Gå til innhold

Dessert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg prøver å leve litt sunnere for tiden og når gjester kommer på middag hadde det vært lurt å servere en dessert som ikke er av det festeste slaget. Forskjellig fruktsalat er selvsagt noe jeg ofte serverer så jeg tenkte på noe annet enn det.

Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker godt mango med kardemomme, iallfall litt mer spennende enn fruktsalat. Du trenger en halv-en mango per person og 5 grønne kardemommer (hele, kjøpes bla i innvandrerbutikker), 1 ss brunt sukker og 1 ss smør per mango. Smelt smøret i en stekepanne, rør i sukker til det er oppløst, tilsett støtt kardemomme, og stek mangobiter i blandingen i cirka 5 minutter. Kjempegodt med vaniljekesam til, eventuelt rømme.

Liker også godt fruktgrøter, f.eks.rabarbragrøt/suppe, jordbær-, blåbær- eller bringebærgrøt. Selv om det kanskje er litt "gammeldags".

Skrevet

Lag grønnsaker og dip!!! Det er en slager:P

Eller du kan lage melon og jordbær salat det er digg, eller bare rett og slett et pent pyntet frukt fat:P

Skrevet

Frosne bjørnebær som du varmer og søter med litt sukralose, server med vaniljekesam.

Skrevet
Liker også godt fruktgrøter, f.eks.rabarbragrøt/suppe, jordbær-, blåbær- eller bringebærgrøt. Selv om det kanskje er litt "gammeldags".

Enig - gammeldags, men godt, og ikke så veldig søtt (sukkermengde kan begrenses i forhold til de fleste oppskrifter). Godt med vanlig melk til.

Ellers er smuldrepai godt, ok, det er endel smør/margarin i "deigen", men man kan bruke grovt mel og lite deig i forhold til fruktmengde, og vaniljekesam i stedet for is, krem eller vaniljesaus til. Eller rett og slett bare ovnsbake epler med litt sukker og kanel.

Skrevet

Jeg er veldig glad i oppskåret mango med skummet kulturmelk og litt kanel over (og evt litt malt allehånde eller ingefær). Ser kanskje ikke så veldig elegant ut da :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...