Gå til innhold

Nordmenn er feite fordi vi nekter å kaste mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Norge er det ikke skikk og bruk å kaste mat. Det er umoralsk og istedet for å kaste maten presser man i seg resten av maten og bruker seg selv som human trash can.

Ingen måte er mer effektiv for å bli feit. Presse i seg maten etter at man er mett fordi det er sløsing med dyrebar mat å kaste den i søpla.

Jeg mener det er omtrent like glupt som å avslutte den siste drinken før man går hjem ifra byen for å legge seg. Man har jo tross alt betalt 100 kroner for den og å ikke drikke den opp da ville være sløsing med penger. Faktumet er selvfølgelig at det bare har negativ verdi å drikke opp resten. Man får bare akseptere der og da at man gjorde en feil da man kjøpte drinken og hive ut resten.

På samme måte har matrester en negativ verdi. Man skal ikke spise opp selv om det er rester. Man kaster maten eller tar vare på den til senere hvis man er ekstra flink.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig enig med deg, det er helt feil å spise opp maten fordi det er mer igjen når man allerede er mett. Javel så har man forsynt seg litt for grådig, skal man straffe seg selv ved å overspise da?

Mye på grunn av det er jeg litt i mot å tvinge barn til å spise opp, det kan lage mye problemer for dem i voksen alder, og gjør det vanskelig for dem å lytte til kroppen signaler om mett og sulten. En veldig god vane er å slutte å spise når man er passelig og behagelig mett, og hvis man overstyrer det hele tiden blir det surr.

Men jeg tror overvektsproblemet er mer sammensatt enn som så, og har også masse å gjøre med for lite mosjon blant annet.

Skrevet

For det første: Overvektsproblemet har mer med at vi beveger oss for lite enn at vi spiser for mye å gjøre. Før spiste vi mye mer raske karbohydrater, mindre grønnsaker, mer fett og mindre proteiner men var likevel slankere, rett og slett fordi vi var mer aktive.

MEN jeg er helt enig i at "spis opp maten din" er en idiotisk måte å tenke på. Eller som jeg fikk høre da jeg var liten "det er stygt å spise mye og la litt være igjen" hva i svarte skulle det bety? At jeg kanskje allerede hadde spist for mye, og at det skulle jeg kompansere for ved å spise enda mer når jeg var blitt mett?

Baktanken er vel å lære folk å moderere porsjoner eller whatever, men det er jo helt bak mål synes jeg.

Barna i Afrika får det ikke bedre om jeg får Diabetes type 2

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg prøver å unngå å kaste mat, men jeg sitter ikke og dytter i meg hvis jeg er mett. Da sparer jeg restene og bruker dem i en annen rett eller fryser ned/setter i kjøleskapet til gjenoppvarming.

Skrevet

Tror kanskje den største årsaken til overvekt og sykdommer

Er et altfor stillesittende liv.

Kroppen er skapt til bevegelse.Masse..

Skrevet

Jeg tror også at problemene er litt mer sammensatt enn som så. Mosjon og bevegelse har mye med saken å gjøre. Det merker jeg bare på meg selv.

Gjest antigartner
Skrevet

Utfra statistikker over økte avfallsmengder, ser det ikke ut som nordmenn har problemer med å kaste mat, akkurat.

Skrevet
Utfra statistikker over økte avfallsmengder, ser det ikke ut som nordmenn har problemer med å kaste mat, akkurat.

Nei, vi har ikke problemer med å kaste mat. Spesielt ikke mat som står i kjøleskapet og blir gammel. Men jeg tror likefult at mange har problemer med å ikke spise opp maten på tallerken. Ikke bare fordi det er umoralsk eller sløseri, men fordi det er så godt også..

Jeg merker det selv. Er det bare en bitteliten kjøttbit igjen, så spiser jeg den ofte. Men både kjæresten min og jeg prøver å være bevisste på at det er dumt å spise mer når man er mett.

Dette med drinker har jeg humret lenge over. Skulle tro at mange liker å legge seg når de er så fulle som de blir den dagen :ler:

Skrevet

Jeg er enig at sløsing er unødvendig, men det provoserer meg grenseløst at man bruker mat som enten straff eller premie.

"Du skal spise opp alt du tar på fatet"

"Hvis du ikke drikker opp melken din nå, så får du den til neste måltid"

"Spis opp maten, så blir det fint vær i morgen"

"Tenk på barna i afrika, vi kan ikke kaste alt sammen"

Da er det MYE bedre at feks foreldre tar ansvar og lager mindre mat, putter mindre på tallerken og går foran som gode eksempler når det gjelder fysisk aktivitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...