Tabris Skrevet 22. september 2007 #21 Skrevet 22. september 2007 Agar-agar får man kjøpt, såvidt jeg vet, i helsekostbutikker.
Gjest vimselot Skrevet 22. september 2007 #22 Skrevet 22. september 2007 Jeg elsker lakris, og jeg spiser gjerne hestekjøtt. Skjønner ikke at det skal være mer synd på hester enn på dyr som blir brukt til ren kjøttproduksjon. Det er nå engang slik her i verden at for at vi skal overleve så må vi spise noe annet som har vært levende. Planter eller dyr. Slik jeg oppfatter deg, har du aldri hatt verken hest eller bikkje til middag, har aldri hatt hest, men resten har du jo svart selv, gjest. Du kan gjerne gi meg og alle andre her noen tips om planteføde om du vil.
Gjest vimselot Skrevet 22. september 2007 #23 Skrevet 22. september 2007 Ang hest, har jeg jo et usaklig forhold, men dette gjelder ikke kun hest, men andre dyr. Klover, osv blir blandet inn i produksjon av lakris.
Gjest Blondie65 Skrevet 22. september 2007 #24 Skrevet 22. september 2007 Jeg har hatt kanin og jeg har spist kanin. Jeg har aldri eid hest, men jeg har spist det. Jeg har spist kenguru - selv om jeg synes de er søte. For meg er det ikke søthetsfaktoren som avgjør.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2007 #25 Skrevet 22. september 2007 Løsningen: panda lakris, og enkelte av de “skolekrittene” og skallene som er i smågodthyllen.
Gjest vimselot Skrevet 22. september 2007 #26 Skrevet 22. september 2007 Jeg har eller har hatt hest, og de er som bikkjer omtent...når jeg ikke krever noenting av dem. De kan ligge ved min side, og derfor er disse heste-eierne, både forbauset osv. Hester er mine venner. PÅ lik linje som du kan ha en bikkje som en venn. Og jeg spiser ikke mine venner.
caso Skrevet 22. september 2007 #27 Skrevet 22. september 2007 Jeg hørte faktisk noen kreve at hester ikke ble slaktet på samme slakteri som kyr og griser. Dette fordi hestene ville forstå hva som skulle skje når de så de andre dyrene... jaggu. Det er snakk om å tilegne hester menneskelige egenskaper. Rent kjøtt av hest er for øvrig ikke så veldig godt (indre/ytre filèt), men er meget godt i spekemat.
Gjest Chrizzy Skrevet 22. september 2007 #28 Skrevet 22. september 2007 Spiser du lakris? Bruker du også å spise slike godteri, som finnes i alle farger? Jeg spiste lakris, men har sluttet med det. Har ikke link til hva lakris inneholder, men det er ofte slakteavfall, også fra hest og prinsipielt spiser jeg ikke hest...og derfor spiser jeg ikke lakris. Er dette virkelig sant? Jeg har aldri hørt om det før, er du helt sikker?
Gjest Allikatt Skrevet 22. september 2007 #29 Skrevet 22. september 2007 Jeg hørte faktisk noen kreve at hester ikke ble slaktet på samme slakteri som kyr og griser. Dette fordi hestene ville forstå hva som skulle skje når de så de andre dyrene... jaggu. Det er snakk om å tilegne hester menneskelige egenskaper. Det er faktisk sant at de skjønner det. Men det tror jeg forøvrig griser også gjør, de er jo veldig intelligente dyr.
Gjest Chrizzy Skrevet 22. september 2007 #30 Skrevet 22. september 2007 Det er snakk om å tilegne hester menneskelige egenskaper. Dyr har mange menneskelige egenskaper
Gjest Chrizzy Skrevet 22. september 2007 #31 Skrevet 22. september 2007 Jeg synes bare at man burde være informert om ALT innhold i det vi spiser, så kan vi velge selv.
caso Skrevet 22. september 2007 #32 Skrevet 22. september 2007 Det er faktisk sant at de skjønner det. Men det tror jeg forøvrig griser også gjør, de er jo veldig intelligente dyr. Det er vel ingen som vet hva dyr skjønner og ikke akkurat;). De blir stressa på grunn av nytt miljø rundt seg, ja. Så de virker redde. Men at de vet de er på et slakteri, og hva et slakteri er forno', - DET tviler jeg på. Så lenge det ikke er opplyst i grise/heste-grunnskolen
Gjest Chrizzy Skrevet 22. september 2007 #33 Skrevet 22. september 2007 Dyr har moral Det er en kjempeartig historie i den artikkelen om to sjimpanser som får belønning for noe de gjør, plutselig får den ene sjimpansen noe bedre og mer attraktiv i belønning enn den andre, sjimpansen som bare får den lille belønningen blir sint og frustrert og reagerer tydelig på det han mener er urettferdig. Er noe andre historier der også om dyr som viser medfølelse, artig å lese. Jeg tror at om 50 år så vet vi så mye mer om dette, og mange mennesker må tygge i seg orda sine...
Gjest vimselot Skrevet 22. september 2007 #34 Skrevet 22. september 2007 Det er vel ingen som vet hva dyr skjønner og ikke akkurat;). De blir stressa på grunn av nytt miljø rundt seg, ja. Så de virker redde. Men at de vet de er på et slakteri, og hva et slakteri er forno', - DET tviler jeg på. Så lenge det ikke er opplyst i grise/heste-grunnskolen Jeg regner med at du aldri har åpnet en bok, aldri har hatt noen i family eller frender som har vært i konsentrasjonsleir under 2.verdenskrig. ...De virker redde...jeg liker ikke deg mer, Caso. Du innehar ingen respekt for verken dyr eller mennesker. MEN DET VET DU. Hvis du ikke er så hjernedum at du knapt kan overleve uten å sitte og trykke på noen taster...
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 22. september 2007 #35 Skrevet 22. september 2007 Jeg hørte faktisk noen kreve at hester ikke ble slaktet på samme slakteri som kyr og griser. Dette fordi hestene ville forstå hva som skulle skje når de så de andre dyrene... Jeg har ikke vanskelig for å tro på det. Noen dyrearter er mer intelligente enn andre. Hester, og hvertfall elefanter, tror jeg er nokså intelligente. De senser hva som kan skje og er mer vare enn f.eks. apekatter. Det tror jeg.
Kykkelikokos Skrevet 22. september 2007 #36 Skrevet 22. september 2007 Takker også for tipset, men hvor i fanden får man kjøpt det? Gelatin, jeg vet, og har bestemt meg for å unngå kjøttprodukt mest mulig, kan jo ikke bli helt vegetabilsk, men jeg spiser vilt, de har hatt ett fritt liv. Og bestanden av f.eks. elg må holdes nede siden de ellers møter sultedøden, vi har jo ikke så mange gauper, ulv og bjørn, som tidligere. Jeg spiser ikke hest. Spiser dere bikkjer? For meg er det helt umulig, å spise mat laget av hest, men dere som svarer at hurra hei, hva er forskjellen? Forskjellen er at jeg har hest (eller hadde). Og jeg spiser ikke kjæledyr... Haha. Så du synes det er mer humant å spise dyr som blir JAKTET på i stedet for dyr som blir slaktet på en human måte?
Gjest Allikatt Skrevet 22. september 2007 #37 Skrevet 22. september 2007 Det er vel ingen som vet hva dyr skjønner og ikke akkurat;). De blir stressa på grunn av nytt miljø rundt seg, ja. Så de virker redde. Men at de vet de er på et slakteri, og hva et slakteri er forno', - DET tviler jeg på. Så lenge det ikke er opplyst i grise/heste-grunnskolen Spiller det noen rolle? De er redde, punktum finale. Selvfølgelig vet man ikke nøyaktig hva de skjønner og ikke skjønner. Men man har temmelig god viten om dette. Det er jo noe som heter forskning.
caso Skrevet 22. september 2007 #38 Skrevet 22. september 2007 Jeg regner med at du aldri har åpnet en bok, aldri har hatt noen i family eller frender som har vært i konsentrasjonsleir under 2.verdenskrig. ...De virker redde...jeg liker ikke deg mer, Caso. Du innehar ingen respekt for verken dyr eller mennesker. MEN DET VET DU. Hvis du ikke er så hjernedum at du knapt kan overleve uten å sitte og trykke på noen taster... Du mener altså at dyr vet de skal dø når de blir tatt til et slakteri, og sammenligner slakteri og konsentrasjonsleir. Samtidig angriper du meg som person, forteller meg hva jeg mener uten at jeg har uttalt en mening om saken du drar inn, og sier jeg ikke har respekt for mennesker og dyr. Jøss.
Gjest Chrizzy Skrevet 22. september 2007 #39 Skrevet 22. september 2007 Haha. Så du synes det er mer humant å spise dyr som blir JAKTET på i stedet for dyr som blir slaktet på en human måte? Haha???? Så klart er det mer humant!
caso Skrevet 22. september 2007 #40 Skrevet 22. september 2007 Spiller det noen rolle? De er redde, punktum finale. Selvfølgelig vet man ikke nøyaktig hva de skjønner og ikke skjønner. Men man har temmelig god viten om dette. Det er jo noe som heter forskning. Den er jeg mer enig i. De virker redde, fordi de er redde. Det kunne jeg kanskje gjort mer tydelig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå