Gjest Gjest Skrevet 23. september 2007 #1 Skrevet 23. september 2007 Forsøkte denne boligkrakk-kalkulatoren. Med 100% finansiering på boligpris 2 000 000 kr, med avdragsfritt lån, 6,5% rente og 12% fall i boligpisene, vil tapet etter 2 år være 500 000 kr. Hvis man da må selge fordi man ikke klarer å betale, vil man sitte igjen med gjeld på 500 000 kr og ingen bolig. Ganske skremmende å tenke på! Det er heller ikke umulig at renta blir 7% og fallet i boligprisene blir 15%.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2007 #2 Skrevet 23. september 2007 Linken: http://www.dinside.no/php/art.php?id=397798
Cata Skrevet 23. september 2007 #3 Skrevet 23. september 2007 Med prisfall på 15% og rente på 7,5 så vil jeg tape ca. 100 000. Tror jeg blir her jeg er, jeg.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2007 #4 Skrevet 23. september 2007 Ser at jeg gjorde en feil i første eksempelet. Negativ egenkapital (gjeld) blir 240 000 kroner. I første eksempelet regnet jeg også med renteutgiftene, men de er jo betalt.
gaja Skrevet 23. september 2007 #5 Skrevet 23. september 2007 Noe slikt blir jo bare aktuelt hvis man MÅ selge. Slik arbeidsmarkedet er i dag er ikke det noe problem for de fleste. Det ser heller ikke ut til at det blir mye arbeidsledighet framover. Hvis man har så trang økonomi at man ikke klarer renteoppgangen bør man binde renta.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2007 #6 Skrevet 23. september 2007 Ser at jeg gjorde en feil i første eksempelet. Negativ egenkapital (gjeld) blir 240 000 kroner. I første eksempelet regnet jeg også med renteutgiftene, men de er jo betalt. Ja du bomma litt kan du si.. 12% av 2 mill ble plutselig 500.000. Hmm.. Noe slikt blir jo bare aktuelt hvis man MÅ selge. Slik arbeidsmarkedet er i dag er ikke det noe problem for de fleste. Det ser heller ikke ut til at det blir mye arbeidsledighet framover. Hvis man har så trang økonomi at man ikke klarer renteoppgangen bør man binde renta. Helt riktig. Bo må man jo uansett. Tapet er ikke realisert for salg. MEN jeg synes da at man bør betale ned lånet slik at man har minst 20% EK, først da kan man godt ta avdragsfrihet og heller spare andre steder. Spare bør man UANSETT. Å ha avdragsfrihet og bruke overskuddet til forbruk bør kun gjøres i spesielle situasjoner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå