Gå til innhold

Kinkig spørsmål..

Milo Minderbinder

Anbefalte innlegg

Vel.

Dette handler om noe jeg hørte for noen år siden, og er et slags ekkelt "å velge mellom pest og kolera"-spørsmål.

La meg så åpne med å på det aller sterkeste si at alle aspekter rundt barnearbeid er å finne under min mest prangende fane for "Avskyelig". Det er avskyelighet på det mest fullbrakte. Men, det jeg hørte for noen år siden, nyanserer dette synet på et kollossalt ekkelt vis..............

Nåvel.

Mitt spørsmål er som følger:

Vi prater ofte om hvor avskyelig det er med barnearbeid - at små fingrer strever 12 timer i døgnet, sju dager i uken. Vi er alle enige om at dette er helt grusomt.

Det optimale alternativet til dette, er selvsagt at disse barna blir gitt en normal og harmonisk barndom.

Så.. la oss boikotte barnearbeid. Jeg er helt enig. Får man nyss i at et varemerke har barnefingrer med i produksjonen, da kjøper man et annet merke uten liknende etiske belastninger.

Dog.....

Når man analyserer de samfunn der barnearbeid ofte finner sted.....viser det seg at alternativet til barnearbeid.......meget ofte er barneprostitusjon...

Mitt spørsmål er "enkelt": Hva gjør man? Skal man boikotte produktet?

Jeg håper noen kan gi meg et svar......og videre.....blir jeg enormt glad, hvis noen er i stand til å arrestere meg på de fakta jeg bygger mitt spørsmål på. Jeg håper jeg tar feil.....fordi da har jeg et enkelt valg neste gang jeg skal kjøpe noe som muligens har satt fliser i barnefingre.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt inntrykk er at barnearbeid ofte skjer istedet for skolegang fordi fars oppgave er å pludre i skyggen av trærne med de andre mennene.. ivertfall i afrika, det har jeg sett på tv. da er det sant.

men, tja, jo, godt spørsmål. jeg jobbet selv da jeg vokste opp, så sålenge det ikke hindrer skolegang og litt lek så er det vel ikke så gæli. Uansett synes jeg barnearbeid er bedre enn barneprostitusjon, så det er vel ikke vits i å ødelegge markedet? Gå og kjøpe deg gulvteppe du..

*uvanlig lite bestemt VesleBråka*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milo - må du plage med spørsmål det ikke finnes svar på? ;) Jeg har nå gått og tygd på dette spørsmålet ganske lenge, men det finnes jo - så vidt jeg kan se - ikke noe opplagt svar...

Problemet er jo at vi blir naive uansett hva vi velger.

Å kjøpe produkter laget av barn (under slike tilstander), støtter selvsagt opp om dette - kjøper ikke vi, arbeider heller ingen.

Men, så kommer jo poenget ditt - hva skjer med dem om du mister jobben? Det er jo faktisk det vi gjør ved å boikotte - vi gjør barna arbeidsløse. Det er selvsagt i prinsippet det vi ønsker også, men det er samtidig opplagt at de ikke arbeider med dette for moro skyld.

Da må man skaffe inntekter på andre måter...

For eksempel prostitusjon.

Jeg må innrømme at jeg heller vil se et barn tvinges til å arbeide, enn å tvinges til å ha sex med voksne mennesker.

Det som er så håpløst her, er jo at det gir veldig liten tilfredstillelse å konstatere at; "OK - da fortsetter vi å kjøpe produkter vi vet er laget ved barnearbeid - alternativet er jo mye verre!"

Poenget er jo at ingen av delene er akseptabelt, men at vi ikke får gjort noe med det.

Og det er en ganske ekkel følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

UNICEF ga i fjor ut en rapport om barnearbeid.

Den nye trenden er ikke å utrydde barnearbeid. Nå jobbes det med følgende:

-skikkelige arb.forhold og antall timer jobb skal være rimelig

-mulighet til skolegang ved siden av

Land med barnearb har ofte rigide skolesystemer, hvilket gjør det vanskelig å kombinere med jobb. I Brasil har UNICEF startet noe slum skole veldig tidlig og veldig sent på døgnet, slik at barn kan jobbe før/etter. Skolen er ofte også på deltid.

