Gå til innhold

Jakt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Her i heimen er både sambo og jeg glad i jakt og fiske. Vi bor i byen, og da er ingenting bedre enn å komme seg ut i fjellheimen på tur! Selv har jeg ikke fått tatt jegerprøven enda, så jeg har foreløpig ikke skutt, men kun deltatt på jakt.

Når det gjelder jakt, dreier ikke dette seg om "dreping" i det hele tatt, etter hva jeg legger i ordet. Jakta dreier seg om flotte naturopplevelser med vakker natur og kaffe på termos, spenningen etter å finne vilt (småvilt i vårt tilfelle), se fuglehunden vår jobbe i sitt rette element, og ikke minst selve treningen av hunden frem mot jakta.

Og dessuten - rype smaker fortreffelig!

Jeg synes ikke at det er det fnugg verre å jakte enn det er å kose seg med en biff på lørdagskvelden.

:kaffe:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor i et område med svært mye hjort. Jeg synes disse dyra er noe av det nydeligste som finnes, og kan sitte i kjøkkenvinduet halve natta og betrakte dem. Likevel er jeg for jakt. Med den store bestanden vi har her finnes det ikke noe fornuftig alternativ. Det diskuteres sågar om man skal prøve å få til jakt fram til jul i min kommune fordi man ikke greier å felle alle dyrene som det er løyve på i løpet av jakta. Bestanden vokser, noe som fører med seg sykdommer blant dyra, samt at de trekker mot hus for å finne mat. De krysser hyppig europaveien på leting etter føde, og det fører selvsagt til tallrike påkjørsler.

Jeg har stor respekt for mennesker som av idealistiske grunner har valgt å bli vegetarianere. Likevel synes jeg ikke det gir dem rett til å si at jakt er feil. Jakt er noe mennesket har drevet med til alle tider, og som i dag gjøres vel så mye for dyras skyld som for at vi skal ha kjøtt over vinteren.

Når det gjelder rovdyr-saken er det lett å være idealist når det finnes så få dyr. Jeg tror nok at det er flere enn sauebøndene som hadde reagert hvis det ble en reell fare for å treffe på ulv i skogen eller på fjellet.

Mennesker som er imot jakt, men som kjøper kjøtt på butikken, har jeg absolutt ingen respekt for. Det blir litt som å si at melka, ja den kommer fra kartongene i kjøledisken.

Jeg kjenner en del jegere. Noen av dem er ivrigere enn andre. Noen gleder seg til teamfølelsen det gir å være en del av et jaktlag, noen gleder seg til sosiale kvelder med gode kamerater, noen gleder seg til spenningen, noen gleder seg til å få fylt opp fryseren, noen er eksperter på selve slaktingen - men jeg har ikke hørt noen som sier at de gleder seg til å sette kula i dyret. Det er noe som selvsagt må gjøres på jakt, men det å få drepe er ikke hovedmotivasjonen bak jakta! Det hadde jo vært sykt.

Skrevet
Dette gjelder alle mennesker. Vi kan ikke leve som mennesker uten at andre arter påvirkes i negativ grad. For meg er derfor vegetarianisme av dyrevernhensyn en teori som ikke bare er utopisk (Man kan ikke drive jordbruk uten å påvirke levekårene for andre arter) men direkte menneskefiendtlig. Vi har moralsk rett som mennesker til å bruke andre arter. Vi har moralsk rett til å endre levekårene deres, til å tilpasse dem til våre behov, og til å drepe dem for å spise musklene deres.

Selve drapet er en liten, men vesentlig del av jaktprosessen. Jeg tror de fleste jegere vil være enig i at drapshandlingen ikke gir noen glede i seg selv. Når dyret ligger der etter en vellykket jakt er situasjonen en annen. Alle som har drept et dyr kjenner den merkelige følelsen av stolthet over å ha lykkes, glede over at drapet skjedde med minst mulig lidelse og vemod over det vakre dyret som ligger dødt. Med fare for å bevege meg enda lenger inn i klisjèene, vil jeg si at jeg sjelden opplever det å være menneske mer intenst i det øyeblikket.

