Gjest lurera Skrevet 21. september 2007 #1 Skrevet 21. september 2007 Hei, jeg er helt ny på boligleiemarkedet, og ser i flere annonser at det står om sosialgaranti. Hva er det for noe? (Regner med at jeg ville visst det hvis det gjaldt meg, men lurer likevel.) På forhånd takk for svar
Gjest Pax Skrevet 21. september 2007 #2 Skrevet 21. september 2007 At sosialkontoret gir garanti i stedet for depositum.
Gjest vimselot Skrevet 22. september 2007 #3 Skrevet 22. september 2007 Og ofte kan sosialgaranti være bedre enn et depositum. Vet om ei som leide ut, men leiligheten var ikke vasket, barna hadde revet ned tapet osv. og sosialkontoret måtte dekke oppussing.
Brunhilde Skrevet 22. september 2007 #4 Skrevet 22. september 2007 Og ofte kan sosialgaranti være bedre enn et depositum. Vet om ei som leide ut, men leiligheten var ikke vasket, barna hadde revet ned tapet osv. og sosialkontoret måtte dekke oppussing. Det du sier der kan være en sannhet med visse modifikasjoner. I den kommunen jeg bor dekker kommunal garanti (som gis av sosialkontoret) kun manglende husleie i inntil 2 måneder. Ingen skader dekkes!
Gjest vimselot Skrevet 22. september 2007 #5 Skrevet 22. september 2007 Ok, fint at du opplyste om det, Brunhilde. Dette visste jeg ikke, så skal være litt forsiktig med å gi råd, men alle trur vel ikke blindt på det andre skriver om på nettet...håper jeg. Den saken jeg skrev om, hendte for ca 20 år tilbake (burde jo nevnt det) og det er meget mulig at alle sosialkontor har "strammet inn reglene". Det er jo litt synd, for mange har ikke penger til depositum, og er helt vanlige mennesker (unge, aleneforeldre, uføre osv) og jeg lurer på hvor de skal bo, hvis sosialgaranti blir sett på som noe verdiløst...?
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2007 #6 Skrevet 22. september 2007 Det du sier der kan være en sannhet med visse modifikasjoner. I den kommunen jeg bor dekker kommunal garanti (som gis av sosialkontoret) kun manglende husleie i inntil 2 måneder. Ingen skader dekkes! Sånn er det i denne kommunen også. Vet om ei som leide ut leiligheten sin med sosial garanti. Den ble rimelig ødelagt, men sosialkontoret nektet å betale erstatning. Garantien gjelder kun husleie. Har vært utleier og da var folk med sosial garanti ikke aktuelle å leie ut til.
Brunhilde Skrevet 22. september 2007 #7 Skrevet 22. september 2007 Har vært utleier og da var folk med sosial garanti ikke aktuelle å leie ut til. Det ville heller ikke vært aktuelt for meg om jeg skulle leie ut. Synd, kanskje, men sant.
Gjest Gjest_utleier_* Skrevet 11. desember 2008 #8 Skrevet 11. desember 2008 Det ville heller ikke vært aktuelt for meg om jeg skulle leie ut. Synd, kanskje, men sant. Jeg har opplevd det motsatte jeg da. Jeg krevde noe av sosialgarantien (depositummet) for manglende vask, maling jeg ikke likte, osv. og det ble dekt. Tapte ingenting. Dette kan jeg anbefale. Spessielt i Oslo har jeg opplevd dette som positivt.
Gjest proff Skrevet 11. desember 2008 #9 Skrevet 11. desember 2008 Jeg har opplevd det motsatte jeg da. Jeg krevde noe av sosialgarantien (depositummet) for manglende vask, maling jeg ikke likte, osv. og det ble dekt. Tapte ingenting. Dette kan jeg anbefale. Spessielt i Oslo har jeg opplevd dette som positivt. ENIG! Jeg opplevde at den personen som jeg leide ut til var en helt vanlig student. Han klarte bare ikke å bla opp så mye penger til depositum selv. Og dette fungerte akkurat som vanlig depositum. Ikke noe negativt å si der.
Gjest Gjest_Mari_* Skrevet 8. juni 2009 #10 Skrevet 8. juni 2009 Sosialgaranti er ofte en tryggere løsning enn vanlig depositum. Det som er så synd at det er veldig stigmatisert, og at noen få klarer å ødelegge for de som er ordentlige, snille leieboere, men som bare ikke har penger til depositum. Det er vanskelig når utleiere gir deg avslag uten engang å gi deg en sjanse, eller være villig til å møte deg for å få et ordentlig inntrykk av hvem du er.
H80 Skrevet 13. juni 2009 #11 Skrevet 13. juni 2009 Jeg leier ut, og jeg tenker slik: De som ikke har mulighet til å stille med depositum tilsvarende 2-3 måneders leie, er enten svært presset økonomisk, eller de har en lite ordnet økonomi. Uansett har de ikke noen buffer de kan bruke til å betale husleien dersom de får uforutsette utgifter eller dersom inntekten skulle utebli i noen måneder. Slike leieboere havner sist i køen. Som regel driver ikke utleiere med veldedighet, de er interessert i å få inn penger hver måned. Leieboere som ikke har penger til depositum, kan ikke akkurat regnes som sikre betalere med ordnet økonomi.
Gjest Glør Skrevet 13. juni 2009 #12 Skrevet 13. juni 2009 (endret) Sosialgaranti er ofte en tryggere løsning enn vanlig depositum. Sosialgaranti er en dårligere løsning enn vanlig depositum, siden det i utgangspunktet kun dekker utestående husleie, og ikke skader på leiligheten. Dette står som regel også i papirene man får. Jeg skjønner godt at utleiere ikke vil ha det, selv om det selvsagt er synd for de det gjelder. Endret 13. juni 2009 av Glør
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #13 Skrevet 13. juni 2009 Jeg leier ut, og jeg tenker slik: De som ikke har mulighet til å stille med depositum tilsvarende 2-3 måneders leie, er enten svært presset økonomisk, eller de har en lite ordnet økonomi. Uansett har de ikke noen buffer de kan bruke til å betale husleien dersom de får uforutsette utgifter eller dersom inntekten skulle utebli i noen måneder. Slike leieboere havner sist i køen. Som regel driver ikke utleiere med veldedighet, de er interessert i å få inn penger hver måned. Leieboere som ikke har penger til depositum, kan ikke akkurat regnes som sikre betalere med ordnet økonomi. Det blir da en veldig svart-hvit måte å tenke på, synes jeg. Jeg kunne nok i perioder av livet kunnet trengt en sosialgaranti, hadde det ikke vært for at jeg hadde snille foreldre som hjalp meg med depositum. Jeg har ikke 20-30.000 på konto til vanlig. Det betyr ikke at jeg ikke klarer å ta meg av husleia mi. Jeg har ALDRI betalt husleia for sent på alle de 13 årene jeg har vært leietaker. Jeg har alltid vært "snill" med leiligheta (ingen skader), betalt leia i god tid og gjort en god jobb med vaskingen når jeg har dratt derfra. I økonomisk trange tider har jeg alltid prioritert husleia framfor alt annet. Etter mitt syn er det ikke leietakers økonomi som er det avgjørende, men deres moral.
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2009 #14 Skrevet 13. juni 2009 Kommunale garantier var lite verd da leietageren droppet å betale husleie og forlot en leilighet som så ut som en avfallsplass.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2009 #15 Skrevet 14. juni 2009 Som utleier så har jeg flere ganger vært borti mennesker med sosial garanti. Selv om de har garanti til å betale opptil 15 000 for .. jeg skjønner ikke hvorfor sosialkontoret er så snille at de betaler så mye. Jeg ble sjokkert. Jada de lokket med at de kunne betale mere osv. For meg så var det ikke aktuelt.. jeg intervjuet alle og tok de jeg fikk best magefølelse for. Så jeg var ikke villig til å prøve den sosiale garantien desverre. Har nå leid ut i 7 år og IKKE EN GANG har jeg opplevd forsen leie... sjokkerende men sant. Har hatt 4 leieboere og alle har betalt punktelig. Så magefølelsen min er veldig god.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå