Gå til innhold

Halsbetennelse - etter at man har fjernet mandlene?

Gyda

Anbefalte innlegg

Har alltid vært utrolig plaget med mandlene/halsbetennelser. For 4 år siden fikk jeg endelig fjernet den siste mandelen.

Har også etter det vært syk med halsbetennelse - tror jeg. Vet jo ikke om det er det jeg har hatt da - syns det er flaut å gå til legen og klage over halsbetennelse når jeg faktisk har fjernet mandlene. Kan jo være vanlig hals-onde...

Nå er jeg syk igjen - og det kjennes ut som halsbetennelse. Potet i halsen, tungt å prate mm. Så lurer derfor på om folk uten mandler kan ha halsbetennelse - eller er det hypokonderi fra min side??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå til legen og spør du......... ;)

Det er jo andre "deler" i halsen som kan forårsake "vondter"......

Det vi gjerne kaller halsbetennelse er ofte tonsilitt (betente mandler). Men det betyr jo ikke at det er mandlene som er betente hver gang vi får halsbetennelse - selv om det er en vanlig årsak.

Jeg fikk selv fjernet mandlene for et par-tre år siden, og har jo hatt vondt i halsen, vært sår, hostet osv etterpå, men det har aldri blitt betennelse. Trenger aldri medisiner eller får feber. Litt sånn generell dårlig form, tett i nesa og snørrete. Jada, men det betyr ikke at jeg blir så dårlig at jeg må krype til sengs (heldigvis).

Så vondt i halsen kan man jo få, selv uten mandler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt problemer med madlene, aldri hatt tonsilitt, men har hatt betennelse i strupehodet (laryngitt) et par ganger, hvor jeg mistet stemmen så og si helt, fikk svært vondt for å svelge osv. Man kan absolutt ha andre infeksjoner i halsen selv om mandlene er fjernet :) Men man kan selvsagt ikke få tonsilitt om mandlene er fjernet i sin helhet.

Endret av Bokormen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Krokro

Fjærnet mandlene selv når jeg var rundt 7 :S Men har fått vondt i halsen Er såppas uheldig at jeg fikk betenelse to steder da :/ Fikk Bitekstikkelbetenelse å ble sendt på akutten :O Men har gått på antibiotika noen dager nå 6 dager faktisk tror jeg :S Men men, Så har jeg fått vondt i halsen å frykter for en betenelse der også : / men har fjærnet mandlene... Men går helt sikkert an å få bettenelse i halsen uten at mandlene hovner ;) Men kan være mye alvorlig :<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Til hovedspørsmålet: ja, man kan få halsbetennelse selv om mandlene er fjernet, men sjansen for at man får halsbetennelse er myyyye mindre når mandlene er borte. Jeg fjernet mandlene som tenåring og fikk halsbetennelse ti år etter.

Vet ikke om det rett og slett er noe annet i halsen som blir betent, eller om det sitter igjen noen "mandelrester"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tjoms

Jeg fikk like hyppige halsbetennelser etter jeg fjernet mandlene. Eneste som funket var å legge om kosthold, det ble et nytt liv. I tillegg, be legen din teste d-vitamin nivået ditt. Flesteparten av oss mangler faktisk d-vitamin i større eller mindre grad uten at vi vet om det (og det testes ikke alltid på legekontor), og det vil medføre svekket immunforsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Hvordan oppleves halsbetennelse?

Har aldri hatt det selv. Nå har jeg vært syk i en uke. Var på legevakta, og hadde litt høye verdier på en halsprøve, men legen sa at jeg nok hadde en kraftig influensa.

Fikk resept på pencilin kur, men at jeg bare skulle bruke den dersom jeg ble verre (med tanke på at den ofte kan føre til soppinfeksjoner og slikt hos oss kvinner)

Nå, noen dager senere så føler jeg at allmenntilstanden min er bedre, men jeg hoster voldsomt. Spesielt om morgenen...våkner flere ganger av at jeg hoster så hardt at jeg kaster opp. Og halsen er skikkelig sår og "trang".

Kan pencilinkuren hjelpe mot hosten og halsen? Har prøvd å få tak i legen min i dag uten hell...hun har vel mye å gjøre i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

For meg kjennes i alle fall halsbetennelse som en veldig sårhet og hovenhet i halsen. Samtidig kjennes det som du svelger en kaktus hel hver gang du spiser noe.

Penicilin vil fungere dersom infeksjonen er bakteriell, og starter man en penicilinkur skal man ta hele kuren (med mindre man får allergiske reaksjoner, selvsagt). De fleste halsbetennelser går vel over av seg selv med tiden, men er den seig og langvarig uten bedring er det bedre å ta en penicilinkur og bli ferdig med det enn å gå og hangle og risikere ytterligere forverringer og infeksjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Usj, tror jeg venter og ser litt.

Er ikke så dårlig lengre, det verste er over...bortsett fra hosten og at halsen er så tett hele veien nesten opp til ørene :fnise:

Får sopp ganske lett fra før av, så jeg kommer jo garantert til å få det av pencilinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Anders

Jeg fjernet mandlene i 2005. Nå hovner det opp under der jeg har sydd etter å ha fjernet mandlene. Sykt vondt. Like vondt som da jeg fjernet mandlene. Noen som har hatt lignende erfaring? Jeg lurer på om de ikke har fjernet nok når de fjernet mandlene. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsbetennelse kan du få selv om du har fjernet mandlene.

Når du får fjernet mandlene er det som regel fordi de er overivrige i jobben sin. Mandlene er en del av immunforsvaret, men når de blir overivrige er de ofte en av grunnene til at du blir mye og ofte syk.

Halsbetennelser kan sette seg i stemmebåndene også, særlig virusinfeksjoner på stemmebåndene er noe herk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...