Du skriver veldig godt, men jeg kan likevel ikke forstå deg. Jeg kan ikke forstå hvordan du mener at vi som mennesker har moralsk rett til å bruke, endre levevilkår, tilpasse dem til våre behov og drepe dem for å spise dem. Hvem er det som har gitt oss denne retten, mener du? Hvor tar du det fra?

Jeg kan heller ikke begripe at man kan føle lykke og glede over å ha tatt livet av et levende vesen, eller det for meg litt hyklerske vemod over "det vakre dyret som ligger dødt". Det kommer jeg nok aldri til å forstå, og alltid til å forakte. Det betyr ikke at jeg forakter deg som person, men jeg synes noen av dine handlinger er forkastelige og dermed blir du også verre i mine øyne. Jeg er fullt klar over at like mye som jeg har rett til å mene det jeg gjør, så har du rett til å mene det du gjør. Men jeg synes handlinger som dette gjør oss mindre mennesker.

Forresten, hvordan mener du jeg som vegetarianer er menneskefientlig?

Skrevet

Jeg har personlig mer respekt for en som kan se en hjort inn i øynene og skyte den enn de som tar på seg skylapper og kjøper kjøtt i butikken så lenge det ikke ser ut som kjøtt og ingen forteller dem hvor maten kommer fra eller hvordan industridyrene har hatt det.

Men de jegere jeg ikke har noe annet en forakt til overs for, er de som vil skyte ulven fordi "ulven tar de elgene vi skulle hatt på vår kvote". Jeg har lest om jegere som sier slikt, og det synes jeg er så avskyelig og egoistisk at jeg synes de ikke burde ha noe med et jaktvåpen å gjøre - langt mindre eie et dyr.

Skrevet

Mannen min er en ivrig rådyrjeger. Og jeg må bare si at dere som er i mot jakt er som oftest av den mening at dyr ikke skal lide, selvfølgelig vil jeg jo si. Dyr skal ikke lide unødvendig, og derfor går vi menneskene på jakt i dag, og som en god bonus får vi spise kjøtt som er skaffet på en utrolig human måte.

Dyrene som blir skutt har levd et lykkelig og bekymringsløst liv i naturen.

Om vi ikke hadde gjort dette ville dyrene fort ha lidd utrolig mye. Dette ved at det hadde blitt altfor mange av dem. De ville sultet igjel blandt oss mellom husene våre som har tatt op plassen de fra naturens side var ment å leve av.

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at det er mere mot dyrenes ve og vel å være mot jakt enn å være for jakt.... Nettop fordi vi som mennesker har tatt opp så mye av dyrenes plass i naturen.

Når det kommer til det å glede seg til jakta er det veldig mye pga naturopplevelsen det er å være ute i naturen. Det ligger også mye i spenningen om han får sett noen dyr, for det er slett ingen selvfølge når man jakter rådyr i alle fall siden de er veldig sky. Mannen min forteller alltid om det å ha sett forskjellige dyr og fugler når han kommer hjem, med eller uten dyr.

Skrevet
Mannen min er en ivrig rådyrjeger. Og jeg må bare si at dere som er i mot jakt er som oftest av den mening at dyr ikke skal lide, selvfølgelig vil jeg jo si. Dyr skal ikke lide unødvendig, og derfor går vi menneskene på jakt i dag, og som en god bonus får vi spise kjøtt som er skaffet på en utrolig human måte.

Dyrene som blir skutt har levd et lykkelig og bekymringsløst liv i naturen.

Om vi ikke hadde gjort dette ville dyrene fort ha lidd utrolig mye. Dette ved at det hadde blitt altfor mange av dem. De ville sultet igjel blandt oss mellom husene våre som har tatt op plassen de fra naturens side var ment å leve av.

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at det er mere mot dyrenes ve og vel å være mot jakt enn å være for jakt.... Nettop fordi vi som mennesker har tatt opp så mye av dyrenes plass i naturen.

