Gå til innhold

GOA

Anbefalte innlegg

Gjest White Orchid
Skrevet

Hva kan egentlig gjeldsofferalliansen gjøre for de som drukner i gjeld, men med god lønn?

Jeg har en samboer med gjeld opp etter ørene, som samboer som har litt planer for fremtiden er dette utrolig frustrerende... :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han trenger ikke kontakte Goa for å søke gjedssanering, men har hørt at Goa kan gi råd.

Får han gjeldsanering, varer denne vanligvis i 5 år, han må da senke sin levestandard men er gjeldsfri etter dette. (kan søke om å beholde bil om han f.eks. er avhengig av den i forbindelse med jobb og pga dette få litt mer penger til å dekke bruken av bil. Vet om en som fikk 1000kr mer per mnd, men dette er ti år siden).

Har han gjeld han klarer å betjene eller "liten" gjeld på f.eks. 200tusen, kan han forhandle med lånegiverne/kreditor og det bør han forsøke før han søker evt. gjeldsanering.

Får han i stand en gjeldsanering, må han betale alt utover det som han har krav på å beholde til kreditorene (husker ikke hva denne satsen er), også skattepenger.

Noen husker ikke alle kreditorene de har, også fordi gjeld blir solgt videre, så det er viktig å ha dette på plass. Tror det kan være så mange som ca 100 ulike han evt. må sende brev til, for å spørre om han har gjeld der, så håper han vet hvem han skylder penger.

Vet ikke så mye om det, er noen år siden jeg sist var medhjelper i en slik sak.

Skrevet

GOA er først og fremst en informasjons- og rådgivningsorganisasjon. Som medlem får han tilgang til GOAs selvhjelpsmateriale, som håndbøker og temahefter. I tillegg kommer han jo i kontakt med andre mennesker med lignende problemer, som kanskje kan hjelpe og støtte.

De opererer også en gratis støttetelefon for gjeldsoffer.

Ta også en titt på denne artikkelen jeg skrev tidligere i år. I sideboksen finner dere noen forslag til tiltak dere kan foreslå overfor kreditorer.

---

Hverdagen som frilansjournalist: http://frilansliv.blogspot.com/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...