Vel er ikke dette tilbudet optimalt, men kanskje best ut ifra den situasjonen de er. Mange barn jobber fordi familien MÅ ha penger, amnge steder får barn jobb lettere enn voksne pga lavere lønn. Slik forsørger mange barn hele familien og evt uføre foreldre som ikke akn jobbe. Mat er viktigere enn skole.

Ved å tilby noe skolegang blir barna "empowered", dvs de får en større mulighet til å klatre litt oppover den sosiale stigen.

Da jeg var i et uland sa noen til meg at jeg ikke skulle gi penger til barn som tigget pga må lære seg at skolen er nyttigere, hvis ikke jobb er et alternativ. Gi heller til de gamle og uføre (pga null trygdesystemer), eller gi mat (slik at ikke barna gir pengene til sin tiggersjef).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er komplett umulig å være "politisk korrekt" absolutt hele tiden.........noen ganger må man velge mellom pest og kolera, i dette tilfellet ville hvertfall jeg valgt teppet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Mitt inntrykk er at barnearbeid ofte skjer istedet for skolegang fordi fars oppgave er å pludre i skyggen av trærne med de andre mennene.. ivertfall i afrika, det har jeg sett på tv. da er det sant.

*uvanlig lite bestemt VesleBråka*

Ironi, eller var dette alvorlig ment?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er heller overhode ikke for barnearbeid. I mine øyne er det helt forferdelig. Men jeg er fra Norge. Her vikser vi opp med nok penger og barn jobber ikke i Norge.

Men for ikke så veldig lang tid siden var det slik også i norge at barn jobbet. Skolene var tilogmed lagt opp for å tilpasse arbeidstiden.

Jeg skulle virkelig ønske alle disse barna slapp å jobbe mer. Men dersom vi skal nekte dem å jobbe syns jeg at vi må følge opp med å erstatte den inntekten denne familien får fra dette barnets arbeid. I noen samfunn er det vanlig at barn arbeider. Og hvis vi skal boikotte disse varene barna lager for å hindre barnearbeid - da gjør vi bare slik at barna jobber uten lønn i det hele tatt. Og dersom vi tar fra dem arbeidsplassen kan vi risikere at de ikke får nok penger til mat for seg selv og familien, og at de må velge en annen og verre jobb.

Jeg syns vi skal respektere disse landenes kultur, og heller prøve å få stoppet barnearbeid på en mer konstruktiv måte. Vi må klunne komme med et bedre alternativ!!!!

Har vi et bedre alternativ å tilby disse barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har alltid vert imot barnearbeide. Jeg har endret syn på det underbveis. Jeg har sett barns livsvilkår under ulike reiser.

I en familie må alle jobbe for at familien skal greie seg. I mange land er det skoleuniformsplikt, men det har ikke familien råd til. De har ikke penger til det helt nødvendigr heller.

Så nå en rapport om barnearbeide. Far tjente alene 5 kr. dagen. Hele familien trengte kr.25 pr.dag til det nødvendige. Det sier seg selv at barna må være med. Alle sorterte søppel som de solgte.

Var de riktige heldige, kunne de klare kr.25, men det var ikke alle dager de klarte det.(det var også skoleuniformsplikt)

Desverre er ofte prostutisjon alternativet til veldig mange barn. Disse barna bor ikke hjemme hos mor og far, men blir sendt bort og holdt som slaver. Ofte blir foreldre lurt til at de skal på skole eller få "fin" jobb om de er noe eldre.

Jeg boikotter ikke varer fra div. land. Den dagen det blir slutt på arbeide for de fattige, hva da?

Målet er at barna i tillegg for arbeidet de utfører skal ha muligheten til å få opplæring, skole.

Det er veldig lett for oss her å si at, nei dette vil jeg ikke ha. Utført av små barnehender. Hva er alternativet for disse?

Vi har sett barn blir bortført, foreldrene skylder penger som er en gjeld de aldri blir kvitt. Barn sitter lenket fast og knyter tepper fra de er fire år.

Der er det gjort mye, men håpet er at det kan bli borte. Dette er et uverdig liv for barna så det skal vi ha slutt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det var da godt å lese at flere og flere innser at de gode norske sosialdemokratiske politiske korriekte holdinger til ting ikke passer over alt.

