Gjest Gjest Skrevet 22. september 2007 #1 Skrevet 22. september 2007 Samboeren min og jeg har vært sammen siden vi var 17 og 15 år gamle. Nå er vi 27 og 25, har altså vært sammen i 10 år, og bodd sammen i seks av dem. I vår ble min samboers beste venns datter døpt. Jeg kjenner selvsagt også bestevennen hans, og har kjent ham siden vi ble sammen. Jeg støttet ham masse da den forrige kjæresten hans dumpet ham osv. Uansett, denne bestevennen og familien hans bor et godt stykke unna oss og vi ser dem ikke så ofte, men samboeren min besøker ham som regel hver gang han er i hjemlige trakter. Da invitasjonen til dåpen kom i posten sto det kun min samboers navn der. Javel, tenkte jeg. Men så skulle samboeren min være fadder for den lille jenta også (han hadde visst det lenge, men hadde ikke sagt noe til meg). Da må jeg innrømme at jeg ble rimelig såret. Jeg fikk ikke ta del i en seremoni der min samboer hadde en viktig rolle engang? En annen venn av samboeren min giftet seg i sommer, og på invitasjonen der sto det "***** med følge..". Vel, jeg hadde iallefall blitt oppgradert til "følge". Er det bare jeg som mener det er normalt å invitere par til slike ting? Jeg bare tenker på hva jeg ville gjort. Hadde jeg giftet meg hadde jeg jo invitert kjærestene/samboerne/mennen til vennene mine i tillegg til dem. Ikke bare den ene... Slik er iallefall vanlig der jeg kommer fra. Hva er vanlig her? Er det bare jeg som er blåst? Eller prøver vennene til samboeren min å gi meg et hint..?
Kykkelikokos Skrevet 22. september 2007 #2 Skrevet 22. september 2007 Jeg tror nok du overtolker det hele. Tviler på at de prøver å gi deg et hint. Men ja, jeg synes at det er naturlig at dere blir invitert som par etter et så langt samboerskap.
Bokormen Skrevet 22. september 2007 #3 Skrevet 22. september 2007 Jeg har vært i to bryllup det siste året (til to studievenninner som begge har møtt sambo flere ganger), og samboer i ett (til en fetter som vi ser kanskje en gang i året), og i alle tre bryllupene ble vi invitert alene. Vi har vært samboere i snart 2 år, men sammen i 6, og ingen av oss reagerte på å bli invitert alene. Det er ganske dyrt om man skal ha voldsomt mange gjester i dåp/bryllup, og jeg skjønner godt at mange må velge å prioritere flere venner fremfor å invitere alle med følge. Selvsagt kan det være litt trist å ikke være invitert, men jeg tror ikke du trenger å ta det personlig
lulle Skrevet 22. september 2007 #4 Skrevet 22. september 2007 Jeg ville reagert som deg. Blitt såret. I hvertfall når dere har vært sammen så lenge. Dere må jo være et "etablert" par i både venne og familekretser. Tror ikke vennen prøver å gi noe hint, de er vell bare uoppmerksomme ....
Rosalie Skrevet 22. september 2007 #5 Skrevet 22. september 2007 Jeg hadde nok også reagert som TS. For øvrig blir man i vår vennekrets invitert som "Kari og Ola", ikke bare "Kari" eller "Ola" eller "Ola med følge". Og jeg ser det som helt unaturlig at kun den ene parten i et samboerforhold blir invitert i slike sammenhenger.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. september 2007 #6 Skrevet 22. september 2007 Jeg hadde nok også reagert som TS. For øvrig blir man i vår vennekrets invitert som "Kari og Ola", ikke bare "Kari" eller "Ola" eller "Ola med følge". Og jeg ser det som helt unaturlig at kun den ene parten i et samboerforhold blir invitert i slike sammenhenger. Enig. Jeg synes også at dersom man har så dårlig råd at man ikke kan invitere samboeren til fadderen til barnet så har man lagt listen for arrangementet for høyt. I alle fall hvis man mener at fadderoppgaven skal væe seriøs. En ting er nye par, noe helt annet er etablerte.
