Gå til innhold

Dere med parkett hjemme

Anbefalte innlegg

Gjest Husbyggern
Skrevet

Ja, overskriften sier det meste.

Vi bygger hus, og skal velge parkett.

Vi liker rene linjer, ikke mye krims-krams uten å være minimalsitiske.

Det må være en parkett av god kvalitet som ikke blir ødelagt med en eneste gang. Har sett nok av parketter til 299 pr kvadrat som er ødelagt etter tre måneder i hus med barn.

Har lagt min elsk på industriparkett av eik. Slike små staver ala Gardermoen. Kan slipes flere ganger og er utrolig kul å se på. Men er den gunstig å ha hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merbau parkett.

Fornøyd med selve parketten, men at den er så mørk er ikke særlig praktisk.

Alt rusk vises! Og alle mine lyse, lange hår, kattens hårdotter osv er VELDIG synlig.

Skrevet

Merbau er omtrent ikke å få tak i lenger fordi det er regnskogtømmer.

Skrevet

Se der var det noen med parkett ja :)

Er ikke merbau en mørk tresort også?

Vi vil ha eikeparkett, men det er så store forskjeller......

Gjest Deception
Skrevet

Merbau er mørk, ja.

Jeg er upraktisk og foretrekker helt lyst gulv. Gjerne hvitkalket eik, eller (totalt upraktisk) heltregulv i samme finish. Bjørkeparkett er også veldig fint, men ikke noe særlig slitesterkt.

Skrevet

Hvitkalket eik?

Ikke lakkert?

Hadde hvitkalket tregulv før, men tror det var furu. (ikke vi som la)

Det var kjempefint, men jeg ser for meg at det bør være lakket med tanke på barn osv? Eller går det greit?

Gjest Deception
Skrevet

Sannsynligvis er det lakket, også. For vår del er det foreløpig uaktuelt, fordi vi har allerede parkett av lønn i stua (var her da vi kjøpte huset), og vi har hund som gjør sitt for å ødelegge alle gulv.

Men eik er generelt et godt tips, for det er hardt og ripebestandig.

Skrevet

Vi har eikeparkett, og det er alt annet enn hardt og ripebestandig.. Men jeg tror det er en billig type eller noe.

Skrevet

Stue - Mahogni (?). Mørk, med litt rødlig skjær.

Soverom - Eik

Ville nok ikke valgt mahogni selv. Upraktisk for alt støv synes med en gang.

Riper kommer, men sånn blir det. Hjemme hos foreldrene mine måtte vi alltid være så utrolig forsiktig i stua for at det ikke skulle bli riper. De har eikeparkett. Her hjemme har vi parkett i alle rom (bortsett fra badene og vaskerommet) og vi tar ingen spesielle hensyn (bortsett fra å ikke gå inne med sko med høye heler).

Blir det riper, så vitner jo bare det om at her bor det folk. Om noen år får vi bare slipe gulvene. Enkelt og greit.

Skrevet

Jeg har eikeparkett - en skikkelig solid og hardfør parkett av meket, Kährs - er veldig fornøyd med den og har valgt den i alle rom i huset bortsett fra bad og vaskerom.

Gjest Gjest_karianne_*
Skrevet
Merbau parkett.

Fornøyd med selve parketten, men at den er så mørk er ikke særlig praktisk.

Alt rusk vises! Og alle mine lyse, lange hår, kattens hårdotter osv er VELDIG synlig.

Vi har også Merbau parkett og er kjempefornøyde med det. Kattehår og smuler vises selvfølgeleg litt meir på dette enn ein vanlig eikeparkett, men så er det veldig stilig. Bruker tørrmopp nesten kvar dag, og har ein liten håndstøvsuger montert i stova. Det tek ca 2 min. å tørke av golvet. Det viser også veldig godt at det er reint og fint :) Vi har hatt vår parkett i ca 3 år, og hadde valgt det same om vi skulle gjort det igjen.

Skrevet

Vi har eik rustikk. En billig type, men vi er så utrolig fornøyd! Det er ikke en eneste kvist i parketten, og den er mye mer slitesterk enn den dyre vi hadde i den forrige leiligheten vi eide. Den har ikke heller ikke sprukket etter ni måneder med golvvarme. Det er forøvrig 4-stavs vi har, og den har mye mer fargespill enn vanlig 3-stavs.