Det er lett å være i mot barnearbeid - det er adskillig verre når man må ta konsekvensene av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milo - gjør som meg: Kjøp "3.verden-varer" av organisasjoner og butikker som garanterer at den som laga produktet får rettferdig betalt. Norsk folkehjelp drev tidligere en butikk på Youngstorget. Nå har noen andre overtatt, men jeg tror konspetet er det samme. Normisjon har et utsalg på Grønland. En del butikker selger rettferdige matvarer som kaffe. Strømmestiftelsen har t.o.m. nettbutikk. Denne typen butikker har mange fine gaver, både praktiske ting og pynt.

Det er en intr. problemstilling du tar opp Milo, men jeg tor ikke vi trenger velge hverken pest eller kolera. Det finnes et tredje alternativ: La være å kjøpe teppet og gi pengene til Redd barna, Norsk folkehjelp, UNICEF eller andre. På den måten kan du gi barnearbeidere støtte til skolegang. du kjøpe noe, sjekk om "rettferdig-butikkene" har det du er på jakt etter.

Til slutt noen sitat fra Redd barna:

BarnearbeidDet er minst 250 millioner barnearbeidere i verden. Mange barn arbeider under forhold som er skadelige. Skadelig arbeid kan for eksempel innebære at barna må løfte svært tungt, omgås farlige sprøytemidler eller andre kjemikalier. Mange barn blir grovt utnyttet, f.eks. fordi arbeidstiden er for lang, de får ikke betalt for det arbeidet de gjør, de blir mishandlet av sin arbeidsgiver, de får ikke bevege seg fritt på og utenfor arbeidsplassen. Blant de verste formene for barnearbeid regner vi også prostitusjon og deltakelse i væpnet krigstjeneste.

ILO-konvensjon nr. 138 forbyr ordinært fulltidsarbeid for barn under 14 år. Men det er mange land som ikke har ratifisert denne konvensjonen. I 1999 blir en ny ILO-konvensjon vedtatt som skal forby de verste formene for barnearbeid.

Ikke alt arbeid er skadeligDe aller fleste barna arbeider i det vi kan kalle uformell sektor. Det vil si som hushjelper i private hjem, som gateselgere, skopussere eller lignende arbeid eller de arbeider med jordbruk sammen med familien sin. Redd Barna mener at dersom barnet sikres grunnutdanning, tilstrekkelig anledning til hvile og lek, og ikke arbeider under helseskadelige forhold, er det ikke nødvendigvis skadelig for barn å arbeide. Løsningen er derfor ikke alltid å ta barn skal ut av arbeid, men at de skal få en bedre helhetlig livssituasjon. Alle barn skal ha den samme rett til hvile, lek og utdanning.

Satsing på skolegang

Å redusere omfanget av barnearbeid er et langsiktig arbeid. Bekjempelse av fattigdom er en viktig oppgave i denne sammenheng, men også utbygging av utdanningssystemer, og å skape forståelse for hvor viktig det er at barn får utdanning. Mange steder er ikke skolegang et alternativ i dag fordi det ikke finnes et skoletilbud, eller fordi skolen holder svært dårlig kvalitet.

Redd Barna mener at målet på kort sikt må være at barn som har en for tung arbeidsdag eller er i skadelig arbeid på en eller annen måte, skal få bedret sin situasjon. Barn må få et sterkere vern mot økonomisk utnytting, og få oppfylt sine rettigheter til utdanning, lek og hvile. Fattigdomsbekjempelse er ett stikkord for å nå dette målet. Økt politisk vilje, og respekt for barns rettigheter er også viktig.

Ingy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småseriøs. Det er vel mest i asia at barn må knytte tepper med de små fingrene sine. I Afrika må de plukke kaffe etc. Det jeg henviste til var en dokumentar på tv, hvor foreldrene ikke så noe poeng i å sende døtre på skolen (som var gratis) for de skulle giftes bort når de ble en tolv år uansett. Derfor ble de holdt hjemme og hjalp mor istedet, hentet vann og dyrket jorda. Og far? hans jobb var å sludre under treet med de andre mennene i landsbyen, han var jo familiens overhode må vite.

En bitteliten avsporing; noe jeg synes er interessant er at det fortsatt holdes slaver i afrika, men de svarte i USA som sitter på ressurser, ser ikke ut til å bry seg særlig om dette. De har nok med å melke sine forfedres forferdelige opplevelser som slaver. Burde ikke de i USA reise seg litt for å hjelpe sine brødre og søstre som fortsatt sitter i klemma??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Ingy.