Bokormen Skrevet 22. september 2007 #7 Skrevet 22. september 2007 Skjønner at jeg har lest litt kjapt og dårlig gjennom her, for jeg hadde ikke fått med meg samboeren din i tillegg er fadder til barnet. Da skjønner jeg at du reagerer ja... det hadde jeg og syns hadde vært trist og ubehagelig!
Gjest imli Skrevet 22. september 2007 #8 Skrevet 22. september 2007 Enig. Jeg synes også at dersom man har så dårlig råd at man ikke kan invitere samboeren til fadderen til barnet så har man lagt listen for arrangementet for høyt. I alle fall hvis man mener at fadderoppgaven skal væe seriøs. En ting er nye par, noe helt annet er etablerte. Helt enig. Det er da vanlig å invitere begge i et par, selv om det kun er den ene parten man er god venn med.
caso Skrevet 22. september 2007 #9 Skrevet 22. september 2007 (endret) Det er kanskje litt rart. Kommer ann på hvilke andre de har invitert. Selv har jeg opplevd bryllup og dåp med invitasjoner fra alt fra nabo'dama til kun indre familie. Mange tolker indre familie som søsken, direkte blodslinje og ektepar til disse. Jeg har saelv opplevd å ikke bli invitert til et bryllup der sambo var forlover, men jeg var egentlig bare glad til . (altså, ikke invitert på bryllupet og middag, men til kaffe og fest). At vennene til samboeren din gir deg hint, er nok kun "worst case scenario" i hodet ditt. Da må du ha oppført deg veldig rart mot de, og det ser jeg jo du ikke har gjort. Endret 22. september 2007 av caso
Meadow Skrevet 22. september 2007 #10 Skrevet 22. september 2007 (endret) Jeg synes det er synd at fordi man "bare" er samboer, så er man i noen sammenhenger annenrangs i forhold til de som er gift. Hva hvis man velger å ikke gifte seg da? Jeg synes virkelig at når man har bodd sammen i årevis, kanskje har barn sammen osv. så burde samboer og gift telle for det samme i sosiale sammenhenger. Endret 22. september 2007 av Meadow
Gjest lillebøll Skrevet 22. september 2007 #11 Skrevet 22. september 2007 Veldig rart at samboeren til fadderen til barnet ikke er invitert. Og enda snodigere at samboeren din synes det er helt ok. Jeg hadde blitt lei meg, det må jeg innrømme.
milla-mor Skrevet 22. september 2007 #12 Skrevet 22. september 2007 som de fleste andre her, så synes jeg det er ganske spesielt å ikke invitere deg, men jeg tror neppe det ligger noen skjult melding bak det... men jeg hadde også reagert. helt klart.
Gjest TS Skrevet 22. september 2007 #13 Skrevet 22. september 2007 Tusen takk for synspunkter alle. Veldig rart at samboeren til fadderen til barnet ikke er invitert. Og enda snodigere at samboeren din synes det er helt ok. Jeg hadde blitt lei meg, det må jeg innrømme. Må bare si at samboeren min ikke synes det var greit, og han ble litt frustrert på min vegne. Må også si at det var moren til dette barnet som skrev invitasjonene, og jeg har en følelse av at hun ikke liker meg, så.. Kan være noe der. Eg syns både Wadjet, Blondie65 og Lillebøll hadde veldig gode poeng å komme med i denne saken! Eg hadde blitt veldig skuffa om eg var i din situasjon TS. Kan tenke meg at om de hadde vore gift i 1mnd og vært kjærester i 1 år så hadde nok automatisk begge blitt invitert "pga. gifteringane"... Og det blir litt feil. Eit samboerskap gjennom mange år er like seriøst det! Og om noken som kjente meg like godt som samboer skulle invitere oss i bryllup f.eks, kunne dei godt ha skrevet Glow og Big, og ikkje Glow med følge, blæh! Dei veit no kem eg er sammen med og antar vel ikkje at eg tar med ein tilfeldig kar som følge Eg tviler på vennane til samboeren din var ute etter å gi deg eit hint, men når de har vore sammen so lenge og dei kjenner deke begge like godt so kunne dei ordlagt seg og gjort ting på ein anna måte syns eg! Samboeren og jeg har ingen planer om å gifte oss heller, det er ikke noe vi føler er nødvendig for vårt forhold. Det er synd at å "bare" være samboere ikke sees på som like seriøst. :/ Men den "med følge" må jeg si svei litt ja.. Da var det iallefall ikke fordi de ikke hadde plass til flere i bryllupet.. Men må også si at ingen av disse vennene kjenner meg like godt som de kjenner samboeren min, så i andre sammenhenger hadde det ikke gjort meg så mye. Det er sjelden samboeren har med meg når han finner på ting med vennene sine (det er vel en gutteting..), men jeg skulle likevel ønske at de respekterte at han hadde en samboer. Som sagt; hadde vi giftet oss hadde de samme parene som ikke inviterte meg selvfølgelig blitt invitert - som par.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2007 #14 Skrevet 22. september 2007 Vi inviterte folk vi ike kjennte i bryluppet vårt som var samboere til noen venner oss, og den nye kjæresten til en av dem op vennefesten. Vi sørget da for å få navnet på denne nye kjæresten, selv om vi kjennte henne. Og selvakt inviterte vi med navn til de andre om kom i bryllupet, sørget til og med for å ringe og sjekke at vi stavet det ene vanskelige navnet riktig:) Dette til tross for at vi nesten ikke kjennte dem det gjaldt. De som inviterte her kjennte vel deg etter det jeg har forstått, hvorfor du da bare ble hetende følge syntes jeg var rart.
onyx Skrevet 22. september 2007 #15 Skrevet 22. september 2007 Men må også si at ingen av disse vennene kjenner meg like godt som de kjenner samboeren min, så i andre sammenhenger hadde det ikke gjort meg så mye. Jeg synes at denne argumentasjonen er merkelig. Greit nok at vennene til din samboer kanskje ikke kjenner deg like godt, men å unnlate å invitere deg pga dette er jo helt håpløst. De kan like godt si at "vi kjenner deg ikke, og ikke har vi lyst til å bli kjent med deg heller"... Dessverre har jeg ofte inntrykk at det gjerne det som er tilfellet, og JEG blir skuffet når jeg blir behandlet slik, men jeg blir like skuffet når min samboer utsettes for slikt. Trenger jeg ha venner som unngår å bli kjent med den viktigste personen i livet mitt? Forøvrig skjønner jeg godt at du reagerer. Jeg har opplevd noe liknende i forbindelse med bryllup og har vel blitt det jeg husker best angående den begivenheten...
:-) anna Skrevet 23. september 2007 #16 Skrevet 23. september 2007 "Med følge" hadde ikke jeg reagert på. Det kan være en enkel måte å skrive det på, og betyr ikke at de ikke vet hvem du er. Som når man skriver m/fam på julekortene. Det betyr da ikke at man ikke vet hva ungene heter.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2007 #17 Skrevet 23. september 2007 Bryllup, barndåp, store bursdager etc er det en selvfølge at samboeren skal inviteres. Jeg mener det er såpass selvfølgelig at man kan tolke en invitasjon til den ene som om det gjelder dem begge.
gaja Skrevet 23. september 2007 #18 Skrevet 23. september 2007 Jeg har en enorm familie, og for holde antallet gjester nede på et overkommelig nivå har vi blitt enige om å sette grensen ved ekteskap og/eller barn. Samboere uten barn blir i utgangspunktet ikke invitert Det kan synes urettferdig, men det er rett og slett fordi det blir altfor dyrt ellers. Jeg skjønner derfor at du ikke ble invitert i dåpen. Å bli invitert som følge syns jeg derimot var ganske frekt. Når de har såpass med plass at de kan invitere deg, kan de også skrive navnet ditt.
Rosalie Skrevet 23. september 2007 #19 Skrevet 23. september 2007 Men gaja - hva er rettferdigheten i at et ektepar som er nygifte og har vært sammen i tilsammen ett år blir invitert, mens de som har vært samboere i 15 år ikke blir invitert?
gaja Skrevet 23. september 2007 #20 Skrevet 23. september 2007 Men gaja - hva er rettferdigheten i at et ektepar som er nygifte og har vært sammen i tilsammen ett år blir invitert, mens de som har vært samboere i 15 år ikke blir invitert? Klart jeg ser logikken, men hvor setter man grensa? For ei grense må settes. Vi har rett og slett ikke mulighet til å invitere alle. Samboere i ett år? 1 måned? At man liker dama og tror det kommer til å vare?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå