:-) anna Skrevet 22. september 2007 #1 Del Skrevet 22. september 2007 Vi skal feire jul sammen med søsken og besteforeldre i år, og med fire unger blir det antageligvis massevis av gaver. Sist vi var så mange sammen merket jeg at det rett og slett ble litt for mye. Ungene ble rett og slett ganske uspiselige og overstimulerte etterhvert som de vrengte av papiret på gave etter gave etter gave uten å se skikkelig på dem engang. I tillegg tok det jo enormt lang tid, så ungene ble helt utslitte etterhvert. Så i år har jeg og svigerinnen min snakket om at vi ikke skal ta med alle gavene hjem til foreldrene mine. Rett og slett for å gjøre kvelden mer gjennomførbar for alle sammen. Hvordan gjør dere andre det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2007 #2 Del Skrevet 22. september 2007 Jeg synes det høres ut som en god ide Det kan fort bli litt mye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wildy Skrevet 22. september 2007 #3 Del Skrevet 22. september 2007 Vi deler opp gavene, samt at jeg skyr julaften med altfor mange sammen. Hadde en julaften fra helvete for mange år siden, med en haug med unger, sju svartsekker med gaver og fullstendig kaos. Etter den opplevelsen har jeg gjort det slik at ungene får pakke opp en liten gave på morgenen, gjerne noe de kan holde på med utover dagen, det meste av gaver på kvelden, men jeg legger også unna endel slik at det er noen under treet morgenen både 1. og 2. juledag. Mye koseligere og det virker som ungene koser seg mer med gavene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moncler Skrevet 22. september 2007 #4 Del Skrevet 22. september 2007 Tradisjoner er tradisjoner. Jeg liker at jeg ferier jul på samme måte som jeg alltid har gjort. ALLE gavene skal åpnes julaften på kvelden, det skal være fullt kaos og mange barn. En annen sak er om det er nødvendig å kjøpe gaver til gul og hvermann. Kjøper til min nærmeste familie og et par venner. Alle muig tullegaver fra omgangsvenner synes jeg er unødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tulipa Skrevet 22. september 2007 #5 Del Skrevet 22. september 2007 Tradisjoner er tradisjoner. Jeg liker at jeg ferier jul på samme måte som jeg alltid har gjort. ALLE gavene skal åpnes julaften på kvelden, det skal være fullt kaos og mange barn. En annen sak er om det er nødvendig å kjøpe gaver til gul og hvermann. Kjøper til min nærmeste familie og et par venner. Alle muig tullegaver fra omgangsvenner synes jeg er unødvendig. Helt enig med deg. Jeg ville heller redusert antall gaver enn å rasjonere ut julegavene. For meg er julaften "hellig" - da er det tradisjonene som teller, og ikke fornuften. Vi liker best å feire jul sammen med den nærmeste familien - så julen feires i eget hus - etter våre egne tradisjoner som er blanding av de kjæreste minnene fra min barndoms jul - tilpasset den moderne moren jeg er i mitt eget hus. Gaver til venners barn har vi kuttet ut for flere år siden - det ble bare mas og tull av det .. Måtte alltid ha masse gaver på lur i tilfelle, tilfelle ... enkelte ganger måtte vi ut i hu og hast å finne noe - fordi det plutselig stod folk på døren med gaver som vi ikke hadde regnet med. Nå kjøper jeg kun gaver til følgende: Min mann Mine foreldre Mannens foreldre Mannens bror (fordi han er barnløs) Nieser og nevøer (3 stk) Min tante Mine barn Det er rett og slett deilig å kutte ned på gavene - nå er julen og gavene blitt kos .. Jeg elsker å kjøpe gaver til ungene mine - skjemmer dem bort i julen og kjøper noe jeg vet de ønsker seg veldig .. Julegavene skal deles ut kvelden på julaften - som seg hør og bør .. Ungene mine har aldri fått åpnet en eneste gave om morgenen .. da har de julekalenderen - som ofte inneholder noe ekstra den 24. Jeg gleder meg allerede til jul - og tror sannelig jeg skal begynne på kalendergavene allerede .. Kanskje jeg skal lage en til min kjære mann også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 23. september 2007 #6 Del Skrevet 23. september 2007 Tradisjoner er tradisjoner. Jeg liker at jeg ferier jul på samme måte som jeg alltid har gjort. ALLE gavene skal åpnes julaften på kvelden, det skal være fullt kaos og mange barn. En annen sak er om det er nødvendig å kjøpe gaver til gul og hvermann. Kjøper til min nærmeste familie og et par venner. Alle muig tullegaver fra omgangsvenner synes jeg er unødvendig. enig. julaften er julaften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moncler Skrevet 23. september 2007 #7 Del Skrevet 23. september 2007 Godt å høre at flere enn meg setter pris på tradisjoner. En annen ting jeg vil oppfordre til er at om du synes noe med julen er et ork, så heller dropp det. Personlig elsker jeg julen og alt som har med forberedelser å gjøre. Eneste som da kan ødelegge stemningen er en eller annen surpomp som bare klager på hvor mye ork det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Julianne Skrevet 23. september 2007 #8 Del Skrevet 23. september 2007 Enig med andre her, jeg nekter å fordele gaver utover. Julegaver er på julaften. Noe man kan gjøre, er å begrense gavehavet. Tidligere byttet vi gaver til barna med mange av våre venner. Det går an å avtale at man kutter ut dette, og heller eventuelt finne på noe sammen før eller etter jul. Da ble det pluttselig kun gaver fra den nærmeste familie, noe som er overkommelig å pakke opp i løpet av kvelden. Hos oss er vi også nøye på å dele ut en og en gave, og at pakkene pakkes opp før neste deles ut. Tar litt tid, men er veldig hyggelig, og vi gjør det mens vi tar kaffe og kaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kamela Skrevet 23. september 2007 #9 Del Skrevet 23. september 2007 La det ligge igjen noen pakker under treet hjemme som dere kan åpne i ro og mak etter frokosten 1. dag (eller når dere måtte komme hjem). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 23. september 2007 #10 Del Skrevet 23. september 2007 I min familie har vi blitt mer obs på at vi heller kjøper en stor og skikkelig gave til ungene fra hver giver, i stede for å kjøpe flere mindre gaver. Synes mange har en tendens til det, at de absolutt må gi flere gaver fra hver giver, og da er det klart det blir mye. Om man klarer å avtale dette på forhånd blir det lett halvparten så mange gaver til hver unge, men de tingene de får er desto finere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 23. september 2007 #11 Del Skrevet 23. september 2007 Hvis man er mange søsken med egne barn har man selvsagt lyst å gi gave til alle disse barna og dermed blir det for mange gaver på julaften. Dette har jeg sett selv når jeg har vært tilstede ved småbarns jul. Jeg synes derfor det å ta vekk noen og fordele til andre dager er en fornuftig ide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moncler Skrevet 23. september 2007 #12 Del Skrevet 23. september 2007 Er det virkelig så ille med litt kaos? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 23. september 2007 Forfatter #13 Del Skrevet 23. september 2007 Det er ikke alt kaos som er bra kaos. For vår del er det snakk om fire barn, som tidligest kan begynne på pakkene sånn i seks - sjutida. Da kan det ta en lang stund utover kvelden før vi faktisk er ferdig. Og naturlig nok blir ungene rimelig slitne og oppgira. Min svigerinne kommer dessuten fra en stor søskenflokk, og deres barn får naturligvis en del flere gaver enn våre på grunn av at de har så mange tanter og onkler. For noen år siden endte vår sønn i krampegråt fordi vi hadde vært ubetenksomme og plassert vår families gaver under treet sist. Dermed ble de åpnet først og så var det ingen flere gaver til ham. (Han var fire og ikke helt mann nok til å akseptere at det var slutt på gavedrysset for hans del, mens kusinen fremdeles fikk gave på gave) Men jeg vil jo helst at de skal åpne gavene på julekvelden da. det er jo DET som er selve dagen. Og ettersom vi skal være på juleferie i en uke er det liksom ikke det samme å åpne resten i januar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leya Skrevet 24. september 2007 #14 Del Skrevet 24. september 2007 Julaften er julaften, men det går an å være litt lur selv om! Hva med en liten gaverunde på formiddagen med gaver fra vennene også tar man familiegavene på kvelden? Da varer moroa lenge da! (Vi begynte å åpne gaver natt til julaften en gang vi..