Et alternativ er å være såpass bevisst som forbruker at man velger, når det er mulig, å handle "rettferdig handel" varer.

Og alle de organisasjonene som ble nevt, jobber for å lage alternativer til barnearbeig of prostitusjon. Kunnskap er fortsatt makt, og det er viktig at barna får del i denne makta. Det vil selvsagt ta tid, for barnearbeid var jo vanlig også hos oss i ikke for fjern fortid. Og da var det heller ikke så viktig at jentene fikk utdanning.

Men når vi har kommet lengre - så bør vi jo jobbe for at andre også får del i velferdsutviklingen - eller????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig ikke vi skal blande oss i det i forhold til hva vi kjøper og ikke kjøper. Jeg tror det beste vi kan gjøre er å gi best mulig pris for de produktene vi kjøper slik at barna får så mye som mulig igjen for arbeidet sitt. Så tenker jeg og håper at dem også vil gjøre det samme som oss og slutte med barnearbeid. Jeg tror ikke noe på at vi skal prøve å styre andre kulturers handlemåter. Jeg tror at vi bare provoserer ved å gjøre det. Vi gjør mye bedre dersom vi heller lar dem få se hvor bra barna her har det. På den måten ønsker de kanskje å gi sine barn det samme som vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Ja det finnes kulturer i Afrika hvor man giftes bort tidlig. De er lovet bort allerede fra 2 årsalderen. ved 8 års alderen flytter de hjem til svigerfamilien for å bli kjent. ved 10/12 års alder er de allerede gift og har fått barn.

(jeg så programmet veslebråka sikter til) Fødsler får store følger for disse ungene. De er ikke moden for det og blir skadet.

Du skriver at det virket ikke som moren brydde seg med å få de på skolen, for de skal jo giftes bort alikavel. Nei, hva venter du? Hun er selv blitt giftet bort som barn, også hennes mor. Dette har gått i arv i generasjoner. De viste ikke om noe annet. Det er veldig lett å synes dette er forkastelig, men vi må ikke si at de ikke gidder bry seg. Dette er langvarig kultur.

Nå viste også filmen at det var satt inn "hjelp" der. Mange av barna fikk det ikke godt da de flyttet til svigers.

Det er ikke lett å bryte en slik tradisjon, foreldrene har "plikter" overfor andre familier. Det tar sikkert generasjoner å bryte denne kulturen, men heldigvis var det noen mødre som så hvilke liv det bl. Hun ønsket at hennes datter skulle få et annet liv. Slik kan man "smitte" andre mødre til å innse at det finnes alternativ.

nå sporet denne debatten litt av. Det var barnearbeid det skulle dreie seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Asterism, uansett hvor mye vi betaler for en vare, så får ikke barearbeiderne mer. Det er ikke hos dem profitten havner. En av hovedgrunnene til at barn brukes som arbeidskraft, er at den er så innmari billig.

Ved å hande gjennom "rettferig handel", sørger man deriimot for at de som produserer får sin del av overskuddet, og at arbeidsforholdene er nogenlunde ok. Det er derfor det hetet "rettferdig handel".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"rettferdig handel" er sikkert bra, men da ekskluderer vi mange milioner andre barn.

Det er ofte organiserte kollektiv for fam. som produserer disse varene som det her referer til, men tenk på alle de som ikke kan være med der.

Det rettferdiggjør hverken barnearbeid eller vår samvittighet.

Jeg var i Mexico som er et veldig fattig land. For turistene så det veldig flott ut, men man gikk ikke langt for å se at det var ille.

Svære flotte butikker osv.

Mange turister var sjokkert over at små barn ned til 7 år jobbet i butikken med å pakke varer til kundene. Noen ville ikke gå der.

Skolen var gratis, men uniformsplikt der også. Ledigheten var på 40 % der vi var.

Det var ikke en ekstra peso til å sende barna på skolen. Hva var alternativet for de tror dere.?

Når en så prisene der nede og fikk vite hva de tjente pr. mnd så skjønner en at folk har det ille.

Vi vil vel gjerne tro at barn får det så mye bedre med å handle med "rettferdige varer" Det handler også om at noen får innpass på "skikkelig" vis i andre land.

Kaffeplukking som en nevnte er storbutikk. Det gangner ikke de som plukker at kaffeprisen stiger til himmels her hjemme. De får samme pris, både plukker og produsent, uansett om det koster 1 kr kiloet eller 100 her hjemme. Det er i Norge de tjener pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Poirot

Kaffeplukking som en nevnte er storbutikk. Det gangner ikke de som plukker at kaffeprisen stiger til himmels her hjemme. De får samme pris, både plukker og produsent, uansett om det koster 1 kr kiloet eller 100 her hjemme. Det er i Norge de tjener pengene.

Det er vel særlig her rettferdig handel er bra? Max Havelaar sikrer jo plukkerne minimumspriser til å leve av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Asterism, uansett hvor mye vi betaler for en vare, så får ikke barearbeiderne mer. Det er ikke hos dem profitten havner. En av hovedgrunnene til at barn brukes som arbeidskraft, er at den er så innmari billig.

Ved å hande gjennom "rettferig handel", sørger man deriimot for at de som produserer får sin del av overskuddet, og at arbeidsforholdene er nogenlunde ok. Det er derfor det hetet "rettferdig handel".

Ja, det er nok sant. Men saken er at mye av de importerte varene betaler vi mye mindre enn vi burde for. Så hvis pengene hadde blitt mer rettferdig fordelt og vi hadde sett litt på oss selv i stede for andre. Men det er sant som du sier, det var et litt dårlig argument i forhold til akkurat barnearbeid. Likevel - boikotting hjelper ingen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke bruke boikott, mener jeg.

Produsentene produserer varer som vi etterspør. Så hvis vi etterspør varer som produseres etter noen etiske retningslinjer - som brukbare arbeidsforhold og rimelig lønn - så skal - i teorien - markedet tilpasse seg dette, og tilby slike varer. Som kunder har vi faktisk ganske mye makt - hvis vi er litt bevisste.

Men - selv ikke en slik vinkling vil fjerne barenarbeid. Der må vi nok sette vår lit til diverse hjelpeorganisasjoner som både driver opplysningsarbeid, driver skoler, og gir støtte til fammilier slik at de har mulighet til å sende barna på skolen. Og dette er et arbeid som tar tid - mye tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småseriøs. Det er vel mest i asia at barn må knytte tepper med de små fingrene sine. I Afrika må de plukke kaffe etc. Det jeg henviste til var en dokumentar på tv, hvor foreldrene ikke så noe poeng i å sende døtre på skolen (som var gratis) for de skulle giftes bort når de ble en tolv år uansett. Derfor ble de holdt hjemme og hjalp mor istedet, hentet vann og dyrket jorda. Og far? hans jobb var å sludre under treet med de andre mennene i landsbyen, han var jo familiens overhode må vite.

En bitteliten avsporing; noe jeg synes er interessant er at det fortsatt holdes slaver i afrika, men de svarte i USA som sitter på ressurser, ser ikke ut til å bry seg særlig om dette. De har nok med å melke sine forfedres forferdelige opplevelser som slaver. Burde ikke de i USA reise seg litt for å hjelpe sine brødre og søstre som fortsatt sitter i klemma??

Jeg vil vel si at dette er et uhyre forenklet bilde av forholdene i Afrika. Jeg har vært der flere ganger og har til gode å se forhold som du beskriver(men - Afrika er stort, så det er ikke umulig).

I de fleste tilfeller er det ren nødvendighet som fører til at foreldre lar barne jobbe istedet for å gå på skole.

Det neste poenget ditt: I USA tjener fortsatt svarte gjennomsnittlig langt dårligere enn hvite. Nå skal jeg ikke spekulere i årsakene til dette, men konstaterer faktum.

Så fortsetter du å snakke om at de "melker" sine forfedres forferdelige opplevelser. Det er mulig at enkelte gjør det. Men skal vi snakke om noen som "melker" andre så er det den øvrige hovedsaklige hvite befolkningen i USA. De sitter og nyter en rikdom som er delvis basert på andre folkslags svette og blod - indianere, svarte slaver etc.

Forøvrig er det også et spørsmål om de svarte i USA i dag føler seg som amerikanere eller afrikanere, jeg tror nok mest på det førstnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...