Gjest Husbyggern
Skrevet
Jeg har eikeparkett - en skikkelig solid og hardfør parkett av meket, Kährs - er veldig fornøyd med den og har valgt den i alle rom i huset bortsett fra bad og vaskerom.

Denne skal jeg notere meg....

Var den dyr?

Skrevet
Denne skal jeg notere meg....

Var den dyr?

Ja, den er forholdsvis dyr - husker ikke pris for det er over 5 år siden vi bygde hus - og utgiftene var formidable :jepp:

Skrevet

Vi har 15 mm oljet 3-stavs eikeparkett fra Kährs (Copenhagen naturolje), er kjempefornøyd. Gulvet er klassisk (ikke noe som er umoderne om 5-6 år), pent, varmt og ser ut som det det er: et tregulv. Personlig synes jeg lakkerte gulv har en fare for å se litt for "plastikk" ut. Men så synes jeg ikke det gjør noe at det kommer riper heller, de synes heller ikke så veldig i oljede gulv. Vi betalte 415 kr pr kvm, veiledendepris lå vel på 450 kr/kvm.

Industriparkett er kjempelekkert, men skal man ha det på høykant så bygger det 23 mm slik at du må ha tilpasset dørkarmer etc til dette (greit om man tar hensyn til det i et nybygg, litt verre i eldre hus). Er og en smule vankeligere å legge og koster gjerne 6-700 kr ++ pr kvm (uten legging). Men fint er det ;)

Skrevet

Har kikket på gulvene til Kährs nå, og der falt jeg vel egentlig for de eikegulvene som var naturoljet ja :)

Var ikke så utrolig ille kvadratpris da, om det er god kvalitet.

Hvor lenge har dere hatt det? Og hvor mye har det vært utsatt for mtp barn osv.... Og er det hakkete og slitt?

Gjest Gjest_hm_*
Skrevet

Vi holder på å legge mattlakkert eikeparkett på soverommene i 2. etasje nå. Den er kjøpt til kampanjepris på ..... ja hva heter det ....i allefall, byggeavdelingen som er under Coop. Kr 199,- m2. Veldig fin, men jeg vet ikke kvaliteten på langvarig bruk.

Vi ser for oss å bruke Kahrs parkett i stua, kjøkken, gang etc. For å spare noen kroner (på kort sikt?) har vi kjøpt billig parkett for å ha på soverommene. Ikke så stor slitasje der. Den vi kjøpte er svært lik Kahrs sin mattlakkerte parkett, og så langt er jeg veldig fornøyd. Men som sagt jeg vet ikke kvaliteten ved langvarig bruk.

Ønsker meg aller helst olja parkett. Man er redd det blir mye vedlikehold. Derfor falt valget på mattlakkert. Den ligner ganske bra på oljaparkett, og den virker ikke "plastic". Har nå enda ikke kjøpt parkett til 1.etasje (stue, kjøkken, gang) så jeg har fortsatt ikke bestemt meg om det blir olja eller mattlakkert der.

Skrevet
Har kikket på gulvene til Kährs nå, og der falt jeg vel egentlig for de eikegulvene som var naturoljet ja :)

Var ikke så utrolig ille kvadratpris da, om det er god kvalitet.

Hvor lenge har dere hatt det? Og hvor mye har det vært utsatt for mtp barn osv.... Og er det hakkete og slitt?

Vi har ikke hatt det så lenge, ble ferdiglagt i mai slik at vi har ikke fått testet det så mye. Ikke har vi barn heller, men er "tante&onkel" til en liten hund som spoler litt rundt uten at det har gjort noe skade. Vet vi fikk noen riper da vi satte på plass oppvaskmaskinen, men jeg kan ikke se de lenger så de satte ikke dype spor for å si det sånn. Som jeg sa tidligere, jeg er ikke opptatt av at det skal se nytt og ubrukt ut i all evig framtid (hadde jeg vært det kunne jeg like gjerne kjøpt laminatgulv), slik at dersom det kommer riper så er det ikke verdens undergang ;) Men gulvet er virkelig fint, varmt og gå på, og vi har fått masse skryt!

Skulle vi noensinne bygge hus selv så vil jeg dog vudere å bruke plankegulv i douglasgran fra Dinesen, de er utrolig flotte! Og de tåler faktisk ganske mye, rett og slett fordi de er ikke så harde så klarer de å "heale" seg selv mot mindre hakk og riper. Ligger mange slike gulv i både butikker og showroom i utlandet (bla i Jigsaw i London) slik at man kan se hvor flott de holder seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...