Gjest Gjestis Skrevet 21. september 2007 #1 Skrevet 21. september 2007 Er det noen her som kan bekrefte den øvre aldersgrensen (for kvinner) for IVF på offentlige sykehus? Jeg har bare "hørt" at det er 38 som er aldersgrensen, og skulle gjerne hatt noe mer håndfast å forholde meg til, men vet ikke egentlig hvor jeg kan henvende meg. Noen som vet?
Grace Skrevet 21. september 2007 #2 Skrevet 21. september 2007 Er det noen her som kan bekrefte den øvre aldersgrensen (for kvinner) for IVF på offentlige sykehus? Jeg har bare "hørt" at det er 38 som er aldersgrensen, og skulle gjerne hatt noe mer håndfast å forholde meg til, men vet ikke egentlig hvor jeg kan henvende meg. Noen som vet? Så vidt meg bekjent er det forskjellig på de offentlige sykehusene, noen har 38 mens noen andre har 40. Hvilket sykehus tenker du på?
Gjest Gjestis Skrevet 21. september 2007 #3 Skrevet 21. september 2007 Jeg har hatt utredning på Ahus, men det er jo fritt sykehusvalg, så det burde jo ikke spille noen rolle. Visste ikke at det varierte fra sykehus til sykehus, må man rett og slett ringe til dem og høre? Jeg reiser gjerne til Tønsberg, jeg, hvis det er der de kan hjelpe meg
Gjest Gjestis Skrevet 21. september 2007 #4 Skrevet 21. september 2007 Nå har jeg ringt litt rundt selv og funnet ut via en hyggelig sykepleier på Sykehuset i Porsgrunn at det er en offisiell øvre aldersgrense på 39 år (ved søketidspunktet) ved offentlige fertilitetsklinikker. Hvorvidt de følger det strengt er jo en annen sak. Dessverre har jeg også funnet ut at Bioteknologi-loven og Fertilitetsklinikken setter visse krav som vi ikke oppfyller. Man må ha vært fast samboende (ha hatt samme adresse) i to år og det har ikke vi... Så nå ser det ut som vi allikevel må gå privat Føler allerede pengene som renner ut, men regner med det er verdt det hvis vi klarer å bli gravide på det viset.
Chiquita Skrevet 21. september 2007 #5 Skrevet 21. september 2007 Dessverre har jeg også funnet ut at Bioteknologi-loven og Fertilitetsklinikken setter visse krav som vi ikke oppfyller. Man må ha vært fast samboende (ha hatt samme adresse) i to år og det har ikke vi... De sjekker da ikke fysisk at dere har hatt samme adresse i 2 år. Vi måtte gi en "egenerklæring" på at vi har hatt samme adresse, men ingen som sjekket. Og dersom det er spesielle grunner til at dere ikke har hatt samme adresse i to år, så går det også sikkert greit. Men skjønner at de må sette visse krav i forhold tli hvem som kan få forsøk i det offentlige. Men også, alle krav er ikke "spikret og fastlåst", om du skjønner... Det er vel også et generelt krav om at partene må være over 25 år når man gjennomgår forsøk. Vel - jeg var 22 da vi fikk gjennomført vårt forsøk... Så de ser ann situasjonen litt også. Skader jo ikke å søke behandling offentlig, selv om en ikke oppfyller alle krav. Og på forhåndssamtalen på sykehuset får en da vite om en blir godkjent, eller ikke
Grace Skrevet 21. september 2007 #6 Skrevet 21. september 2007 Stemmer nok at de ser det an, for jeg er heller ikke 25.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå