Gå til innhold

Spiser du lakris?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Haha???? Så klart er det mer humant!

Hvordan er det mer humant å bli jaktet på av en bunch med jegere, enn å leve i et trygt og stabilt hjem hele livet før man blir slaktet i Norge (tenker da på f.eks hest)?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvordan er det mer humant å bli jaktet på av en bunch med jegere, enn å leve i et trygt og stabilt hjem hele livet før man blir slaktet i Norge (tenker da på f.eks hest)?

Jeg tenker på det kjøttet vi vanligvis spiser, oppdrettskjøtt, ikke hest. :)

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det er så mye verre å spise hest enn å spise f.eks ku?

Skrevet

Selvom jeg er veldig glad i hester, har jeg smakt hestebiff, og jeg må innrømme at det var veldig godt.

Bare et sidespor.

Skrevet
Jeg tenker på det kjøttet vi vanligvis spiser, oppdrettskjøtt, ikke hest. :)

Nå var det vel strengt tatt hestekjøtt vs. lakris vi snakket om, så jeg tok et naturlig utgangspunkt i hest ;)

Skrevet
Nå var det vel strengt tatt hestekjøtt vs. lakris vi snakket om, så jeg tok et naturlig utgangspunkt i hest ;)

Hehe, sikkert lurt :ler: Jeg forsvinner raskt helt ut i periferien jeg :ler:

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet
Skjønner ikke hvorfor det er så mye verre å spise hest enn å spise f.eks ku?

Begge deler er like forferdelig, men hest verst.

Ikke fordi det er synd på de...men fordi tanken på å spise noe som drøvtygger gress og beveger seg rundt er ekkelt! Skinn, innvoller, kjøtt, blod...Uææhh!!

Jeg spiser minimalt med kjøtt og synes selv det er noe ekkelt med kylling. Blant dyr er laks og kyllingkjøttdeig kanskje det eneste jeg klarer å spise dersom det er sterkt krydret i tacos eller noe liknende. Det verste er at jeg ikke kan forklare hvorfor det er slik! Det er ekkelt å spise noe som man vet beveger seg der ut i naturen/på en gård og som slaktes for så å liksom skulle spises på en tallerken.

Skrevet
Forskjellen er at jeg har hest (eller hadde).

Og jeg spiser ikke kjæledyr...

Jeg er oppvokst med sauer, men sier ikke neitakk til fårikål...

Og ja, jeg spiser lakris og annet godt med gelatin. Og slakteavfall? Er det ikke greit at de utnytter dyret mest mulig når de har slaktet det? Hadde jo vært verre om man slaktet okser kun for å bruke indrefileten.

Skrevet

Hva med alle grønnsakene og frukten som dyr og insekter tisser og bæsjer på.. og alle sprøytemidlene?

Farlig å spise ;)

Skrevet
Jeg spiser minimalt med kjøtt og synes selv det er noe ekkelt med kylling. Blant dyr er laks og kyllingkjøttdeig kanskje det eneste jeg klarer å spise dersom det er sterkt krydret i tacos eller noe liknende. Det verste er at jeg ikke kan forklare hvorfor det er slik! Det er ekkelt å spise noe som man vet beveger seg der ut i naturen/på en gård og som slaktes for så å liksom skulle spises på en tallerken.

Og det betyr at desto sterkere kjøttet blir krydret, desto mer forsvinner vissheten om at dette er et dyr.

Jeg må innrømme at det har jeg virkelig problemer med å forstå.

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet
Og det betyr at desto sterkere kjøttet blir krydret, desto mer forsvinner vissheten om at dette er et dyr.

Jeg må innrømme at det har jeg virkelig problemer med å forstå.

Ja, skulle ønske jeg hadde noen gode forklaringer.

Jeg kan jo tippe litt...det kan ha noe å gjøre med at man ønsker å distansere seg fra det vulgære/det rå barbariske/det urnaturlige (blod, levende vesen, innvoller, alt ekkelet).

Det kan ha å gjøre med sivilisasjon og kultur ( i motsetning til natur).

Skrevet
Hva med alle grønnsakene og frukten som dyr og insekter tisser og bæsjer på.. og alle sprøytemidlene?

Farlig å spise ;)

Nå er du også ute og roter i periferien :ler:

Skrevet
Nå er du også ute og roter i periferien :ler:

Sorry, jeg så bare ikke logikken i hvorfor hun ikke kunne spise dyr :ler:

Skrevet

Hm, er enig med dere - og tar nå sjansen på at dette ender opp langt ute i periferien.

Men hvis det var slik at man plutselig oppdaget at dyret måtte dø før man skulle spise det, var det nok ikke lakris jeg hadde kuttet ut først!

Når det er sagt, mener jeg at dyr som lever vilt og blir skutt på jakt, må ha et bedre liv enn oppdrettsdyr (og da mener jeg ikke hest).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...