Gjest Gjest_Jente_81_* Skrevet 22. september 2007 #1 Skrevet 22. september 2007 For første gang fikk jeg høre, nei vi deponerer ikke her. Du kan få byttelapp eller bytte i noe annet......... Er det lovlig? Ikke at jeg driver og deponerer på ting og leverer dem tilbake, men akkurat i dag skulle jeg ha et skjørt som skulle passe til en topp jeg ikke hadde med..... en sjangs å ta!
Dru Skrevet 22. september 2007 #2 Skrevet 22. september 2007 Butikker plikter ikke å gi den ekstra-servicen, nei.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 22. september 2007 #3 Skrevet 22. september 2007 For første gang fikk jeg høre, nei vi deponerer ikke her. Du kan få byttelapp eller bytte i noe annet......... Er det lovlig? Ikke at jeg driver og deponerer på ting og leverer dem tilbake, men akkurat i dag skulle jeg ha et skjørt som skulle passe til en topp jeg ikke hadde med..... en sjangs å ta! men om du får med byttelapp er det vel ikke noe problem?
Kykkelikokos Skrevet 22. september 2007 #4 Skrevet 22. september 2007 Det er veldig vanlig i i helger, fordi folk misbruker deponeringsmuligheten til å bruke klær/sko i helgene, og så levere tilbake og få pengene etterpå. Det er ingen regler som sier at butikker må tilby deponering i heletatt. Så lenge du har sett produktet i butikken og velger å kjøpe det, så må det regnes som kjøpt, såfremt det ikke var skjulte feil på varen. Det at noen butikker ønsker å tilby deponering er bare en ekstra tilleggstjeneste de strengt tatt ikke behøver å ha.
Merneith Skrevet 22. september 2007 #5 Skrevet 22. september 2007 Første gang? Synes det er rimelig at butikker ikke deponerer. Har bare erfart at de store kjedene er villige til det.
Gjest Tulipa Skrevet 22. september 2007 #6 Skrevet 22. september 2007 men om du får med byttelapp er det vel ikke noe problem? Det er jo litt kjekkere å få pengene igjen om varen ikke passer. Jeg deponere alltid pengene hvis jeg er usikker - f.eks. når jeg kjøper noe til sønnene mine - det er veldig greit å få pengene tilbake dersom man vil returnere varen ..
Gjest Elastica Skrevet 23. september 2007 #7 Skrevet 23. september 2007 Å deponere er absolutt en ekstraservice som butikken ikke plikter å tilby. Bytterett mot å få tilgodelapp er også strengt tatt en ekstraservice som ikke er lovpålagt.
Gjest Tulipa Skrevet 23. september 2007 #8 Skrevet 23. september 2007 Å deponere er absolutt en ekstraservice som butikken ikke plikter å tilby. Bytterett mot å få tilgodelapp er også strengt tatt en ekstraservice som ikke er lovpålagt. Hvis jeg ikke har tid til å prøve en vare eller kjøper noe til sønnene mine så spør jeg alltid om det er mulig å bytte varen om den ikke skulle passe. Kjøper ikke ting jeg er usikker på om jeg ikke vet at der er mulighet for å bytte/få igjen pengene.
bella domina Skrevet 24. september 2007 #9 Skrevet 24. september 2007 (endret) Det er det mange som gjør, men ihht. kjøpsloven har ikke forbruker krav på å bytte en vare kjøpt på fast utsalgssted. Det er butikkene som er "snille" med oss. Dersom du er villig til å kjøpe uten å prøve, er jo det strengt tatt en risiko du selv velger å ta, strengt tatt urimelig at butikken skal måtte svi for det vel? MEn likevel gjør altså mange butikker det i dag, syns jeg merker at det strammes inn litt etterhvert nå. Endret 24. september 2007 av bella domina
Gjest Marillia Skrevet 24. september 2007 #10 Skrevet 24. september 2007 Deponering er nok bare en ekstraservice ovenfor oss kunder, og man kan ikke forvente at alle butikker deponerer heller. Jeg synes at ordningen med å deponere er kjempeflott, da man som trådstarter kanskje ikke alltid vet om et plagg passer til noe man har hjemme. Likevel tror nok jeg at det blir litt misbrukt; Moren min kjøpte en bukse, og var vel fornøyd. Da hun kom hjem, prøvde hun buksen enda en gang, og stakk hendene i lommene. Og der lå det en konsertbillett . Stemplet lørdagen før... Da er det passe frekt at man deponerer på en bukse, bruker den lørdagen, og leverer den inn igjen på mandag.
Zero Skrevet 24. september 2007 #11 Skrevet 24. september 2007 (endret) Syns det er urimelig å skulle forvente at man skal kunne deponere. Er selvfølgelig situasjoner hvor man har lyst og det kunne passet best for kunden, men at butikker i det hele tatt gjør det er jo en stor risiko, når man vet at mange bruker plagget en helg og leverer det igjen etterpå. Men store kjeder gjør det jo fortsatt, H&M for eksempel. Endret 24. september 2007 av Zero
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå