på det jeg ber om.

Vi har også plassproblemer, derfor gir jeg bort mye av det jeg ikke bruker lenger, kjøkkenutstyr til nyflyttede, klær til venninner, bøker og blader til leseglade venner, og det hjelper veldig å slippe esker stående overalt.

Til slutt har jeg skaffet vaskehjelp, og huset vårt har blitt helt forandret etter det! Å ha vinduer som skinner, støvfrie vinduskarmer, ren komfyr innvendig er verdt hver eneste krone, og avlaster meg veldig. Det øker trivselen hjemme, og gjør at jeg klarer å slappe av mer.

Lykke til, husk at Rom ikke ble bygget på en dag :klemmer:

Skrevet

Har disse mannfolka deres alltid vært like hjelpesløse med huslige sysler? Eller kom de dårlige vanene snikende med åra?

Grøsser ved tanken på å ende opp med en slik fyr. Kunne like gjerne ha stelt for en handicappet voksen person jo!

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet

Utrolig at noen gidder å frivillig være andres slaver i 2007. Synes ihvertfall ikke dere bør vaske tøyet til de late mennene deres. La de gå rundt med skitne klær om de ikke makter å sette på en oppvaskmaskin.

Skrevet
Utrolig at noen gidder å frivillig være andres slaver i 2007. Synes ihvertfall ikke dere bør vaske tøyet til de late mennene deres. La de gå rundt med skitne klær om de ikke makter å sette på en oppvaskmaskin.

Ja for man vasker klær i oppvaskmaskin :ler:

Gjest endelig singel
Skrevet
Har du sagt klart i fra til ham da?

Når min viser tendenser til å tro at alt er min oppgave, spør jeg om han kan gjøre ditt mens jeg gjør datt. Det virker helt fint!

Ja, men da har du jo fortsatt ansvaret for at ting blir gjort og også ansvaret for at han skal delta!

Gjest kvinne 32
Skrevet
Ja, men da har du jo fortsatt ansvaret for at ting blir gjort og også ansvaret for at han skal delta!

Ansvaret er jo et pent ord. Det det handler om er jo noe litt værre etter min mening; Hun skal bestemme når han og de skal rydde.

Hvis arbeidet skal deles likt så må begge ha like mye å si vedrørende når ryddingen skal finne sted og på hvilken måte. Jeg er så møkka lei av å høre sytet fra mine medsøstre (ja har flere veninner som syter slik noen av dere her gjør) om at mannen ikke gjør ditt eller datt. Og hver gang fyren prøver å gjøre noe er det enten feil, for sakte, for raskt, for bråkete osv osv. Kjerringer er det visst mye av selv i 2007, ikke bare slaver.

Skrevet
Ansvaret er jo et pent ord. Det det handler om er jo noe litt værre etter min mening; Hun skal bestemme når han og de skal rydde.

Hvis arbeidet skal deles likt så må begge ha like mye å si vedrørende når ryddingen skal finne sted og på hvilken måte. Jeg er så møkka lei av å høre sytet fra mine medsøstre (ja har flere veninner som syter slik noen av dere her gjør) om at mannen ikke gjør ditt eller datt. Og hver gang fyren prøver å gjøre noe er det enten feil, for sakte, for raskt, for bråkete osv osv. Kjerringer er det visst mye av selv i 2007, ikke bare slaver.

Huff ja, ikke sant at alt er kvinnenes feil, for alle kvinner ønsker jo en mann som gjør som de forteller dem hele tiden. Hvem ønsker vel en mann som tenker selv og tar ansvar, nei gud forby!

:ironi:

Jeg er lei av å høre at det er kvinnenes feil at mannen ikke deltar. Noen menn er faktisk bare sånn at de ikke tar ansvar på dette området, uansett hvor mange avtaler man inngår om fordeling av husarbeidet og hvor mange kompromisser som inngås. Akkurat som at det finnes noen kvinner som vil at alt skal gjøres på deres måte.

Men heldigvis finnes det mange unntak.

Skrevet

Jeg har også sett endel grelle eksempler hos veninner med samboere/ektemenn hvor dama detaljstyrer enhver aktivitet mannen gjør i huset med det resultatet at mannen blir mindre og mindre lysten til å gjøre noenting som helst siden "hjemmets lune arna sonen " ikke er deres , men hennes .

Tror det drøyeste jeg så var ei veninne som korrigerte samboeren for hvordan han kuttet opp tomaten .

Jeg mener ikke at alle damer som har en mann som nekter å ta ansvar for felles sysler i hjemmet har forårsaket situasjonen selv , men så lenge damer ikke er villige til å gi ordentlig slipp på sitt "herredømme" i hjemmet kan man ikke forvente at mannen skal ta like mye ansvar som henne heller .

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet
Ja for man vasker klær i oppvaskmaskin :ler:

Var litt for trøtt når jeg skrev det...

Skrevet (endret)

Hvor utbredt er dette problemet, egentlig? Jeg ser jo mange som klager på det.

Selv plager ikke litt (eller mye) rot meg noe særlig. Etterhvert slutter jeg bare å se det. Jeg hater å gjøre gjøre husarbeid. Så om jeg bodde sammen med en som rotet like mye som meg, hadde det ikke vært noe problem egentlig, vi hadde sikkert kost oss i rotet. :fnise: Det hadde vært verre med en som var mer ryddig enn meg, tror jeg.

Man kan jo f.eks bytte på å ha vaskeuker eller arbeidsoppgaver fordelt slik at det blir 50/50.

Dessuten... Livet er for kort til å ergre seg over husarbeid.

Endret av Pax
Skrevet
Dessuten... Livet er for kort til å ergre seg over husarbeid.

Jo da, sant det. Men husarbeide er noe som må gjøres innimellom og da jeg var alene så plagdes jeg ikke av hybelkaninene mine. Jeg bare ryddet og ordnet når det passet meg. Da jeg og kjæresten bodde sammen alene var det også helt ok, men så kom barna og da har vi ikke all verdens tid til å gjøre som vi vil, eller gjøre husarbeide når vi vil.

Og det var da irritasjonen kom for min del, når jeg måtte omstille meg og han ikke ble med.

Skrevet (endret)
Og det var da irritasjonen kom for min del, når jeg måtte omstille meg og han ikke ble med.

Det er sikkert veldig lett for meg å komme på løsninger siden jeg ikke har vært i dine sko. :sjenert:

Men løsningen blir vel da at han må opp noen hakk og du ned et par. Lag lister, f.eks. Og la han delta like mye som deg i listelagingen. Hva som skal gjøres, hvor ofte, av hvem, osv.

Endret av Pax

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...