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moncler Skrevet 24. september 2007 #15 Del Skrevet 24. september 2007 Julaften er julaften, men det går an å være litt lur selv om! Hva med en liten gaverunde på formiddagen med gaver fra vennene også tar man familiegavene på kvelden? Da varer moroa lenge da! (Vi begynte å åpne gaver natt til julaften en gang vi..) Morroa varer lenger om man venter til kvelden mener jeg, er jo ventetida som er halve morroa. Er greit nok at barna får en gave tidlig på dagen for å ha noe nå pusle me, men voksne må vel klare å vente? Julegaver skal åpnes ettter julemiddagen, men før man går og legger seg den kvelden. Dette er i hvertfall ikke jeg villig til å rikke på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 24. september 2007 #16 Del Skrevet 24. september 2007 (endret) Morroa varer lenger om man venter til kvelden mener jeg, er jo ventetida som er halve morroa. Er greit nok at barna får en gave tidlig på dagen for å ha noe nå pusle me, men voksne må vel klare å vente? Julegaver skal åpnes ettter julemiddagen, men før man går og legger seg den kvelden. Dette er i hvertfall ikke jeg villig til å rikke på. Det er vel ikke de voksnes gaver som er problemet? Det er MENGDEN gaver til barn. Mengder som er så store at det er fysisk umulig å komme gjennom åpning av dem i løpet av en alminnelig julekveld? Hvis du ikke har opplevd en slik mengde gaver og de grinete ungene som følger med så synes jeg du skal la være å uttale deg. Jeg har sett det og har full forståelse for de foreldrene som føler de må spre gavene litt utover. Det synet medførte også helt annen type gavegiving fra meg. Og nei det er ikke alltid like enkelt å be "heile" slekta om å gå sammen om større gaver for det hender jo at det er snakk om mine barn og dine barn og våre barn og disse barnas sett med særbesteforeldre, særtanter og onkler, osv. Endret 24. september 2007 av Blondie65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moncler Skrevet 24. september 2007 #17 Del Skrevet 24. september 2007 Jeg har opplevd store gavehauger ja, men sutrete unger på julaften? Nei, kan ikke huske å ha sett det. Søstern min sin unge få litt i overkant mye gaver. Det er fordi de kjøper gaver til vennene sine unger, og at besteforeldrene gjerne kjøper 3-4 gaver hver. Det er egentlig ganske unødvendig, men så lenge de ikke sier noe på det selv, så gjør det ikke meg så mye. Julaften er liksom den dagen i året man har lov til å skeie ut mener nå jeg. Om barna får så mye gaver at de må begynne å deles ut over flere dager burde man begynne å bremse opp litt mener nå jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 24. september 2007 #18 Del Skrevet 24. september 2007 Har ikke feiret jul med små barn på mange år, så jeg kan vel ikke helt uttale meg på dette. Har feiret jul med "unge ungdommer" under konfirmasjonsalder, som får en god del gaver da, men de er gamle nok til at de ikke blir sutrente småunger. Så det blir ikke det samme. Jeg har personlig aldri fått en gave på morgenen heller, og igrunnen ikke sett behovet for det heller. (I min familie trenger man nemlig ikke "fylle tiden" på julaften, det er nok å gjøre denne dagen, besøke besteforeldre før middag, og så er det jo "reien til julestjernen" som man må se før besøkene. Og så er det juleheftene, som vi aldri fikk se før julaften, også er det det å bare gleeeeeeede seg.) Men jeg vet jo at andre familier har et annerledes, og med en sånn julaften sonm hos svigers, f.eks, så kan jeg skjønne behovet, for da er det liksom ikke noe å gjøre før middag, ingen som skal besøkes... Men jeg lagrer dette i bakhodet. EN gave til hvert barn. Ikke mange. Og gjerne gå sammen med noen og kjøp en større gave. Ok, grei deal. Kjøper bare gave til to små barn jeg da. Det ene er sønnen til et vennepar.... noe som visstnok er en uting... burde vi slutte med det? Synes bare det er koselig jeg, hadde ikke kjøpt julegave til barn på årevis, før denne ble født. Nå har vi i tillegg min nyfødte svoger da, ham MÅ vi jo kjøpe gave til, det er min manns lillebror! Hmm... spørre mamma'n om de får for mange pakker, kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 24. september 2007 Forfatter #19 Del Skrevet 24. september 2007 Jeg synes faktisk ikke at ungene får for mange gaver. Problemet er heller at de får så store flotte gaver fra alle. Uansett om det er venner eller tanter, eller hvem det nå er, så skal man liksom gi ungen den perfekte gaven. Helst en leke eller dyre klær. Ingen kjøper strømpebukser eller undertøy lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moncler Skrevet 24. september 2007 #20 Del Skrevet 24. september 2007 Jeg synes faktisk ikke at ungene får for mange gaver. Problemet er heller at de får så store flotte gaver fra alle. Uansett om det er venner eller tanter, eller hvem det nå er, så skal man liksom gi ungen den perfekte gaven. Helst en leke eller dyre klær. Ingen kjøper strømpebukser eller undertøy lengre. Er det ikke det man kaller et luksusproblem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå