Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste barn i Norge med norsk opprinelse blir døpt i kriken, men hva mener dere om dette? Also når man døper barna så bestemmer du jo igrunnen hva de skal tro på. Dette med relgionsfridom er jo bare tull for det er jo fatisk foreldrene til barna som bestemmer hva de skal tro på med For eksemepl og tvinge dem til å be bønner til gud før de legger seg, synge før maten osv.

Sett det sånn da at et foreldre par velger og døpe barnet sitt i kirken, hva vil da hende om h*n velger å tro på en annen relgion som voksen ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lite sansen for barnedåp. Enten så dreier det seg om en religiøs innvielse i en religion, og det synes jeg er krenkende når det blir gjort mot et barn som er så lite at det ikke kan avgjøre det selv. Hvis det ikke er en religiøs innvielse, så blir det bare en tradisjonell seremoni gjort fordi "alle andre gjør det" og "det er bare sånn" - noe jeg synes virker lite reflektert, for ikke å snakke om respektløst ovenfor kristendommen som religion.

Skrevet

Det er vel her man har konfirmasjonen. Da er barnet gammelt nok til å velge hva han/hun vil tro på..

Skrevet

Jeg finner hele tanken bak barnedåp ganske makaber. Etter at jeg begynte å høre etter hva presten faktisk sier i en dåp, så får jeg mer og mer frysninger for hver dåp jeg deltar. Når venner eller kjente velger å døpe barna sine stiller jeg likevel opp, jeg respekterer det valget de tar, men jeg kunne aldri ha tatt samme valget selv.

Gjest StockDama
Skrevet

Prester sier mye makabert.

Men så er det disse foreldrene som genuint tror barnet deres ender opp i limbo om de ikke døper barnet sitt og det dør før konfirmasjon, så tror det ville vært en form for tortur å nekte de å døpe barnet sitt så det ikke kommer opp til gud.

De vil jo bare det beste for barnet etter bibelsk tro.

Gjest *delfina*
Skrevet (endret)

Dette med barnedåp er et tema mange mener noe om, og det er få klare svar på om det er riktig eller ikke..

Jeg synes barnedåp er en fin tradisjonsrik handling, men det er veldig synd at det har mistet litt av sin betydning og høytidelighet. Og jeg synes det kunne vært en barne-velsigning e.l. istedenfor dåp fordi det ikke står noe om barnedåp i Bibelen (jeg har ihvertfall ikke sett det).

Jeg synes at voksendåp er helt klart best for da tar man valget selv og det blir mer seriøst og riktig etter min mening! :)

Det kan også reises tvil om det er bra at barn blir påtvunget en tro. Men foreldre som lærer barna sine bord- og kveldsbønner, sender dem på søndagsskolen osv. vil jo bare barnas beste selv om sikkert noen ser på det som at de blir påtvunget det.

Det skaper jo veldig trygghet og gode verdier for barna, og så kan de ta et valg om de vil fortsette med det når de blir eldre.

Endret av *delfina*
Skrevet
De vil jo bare det beste for barnet etter bibelsk tro.

Men det står ingenting om barnedåp i bibelen. I bibelen blir det kun praktisert voksendåp.

Gjest StockDama
Skrevet

hm...daså, hvor fikk de det for seg at barn ikke kan møte gud hvis de er udøpte da egentlig?

Skrevet

Du kan lure på hvor mange av tingene kommer fra som praktiseres ut fra den kristne tro, og som aldri har stått i bibelen.

mennesker lager utfra sitt eget hode, og tolker hit og dit.

Jeg antar at barnedåp kommer av "la de små barna komme til meg".

Men som en sa lenger opp; i bibelen fortelles det kun om voksendåp. Jesus var selv voksen før han lot seg døpe.

Skrevet

Det er jo ikke mange generasjonene siden barn som døde før de rakk å bli døpt ble begravet utenfor gjerdet på kirkegården. Min bestefar forteller en historie om hvordan han og hans bror "stjal" sin døde nevø fra sykehuset og begravet han hos en annen slektning fordi de selv og søsteren (barnets mor) ikke orket tanken på at barnet ikke skulle få hvile på kirkegården.

Hele tanken på at det mest uskyldige som finnes, et lite barn, er så syndig at det må døpes for å kunne komme til himmelen, blir bare helt absurd for meg. Men jeg skjønner godt at dette har vært nok til å skremme folk til å døpe sine barn så raskt som mulig. Tror man virkelig at det er sånn må det jo være en tragedie å ikke få døpt sitt barn.

Skrevet
hm...daså, hvor fikk de det for seg at barn ikke kan møte gud hvis de er udøpte da egentlig?

Hoedargumentet for å døpe barn er arvesynden, som kommer fra det første syndefallet, Eva, Adam og eplet, men det har vært veldig forskellig hvordan dette har blitt tolket, og hvor vektlagt det har vært oppgjennom. Arvesynden fikk sitt store gjennombrudd med Luther, og protestantismen, som la veldig stor vekt på dette med det syndige mennesket og menneskets svake natur.

Skikken med å døpe barna går helt tilbake til ett par hundre år etter kristus, hvor de kristne misjonærene døpte hele husstander når de reiste rundt. Barna ble da tatt med sammen med de voksne.

Jeg antar at barnedåp kommer av "la de små barna komme til meg".

Denne tolkes på flere måter. Feks pinsemenigheten, som praktiserer troende dåp tolker dette verset som at små barn ikke behøver å døpes, fordi de tilhører guds rike uansett. "La de små barna komme til meg, og hindre dem ikke, for de hører guds rike til".

Skrevet
Jeg har lite sansen for barnedåp. Enten så dreier det seg om en religiøs innvielse i en religion, og det synes jeg er krenkende når det blir gjort mot et barn som er så lite at det ikke kan avgjøre det selv. Hvis det ikke er en religiøs innvielse, så blir det bare en tradisjonell seremoni gjort fordi "alle andre gjør det" og "det er bare sånn" - noe jeg synes virker lite reflektert, for ikke å snakke om respektløst ovenfor kristendommen som religion.

Enig.

Skrevet

Jeg kommer til å døpe mine fremtidige barn og oppdra dem i en kristen tro. Med det mener jeg ikke full pakke med søndagsskole, bønn hver kveld osv. men de kommer til å lære om kristne verdier, være med i kirken en gang i blandt og nattahistorien kommer en gang i mellom til å være fra barnebibelen i stedenfor en eventyrbok. I og med at de kommer til å få en kristen barneoppdragelse er det som naturlig at de blir døpt, da det er vanlig innen den kristne kirke med barnedåp.

Jeg anser, som jeg er inne på over, religion som en del av barneoppdragelsen. Siden jeg er kristen selv er det naturlig at min barneoppdragelse vil hente elementer fra kristendommen.

Som med mange andre ting mener jeg at dette er noe foreldre etter beste evne velger for barna. Så sant det ikke er snakk om indoktrinering og at praktisering av religionen i stor grad påvirker livet til barna ser jeg ikke at dette skal slå værre ut enn tilfeller hvor det viser seg at foreldre har valgt feil bosted (f.eks. by vs bygd), skole (f.eks. offentlig skole vs steinerskole), fritidsaktiviteter (f.eks. ikke motivere til noen form for aktivitet vs pushe hardt), kosthold (f.eks. sunt vs ikke sunt, vegetar vs ikke vegetar), oppdragelse (f.eks. veldig streng vs fri) osv. Jeg kan ikke se at litt kristendom skal skade. Når barnet blir gammel nok (konfirmasjonsalder) skal h*n selvsagt få velge selv.

Jeg ser jo at dette vil påvirke barnet, men det motsatte tilfellet hvor barna ikke blir døpt, blir fritatt fra emner om kristendommen på skolen og heller ikke lærer noe om kristendommen hjemme blir i like stor grad påvirket.

Skrevet

Vårt barn skal ikke døpes!!

Jeg er ikke kristen og ingen i min eller min samboers familie er det heller. Jeg synes det blir helt feil at det skal stå to faddere å love på tro og ære at de skal se til at barnet vokser opp i den kristne tro. Det er jo rett og slett å lyve i kirka og det gjør man bare ikke.

Hvis barnet vårt vil døpes senere er det helt opp til det å bestemme det selv.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes både barnedåp, søndagsskole og religiøs opplæring av mer eller mindre kristine foreldre er helt ok DERSOM man også aksepterer at barnet sier "nå vil jeg ikke gå på søndagsskole mer" eller "nei mamma jeg vil konfirmeres borgerlig". Og med det mener jeg reell aksept - uten "represalier".

Skrevet

Jeg er pinsevenn og mine barn kommer ikke til å bli døpt når de er små. Jeg mener dette er noe man bør gjøre når man er gammel nok til å bestemme det selv, dette er også det som ble praktisert i Bibelen.

Men de kommer til å bli dedicated til Gud i en kirkelig seremoni og vil få en kristen barneoppdragelse.

Skrevet
Jeg synes både barnedåp, søndagsskole og religiøs opplæring av mer eller mindre kristine foreldre er helt ok DERSOM man også aksepterer at barnet sier "nå vil jeg ikke gå på søndagsskole mer" eller "nei mamma jeg vil konfirmeres borgerlig". Og med det mener jeg reell aksept - uten "represalier".

Enig med deg Blondie.

Mna må gjerne oppdra barn etter sin egen tro, så lenge det foregår under normale og vanlige forhold. Det vil si uten skremmselspropaganda, tvang til å be, gå på søndagsskole ol.

Jeg har bevisst ikke påvirket mitt barn i noen religiøse retninger. Heller ikke innen mitt livssyn. Jeg ville hun skulle finne det ut selv. Jeg håpet selvfølgelig at hun ville velge min vei, innen det alternative, slik som sjamanisme eller lignende. Kjærlighet til ALT levende. Og ikke favoritisering av de som tror og ikke tror.

Jeg introduserte henne både for kristendommen og hva den gikk ut på. Hun har gått på søndagsskole, men vi sluttet der så fort hun ikke ville mer.

Nå som hun er blitt ganske stor, vet hun alt om min vei. Jeg fortalte henne den for et par år siden. Fra hun sluttet i søndagsskolen og frem til i dag, forteller hun meg nå at hun har samme livssyn so meg.

Jeg tror det er viktig å introdusere barna for diverse religioner. Da skaffer de selv den kunnskapen de trenger, for å velge selv hva som er riktig for dem.

Skrevet
De fleste barn i Norge med norsk opprinelse blir døpt i kriken, men hva mener dere om dette?

Jeg mener at det er riktig å vente til barna er gamle nok til å bestemme selv om de vil la seg døpe eller ikke. Derfor bør man ikke døpe barn. Har aldri hatt sansen for tvansgdåp. Kommer ikke til å få det heller.

Skrevet
Jeg mener at det er riktig å vente til barna er gamle nok til å bestemme selv om de vil la seg døpe eller ikke. Derfor bør man ikke døpe barn. Har aldri hatt sansen for tvansgdåp. Kommer ikke til å få det heller.

Enig med Pastor Knut og flere andre i tråden. Hva man tror på er personlig og noe en bør få bestemme selv. Jeg er ateist og dåp er derfor ikke aktuelt for mine barn uansett, men hadde man hypotetisk sett hatt en liknende "innlemmelse" av barn i ateismen ville dette også blitt feil i mine øyne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...