Gå til innhold

hjemme med sykt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hvor lenge man må være ansatt ett sted før man kan være hjemme med sykt barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det noen som vet hvor lenge man må være ansatt ett sted før man kan være hjemme med sykt barn?

tja, si det - det står ikke noe om hvor lenge du må ha vært ansatt på NAV sine sider..

http://www.nav.no/page?id=344

Skrevet

6 månder, dersom du ikke har vært det, må du ha sykemelding.

Skrevet

Det er ingen krav til ansatt-tid. Hvis du begynner på jobb i morgen så kan du være hjemme på tirsdag.

Skrevet
6 månder, dersom du ikke har vært det, må du ha sykemelding.

Det er ingen krav til ansatt-tid. Hvis du begynner på jobb i morgen så kan du være hjemme på tirsdag.

For ts' skyld håper jeg noen kommer og dokumenterer/bekrefter/avkrefter hvem av dere som har rett :)

Skrevet (endret)

Jeg beklager... det har visst kommet noe nytt...

Folketrygdloven....

§ 9-8. Omsorgspenger fra arbeidsgiveren

Arbeidsgiveren yter omsorgspenger etter § 9-5 første ledd dersom arbeidsforholdet har vart i minst fire uker (opptjeningstid).

Omsorgspenger beregnes etter de samme bestemmelsene som sykepenger fra trygden, se kapittel 8.

Endret av Skravla
Skrevet
tja, si det - det står ikke noe om hvor lenge du må ha vært ansatt på NAV sine sider..

http://www.nav.no/page?id=344

Stemmer at det ikke står noe om opptjeningstid på NAV sin hjemmeside.

Skrevet

Det er vel 8 uker for å ha rett til betalt fravær, men du kan jo være hjemme uten betalt.

Skrevet
Det er vel 8 uker for å ha rett til betalt fravær, men du kan jo være hjemme uten betalt.

2 måneder er vel ved egen sykdom....

Tror det er lurt av TS å kontakte trygdekontoret jeg.

Skrevet

På min arbeidsplass, må du ha vært ansatt i 4 uker før du har krav på lønn ved syke barn. Og 8 uker for egen sykdom.

Skrevet

I min kontrakt står det fjorten dager ved barns sykdom, to mnd ved egen sykdom.

Skrevet

jeg mener å ha lest samme som Tex, men tydeligvis ikke så enkelt dette her...blir uansett hjemme

Skrevet

Jeg trodde ærlig talt at det var slik at man kunne være hjemme med sykt barn med betaling fra starten av arbeidsforholdet. Det trodde tydeligvis sjefen min også. :fnise:

Nå har jeg ikke for vane å være hjemme ved enhver anledning, da - men med tre små blir det jo noen dager i løpet av året.

Skrevet
Jeg trodde ærlig talt at det var slik at man kunne være hjemme med sykt barn med betaling fra starten av arbeidsforholdet. Det trodde tydeligvis sjefen min også. :fnise:

Nå har jeg ikke for vane å være hjemme ved enhver anledning, da - men med tre små blir det jo noen dager i løpet av året.

Det trodde faktisk jeg også :sjenert:

Skrevet

Jeg vet ikke om det kan sammenlingnes men da jeg begynte i min første ordentlige jobb hadde jeg bare jobbet der en uke så døde min bestefar. Jeg fikk da fri med lønn for å gå i begravelsen selv om jeg da bare hadde vært ansatt i et par uker.

Gjest Blondie65
Skrevet

Reglene står på baksiden av egenmeldingsskjemaet dere bruker der dere er ansatt.

Gjest Blondie65
Skrevet
Der er det rimelig tomt, gitt.

Da har noen gjort feil i utskriften/kopieringen for teksten på baksiden SKAL forklare hvordan skjema skal brukes.

Skrevet
Reglene står på baksiden av egenmeldingsskjemaet dere bruker der dere er ansatt.

Mitt egenmeldingskjema er også tomt på baksiden, og jeg har et ferdig trykt fra Infotjenester. Kan ikke huske å ha lest noen plass at reglene skal stå på baksiden av egenmeldingskjemaet.

Gjest Blondie65
Skrevet
Mitt egenmeldingskjema er også tomt på baksiden, og jeg har et ferdig trykt fra Infotjenester. Kan ikke huske å ha lest noen plass at reglene skal stå på baksiden av egenmeldingskjemaet.

Gosj. Kanskje jeg bare er veldig godt vant. Både her hvor jeg jobber før og alle andre bedrifter jeg har vært i har reglene for bruk vært på side to.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...