Gå til innhold

noen med erfaring med hormonspiral?

Fremhevede innlegg

Gjest kaisis
Skrevet

Teksten er vel spørsmål nok.

Har fått hormonspiral,som skal sitte ca 5 år.Er deppa,vekta øker,sliter med leddene????? :oops:

Videoannonse
Annonse
Gjest Trude Luth
Skrevet

Jeg fikk satt inn hormonspiral for et drøyt år siden og er kjempefornøyd. Har nesten ikke hatt mensen siden april i fjor, kun et par "drypp" en gang i mnd. Jeg har tidligere brukt både p-piller og vanlig spiral og vært plaget med mange småblødninger (p-piller) og kjempeblødninger (kobberspiral). Like etter at jeg satte inn hormonspiralen var jeg en del plaget av kviser, men det gikk over etter ca 3 mndr og ellers har jeg gått opp ca 3 kg. Alt i alt må jeg si at jeg er veldig fornøyd med hormonspiralen og har aldri hørt om noen som har fått slike problemer som deg pga den. Jeg tror du bør bestille deg en time hos lege/gynekolog for sånn kan du ikke fortsette å ha det :(

Gjest Scampi
Skrevet

Hos meg tar det ca et halvt år før jeg er regelmessig igjen etter å ha satt den inn. Så hvis det ikke er så veldig lenge siden du fikk den, må du kanskje bare smøre deg med tålmodighet. Ellers er den jo på linje med mini-pillen, så den er ikke så sterk som p-pillen. Jeg reagerer voldsomt på p-piller, og kan bare bruke mini og/eller hormon-spiral.

Ta en telefon til legen din - bedre å spørre en gang for mye enn for lite - lykke til :)

Skrevet

jeg fikk også satt inn hormonspiralen levonova for et drøyt år siden. hadde en kraftig blødning med det samme, men etter det har jeg ikke blødd en dråpe noe jeg er fantastisk fornøyd med. merket heller ikke noe til vektøkning eller andre plager i det hele tatt.

p-piller derimot- aldri mer!!

er strålende fornøyd med å ha funnet en prevensjons-metode som er så enkel og krever så lite tanke!

synd det ikke virker sånn for deg. ta en prat med legen du!

klemmer Lemoni*

• 3 uker senere...
Skrevet

Er ubetinget fornøyd med hormonspiral - ikke mens, ingen bivirkninger. Ble gravid 14 dager etter at jeg tok den ut, så det kan ikke være mye hormoner i den.

En ulempe i begynnelsen - min kjære stakk seg litt på trådene som henger ut. Disse mykner etterhvert, ellers kan legen klippe dem litt kortere.

Skrevet

Har nå min andre hormonspiral, er veldig fornøyd!

Men denne siste gangen tok det veldig lang tid før kroppen "vendte seg til den", hadde masse småblødninger og andre småplager som jeg tror skyldtes den. Plutselig etter ca. 15 måneder rettet alt seg "over natten".

Så ha litt tålmodighet og se om det ikke retter seg av seg selv i løpet av noen måneder.

Gjest 3barnsmamma
Skrevet

Heisan. Nå har jeg hatt hormonspiral i ca 6 mnd. Har vært utrolig fornøyd. Blør ingenting . Men nå har jeg nettopp begynt å få smerter i alt av ledd. Har aldri vært plaga med sånt før. Så jeg tenkte dette kanskje kunne komme av hormonspiralen. Har prøvd å lete på nett om andre også har opplevd dette. Har ikke funnet det før jeg leste dette.Det står jo ikke noe om det i bivirkningsoversikten til hormonspiralen. :(

Søsteren min har også vært plaget av smerter i muskler og ledd. Hun går på attføring pga av dette. Legene har ikke funnet noen diagnose. Hun har hatt hormonspiral i 4.5 år. Kom plutselig på dette.

Gjest sunshine-t
Skrevet
Teksten er vel spørsmål nok.

Har fått hormonspiral,som skal sitte ca 5 år.Er deppa,vekta øker,sliter med leddene????? :oops:

jeg har også denne, men jeg er kjempefornøyd. har ike hatt noen bivirkninger eller noe. ikke mensen helelr for den saks skyld :)

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Det tok 9 måneder før spiralen "gikk seg til" (blødninger + smerter i 3 mnd, fin periode i 3 mnd, blødninger i 1 mnd, fin periode i 1 mnd, blødninger i 1 mnd).

To år etter jeg hadde satt den ikk hadde jeg en periode på 2 mnd hvor jeg var "gravid": spøy og hadde brystspreng/masse melk. Ikke var jeg gravid, men stoffskiftet var helt på "tur". Dette gikk over av seg selv.

Nå har jeg hatt spiral i 2 år og 8 mnd og har den siste måneden vært "gravid" igjen: spyr, brystspreng, null overskudd, humørsvigninger (begynner å gråte av ingenting), og vektøkning.

Og nei, jeg er ikke gravid nå heller. Soffskiftet er derimot "på tur igjen", og legen mener det er stor sannsynlighet for at det er hormonspiralen :(

Så nå skal spiralen ut, og jeg krysser fingrene for at det gir seg (veldig kjedelig å være "gravid" uten å faktisk være det - spesielt kvalmen og spyinga).

Det er forholdsvis uvanlige bivirkninger, men jeg har tidligere reagert på p-piller ("epileptiske anfall" som igjen bidro til sterke bilyder på hjertet), så det kan nok være at jeg er litt "følsom" for hormoner.

Hvis det ikke er så lenge siden du satt inn spirael ville jeg venta og sett om det "gikk seg til". :lol: Det er en veldig enkel perevensjon prevensjon når en ikke har bivirkninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...