Jeg synes ikke at at det er humant å ta livet av noen, uansett hvor smertefritt det gjøres. Jeg er imot jakt fordi jeg mener dyret ikke skal drepes, ikke fordi det ikke skal lide (det vil jeg ikke, det er jo opplagt).

Som jeg har sagt tidligere (men i en annen tråd, tror jeg), vet jeg at dyrene som får leve i naturen lever lykkeligere liv enn dyr i fangeskap (selv om jeg ikke akkurat vil si bekymringsløst). Men jeg synes det er for lettvint å ta livet av dyrene fordi vi har tatt livet av rovdyrene som ellers ville holdt bestanden i sjakk. Da fortsetter vi jo bare på samme måte som før! Jeg synes det er en dårlig unnskyldning. Ja, vi tar opp plass: da må vi gjøre noe med det, i stedet for å drepe de dyrene som ikke får plass. Det er vi som har skylden, og da må vi gjøre noe med det.

Skrevet
Ja, vi tar opp plass: da må vi gjøre noe med det, i stedet for å drepe de dyrene som ikke får plass. Det er vi som har skylden, og da må vi gjøre noe med det.

Hva skal vi gjøre i forhold til det da? Ta opp mindre plass?

Skrevet
Jeg synes ikke at at det er humant å ta livet av noen, uansett hvor smertefritt det gjøres. Jeg er imot jakt fordi jeg mener dyret ikke skal drepes, ikke fordi det ikke skal lide (det vil jeg ikke, det er jo opplagt).

Som jeg har sagt tidligere (men i en annen tråd, tror jeg), vet jeg at dyrene som får leve i naturen lever lykkeligere liv enn dyr i fangeskap (selv om jeg ikke akkurat vil si bekymringsløst). Men jeg synes det er for lettvint å ta livet av dyrene fordi vi har tatt livet av rovdyrene som ellers ville holdt bestanden i sjakk. Da fortsetter vi jo bare på samme måte som før! Jeg synes det er en dårlig unnskyldning. Ja, vi tar opp plass: da må vi gjøre noe med det, i stedet for å drepe de dyrene som ikke får plass. Det er vi som har skylden, og da må vi gjøre noe med det.

Da foreslår jeg at du kommer med en løsning som kan gjøre at vi kan la være å jakte, og at dyrene ikke lider av den grunn. Kan du det tror jeg du vil bli sett på som en helgen.

Nå vil jeg vel også si at det at vi jakter på dyrene er måten vi gjør noe med saken. Det beste vi kan gjøre, og kanskje det eneste vi kan gjøre.

Uff, jeg er dårlig på dette med diskusjoner. Mannen min skulle mye heller ha skrevet et innlegg her... Han kan forklare mye mere om jakt og hvordan det foregår...

Skrevet

Jeg tror at de meningene som ytres her ang jakt, og alt som er galt med det, skyldes uvitenhet.

Jeg syns dere som er i mot jakt skal lese litt mere om viltbestanden her i Norge og hvordan og hvorfro det jaktes. Og da mener jeg ikek sider fra ekstremister, men fra folk som virkelig vet hva de snakker om....

Skrevet
Da foreslår jeg at du kommer med en løsning som kan gjøre at vi kan la være å jakte, og at dyrene ikke lider av den grunn. Kan du det tror jeg du vil bli sett på som en helgen.

Nå vil jeg vel også si at det at vi jakter på dyrene er måten vi gjør noe med saken. Det beste vi kan gjøre, og kanskje det eneste vi kan gjøre.

En helgen er jeg ikke. Og ikke særlig god til å finne løsninger heller. Jeg håper du ikke mener at jeg ikke har lov til å ytre mine meninger hvis jeg ikke kan komme med en god løsning samtidig? Kanskje det første man kan gjøre er å gjøre noe med folks holdninger? Det sier vel sitt at mange mener at det eneste og beste man kan gjøre er å jakte.

Ang. å ta opp mindre plass - den tror jeg det er vanskelig å gjøre noe med. Men man kan i hvert fall begrense videre utbygging av naturområder. I Norge er ikke befolkningsøkningen akkurat enorm, så jeg tror ikke det er mengden folk det er problemer med. Igjen mener jeg det er et holdningsproblem i stor grad, og uvilje til å se utover den verden vi er vant til.

Skrevet

Men hvordan kan våre holdninger mate dyrene? Dyrene har ikke muligheten til å vente i ti år på at vi skal finne en bedre løsning.

Dessuten syns jeg det er litt merkelig å ha et så sterkt syn på en sak og ikke ha noen mening om hvordan ting kan gjøres annerledes.

Det blir som å si at man er i mot pels, men ikke vet hva man kan kle seg i som erstatning....

Skrevet

Jeg synes det er helt greit å være idealistisk. Dvs, folk må gjerne være imot all form for jakt. Det er helt greit.

Men jeg synes ikke det er like greit når disse idealistene kritiserer jakt uten å komme med noen reelle alternativer for hvordan viltbestanden skal reguleres.

Vi er riktignok ikke så mange mennesker i Norge, men vi har da veier overalt. Vi bygger hus på de rareste stedene. Vi har sauebønder, reinsamer, militærområder, industriområder, vannkreftverk, jordbruk, gruver osv osv osv. Vi utnytter altså store deler av områdene som feks ulver kunne streife rundt på.

Alle disse menneskeskapte tingene har ødelagt den naturlige økobalansen for lenge siden, så det er ren idioti å tro at 10 flere ulver vil av seg selv kunne regulere elgebestanden i østnorge. Ulver forstår dessverre ikke hvilke områder som er satt av til dem.

Skal rovdyr regulere viltbestanden så må man fjerne menneskene i likningen. Det er eneste løsningen.

Skrevet
Men hvordan kan våre holdninger mate dyrene? Dyrene har ikke muligheten til å vente i ti år på at vi skal finne en bedre løsning.

Dessuten syns jeg det er litt merkelig å ha et så sterkt syn på en sak og ikke ha noen mening om hvordan ting kan gjøres annerledes.

Det blir som å si at man er i mot pels, men ikke vet hva man kan kle seg i som erstatning....

Roma ble ikke bygget på én dag. Det er det samme her: Verken jeg eller noen andre mener vel at alt skal endres på én dag. Men det må vilje til endring til. Og det er det tydelig at det er mange som ikke har. Det er min mening om hvordan ting kan gjøres annerledes til å begynne med. Du får bare synes det er merkelig...

Ang. pels: ull, dongeri, bomull, andre materialer... (Jeg vet du ikke stilte det spørsmålet, men jeg måtte bare svare likevel ;) )

Skrevet
Roma ble ikke bygget på én dag. Det er det samme her: Verken jeg eller noen andre mener vel at alt skal endres på én dag. Men det må vilje til endring til. Og det er det tydelig at det er mange som ikke har. Det er min mening om hvordan ting kan gjøres annerledes til å begynne med. Du får bare synes det er merkelig...

Ang. pels: ull, dongeri, bomull, andre materialer... (Jeg vet du ikke stilte det spørsmålet, men jeg måtte bare svare likevel ;) )

Jeg tror du skal lese litt om saken jeg Allikatt. For jeg tror du ville ha syntes utrolig synd på dyrene etterhvert om vi hadde senket graden av jakt her til lands....

Og så vil du nok om du leser litt at bomulls-industrien ikke akkurat er harmløs den heller..... Så hva skal vi egentlig ha på for å ikke skade noen? Ps... dongeri er laget av bomull... ;)

Skrevet
Jeg synes det er helt greit å være idealistisk. Dvs, folk må gjerne være imot all form for jakt. Det er helt greit.

Men jeg synes ikke det er like greit når disse idealistene kritiserer jakt uten å komme med noen reelle alternativer for hvordan viltbestanden skal reguleres.

Ytringsfrihet. Det er det som gjør det greit.

Det som hadde vært galt var om jeg alene (og kanskje noen andre såkalte "idealister") skulle tvunget våre meninger på alle andre, og f.eks. forby alle former for jakt (og slakt) uten å komme med noe som helst løsninger eller alternativ. Noe lignende tror jeg ikke kommer til å skje her i Norge...

Skrevet
Jeg har alltid lurt på dette med forvaltning av viltet... naturen klarer jo fint å ordne balansen selv, så hvorfor er det nødvendig at vi mennesker blander oss inn?

Vi mennesker hører jo faktisk med i naturen og balansen vi også.

Mennesket er også et dyr! Og mennesket har alltid jaktet. Riktignok ikke med rifle "den gang da".

Skrevet

Vi er riktignok ikke så mange mennesker i Norge, men vi har da veier overalt. Vi bygger hus på de rareste stedene. Vi har sauebønder, reinsamer, militærområder, industriområder, vannkreftverk, jordbruk, gruver osv osv osv. Vi utnytter altså store deler av områdene som feks ulver kunne streife rundt på.

Alle disse menneskeskapte tingene har ødelagt den naturlige økobalansen for lenge siden, så det er ren idioti å tro at 10 flere ulver vil av seg selv kunne regulere elgebestanden i østnorge. Ulver forstår dessverre ikke hvilke områder som er satt av til dem.

Skal rovdyr regulere viltbestanden så må man fjerne menneskene i likningen. Det er eneste løsningen.

Flott innlegg!!!

Skriver under på denne med en eneste gang :)D

Skrevet
Jeg tror du skal lese litt om saken jeg Allikatt. For jeg tror du ville ha syntes utrolig synd på dyrene etterhvert om vi hadde senket graden av jakt her til lands....

Og så vil du nok om du leser litt at bomulls-industrien ikke akkurat er harmløs den heller..... Så hva skal vi egentlig ha på for å ikke skade noen? Ps... dongeri er laget av bomull... ;)

Fullt klar over at bomullsindustri ikke er harmløs. Det har jeg heller ikke sagt. Men det går an å fremstille denne uten å drepe noen!

PS. Visste ikke at dongeri er laget av bomull. Men nå vet jeg det.

Skrevet
Fullt klar over at bomullsindustri ikke er harmløs. Det har jeg heller ikke sagt. Men det går an å fremstille denne uten å drepe noen!

PS. Visste ikke at dongeri er laget av bomull. Men nå vet jeg det.

Ja, det går an, men historien sier noe ganske annet.... Ganske mange mennesker døde før holdningene ble forandret på den fronten, og jeg tror de kjemper enda.

Jeg vet ikke om jeg har lyst til å la dyrene lide på samme måte og like lenge, for noe som er vår feil.... Da syns jeg det er bedre å drive fronuftig jakt der man sørger for at friske og produktive dyr lever videre, og gamle og lite produktive dyr får bli menneskemat. Slik at vi får en frisk viltstamme her i Norge. Det ville ikke vært saken om vi ikke hadde jaktet. Da ville sykdom ha spredd seg, og genetiske feil. Så jegeren gjør faktisk en viktig jobb for naturen her... Nå som ikke rovdyrene kan gjøre den.

Det er ikke bare å innføre flere rovdyr heller, for som noen andre her sa så vet ikke rovdyrene hvor den kan gå og ikke. Og våre sauebønder ville vell klikke....

Skrevet
Ytringsfrihet. Det er det som gjør det greit.

Det som hadde vært galt var om jeg alene (og kanskje noen andre såkalte "idealister") skulle tvunget våre meninger på alle andre, og f.eks. forby alle former for jakt (og slakt) uten å komme med noe som helst løsninger eller alternativ. Noe lignende tror jeg ikke kommer til å skje her i Norge...

Ytringsfrihet har vi jo, det er sant.

Men disse ytringene hadde hatt større gjennomslag hvis de ikke var HELT urealistiske...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...